Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 14 jan, 2018 0:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Hallo allen,

Na een hele lange periode van stilte hier op het forum waarin ik, buiten enkele reacties op werk van anderen, niets heb gepost, ga ik nu een verslag beginnen van het diorama waar ik momenteel aan werk.

Setting is Italië 1944: een Canadese crew van een M10 C Achilles wordt tijdens het ontbijt verrast door een Italiaanse schone die met haar fiets aan de hand loopt te paraderen 8) .

Hoewel het gewoonte is hier op het forum om een introductie te geven van de gebruikte kits en accessoires, is dat nu niet mogelijk: ik ben een kleine drie maanden geleden met dit diorama begonnen en heb de eerste stappen niet gefotografeerd. De componenten zijn allemaal in verschillende stadia van bouwen en verweren. Ingrediënten zijn een Academy M10 C Achilles, geheel gebouwd (maar ongeschilderd) overgenomen van een medebouwer, een Mediterrane ruïne van TM Models en figuren van Ultracast, Tamiya, Adalbertus en Miniart, al dan niet aangepast dmv Magic Sculpt en/of Green Stuff en Hornet hoofdjes.


De M10 C Achilles:

Deze is van Academy:

Afbeelding

Overgenomen in de tijd dat ik nog een gruwelijke hekel had aan het bouwen (mensen die me kennen weten dat ik veel liever schilder, verweer en diorama's maak), was dit model dus geheel door de vorige eigenaar RUDD gebouwd. Ik heb alleen de loop vervangen door een metalen exemplaar van RB Models. Omdat letterlijk alles verlijmd was kon ik soms moeilijk bij bepaalde hoekjes komen om die te schilderen, maar uiteindelijk is het me toch redelijk gelukt. Op dit moment zijn de details geschilderd, decals aangebracht en ben ik bezig met de eerste pinwash:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voertuigen van Amerikaanse makelij (zoals de M10) die door de Britten, de Polen en de Canadezen werden gebruikt in 1944, werden aangeleverd in "Olive Drab" waarna de Britten eventuele aanpassingen doorvoerden met onderdelen die "British Green" waren. Het model is daarom "Olive Drab" gespoten met acrylverf van Gunze Sangyo. De 17-ponder is wel geschilderd met een mengseltje dat het Britse Groen moet benaderen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het voorste deel van het interieur is gespoten met "Off White" van Gunze Sangyo, het achterste met "Olive Drab" vermengd met "Buff". Goed te zien zijn de granaatkasten die in de Britse variant van de M10 niet aanwezig waren, maar die door de vorige eigenaar al muurvast verlijmd waren... Ik had drie opties:

- Proberen los te wrikken om ze te vervangen door rekken met losse 17-ponder granaten. Dit had grote kans op schade betekend en was voor mij al snel geen optie.

- de granaatkasten goudkleurig schilderen zodat ze op granaten leken... Hoewel je uiteindelijk weinig van de kasten ziet, zie je toch voldoende om te kunnen vaststellen dat het geen granaten zijn. Daarom dit idee dus ook maar afgeschoten.

- de kasten maar laten zitten, wat ik uiteindelijk ook gedaan heb. Bouwers die historische accuratesse belangrijk vinden zullen nu ongetwijfeld roepen dat Britse M10's geen granaatkasten hadden, maar ik vond dit de beste oplossing

Afbeelding

Afbeelding

De Mediterrane ruïne van TM Models:

Dit model is de laatste creatie van Erik en Daisy van TM Models. Toen ik tijdens een bouwavond bij hen thuis de "master" zag was ik gelijk enthousiast. Het model straalt met zijn balkon, de ronde ramen en het vrijwel platte dak een typische Mediterrane sfeer uit. Ik riep spontaan uit dat ik de boxart voor het productiemodel wou schilderen en in een diorama wou zetten, waarna Erik zei: dat is goed :shock: .... En zo komt het dat jullie nu dit verslag voor jullie neus hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Het model is gespoten met acrylverf van Vallejo in de kleuren 70951 "white" en 70916 "sand yellow". Stenen zijn geschilderd met 70821 "German camouflage beige". Het afgebladderde effect heb ik bereikt door marmiet te gebruiken. Dit is een soort stroop:

- spuit het model wit.
- gebruik een oude penseel om die delen die je wit wil laten te "bestippelen", te bedekken met marmiet.
- spuit het geel.
- spoel met lauwwarm water en een doekje de marmiet weg. Et presto :D ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De ruïne is gemaakt van keramiek dat een stuk harder is dan gips waardoor het makkelijker te bewerken is, zonder dat je de kans loopt dat je delen afbreekt. De pilaren en de spijlen van het balkon zijn uit resin gegoten. De kozijnen zijn van Miniart, hier komen nog luiken voor. Later komen er nog een etage en een deur in en een dak er op.

Afbeelding

Afbeelding

De basis van het diorama:

Afbeelding

Afbeelding

De basis van de master heeft een iets andere vorm, namelijk een rechthoek. Ik heb hier een deel van afgezaagd en weer aan de andere kant bevestigd om zo de basis schuin in de hoek op het diorama te krijgen. Vervolgens heb ik deze ingekrast met een tegelmotief. Het trottoir is ook van TM Models en steentje voor steentje gelegd. Straat is Verlinden, putdeksel is Plusmodel.

Lay out:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier valt nog niet veel van te zeggen, behalve dan dat ik nog steeds een beetje twijfel over welk "point of view" ik zal gaan gebruiken: liggend zoals op de laatste foto, of toch staand zoals op de één na laatste... Ik slaap er nog een nachtje over.

Figuren:

Afbeelding Afbeelding
Twee figuren van Ultracast

Afbeelding Afbeelding
Adalbertus met een hoofdje van Hornet en een Britse tankhelm van Ultracast.

Afbeelding Afbeelding
Tamiya met weer een Hornet hoofdje.

Afbeelding Afbeelding
Miniart met een hoofdje van Hornet: een schoongemaakt figuur wat de kwaliteit niet ten goede komt. We zullen wel zien wat het wordt....

Tenslotte de Italiaanse schone. Eerlijk gezegd is ze een "Hong Kong knock off", ik heb ook geen idee van welk merk ze origineel is. Heb haar, nadat ik haar besteld had, óók nooit meer op het internet gezien... Zoals te verwachten is, is haar gietkwaliteit zeer matig. Voor diegenen die haar ietwat te gewaagd vinden: ze krijgt nog een rok en een blouse van Green Stuff aangemeten 8) . Fiets is van Frau Müller/Masterbox:

Afbeelding

Tot zover. Ik ga er van uit dat volgende updates niet weer een jaar op zich laten wachten :wink: . Ik heb het plezier in het bouwen terug en ook het schrijven van dit soort stukjes geeft me weer een uitdaging :) .

Groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Laatst bijgewerkt door remarc777 op ma 04 jun, 2018 18:44 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jan, 2018 14:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ziet er weer veelbelovend uit, en inderdaad met een jurkje zal het net even beter tonen, tenzij het een naaktstrand is, maar dan kan je je weer afvragen wat die tank dat doet :P

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jan, 2018 16:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
LOL Bert :lol:
Maar ja... ik verwacht uiteindelijk ook niet echt dat de dame in kwestie zich op dit dio zich zo zou profileren. :roll:
Nu ja... alle gekheid op een stokje: ik ga dit volgen, ben benieuwd naar het resultaat.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jan, 2018 10:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Mooi geschilderd Richard… en welkom terug. De munitie rekken zouden mij persoonlijk storen maar goed, vast is vast en soms is het risico dat de boel beschadigd het niet waard, je ziet het bijna niet, en zeker niet als er bemanningsleden in de koepel zitten. Leuke setting ook. Het is mij om het even welk point-of-view er gebruikt wordt. De aandacht zal naar het meisje gaan :mrgreen: .

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jan, 2018 12:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2017 17:42 pm
Berichten: 214
Bert Takken schreef:
Ziet er weer veelbelovend uit, en inderdaad met een jurkje zal het net even beter tonen, tenzij het een naaktstrand is, maar dan kan je je weer afvragen wat die tank dat doet :P


zouden de straten van lichte zeden niet bevolkt zijn in de oorlogstijd? :P


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jan, 2018 12:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2017 17:42 pm
Berichten: 214
Sorry voor de dubbel post; maar dat gebouw (en de tank) vind ik echt schitterend. Inspirerend om te zien, thnx!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jan, 2018 12:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
@Ditishuub, die waren er zeker wel maar ze waren ook onopvallend gekleed hoor! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jan, 2018 17:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
@ Bert en Walesha: bedankt voor jullie reacties. Ik vond het leuk dat ze een mooie voorgevel heeft, maar belangrijker voor mij was dat ze een pose heeft waar ik maar weinig aan hoef te veranderen om haar al flirtend langs de soldaten te laten flaneren :D .

@ Jeroen: de bemanning zal rondom de M10 staan en niet er in (denk ik...), maar accessoires en camouflagenetten zullen wellicht nog meer de aandacht van het interieur afleiden.

Wat betreft dat point of view: de dame in kwestie zal op het grootste deel van de straat voor de M10 en het huis komen te staan. Wanneer het dio "staand" is, zijn de kijklijnen in mijn ogen aangenamer: M10 op de voorgrond, de wat hogere ruïne daarachter. ook de dame blijf je dan prima zien, zeker als haar kleding een afwijkende kleur krijgt. Nadeel is dat de bemanning die rondom de M10 staan moeilijker te zien is. "Liggend" zie je de figuren prima en staat de dame pontificaal vooraan het dio, maar ik vind het dio dan zo'n standaard "huisje, boompje, beestje- uitstraling" krijgen. Maar dat kan dus ook aan mij liggen :roll: :wink: ...

@ Huub: dank je voor de complimenten. Het is niet de bedoeling om hier een dame van lichte zeden van te maken. Denk dat ook preutse dames best een mooie bos hout voor de deur kunnen hebben :wink: ...

groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jan, 2018 11:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Ik kan mij goed vinden in het idee hoor Richard. Gaandeweg kan een indeling natuurlijk veranderen maar misschien zijn er op deze ondergrond niet zoveel mogelijkheden.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jan, 2018 11:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 05 dec, 2014 21:19 pm
Berichten: 159
Woonplaats: Arnhem
Ziet er weer goed uit Richard !
Ik blijf hem volgen, ben zeer benieuwd naar het eindresultaat. Ik kan van jou zowiezo altijd nog wel genoeg leren.

Greetz,
Patrick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement