Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2017 13:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 05 dec, 2017 11:15 am
Berichten: 22
Woonplaats: Heerlen
In mijn eerste (voorstel)topic heb ik aangegeven wat ik als 'herintreder' wil bereiken: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 15&t=50327. Maar omdat het zo lang geleden is toen ik voor het laatst een model maakte, wil ik er eerst weer even 'in komen'. Gelukkig had ik daartoe nog 2 dozen in de kast liggen: deze en een Eurofighter Typhoon, allen in schaal 1:72 en van Revell. Omdat ik eerst weer wat ervaring wil opdoen en dus geen gekke dingen wil uithalen, heb ik besloten te beginnen met het recht-uit-de-doos bouwen van deze F-16A. Waarschijnlijk ga ik voor de decals van de J-230 van het 323 squadron in 50-jarig-jubileumkleuren:

Afbeelding

In eerste instantie was het artwork voorzien van een ontblote borst, maar deze werd al snel onder druk van 'high command' bedekt... Volgens mijn informatie vliegt deze oude Block 5 kist al lang niet meer en in 2011 stond hij nog opgeslagen op Gilze-Rijen:

Afbeelding

Of hij daar nog steeds staat? Ik heb geen idee! Geen van de Nederlandse squadrons waarvan met deze Revell kit F-16's gebouwd kunnen worden is momenteel nog in Nederland actief; het 323 squadron is verplaatst naar de VS t.b.v. de introductie van de Lockheed Martin F-35.

Om te beginnen wat foto's van de kit zelf:

Afbeelding
De doos. Afgebeeld is een F-16A van de Belgische luchtmacht met op de romp een 1:1 afbeelding van een Supermarine Spitfire, ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van het 349e smaldeel.

Afbeelding
De instructies en decalsheet.

Afbeelding
Zichtbaar zijn de transparante en drie grijze sprue's waaruit de kit bestaat.

Alle sprue's zijn reeds in een lekker sopje ontvet en gedroogd. Nu hoop ik natuurlijk op wat tips voor de eerste stappen! Één vraag kan ik vast stellen: primeren jullie de hele sprue of pas wanneer de rompdelen in elkaar zijn gelijmd? En de te verven delen van de canopy?

Alvast bedankt voor het volgen van/helpen bij mijn bouw(verslag)! Ik kijk ernaar uit!

_________________
Bouwverslagen:
General Dynamics F-16A 50 Years 323 Sqn "Diana" 1:72 Revell


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2017 14:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 23 feb, 2017 14:46 pm
Berichten: 258
Woonplaats: Belg.Ardennen
Nou ik ga dit zeker volgen en wens je heel veel succes

Wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2017 14:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
een fijne kit met fijne decals van DACO! Laat maar knallen!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2017 19:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Leuk doosje & leuke livery. Alhoewel "Dirty Diana" mij persoonlijk iets meer kan bekoren... :lol:

In antwoord op je vraag betreffende het aanbrengen van de primer:

1) Het gebruik van een primer-laag is (mijn inziens) afhankelijk van je "schilder-methodiek". Schilder je met een penseel dan acht ik een primer-coat totaal overbodig. Gebruik je daarintegen een airbrush, dan is de applicatie van een primer-coat het overwegen waard...
2) Indien je de onderdelen goed ontvet en je je schilder-activiteiten voldoende tijd geeft om goed te drogen, is een primer-coat eigenlijk overbodig. Primers zoals bijvoorbeeld "Mr. Surfacer 1500" kunnen echter helpen bij het egaliseren van je ondergrond. Dergelijke primers zijn self-leveling waardoor ze een "strakke" ondergrond vormen. Verder vult een dergelijke primer kleine krasjes in het basis-oppervlak op.
3) Tot slot is (voor mij persoonlijk) de te gebruiken verf bepalend voor wat betreft de applicatie van een primer. Andersgesteld: verf met kwalitatief goed "hecht-eigenschappen", behoeven eigenlijk geen primer-coat. De meer "fragiele" verfsoorten (met name metal-coat) hechten over het algemeen minder goed op plastic en daarbij is de appilcatie van een goede primer nagenoeg een must.

Voor wat betreft het moment waarop je een primer aanbrengt, is sterk afhankelijk van de persoonlijke voorkeur van de bouwer. Sommige bouwers brengen graag de verf aan wanneer de onderdelen nog aan het giet-raam zitten. Wil je gebruik maken van een primer dan zul je in dat geval dus eerst de primer moeten aanbrengen alvorens je de onderdelen van verf gaat voorzien. De meeste bouwers stellen veel van de schilder-activiteiten uit tot het moment waarop een model (of diverse sub-assembly's) zijn gebouwd. Het mag duidelijk zijn dat bij die bouw-methodiek het aanbrengen van een primer-coat in een later stadium plaats vindt...

Zoals reeds aangegeven acht ik een primer-coat in 99% van de gevallen overbodig. Indien je toch een primer-coat wenst aan te brengen, is het verstandig om even te bedenken waar een primer-coat primair voor bedoeld is: het verzorgen van een betere hechting van de navolgende verflaag. Bedenk dan tevens dat er gedurende de bouw vaak diverse zaken zullen moeten worden berwerkt, waarbij je een reeds aangebrachte primer-coat dus word beschadigd/verwijderd en je daarmee de primaire doelstelling van een primar-coat teniet doet... 8)

Afsluitend:
Voorgaande zijn enkel persoonlijke opvattingen !!!
"1000 bouwers, 10.000 verschillende meningen...!!!"

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 dec, 2017 0:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Mooi project. Ik heb die F-16 van Revell lang geleden ook eens gebouwd (twee keer denk ik trouwens maar helemaal zeker weet ik dat niet meer :lol:) Vond het toen wel een behoorlijk goed gedetailleerd model. Beter dan de F-16 van Italeri dacht ik bijvoorbeeld. Leuk ook om daar de jubileum versie van te maken. Mooie tail art.
Verbazingwekkend trouwens hoe die kist is opgeslagen. De vleugels liggen gewoon met pallets op elkaar gestapeld. Nu kan die vleugel natuurlijk behoorlijke krachten weerstaan maar ik denk dat onbedoelde puntbelastingen op deze manier erg vervelende problemen zou kunnen opleveren. Maar goed, ik ben geen luchtmacht engineer, dus misschien klets ik maar wat.

V.w.b. tips met primer e.d. Daar is volgens mij geen standaard scenario voor. Ik verf bijna nooit iets aan de sprue omdat je de onderdelen later toch vaak nog bij moet werken als ze uit de sprue zijn. Dan snij en schuur je de zorgvuldig aangebrachte verf of primer ook weer weg en moet je als nog na spuiten. Maar ieder daarin natuurlijk zijn voorkeur.

Succes. :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 dec, 2017 11:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 05 dec, 2017 11:15 am
Berichten: 22
Woonplaats: Heerlen
Allemaal bedankt voor de positieve reacties! Met de tips kan ik zeker iets. Ik schilder met de hand, dus ik ga zeker nog eens nadenken over de primer.

Klaasdebouwer schreef:
Verbazingwekkend trouwens hoe die kist is opgeslagen. De vleugels liggen gewoon met pallets op elkaar gestapeld. Nu kan die vleugel natuurlijk behoorlijke krachten weerstaan maar ik denk dat onbedoelde puntbelastingen op deze manier erg vervelende problemen zou kunnen opleveren.
Daar kijk je inderdaad van op, maar volgens mij vliegt deze kist niet meer. Hij zal wel voor demonstratie en/of instructie doeleinden worden gebruikt, denk ik. Dan wordt er natuurlijk iets minder zorgvuldig mee omgegaan.

_________________
Bouwverslagen:
General Dynamics F-16A 50 Years 323 Sqn "Diana" 1:72 Revell


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jan, 2018 12:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 05 dec, 2017 11:15 am
Berichten: 22
Woonplaats: Heerlen
Zo, de feestdagen zitten er op en het nieuwe jaar is begonnen (de beste wensen voor iedereen!!), dus eindelijk is er tijd om de eerste stapjes te zetten. De cockpitdeeltjes zijn in elkaar gezet en straks beginnen met de eerste kleurtjes later enkele decals:

Afbeelding

Wat betreft die cockpit decals: hoe pak ik dat het beste aan? De cockpit panelen zijn namelijk door Revell voorzien van raised details. Gaan de decals daar goed op hechten? Gebruiken jullie vóór het aanbrengen van decals in de cockpit ook eerst blanke glanslak?

Verder ben ik nog een onduidelijkheid tegengekomen in de handleiding:

Afbeelding

Volgens de handleiding kun je hier kiezen tussen decal 36 of 37. Ik kan echter nergens een nummertje 36 vinden??? En dan die dikgedrukte 37 tussen haakjes... Wat wordt daarmee bedoeld? Ik kan er niet op komen.

_________________
Bouwverslagen:
General Dynamics F-16A 50 Years 323 Sqn "Diana" 1:72 Revell


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jan, 2018 11:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 05 dec, 2017 11:15 am
Berichten: 22
Woonplaats: Heerlen
Helaas geen reacties gehad op mijn laatste post, maar we gaan gewoon door...

Inmiddels begint het al meer op een F-16A te lijken:

Afbeelding

Afbeelding

Helaas wilden de twee bovenste romphelften niet goed passen op de onderste helft. Gevolg: te veel vijl- en schuurwerk toegepast op de bovenste twee delen, wat ik later dus weer dicht heb kunnen plamuren. Verder was Revell vergeten voor het linker aerodynamische paneel aan de onderkant een sneetje in de romp te maken en heb ik dit te laat opgemerkt. Dit paneel heb ik dus maar 'handmatig' op zijn plek gelijmd.

De decals in de cockpit gingen niet helemaal lekker, maar voor een cockpit met dichte canopy ben ik niet geheel ontevreden:

Afbeelding

Afbeelding

Mijn kleine experiment met het zelf maken van gordels:

Afbeelding

Afbeelding

En we gaan weer verder......... 8)

_________________
Bouwverslagen:
General Dynamics F-16A 50 Years 323 Sqn "Diana" 1:72 Revell


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jan, 2018 11:25 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Af en toe is er weinig animo, maar dat neemt niet weg dat er hier veel wordt rondgekeken.

Is die (37) geen verwijzing naar stap 37 in het bouwplan?
Ik heb zelf een stapel van deze Revell f-16's liggen die ik voor me uitschuif.
Ik denk over een buddy-built in 2019 want dan is het 40 jaar geleden dat de Vipers voor het eerst in de Lage Landen aankwamen.

Je cockpit is ok, hoor.
Dit is 1/72 en foto's vergroten onvolmaaktheden die met het blote oog niet opvallen.
Ik gebruik vaak foto's om foutjes op te sporen en dan bij te werken.

Succes
Ik volg je vorderingen.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jan, 2018 11:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Of Revell heeft zelf de keuze gemaakt voor 37 en hebben ze de handleiding alleen aangevuld i.p.v. herzien.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Robbin en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement