Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 11:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 03 feb, 2018 14:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 jul, 2017 12:40 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Haarlem
De laatste dagen weer wat kunnen doen.

Het neuswiel heeft nu de extra photo etch items erop zitten en de binnenkant van de romp is zwart gespoten. Ik ben niet heel secuur geweest met het zwart spuiten. Ik ga ervan uit dat het als hij straks tegen elkaar zit het donker genoeg is voor de binnenkant.

Hoe doen jullie dat eigenlijk met het spuiten daarna van de romp aan de buitenzijde? Hoe zorg je ervoor dat je bij het spuiten niet naar binnen spuit? of, is dit zo weinig, dat je dat niet gaat zien?

Het neuslandingsgestel:
photo 435733
De zwarte romp:
photo 435732
Het gewicht ben ik niet vergeten:
photo 435731

_________________
Bezig met:
Revell Boeing 747 PH-BFM
Airfix Boeing 707 BOAC
Gemaakt:
Airfix P51D Mustang Lollipoop II
Revell Fregat F122 Karhlsruhe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 feb, 2018 18:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Go2koen schreef:
of, is dit zo weinig, dat je dat niet gaat zien?
Inderdaad. Toen ik de raampjes nog open liet heb ik nooit problemen gehad met verf die naar binnen ging tijdens het spuiten, mits je natuurlijk niet hele dikke lagen vlak op het model gaat spuiten (maar dat is uiteraard sowieso geen goed idee).

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 feb, 2018 10:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 jul, 2017 12:40 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Haarlem
malair schreef:
Go2koen schreef:
of, is dit zo weinig, dat je dat niet gaat zien?
Inderdaad. Toen ik de raampjes nog open liet heb ik nooit problemen gehad met verf die naar binnen ging tijdens het spuiten, mits je natuurlijk niet hele dikke lagen vlak op het model gaat spuiten (maar dat is uiteraard sowieso geen goed idee).


Ik was inderdaad niet van plan om extreem veel verf te gebruiken. Dan komt het wel goed denk ik.

Nu las ik hier op het forum nog wel eens berichten dat het soms fout kan gaan met primer, verf en de lak uiteindelijk. Dat deze niet met elkaar overweg kunnen.

Ikzelf gebruik voor het schilderen Revell email verf en Extra color voor de kleur blauw van KLM. Als laatste wil ik hem aflakken met humbrol coat eerst glans voor het aanbrengen van de decals en als laatste een zijdeglans voor de afwerking.

Wat voor primer zou ik dan het best kunnen gebruiken? Ik heb nu een klein potje Revell nummer 01 volgens mij (grijs), maar kan ik ook een spuitbus gebruiken? En welk merk adviseren jullie dan?

Mvg koen

_________________
Bezig met:
Revell Boeing 747 PH-BFM
Airfix Boeing 707 BOAC
Gemaakt:
Airfix P51D Mustang Lollipoop II
Revell Fregat F122 Karhlsruhe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 feb, 2018 14:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Goed bezig Koen! De toevoeging van PE op de onderdelen ziet er mooi uit.
Go2Koen schreef:
Wat voor primer zou ik dan het best kunnen gebruiken? Ik heb nu een klein potje Revell nummer 01 volgens mij (grijs), maar kan ik ook een spuitbus gebruiken? En welk merk adviseren jullie dan?

Ik gebruik zelf een Tamiya primer spuitbus (wit). Ik vind hem niet superfijn, de laag wordt snel dik en omdat de verf zo dun is gaat hij snel lopen dus een beetje voorzichtigheid is wel geboden. Hij droogt wel erg snel dus je kunt in korte tijd meerdere lagen aanbrengen. Ik heb nooit problemen gehad met de verf en de primer (wel met vernis maar dat is een ander verhaal).
Go2Koen schreef:
Ikzelf gebruik voor het schilderen Revell email verf en Extra color voor de kleur blauw van KLM. Als laatste wil ik hem aflakken met humbrol coat eerst glans voor het aanbrengen van de decals en als laatste een zijdeglans voor de afwerking.

Persoonlijk zou ik geen zijdeglans als eindlaag aanbrengen. Ik heb bij mijn MD-11 (vliegtuig #1 voor mij) het lichtgrijs zijdemat gelaten, en dat vond ik juist niet zo mooi. Vaak zie je op foto's de omgeving spiegelen in de romp. Daarom heb ik bij m'n Airbus (vliegtuig #2) juist een glanzende laag aangebracht en daarvan vind ik zelf dat het een stuk mooier is geworden.

Maar mijn vliegtuigervaring beperkt zich slechts tot die twee modellen dus wellicht zijn er anderen die er anders over denken :D

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 feb, 2018 0:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 dec, 2015 15:04 pm
Berichten: 15
Go2koen schreef:

Wat voor primer zou ik dan het best kunnen gebruiken? Ik heb nu een klein potje Revell nummer 01 volgens mij (grijs), maar kan ik ook een spuitbus gebruiken? En welk merk adviseren jullie dan?

Mvg koen


Inderdaad bevalt Tamiya Primer (de witte) mij ook goed. Ook met Mr.Base White Primer (uit de LHS) heb ik goede ervaringen. Met de spuitbussen Revell Basic Color ben ik gestopt. Continu verstoppingen, brokken in de spuitnevel en onregelmatige spuitnevel.

Gertjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 feb, 2018 9:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Go2koen schreef:
Wat voor primer zou ik dan het best kunnen gebruiken? Ik heb nu een klein potje Revell nummer 01 volgens mij (grijs), maar kan ik ook een spuitbus gebruiken? En welk merk adviseren jullie dan?
Ik gebruik Vallejo white (soms grey) surface primer uit een spuitbus.
photo 436237

Niet iedereen heeft er goede ervaringen mee, maar ik gebruik dit al jaren en echt nog nooit problemen mee gehad. Groot voordeel is dat de primer heel dun is (daardoor blijf je de details goed zien), heel rustig uit de spuitbus komt (geen grote hoeveelheden in één keer) en heel snel droogt. Werkt goed op zowel plastic, metaal en resin.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 feb, 2018 7:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 jul, 2017 12:40 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Haarlem
Beste allemaal,

Dank voor de tips. Ik ga eens een spuitbus bestellen. Is het handing om meteen meerdere bussen te bestellen, of kun je met 1 spuitbus het project wel afronden? Binnenkort ga ik de romp verlijmen, dan komt er weer een update.

mvg
Koen

_________________
Bezig met:
Revell Boeing 747 PH-BFM
Airfix Boeing 707 BOAC
Gemaakt:
Airfix P51D Mustang Lollipoop II
Revell Fregat F122 Karhlsruhe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 feb, 2018 10:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
De Tamiya primer is 180ml en de vallejo primer is 400ml. Met het laatste kan je dus langer doen. Maar voor welke spuitbus je ook kiest, het is meer dan genoeg voor één project.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 feb, 2018 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1948
Volgens mij zijn alle primers redelijk vergelijkbaar en komt het neer op persoonlijke voorkeur. Zelf ben ik enthousiast over Tamiya fine surface primer. Dat is wel wat duurder, maar voor mij werkt het goed. Wat ik ook gebruik is Alclad primer wit en grijs. Dat is meteen ook een micro filler. En als laatste: Alclad gloss black base als ondergrond voor alle soorten metallic.

succes. Leuk project laat je hier zien!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 feb, 2018 13:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 jul, 2017 12:40 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Haarlem
Weer wat extra tijd vrij kunnen maken vandaag.

De helft van de wielen heeft nu een PE velg.
photo 437589


Ook de eerste twee vleugelhelften tegen elkaar gelijmt. Wat me opvalt is dat deze zoals misschien al te zien in de foto een redelijke knik heeft. Ik heb hem bevestigd in de gaatjes van beide helften, maar het is een erg oude doos, dus door de jaren heen kan dit kromtrekken wel zijn veroorzaakt.
photo 437591
photo 437590


Zijn er nog tips om dit misschien weer wat rechter te krijgen als de lijm helemaal is uitgehard?

_________________
Bezig met:
Revell Boeing 747 PH-BFM
Airfix Boeing 707 BOAC
Gemaakt:
Airfix P51D Mustang Lollipoop II
Revell Fregat F122 Karhlsruhe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement