Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 13:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 22 jan, 2018 18:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Tussen alle Amerikaanse geweld mocht een Britse Phantom niet ontbreken vond ik en met een looptijd van een jaar durf ik het wel aan. Wachten op de nieuwe Airfix FGR.2 doen we toch maar niet, dus bij deze:

photo 434347

photo 434348

photo 434349

De basis van deze Fujimi kit is al dertig jaar oud las ik op Scalemates, dit is een zogenaamde Royal Collection uitgave met witmetalen wielpoten, wat PE, rubber bandjes en natuurlijk de enorm grote decals voor de herdenking van Alcock & Brown's eerste non-stop transatlantische vlucht, in 1919. Omdat ik beslist een toestel van RAF 23 Squadron wil bouwen wordt het niet de versie op de doos maar een 'gewone' FGR.2 van 23 Squadron als dit:

photo 434350
[foto: wikimedia]

of dit:

photo 434351
[foto: aviationphotocompany.com]
#

Het fenomeen Britse Phantom kent een moeilijke geboorte en afscheid. Eigenlijk wilde de Royal Navy de Hawker P-1154 als opvolger van de Sea Vixen, en de RAF de TSR-2 als opvolger van de Lightning. Beide projecten werden halverwege de jaren zestig geschrapt en min of meer uit nood werd toen gekozen voor de Phantom in beide rollen. Wel werd bedongen dat er zoveel mogelijk Britse spullen in gepropt moesten worden, waaronder twee Rolls-Royce Spey turbofans, om de nationale industrie te ondersteunen. De Spey's waren weliswaar sterker en zuiniger dan de Amerikaanse Pratt & Whitney's maar ook groter en zwaarder, zodat de complete motorruimtes opnieuw ontworpen moesten worden en de romp verbreed. Omdat ze ook meer lucht nodig hadden moesten de inlaten vergroot worden en dat alles leidde er toe dat de prestaties van de Engelse versie weinig beter waren dan die van de Amerikanen. Ze waren wel veel duurder: de kosten van de aanpassingen die nodig waren om de Spey's er in te krijgen waren zo hoog dat een FGR uiteindelijk drie keer zoveel kostte als een F-4J. Dat leidde er weer toe dat van de oorspronkelijk geplande 400 toestellen er maar 170 werden gebouwd. De Phantom heeft van 1968 tot 1992 in Engelse kleuren gevlogen, waarbij het afscheid nog een wrang tintje kreeg. De Amerikanen hadden in het contract laten opnemen dat afgeschreven toestellen niet naar private ondernemingen of instellingen mochten worden verkocht zodat bijna alle Britse Phantoms gesloopt moesten worden, ook al stonden de musea in de rij om er eentje ten toon te kunnen stellen. [dank aan Wikipedia & Thunder & Lightnings.co.uk].


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jan, 2018 19:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
Ruudje is erg blij verrast betreffende de kwaliteit van dit doosje...
In mijn 1/72 serie had ik nagenoeg alle verkrijgbare Hasegawa-varianten in mijn arsenaal, destijds met uitzondering van een F-4D en een F-4E. Ietwat "noodgedwongen" heb ik toen twee Fujimi-kitjes aangeschaft om de gaatjes op te vullen. Erg mooie kitjes maar ik was wel een beetje teleur gesteld voor wat betreft de geleverde cockpit... :( Zo te zien is er bij jouw doosje meer aandacht aan besteed en ziet het er allemaal stukken beter uit ! :wink:

Enerzijds een beetje jammer dat je niet voor de "jubileum-editie" gaat, maar anderzijds ook wel weer leuk dat je voor een operationele kist kiest. :brouw: Het zal me benieuwen wat het gaat worden maar stilletjes hoop ik dat je de stoute schoenen aantrekt en voor een old-school camo-kist zult kiezen. We shall see...

Welkom bij de club en veel succes met de bouw van je RAF-Toom.

Gr. Ruud.

P.S. 1):
Wellicht een ideetje om er een Revell F-4J (ex-Monogram) bij te kopen en daar de jubileum-decals op los te laten...?!?!?!
Uiteraard historisch niet geheel correct omdat de RAF-Toom's (zoals je reeds aangaf) aanzienlijk afweken van de US-varianten, maar desondanks misschien toch een leuk idee ?

P.S. 2):
Tussentijds heb ik mijn geliefde Hasegawa collectie reeds uitgebreid met een aantal F-4EJ's, welke tevens als F-4E kunnen dienen en gisteren een mooie Hasegawa F-4D (voor een zeer mild prijsje) van Dave kunnen overnemen. (Thanx Dave !)

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jan, 2018 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Shujaa schreef:
Ruudje is erg blij verrast betreffende de kwaliteit van dit doosje...


Ik ook. Als het weer het toelaat zal ik proberen morgen wat betere daglichtfoto's te plaatsen, maar het gietwerk en de details zijn eerste klas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jan, 2018 10:32 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Mocht je niks met de jubileum decals gaan doen dan wil ik ze graag van je overnemen.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jan, 2018 14:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Dat is goed, Dave.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jan, 2018 17:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
Woopie-Doopie...!!!
Ga jij dan een van je Airfix-edities met die fraaie plakkerkes opfleuren, Dave ? :wink:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jan, 2018 19:17 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Airfix is een FG.1 Ruud, deze versie is een FG.2.
Het duurt nog even tot Airfix de -2 uitbrengt.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jan, 2018 19:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Wat is het uiterlijke verschil dan tussen de 1 en de 2 ???

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jan, 2018 20:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
dave the doctor schreef:
Airfix is een FG.1 Ruud, deze versie is een FG.2.
Het duurt nog even tot Airfix de -2 uitbrengt.

Dave


Klopt Dave ! :wink:

Maare... Voor zover ik weet zijn de uiterlijke verschillen enkel te ontdekken in het neus-landingsgestel, waarbij de FG.1 over een "dubbele krik" beschikt en de FGr.2 het met slechts een "enkelvoudige krik" moet stellen... Toch niet de meeste moeilijke "modificatie" en met een neus-landingsgestel uit een donor-doosje al heel erg snel gefixed... De markante RWR (Radar Warning Receiver) op de staart word immers reeds in de FG.1 geleverd, toch ?

Met het bovenstaande in het achterhoofd, zouden de jubileum-decals dus eigenlijk nagenoeg "direct" op de FG.1 kunnen worden gezet...

Gr. Ruud.

P.S.:
@ Gerhard: bovenstaande is dan ook meteen een antwoord op jouw vraag. :wink:

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jan, 2018 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Voor de fijnslijpers is er wel iets meer aan de hand behalve het neuswiel:

http://phantomphacts.blogspot.nl/2014/0 ... -fgr2.html

Ik zoek nog een staartvin met RWR..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement