De zomer is definitief voorbij, en het lijkt erop dat iedereen weer wat actiever is in bouwen
.
Het chassis geprimerd en staat inmiddels in kleur Revell zijdemat zwart, ook de motor er definitief ingebouwd:
Verder de naven van de achterassen ingekort, en met halfrond evergreen wat opgeleukt zodat ze wat robuuster tonen:
Middels proefpassen had ik de plaats van de extra luchtketels onder de accubak bepaalt en vastgelijmd voor het chassis gespoten werd. Bij het definitief plaatsen van het uitlaat systeem bleek dat ze te ver naar voren waren geplaatst. De uitlaatdemper paste niet
.
Dan maar voorzichtig de ketels terug er vanonder zagen, en opnieuw vastzetten iets verder naar achter. Met voorzichtig zagen is het zonder al te veel lakschade gelukt om de boel los te krijgen. Beetje bijtippen en niemand die het ziet
:
En nog maar eens proefpassen:
Ook het interieur van een kleurtje voorzien, 4 tinten grijs. Ditmaal gespoten met Lifecolor kleuren. Spuit wel heel lekker vind ik. Zonder verdunnen de airbrush in, prima dekkend en een mooie gladde afwerking. Beter dan de matte kleuren van Tamiya die altijd wat korrelig en ruw blijven. Ook goed met de kwast te verwerken. Ik ben fan.
Om het grijze interieur wat op te leuken, er een kussen en dekbed in gemaakt. Voor het motief heb ik een zakdoek verknipt
:
Rond de 3D geprinte grille van kwartrond Evergreen een lip gemaakt om meer lijmoppervlak te hebben:
Het glas plaatsen en daarna het interieur er vanonder inschuiven. Dat is toch niet helemaal de juiste manier, want dit gaat zeer moeilijk. Normaal laat ik de achterwand uit de cabines om het interieur er langs daar in te schuiven, maar dat was bij deze MAN ook geen optie, omdat de passing van het XT dak op de cabine ook maar zozo was. Hierdoor beslist om de gehele vierkante cabine te bouwen, en met wat snij- en vijlwerk daar de hoge hoed passend op te maken. Nadeel is dus dat het interieur er langs onder in moet.
Omdat de cabine wat achterover hangt bij het plaatsen op zijn scharnierpunten, de ophangpunten aan de achterkant losgezaagd en er Evergreen blokjes van 3mm tussen gezet. Nu staat de cabine recht:
Omdat de cabine aan de voorkant ook enkele mm hoger kwam te staan, past de aansluiting van de bumperpartij op het chassis niet meer, die moet ook iets omhoog om deftig op de cabine en spatborden te laten aansluiten. Daarvoor moet ik nog iets aanpassen aan de bevestigingspunten.
Ook aan de achterkant van de voorvelgen nog enkele mm weggehaald, omdat ik vond dat de brede banden net iets te ver buiten te spatborden staken. Nu passen ze mooi binnen de spatborden.
En dan is dit de stand van zaken op het moment:
De MAN nadert het eindpunt. Nog wat losse dingetjes spuiten en erop zetten en dan is hij klaar.
En André, ik vind het wel jammer dat Steinle geen toestemming heeft gegeven. Volgens mij komt het grijs in de striping beter uit op het geel, dan de witte band.
Recentere MAN's van hun hebben in plaats van dat grijs zelfs sterren staan, maar ik heb nog een foto gevonden van een MAN met de grijze striping. Alhoewel ik vermoed dat dit een ex-Steinle is die verkocht is aan een container rijder, want de naam zie je nergens meer op de vrachtwagen terug.
Tot de volgende.
gr
Eddy