Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 08 dec, 2017 17:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Vleugel verder afgemaakt. Aan onderkant twee beslagen waar het onderstel aan komt te hangen.

photo 429355

Gemaakt van half rond 1 mm diameter en strip van 0,5 x 1,0 mm. Gaatje van 0,5 mm geboord voor de bovenkant van de landingsgestelstijlen. En de rolroeren zijn losgemaakt.
Aan de bovenkant van de vleugel lopen vier strippen, waarschijnlijk om de vleugel te verstevigen ter plaatse van de tank.

photo 429354

Strip van 0,5 x 0,3 mm. Bij de rolroeren de plek van de scharnieren aangegeven (gegokt, evenals voor de staartroeren, want op geen van de foto's is iets te zien) en ingezaagd met de scheermeszaag.
Dan ook maar de poten van het hoofdlandingsgestel gemaakt. Uit de foto van het zijaanzicht van de PH-ASO kon ik opmeten dat ze een stroomlijnprofiel van 2,8 koorde moesten hebben. Dat had ik niet precies, maar met schuren van een 3,2 mm profiel was dat best te maken. Bovenin een messing pennetje van 0,5 mm.

photo 429352

Ook blijkt uit die foto, dat de poten niet precies verticaal staan, maar iets naar voren ten opzichte van de verticale raamstijlen, op schaal ook 2,8 mm. In dit opzicht klopt de TH Delft tekening dus niet, want daar staan ze evenwijdig aan de verticale raamstijlen.
Tenslotte nog het instrumentenpaneel uitgesneden en de klokjes uitgeboord.

photo 429351

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 dec, 2017 1:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
Wauw wat een mooie vorderingen zeg. Even in stilte meegekeken. Op ESM in het eggie gezien. Echt heel veel bewondering voor het scratchen op deze grote. Met dat gieten, is het de bedoeling om een kleine productie te maken?

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 dec, 2017 9:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Met dat gieten, is het de bedoeling om een kleine productie te maken?

Zo zou je het kunnen noemen. Ik wil in ieder geval zelf een model van de F.K.43 in KLM pakje (bijvoorbeeld de PH-AKC of -AKD) hebben. En verder is het doel om een master te maken voor een resin model van de PH-ASN/"965"/de RAF --FK43/de NLS PH-NAU, waarvoor bij een redelijk aantal modelbouwers belangstelling is.
Dan kan ik kiezen: twee keer een styreen model bouwen, waarvan de onderdelen van het eerste dienen als master voor een (extern te produceren) resin model in een serie van zo'n 25 stuks, en het tweede als model voor mijn vitrine, of zelf een kleine serie van 2+ resin modellen (de + staat voor mislukkingen) te maken, waarbij tegelijkertijd getest kan worden of de master goed is om de onderdelen te maken. Een van de twee resin modellen is dan bestemd voor mijn vitrine, de onderdelen van het tweede resin model als master voor de externe producent.
Voorlopig kies ik de tweede weg, tot ik door de praktijk teruggefloten word, en toch twee styreen modellen moet bouwen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 dec, 2017 18:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Lijkt een beetje herhaling van zetten. Nieuwe cabinewandjes gemaakt, dit keer met "huidvelden" van 0,5 mm.

photo 429552

De reden: 0,25 mm (de oude dikte) is te dun om grotere series resin kopieën van te trekken volgens de experts (hooguit een paar, met veel kans op mislukte delen). De kleur van de foto is dankzij de sneeuw op het dakraam. De nieuwe wandjes zijn wel veel beter te hanteren.
De passing op het romp achterstuk en neus is ook aangepast. Zonder lijm en met een paar stukjes tape zit het nu solide in elkaar.

photo 429551

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 dec, 2017 17:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Maar eens begonnen met het cabine interieur. De achterbank van stukjes strip en plaat.

photo 429860

Van de rugleunigen is op foto's niets te zien (eigenlijk is alleen maar de hoek links voor van de bank te zien), dus dat is fantasie. Het lijkt me echter aannemelijk dat er een soort hoofdsteun tegen de achterwand zat. Detail door boorputjes en schrapen.
Daarna de voorstoelen. Volgens de foto's kwam de bovenkant van de rugleuning tot de onderrand van de ramen. Bovendien zat er tussen beide stoelen ongeveer drie-kwart "stoel" ruimte. Bij een cabine breedte van 13 mm heb ik de stoelen 5 mm breed gemaakt.

photo 429858

Het instrumentenbord verder aangekleed. Een paar klokjes bleken schakelaars te zijn, dus die gaatjes zijn weer dicht gemaakt. Rechts zitten wat paneeltjes. Ook daar zitten schakelaar en kranen op. Voor het paneel zit het compas (een stukje staf).

photo 429857

De bank en stoelen in de cabine geeft dit beeld:

photo 429859

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 dec, 2017 17:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Beetje begonnen met het tekenen van de decals in CorelDraw. Op basis van het geschaalde en horizontaal gezette zijaanzicht van de PH-ASO eerst het KLM uniform:

photo 430377

Voor de registratie PH-ASN heb ik het RAF WW2 641ATH font gebruikt. De S is aangepast (rechte eindjes). KLM logo en opschrift geschaald van de Fokker F.VIII. Op de staart Koolhoven logo en type nummer, overgenomen en geschaald van de F.K.46, evenals het opschrift Koolhoven op de neus. Dat laatste moet ik nog checken, want bij de -ASO stond er volgens mij ook FK 43 op de neus. De lijn tussen blauw en blauw-zwart heb ik overgetrokken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 dec, 2017 14:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het decal tekenwerk is grotendeels klaar, en ook het bijbehorend werk voor een handleiding voor het plaatsen van de decals is in ruwe vorm klaar.

photo 430564

Daarvoor ben ik nog wel eens door alle foto's van de F.K.43 gelopen, wat tegelijkertijd nog een 25-tal details opleverde, die ook nog in het model verwerkt moeten worden. Dat varieert van de afmetingen van de onderstelstijlen tot de aanwezigheid van een deurkruk.
Ik heb besloten geen decals voor de oranje driehoeken en de RAF roundels te maken; die moeten maar uit andere decal sheets komen. De andere decals die nodig zijn voor de PH-AKC (KLM Citroenvlinder), PH-ASN (KLM Nonvlinder), de ML 965, de RAF FK43 en de NLS PH-NAU staan allemaal op het velletje. Ook maar meteen een prijsindicatie voor het printen aangevraagd.
Verder op de binnenkant van de linker cabinewand nog een gashandel aangebracht.

photo 430563

0,25 mm sheet en 0,25 mm koperdraad.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 dec, 2017 17:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de stoelen wat aangepast; de pootjes zijn voor het resin model moeilijk te reproduceren, dus in plaats daarvan een blokje.

photo 430642

Verder in de voorraad gezocht naar een Hamilton Standard regulateur schroef. Ik vond een Aeroclub exemplaar van 34 mm diameter. Volgens tekening moet de schroef 32 mm zijn. Met de vijl even aangepast.

photo 430641

Het afgieten hiervan zal nog wel wat puzzelwerk opleveren.
Dan de andere onderdelen van het onderstel en de vleugelstijlen. In principe gemaakt van stroomlijnprofiel van 1,5 mm koorde en 0,8 mm staf. De lengte heb ik 1 mm langer genomen dan uitgerekend of opgemeten.

photo 430640

Ook hier weet ik nog niet hoe dit afgegoten kan worden.
Ik heb de balansgewichten voor de rolroeren gemaakt van messing buis, 0,4 mm als kern en voor het gewicht stukjes van 0,6 en 0,8 mm over de kern heen geschoven. Een stukje plastic van 0,4 mm om het gewicht onder de goede hoek op het rolroer te krijgen.

photo 430639

Ook dit zal waarschijnlijk lastig af te gieten zijn. Uit de foto's blijkt dat dit driehoekje bij het origineel ook de functie van control horn had, waar de stuurkabel aan vast gemaakt was. Aan de bovenkant van het rolroer zat een conventionele control horn, zo'n achterover hellende stompe driehoek.
Tenslotte ook het decal sheet afgemaakt.

photo 430643

Ik heb de gouden bies iets breder gemaakt, 0,5 mm in plaats van 0,2 mm. Tenslotte moet die ook de grens tussen de twee verfkleuren op de romp camoufleren.
Wat blijft er nog over? Iets onder de neus van de PH-ASN, waarschijnlijk een oliekoeler, en het windscherm.
Het grootste karwei wordt het afgieten van rompachterstuk, vleugel en rompneus. Dat bewaar ik voor de tijd tussen kerst en nieuwjaar.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 dec, 2017 16:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de V-stijlen voor het landingsgestel toch maar op maat gemaakt. Daarvoor heb ik eerst een malletje gemaakt voor de bevestigingspunten aan de romp.

photo 430879

Omdat het wel erg fragiel is, is de verbinding versterkt met een stukje styreen van 0,4 mm dik.

photo 430878

Het dingetje onder op de foto is de oliekoeler (?) onder de neus van de PH-ASN/965.

photo 423411

Gemaakt van wat op elkaar gelijmde strip, in vorm geschuurd en daarna de ribben ingezaagd, eerst met de scheermes zaag, daarna met het kapzaagje.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 dec, 2017 20:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Mooi om te zien. Dit type vliegtuig doet mij altijd aan Misset denken die er privé mee vloog.
https://www.gelderlander.nl/achterhoek/ ... ~a1819004/

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement