Go2Koen schreef:
Waar ik wel mee zit is het bepalen van de bouw/schilder volgorde. Bijvoorbeeld met de motoren. Als ik hier naar kijk bestaan ze globaal uit vijf kleuren, de fanbladen, de casing, de zilver rand aan de voorzijde, de binnenzijde en de buiten beplating. Hoe pak je dit nu aan? Airbrush je alles eerst en monteer je het dan? En hoe doe je dat met het wegwerken van de naden dan?
Ik ben bang dat als ik eerst alles in elkaar zet , je de kleine details nooit meer mooi gekleurd krijg.
Voor wat betreft de motoren, bij mijn eerste model, een MD-11, heb ik de onderdelen afzonderlijk geschilderd en toen het motorhuis in elkaar gezet. Ik was namelijk bang dat ik de inlet en fanbladen niet netjes kon schilderen dus dat heb ik als eerst gedaan en toen pas de boel geassembleerd en afgeplameerd. Dit had 2 nadelen:
1. De naad aan de binnenkant van het motorhuis kon ik niet meer dichtplamuren
2. Het afplakken van de reeds geschilderde onderdelen was erg veel werk
Daarom, bij mijn tweede model (A330 KLM) de andere volgorde gevolgd. Eerst de motorhuizen assembleren (deze bestond overigens uit slechts 2 onderdelen), plamuren, primer en airbrushen. Daarna heb ik de leading edges gedaan. Toen dit droog was heb ik ze aan de binnenkant afgeplakt, en toen de inlet/binnenkant en fanbladen geschilderd. Dit was niet alleen veel minder werk dan de vorige methode, maar ook is de leading edge aan de binnenkant veel netter geworden. De 'metalen' ring is nu mooi strak geworden en het motorhuis zit naadloos in elkaar. De verwering (een paar washes) moet ik nog gaan aanbrengen (binnenkort doe ik weer een update op dat topic).
Dus om kort te zijn: ik zou ze zelf eerst in elkaar zetten, dan (na de primer) de 'hoofdkleur' aanbrengen en dan pas de details gaan schilderen.
Go2Koen schreef:
Ik zou eigenlijk graag het kleurenschema van 2009 willen maken. Dus met de kleine blauwe cheatline. Ik ben bang dat dat met een decal moet gebeuren, ik heb nog nergens gezien dat iemand dit gedaan heeft met verf. Of heb jij dat bij jouw modellen wel gedaan?
De blauwe cheatline schilderen heb ik wel even overwogen (even uit mijn hoofd was Revell Lufthansa Blauw daarvoor de goede kleur), maar ik heb er vanaf gezien. Dat is erg moeilijk afplakken en een foutje is snel gemaakt. Het voordeel van een decal is dat een kleine oneffenheid in je taperand uiteindelijk onder de cheatline verdwijnt en je dus ietsje meer speling hebt.
- Bas (ik ben trouwens 31, maar dat terzijde
)
_________________
Aan het b(r)ouwen:Naval Models 1:350 Hr. Ms. FrieslandEastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines"But then every model is a step on an educational journey" -
David Griffith