Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 07 jan, 2018 0:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Allereerst iedereen de beste wensen voor 2018! :)

FokkerFan schreef:
de motoren hebben dezelfde kleur grijs als de buik. Ze lijken lichter, maar dat komt doordat de motoren rondom dezelfde kleur hebben en dus ook zonlicht bovenop vangen/weerkaatsen. vergelijk de onderkant van de romp, maar eens met de onderkant van de motoren (wel de bovenste helft bedekken dan).

Kijk, dat is waardevolle info! Bedankt!
FokkerFan schreef:
het cockpitglas zou ik ook nog even volledig vullen met plamuur of iets dergelijks. Het transparante onderdeel is eigenlijk te klein en de decalmakers maken de decal op het juiste formaat. Dus als je het niet opvult, dan krijg je een rare kronkel midden in je raam.

Check, dat heb ik gedaan. Ik heb het frame eruit geschuurd en daarna alle naden/oneffenheden gevuld en weer geschuurd.

Inmiddels zijn we weer wat verder. De resin motoren zijn inmiddels gereed voor het schilderen. Dit was nog vrij bewerkelijk. Ik wist uit het topic van malair al dat de twee helften slecht pasten, maar dat het zo erg zou zijn :roll:
AfbeeldingAfbeelding

Meer dan 1mm speling! Eerst heb ik de naad maar eens gevuld en ik ben scheutig met de plamuur geweest.
Afbeelding

Daarna heb ik de onderkant voorzichtig geschuurd door een schuurpapier op tafel te leggen en de voorkant van de motor net zo lang te schuren totdat het overtollige deel weg was. Op dat moment leek het een klein beetje op een 737 motor met platte onderkant. Daarna met beleid het motorhuis weer mooi rond gekregen.
Afbeelding

Bij het schuren heb ik helaas dat uitstekende stukje achteraan het motorhuis vlak geschuurd. Dit heb ik later weer bol gemaakt met UV-lijm.
Afbeelding

En toen kon ik gaan afplakken. Als eerst heb ik de lijn tussen blauw en grijs afgetekend. Bij de MD-11 volgde deze grotendeels een paneellijn, die luxe was er deze keer niet. Op het oog heb ik een strakke lijn gemaakt over het 'rechte' deel van de romp. Het lastige deel, achteraan, heb ik, net als bij de MD-11 met de kruislijnlaser gedaan. In mijn bouwbericht van de MD-11 was ik hier vrij summier over, op verzoek van Vintage Jet hier een wat uitgebreider verslag:

Zoals gezegd heb ik de taperand op het rechte deel van de romp gewoon op het oog gedaan. Ook de neus vond ik het op het oog prima te doen. De achterkant vind ik echter een stuk lastiger; bij m'n MD-11 liep ik er al tegenaan dat een foutje snel is gemaakt wat je niet binnen de cheatline kunt houden. Daarom gebruik ik een methode die ik bij mijn schepen ook toepas. Hier heb je min of meer hetzelfde probleem: een rechte rand afplakken over een golvend oppervlak waarbij je geen referentie hebt omdat de boven- en onderkant ook curves hebben. De kruislijnlaser biedt hier uitkomst omdat de geprojecteerde lijn recht is ongeacht het oppervlak. De enige uitdaging is de lijn oplijnen met het model zodat hij ook werkelijk recht geprojecteerd wordt. Als je dat bereikt kun je met een fijn potlood de rand aftekenen, afplakken en de verf doet de rest :D

De laser zelf komt van de Lidl, een aantal jaar terug heb ik die voor 2 of 3 tientjes gekocht en gebruik ik zo nu en dan voor klussen in huis.

Het model heb ik op z'n kop gelegd en de laser op een flexibel statiefje gezet dat ik normaal gebruik voor een fototoestel. Op deze manier kun je de laser in elke mogelijke stand zetten en dat is nodig om de laser goed uit te lijnen. Als referentie gebruik ik de plakrand die ik al had gemaakt, om de laser daarmee op te lijnen is wat prutsen maar met een minuut of tien stond hij goed.

De totale opstelling.
Afbeelding

De lijn loopt parallel aan de tape.
Afbeelding

Daarna heb ik de lijn afgetekend. De geprojecteerde lijn op het model is nog zo'n 1mm dik dus ik houd de aftekening aan één kant van de lijn.
Afbeelding

Als het goed is komt de lijn dan aan beide kanten goed uit. Let wel op; het is van groot belang dat de laser haaks op het model schijnt! Anders gaat de lijn op de ronde delen naar boven of onderen afbuigen. Ik heb dit bij de neus gedemonstreerd:

Dit lijkt op het eerste gezicht misschien in orde, maar...
Afbeelding

Niets is minder waar! De lijn buigt af naar boven.
Afbeelding

En zo simpel is het :) Daarna kon de airbrush aan. De romp heb ik net als vorige keer 75-25 Revell 50-Revell 04. De staart en winglets zijn, uiteraard, Revell 04 wit. Nog to do zijn de motoren, het buikje en de vleugels, 50-50 Revell 371-Revell 04.

Het gebruik van de plastic zakjes om de vleugels heb ik gejat van malair :). Ik ben tevreden met de blauwe laag; die heeft een mooie glans gekregen 8)
Afbeelding

Als de vleugels/onderkant ook gespoten zijn krijgen die naderhand een laagje glans vernis. Op m'n MD-11 is deze kleur zijdemat gebleven en dat is toch niet zo mooi.

Tot zover! Hints/tips zijn natuurlijk weer van harte welkom :)

- Bas :brouw:

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jan, 2018 18:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt voor de tutorial voor het uilijnen Bas! Dat is toch iets om te overwegen ook te gaan doen. Zelf vind ik het afplakken bij de neus ook heel lastig. Je hebt inderdaad altijd de nijging het naar boven te laten afbuigen zoals je op de foto laat zien.

Haha, dat van de zakjes heb ik weer gejat van VJ :p

Voor de rest ziet hij er al heel goed uit! Ik denk dat de blauwe kleur inderdaad prima is. Je motoren zijn ook mooi geworden. Ik heb zelf zelfs een dremeltje gebruikt om ze af te schuren :shock:

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jan, 2018 13:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Mooie vorderingen. Dat met die motor is netjes opgelost.

malair schreef:
Haha, dat van de zakjes heb ik weer gejat van VJ :p

En ik heb het ook weer van het forum :mrgreen: . Net zoals deze tip met de kruislijnlaser. Bedankt Bas!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2018 22:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Beste Brouwers,

Hoog tijd voor een update. Het model is inmiddels nagenoeg af. Na het schilderen heb ik zoals gezegd eerst een laag hoogglans vernis aangebracht; Humbrol Clear. Dat was wel even spannend want ik had dit nog nooit gebruikt en ik lees toch wat wisselende reacties op internet. Eigenlijk heb ik helemaal geen problemen gehad, wat alleen wel opviel is dat de hechting van de verf op beide motoren erg matig was; deze heb ik er twee keer met schilderstape afgetrokken. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Maar dit kan ook aan de primer/resin liggen, op de rest van het model heb ik geen problemen gehad.

Links na de eerste laag vernis, rechts nog zonder:
AfbeeldingAfbeelding

De motor zonder verf na het verwijderen van de tape. Ik heb niet de hele motor overgespoten. Ik heb alleen de randjes glad geschuurd en met de hand de kleur bijgewerkt. Met de glanslaag naderhand zie je er niets meer van.
Afbeelding

Dit was een dom foutje van mij bij het afplakken. Ik heb met fijn schuurpapier (2000) voorzichtig het blauw eraf geschuurd.
Afbeelding

De motoren heb ik van binnen zwart gemaakt. Dat was ik al van plan (dankzij malair) maar na nadere bestudering van de foto's bleek dat ze van binnen ook echt zwart zijn en niet donkergrijs of metallic. Het is overigens een matte antracietkleur, op de foto rechts is de verf nog nat.
AfbeeldingAfbeelding

De motoren voor de verwering. Hierna heb ik nog een witte en een omberkleurige was over de pylons toegevoegd om ze wat levendiger te maken.
AfbeeldingAfbeelding

Daarna was het tijd voor de decals. De decals van Draw waren op zich wel oke, maar een nadeel vond ik dat de cheatline en deuren op één print zijn gemaakt. Je hebt dan geen ruimte om wat te corrigeren. De achterdeuren zetten nét niet op de goede plek, al is het met het oog bijna niet te zien. De nooduitgang halverwege had ik weg moeten werken voor het schilderen, maar daar kwam ik veel te laat achter.
AfbeeldingAfbeelding

Waar ik ook te laat achter kwam: ik had de stabilizers pas na het plaatsen van de decal moeten monteren. In de decal maak je dan een gat waar hij doorheen valt. Geen nood; ik heb de decal in tweeën gesneden en netjes om de vleugel gelegd.
Afbeelding

Als laatste nog even een foto van het geheel zoals het er nu uitziet:
Afbeelding

Nog to do:
- eindlaag om de decals te sealen en te laten glanzen
- verwering
- foto's maken van het afgebouwde model

De bedoeling is het model deze week af te bouwen :)

Tot de volgende keer,

- Bas :brouw:

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 feb, 2018 10:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Hij ziet er al heel goed uit Bas! Ik ben erg benieuwd naar de eindfoto's.

Het loskomen van de verf bij de motoren kan heel goed door het resin komen. Heb je de motoren goed gewassen van te voren? Er kan namelijk wat residu van het casting proces overgebleven zijn. Daarnaast adviseer ik altijd een goede laag primer aan te brengen (ik doe het zelf minstens twee keer bij resin). Daarnaast het is geen slecht idee om voordat je primer aanbrengt het geheel lichtjes te schuren (grid 12000 of 8000 is al voldoende) voor een betere hechting.

Succes met de laatste loodjes! Ga je het model ook nog verweren, of hou je het bij "factory made"?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 feb, 2018 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
malair schreef:
Het loskomen van de verf bij de motoren kan heel goed door het resin komen. Heb je de motoren goed gewassen van te voren? Er kan namelijk wat residu van het casting proces overgebleven zijn. Daarnaast adviseer ik altijd een goede laag primer aan te brengen (ik doe het zelf minstens twee keer bij resin). Daarnaast het is geen slecht idee om voordat je primer aanbrengt het geheel lichtjes te schuren (grid 12000 of 8000 is al voldoende) voor een betere hechting.

Ik heb de motoren goed gewassen van te voren. Ik was meestal twee keer, de eerste keer als alles net binnen is en nog een keer grondig voordat ik ga schilderen. Er zaten ook een laag of drie primer overheen. Opschuren van te voren heb ik niet gedaan, dat is wel een goede om te proberen voor een volgend model.

Toch denk ik zelf dat het niet aan het resin lag. Als je op de foto kijkt zie je de witte primer te voorschijn komen en niet het grijze resin. Ik heb zelf het gevoel dat het toch wat te maken heeft met het toepassen van de Humbrol Clear.
malair schreef:
Succes met de laatste loodjes! Ga je het model ook nog verweren, of hou je het bij "factory made"?

Dank! :D Ik ga zeker nog wat verweren. Momenteel staat het model te drogen, ik wacht een paar dagen met het aanbrengen van de eindlaag om zeker te zijn dat alles echt droog/uitgehard is. Daarna nog wat lichte verwering om de paneellijnen zichtbaar te maken.

Wat gebruiken jullie overigens om de decals te sealen? Ik zie namelijk dat er ook iets als sealer te koop is. Mijn eigen idee was om nog een laagje Clear aan te brengen omdat de glansgraad van alles dan ook gelijk wordt. Wat is jullie menig?

- Bas :brouw:

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 feb, 2018 18:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Beste Brouwers,

Hij is klaar! Onderstaand de eindfoto's. Een leuk project, die weer wat kleur brengt aan de vitrinekast :) Al met al ben ik best tevreden, vergeleken met mijn MD-11 is deze een stuk beter geworden. Maar dan moet ik ook wel zeggen dat ik, nu ik deze Revell kit heb gemaakt, de Eastern Express kit ook wel buitengewoon slecht vind. En dan te bedenken dat die volgens mij zo'n 70 euro kost! Als je dan de kwaliteit vergelijkt met de 20 euro kit van Revell...

Enfin, zoals gezegd ben ik tevreden. Het enige echte minpunt is toch de Humbrol Clear. Deze wilde op de decals slecht hechten wat op de corogard echt een probleem was (bubbelvorming). Na het drogen trokken er kleine barstjes is, alsof het een oud Rembrandt schilderij was. Leg daar weer een laag weathering overheen, die die barstjes gaat vullen en het wordt een zooitje. Uiteindelijk heb ik het wel netjes gekregen maar het kostte voor mijn gevoel onnodig veel moeite. Het blijft wel gek, want op de motoren en het buikje van het model was het geen probleem en heeft hij echt een mooie glanslaag gekregen. Echt zaligmakend is het dus nog niet, Humbrol Clear.

Goed, onderstaand de eindfoto's. Mochten jullie nog tips hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag en voor nu tot de volgende keer :D

- Bas :brouw:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 feb, 2018 10:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Het is erg mooi geworden. Fijne details ook zo met die decals. Misschien is het een tip in de toekomst Alclad Aqua Gloss te gebruiken. Dat is op waterbasis en laat zich heel gemakkelijk opbrengen (met de airbrush). Het geeft een niet overdreven gloss (afhankelijk van het aantal lagen) en het belangrijkste: het bijt niet in op de onderliggende lagen. Echt, dat is een wondergoedje, dat overigens ook als primer dienst kan doen.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 feb, 2018 9:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Hij ziet er heel goed uit Bas! Het is absoluut een model geworden om trots op te zijn!

Mag ik nog wel een beetje zeuren? Bij de motoren loopt in het echt een rode lijn tussen het klm logo en de inlets halverwege verticaal naar beneden. Volgens mij ontbreekt die bij jouw model?
Heb je bewust geen internet dome op het model gemaakt?

Ik zie in in ieder geval uit naar de volgende. Wordt dat de DC-8?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 maart, 2018 9:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Bedankt voor de complimenten! :D

Vintage Jet schreef:
Misschien is het een tip in de toekomst Alclad Aqua Gloss te gebruiken.

Dank voor de tip! Dat ga ik zeker uitproberen!

malair schreef:
Mag ik nog wel een beetje zeuren? Bij de motoren loopt in het echt een rode lijn tussen het klm logo en de inlets halverwege verticaal naar beneden. Volgens mij ontbreekt die bij jouw model?

Zeuren mag altijd want daar krijgen we betere modellen van :). Die rode lijn ben ik me bewust van maar ik heb er geen decal voor. Hij zat niet op de sheet van Draw en Revell en aangezien dit pas mijn tweede vliegtuig is heb ik ook geen uitgebreide verzameling met decals. Als ik er nog eens een tegenkom zal ik hem er misschien nog wel opmaken.

malair schreef:
Heb je bewust geen internet dome op het model gemaakt?
Hé ja, goed punt. Dat had ik tijdens de bouw in mijn hoofd geparkeerd maar ben ik uiteindelijk vergeten. Stom! Ik ga nog even kijken of ik daar iets voor kan maken...

malair schreef:
Ik zie in in ieder geval uit naar de volgende. Wordt dat de DC-8?

Zeker! Ik ben er al mee begonnen maar zit nog te wachten op de decals. Ik wil er binnenkort een topic over aanmaken. Wordt vervold dus :)

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement