Allereerst iedereen de beste wensen voor 2018! FokkerFan schreef:
de motoren hebben dezelfde kleur grijs als de buik. Ze lijken lichter, maar dat komt doordat de motoren rondom dezelfde kleur hebben en dus ook zonlicht bovenop vangen/weerkaatsen. vergelijk de onderkant van de romp, maar eens met de onderkant van de motoren (wel de bovenste helft bedekken dan).
Kijk, dat is waardevolle info! Bedankt!
FokkerFan schreef:
het cockpitglas zou ik ook nog even volledig vullen met plamuur of iets dergelijks. Het transparante onderdeel is eigenlijk te klein en de decalmakers maken de decal op het juiste formaat. Dus als je het niet opvult, dan krijg je een rare kronkel midden in je raam.
Check, dat heb ik gedaan. Ik heb het frame eruit geschuurd en daarna alle naden/oneffenheden gevuld en weer geschuurd.
Inmiddels zijn we weer wat verder. De resin motoren zijn inmiddels gereed voor het schilderen. Dit was nog vrij bewerkelijk. Ik wist uit het topic van malair al dat de twee helften slecht pasten, maar dat het zo erg zou zijn
Meer dan 1mm speling! Eerst heb ik de naad maar eens gevuld en ik ben scheutig met de plamuur geweest.
Daarna heb ik de onderkant voorzichtig geschuurd door een schuurpapier op tafel te leggen en de voorkant van de motor net zo lang te schuren totdat het overtollige deel weg was. Op dat moment leek het een klein beetje op een 737 motor met platte onderkant. Daarna met beleid het motorhuis weer mooi rond gekregen.
Bij het schuren heb ik helaas dat uitstekende stukje achteraan het motorhuis vlak geschuurd. Dit heb ik later weer bol gemaakt met UV-lijm.
En toen kon ik gaan afplakken. Als eerst heb ik de lijn tussen blauw en grijs afgetekend. Bij de MD-11 volgde deze grotendeels een paneellijn, die luxe was er deze keer niet. Op het oog heb ik een strakke lijn gemaakt over het 'rechte' deel van de romp. Het lastige deel, achteraan, heb ik, net als bij de MD-11 met de kruislijnlaser gedaan. In mijn bouwbericht van de MD-11 was ik hier vrij summier over, op verzoek van Vintage Jet hier een wat uitgebreider verslag:
Zoals gezegd heb ik de taperand op het rechte deel van de romp gewoon op het oog gedaan. Ook de neus vond ik het op het oog prima te doen. De achterkant vind ik echter een stuk lastiger; bij m'n MD-11 liep ik er al tegenaan dat een foutje snel is gemaakt wat je niet binnen de cheatline kunt houden. Daarom gebruik ik een methode die ik bij mijn schepen ook toepas. Hier heb je min of meer hetzelfde probleem: een rechte rand afplakken over een golvend oppervlak waarbij je geen referentie hebt omdat de boven- en onderkant ook curves hebben. De kruislijnlaser biedt hier uitkomst omdat de geprojecteerde lijn recht is ongeacht het oppervlak. De enige uitdaging is de lijn oplijnen met het model zodat hij ook werkelijk recht geprojecteerd wordt. Als je dat bereikt kun je met een fijn potlood de rand aftekenen, afplakken en de verf doet de rest
De laser zelf komt van de Lidl, een aantal jaar terug heb ik die voor 2 of 3 tientjes gekocht en gebruik ik zo nu en dan voor klussen in huis.
Het model heb ik op z'n kop gelegd en de laser op een flexibel statiefje gezet dat ik normaal gebruik voor een fototoestel. Op deze manier kun je de laser in elke mogelijke stand zetten en dat is nodig om de laser goed uit te lijnen. Als referentie gebruik ik de plakrand die ik al had gemaakt, om de laser daarmee op te lijnen is wat prutsen maar met een minuut of tien stond hij goed.
De totale opstelling.De lijn loopt parallel aan de tape.Daarna heb ik de lijn afgetekend. De geprojecteerde lijn op het model is nog zo'n 1mm dik dus ik houd de aftekening aan één kant van de lijn.Als het goed is komt de lijn dan aan beide kanten goed uit. Let wel op;
het is van groot belang dat de laser haaks op het model schijnt! Anders gaat de lijn op de ronde delen naar boven of onderen afbuigen. Ik heb dit bij de neus gedemonstreerd:
Dit lijkt op het eerste gezicht misschien in orde, maar...Niets is minder waar! De lijn buigt af naar boven.En zo simpel is het
Daarna kon de airbrush aan. De romp heb ik net als vorige keer 75-25 Revell 50-Revell 04. De staart en winglets zijn, uiteraard, Revell 04 wit. Nog to do zijn de motoren, het buikje en de vleugels, 50-50 Revell 371-Revell 04.
Het gebruik van de plastic zakjes om de vleugels heb ik gejat van malair . Ik ben tevreden met de blauwe laag; die heeft een mooie glans gekregen Als de vleugels/onderkant ook gespoten zijn krijgen die naderhand een laagje glans vernis. Op m'n MD-11 is deze kleur zijdemat gebleven en dat is toch niet zo mooi.
Tot zover! Hints/tips zijn natuurlijk weer van harte welkom
- Bas