Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 01 maart, 2018 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 18 jun, 2017 14:07 pm
Berichten: 94
Hallo medemodelbrouwers,

Ik heb op de modelbouwbeurs een Airfix Tomahawk mk. II 1/48 gekocht. De bouw gaat redelijk, maar nu weet ik weer wel waarom vliegtuigen niet mijn ding zijn. Maar nu het probleem: ik heb een aantal gaten moeten vullen (hoe kan het ook anders), en heb ik deze fout (?) gemaakt.
photo 438831
Ik heb een beetje vuller over de rivets gedaan, de rivets zijn niet ingediept, maar verhoogde puntjes. (Snap je). Hier heb ik vuller over gedaan, maar hoe schuur ik dit op zonder deze te beschadigen? Of moet ik dit op een andere manier terugkrijgen? Dit is de andere vleugel.photo 438830
Help me aub!! Ik haat het simpelweg om zulke details weg te laten..

Bij voorbaat dank, Sven V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 maart, 2018 20:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Verschillende mogelijkheden:

Afschuren is het makkelijkste, daarna in een plankje kleine gaatjes boren (diameter van de rivetten of iets groter), het uiteinde van een stuk sprei opwarmen tot het zacht wordt en in de gaatjes drukken. Deze stipjes kan je dan afsnijden en kleven als rivet (met een dunne lijm zoals MEK, tamiya extra thin, ...) de positie kopieer je over van de andere zijde of markeer je met een naald.

Waar de rivetten staan gaatjes boren, streched sprue in kleven, met een diktemalletje op hoogte afsnijden.

De plamuur voorzichtig schrapen met een mesje van rond de details....

Enz...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 maart, 2018 20:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 18 jun, 2017 14:07 pm
Berichten: 94
Silenoz schreef:
Verschillende mogelijkheden:

Afschuren is het makkelijkste, daarna in een plankje kleine gaatjes boren (diameter van de rivetten of iets groter), het uiteinde van een stuk sprei opwarmen tot het zacht wordt en in de gaatjes drukken. Deze stipjes kan je dan afsnijden en kleven als rivet (met een dunne lijm zoals MEK, tamiya extra thin, ...) de positie kopieer je over van de andere zijde of markeer je met een naald.

Waar de rivetten staan gaatjes boren, streched sprue in kleven, met een diktemalletje op hoogte afsnijden.

De plamuur voorzichtig schrapen met een mesje van rond de details....

Enz...

Hartelijk dank!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 maart, 2018 9:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
Het lijkt maar een dun naadje zonder hoogte verschil. Je kunt bijvoorbeeld vloeibare plamuur/primer zoals Tamiya Surface Primer in de naad laten lopen en na drogen met wat enamel verdunner het overtollige wegvegen. Bijvoorbeeld net Revell Color Mix, niet Humbrol Enamel Thinner nemen, die is te agressief.

Ook "gewone" plamuur zoals die van Revell, Tamiya of Humbrol kun je met vloeistoffen wegvegen zonder het plastic aan te tasten. Revell Color Mix werkt goed of Aceton (iets agressiever).

Een andere optie is bijvoorbeeld om de naad dicht te maken met witte houtlijm en die met een nat wattenstaafje glad te strijken terwijl de lijm nog nat is. Krimpt wel behoorlijk maar hoeft bij zo'n kleine naad geen probleem te zijn.

Succes.

E

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 maart, 2018 16:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Naden opvullen met plamuur (heb je al gedaan). Ik gebruik Alabastine autoplamuur.

Na enkele minuten kun je met een wattenstaafje, natgemaakt in/met acetonvrije nagellakremover (met aceton kan je plastic aantasten) en haaks op de naad het overtollige plamuur wegvegen. Het detail blijft en het plamuur blijft achter in de naad. Als je dit eventueel herhaald is schuren meestal niet eens nodig.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 maart, 2018 23:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
De tip die René aanbrengt om met acetonvrije nagellakremover te werken, pas ik ook toe.
Zelfs met penseel alles natmaken en je kan alles gladstrijken en bespaar je zo veel schuurwerk.

Maar of het uitgeharde plamuur verwijdert, weet ik niet. :? heb nog niet zo'n situatie tegen gekomen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement