Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 13 feb, 2018 20:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
malair schreef:
Je maakt me nieuwsgierig Bas, welk project gaat dat worden? :P

Dat wordt een Douglas DC-8-53 KLM, jaren '60 livery (dus met witte bovenkant) van Authentic Airliners. Toevallig is de kit vandaag bezorgd. Wat een fantastisch model! Hele mooie details :D Ik zal er tzt wel een topic van plaatsen.

Oke, nu weer ontopic :D

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 feb, 2018 22:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Nostalgie... Leuk weer een AA kit. Dit wordt vast ook een prachtmodel. Let wel op dat de kit de vroege vleugelwortel heeft! Die Revell DC-10 is ook erg mooi geworden zeg!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 maart, 2018 10:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Zo, het wordt onderhand wel weer eens tijd voor een update. Wegens drukte op kantoor weinig tijd gehad om te bouwen, maar desalniettemin toch her en der nog wat kunnen doen.

De motoren zijn geschuurd zonder al te veel problemen.
photo 440183

photo 440184

Het achtersteven is ook geschuurd, maar moet nog een keer opnieuw geplamuurd worden (geldt ook voor de motoren trouwens). Ik word altijd kriegel van kleine spleetjes die zichtbaar blijven :p
photo 440185

De bovenkant is in de primer gezet. Hier ging dat nog goed.....
photo 440186

De motoren zijn ook geprimed. Dit gaf ook nog geen reden tot zorg
photo 440187

photo 440188

Nog een keer het achtersteven schuren en plamuren. Ik weet nooit wat dat is met AA. Duurt bij mij altijd een hele tijd voordat ik die goed strak heb.
photo 440189

photo 440190

Ook nog een keer de motoren schuren en plamuren. Deze zien er nu goed uit.
photo 440191

photo 440192

photo 440193

Ik heb het binnenste gedeelte van de exhaust een simpele metaalkleur gegeven. Er zal maar een klein randje zichtbaar zijn, maar als ze eenmaal gelijmd zijn kan ik er niet meer bij. Daarom die ik die van te voren en plak ik een deel alvast af. Daarna kunnen ze gelijmd worden.
photo 440197

photo 440195

photo 441256

photo 441258

Dan de rest van de fuselage primen. En toen kwamen de problemen! De primer blijft niet goed zitten er zijn vele putjes zichtbaar. Heel erg vreemd! Ik heb alles toch echt goed gewassen. Nu mis ik mijn resin primer wel. Ik had het opnieuw gewassen, lichtelijk geschuurd en nogmaals geprobeerd, maar het probleem blijft.
photo 440194

photo 441257

photo 440196

Ik besloot daarom maar alle primer er af te halen met Carson's paint remover. Ik was bang dat ik hier een paar uur over zou dan, maar welgeteld binnen 10 minuten was alles er af!
photo 440198

Ik heb daarna wat testjes gedaan met verschillende primers en grappig genoeg gaf de private label Modelbrouwers primer het beste resultaat!
photo 440199

En hier zijn we op het moment. Hopelijk nu geen problemen meer en kan deze keer sneller weer een update geven.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 maart, 2018 11:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
malair schreef:
Ik besloot daarom maar alle primer er af te halen met Carson's paint remover. Ik was bang dat ik hier een paar uur over zou dan, maar welgeteld binnen 10 minuten was alles er af!

Dan weet je direct dat het een goede keuze was het eraf te halen! Primer moet wel een beetje vast blijven zitten... Mooie vorderingen!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 maart, 2018 17:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Ziet er al goed uit! Maf die problemen met de primer. Ik heb eergisteren mijn AA DC-8 in de (Tamiya) primer gezet maar geen problemen gehad die ik bij jou AA DC-10 zie. Ik neem aan dat die van hetzelfde resin, dus waar het hem dan in zit...

mailair schreef:
Het achtersteven is ook geschuurd, maar moet nog een keer opnieuw geplamuurd worden (geldt ook voor de motoren trouwens). Ik word altijd kriegel van kleine spleetjes die zichtbaar blijven :p

Ik durf het als groentje hier bijna niet te zeggen :oops:, maar het valt me op dat je geregeld opnieuw moet plamuren. Om eerlijk te zijn heb ik zelf niet vaak naden die na plamuren nog steeds zichtbaar zijn. Welke plamuur gebruik je hiervoor? Ik gebruik zelf Motip fine putty. Dat is een twee componenten autoplamuur. Het ruikt verschrikkelijk, maar verwerkt heel makkelijk, zinkt niet in bij uitharden en is makkelijk te schuren nadien. Ik moet wel snel werken want het is snel uitgehard. Daarvoor gebruikte ik Tamiya primer, maar omdat deze altijd wat zonk na het uitharden ben ik daarmee gestopt. In ieder geval is één plamuurronde bij mij tegenwoordig meestal wel genoeg.

Succes met de vorderingen en ik blijf hem volgen!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2018 10:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
De tegels van de tuin zijn afgespoten, de zolder is (voor een groot deel) opgeruimd, ik ben meerdere keren naar de stort geweest en de drukte op kantoor is weer wat gaan liggen. Eindelijk heb ik daarom nu weer eens wat tijd om verder te gaan met de DC-10.

Bas_ schreef:
Welke plamuur gebruik je hiervoor? Ik gebruik zelf Motip fine putty.
Ik gebruik meerdere plamuur, afhankelijk van het doel. Meestal gebruik ik Plasto van Revell, autoplamuur van Alblastine, vallejo platic putty en Mr. dissolved Putty. De laatste twee zijn overigens meer rubber-achtig en niet echt geschikt om te schuren (maar wel super handig voor kleine gaatjes bijvoorbeeld). Plasto krimpt inderdaad een beetje, maar als je er voldoende van op doet heb je daar niet zo last van. Meestal is één schuurronde eigenlijk wel voldoende, maar ik wordt echt helemaal gek van de kleinste lijntjes die overblijven (vaak zie je die alleen maar als je er met een felle lamp op schijnt), dus tja, het is eigenlijk een beetje overdreven van mijn kant.

Over schuren gesproken, de verticale stabilo en motoren zijn geschuurd en kunnen in de primer gezet worden!
photo 442707

Voor het gemak heb ik deze even losjes op de fuselage gezet (die had toch nog een tweede laag nodig) voor het primen. Ze zullen wel los van elkaar in de lak gezet worden.
photo 442706

De leading edge en exhaust van de motor en de leading edge van de verticale stabilizer zijn afgeplakt voor het lakken.
photo 442708

En dit is het resultaat!
photo 442710

Tevens de vleugels en stabilo's in de primer gezet. Ook hier had ik een klein beetje last van vissenogen bij de stabilo's. Op basis van een tip van Lex heb ik de vissenogen opgevuld met putty en deze afgeschuurd. Daarna nog een keer in de primer en nu geen vissenoogje meer te zien.
photo 442709

En dan kan de romp afgeplakt worden voor het spuiten van de bovenkant. De wing body fairing en de neus plak ik eerst af aangezien die na de bovenkant gespoten moeten worden. Tijdens het spuiten van de bovenkant plak ik hier gewoon een groot stuk tape overheen en hoef ik na het drogen die alleen weg te halen en de bovenkant af te plakken om meteen door te kunnen.
photo 442711

photo 442712

photo 442713

En dan het resultaat na het spuiten! Ik maak gebruik van Revell 50 met een drupje wit erin. Dit is overigens een lastige verf om te verdunnen, het optimum luister nogal nauw (hij mag niet te dun zijn want dan gaat het snel lopen en te dik krijg je snel klonters). Ook zijn er zeker 4-5 lagen nodig om het goed dekkend te krijgen.
photo 442714

En dat is hoe het er op dit moment voor staat! Het spuiten van de metaalkleuren komt steeds dichterbij en dat wordt pas echt een uitdaging!

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2018 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Ze begint er al goed uit te zien Martijn!

Nog even over je primer: ik zie dat je het hele model in de witte primer hebt gezet. Ik neem aan dat je op de onderste helft er een glanzende zwarte primer overheen legt voor je metallic kleuren? Ik heb zelf bij m'n DC-8 de witte primer maar tot halverwege lopen. Aansluitend daaronder komt de zwarte glans primer direct op het resin. Reden hiervoor is dat ik ergens las dat het voor een mooie glans belangrijk is dat de ondergrond al mooi glad is en je het best geen andere (minder gladde) lagen onder de zwarte primer kunt leggen.

Nu heb ik geen idee in hoeverre dit uitmaakt, ik heb er zelf immers nauwelijks ervaring mee, doe dus vooral wat je goeddunkt maar ik wilde het toch even zeggen :)

Ik zie op de foto's Alclad2 matt aluminium verf staan, gebruik je die voor de leading edges?

Succes!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 apr, 2018 9:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Het klopt inderdaad dat de primer voor de metaalkleuren een glanzende zwarte is. De reden dat ik eerst een witte primer doe is dat het mijn ervaring is dat de zwarte alclad primer slecht hecht aan het resin (bij dit model bij een proefstukje getest en de primer liep er zo af!). Vandaar.

Voor wat betreft de kleuren:
photo 443417
Magnesium ga ik gebruiken voor de exhausts, Airframe aluminium voor de motoren en leading edges, semi matt aluminium voor de kleurverschillen bij de motoren en polished aluminium voor de onderkant van de romp en ook weer voor de motoren.

Enfin, de vorderingen tot nu toe:

Dit model is echt een les afplakken! Al met al ben ik hier drie uur mee bezig geweest. In ieder geval ga ik beginnen met het grijs te spuiten. Ik heb daar dus alles eerst voor afgeplakt.

De trailing edges van de stabilo's en vleugels zijn ook grijs. Vandaar dat ik die ook ga spuiten.
photo 443413

photo 443415

Het meeste grijs zijn op de wing body fairing en een klein beetje bij de neus.
photo 443414

En dan kan het geheel gespoten worden! Ik heb zoals bijna altijd weer Canadiaan Vodoo Gray gebruikt.
photo 443416

Dit is het resultaat. Ik ben hier best tevreden over.
photo 443419

Dan kan het geheel afgeplakt gaan worden voor de metaal kleuren. Ik dacht dat het een goed idee was om een kopie te maken van het corogard decal, overtrekken op de tape en deze dan zo uit te knippen.
photo 443418

photo 443420

Achteraf bleek echter dat Nazca de dimensies verkeerd heeft. Daardoor heeft het corogard te verkeerde vorm en bij de stabilo's is hij veel te breed. Vergelijk het afplakwerk maar eens met onderstaande foto:
photo 443407

Hier kwam ik natuurlijk pas achter na het spuiten van de metaalkleur....niet getreurd wat het is gelukkig gemakkelijk gecorrigeerd en ach, dit model duurt toch al lang :P

Goed, de rest van het model ook afgeplakt:
photo 443422

photo 443424

Voor wat betreft de motoren begin ik met exhausts te spuiten.
photo 443423

photo 443421

En dan kan het geheel in de glanzende primer!
photo 443425

Na een tijdje drogen heb ik de exhausts gespoten. De leading edge van de staartmotor en de verticale stabilo heb ik daarna meteen ook maar gespoten. Ik vind de exhausts nog een beetje te licht, dus misschien dat ik er nog een lichte zwarte wash overheen doen.
photo 443426

Vervolgens kan de rest van het model in een glanzende metaalkeur! Dit vond ik het leukste om te doen omdat ik heel benieuwd was hoe het er uit kwam te zien. Ik ben uiteindelijk best tevreden met het resultaat, maar ik ga er uiteraard nog wel een glanze lak laag overheen doen.
photo 443429

photo 443428

Wel heb ik nog een vraag over het volgende. Ik heb heel de wingbody fairing grijs gespoten gebaseerd op onder andere deze foto:
photo 443972

photo 443427

Echter, basis van deze foto van de onderkant (niet van een KLM toestel overigens) lijkt dat het metaalkleur helemaal door loopt, als zijnde een soort streep door het midden.
photo 443971

Weet iemand hoe het bij de KLM toestellen zat?

In ieder geval nog een hoop werk voor de boeg!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 apr, 2018 10:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Misschien heb je hier iets aan?
https://www.flickr.com/photos/heathrowj ... 2353214075

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 apr, 2018 13:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt Martin! Het lijkt erop dat het inderdaad helemaal grijs was.

Dan laat ik het zo!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement