Beste Brouwers,
Na mijn
MD-11 heb ik van de goede Sint de Revell Airbus mogen ontvangen. Ik pak dus direct door met een volgend vliegtuig, het half afgebouwde schip op mijn bureau was er niet blij mee maar die moet maar even geduld hebben. Na de leuke reacties van jullie daarom dit keer vanaf het begin een bouwverslag.
Dit moet hem dan worden, uit de onderstaande doos:
Gezegd moet worden dat veel van wat er zal volgen een kopie zal zijn van hetgeen Malair al gedaan heeft, zie
hier zijn topic. Ik zal dit topic denk ik met enige regelmaat bezoeken.
De decalset van KLM is van Draw decals, is besteld maar nog niet geleverd. Eén van de dingen die ik uit Malairs topic haalde was de coroguard: die heb ik ook besteld. Dat scheelt straks een hoop schilderen.
Goed, aan de slag. Omdat de raampjes decals worden heb ik deze als eerst dichtgemaakt. Ik heb aan de binnenkant plastic strip gelijmd om de plamuur op af te smeren.
De static discharger heb ik bij de MD-11 van ijzerdraad gemaakt. Dit was A. te grof/overschaal, en B. kwetsbaar, want ze geven niet mee en ik heb ze meer dan één keer afgebroken. Daarom heb ik dit nu anders gedaan en stretched sprue gebruikt. Eerst een fijne sprue gemaakt:
Daarna heb ik stukjes van 5mm gesneden. Ik wil ze 3mm laten uitsteken zodat er 2mm overblijft voor montage. Aan de binnenkant van de staart heb ik dit uitgemeten.
En het resultaat ziet er een stuk beter uit dan bij m'n MD-11. Bovendien is het zo fijn dat de andere helft van de staart hier gewoon op past zonder te wijken. Zo is de afmontage ook wat netter dan als het aan één kant geplakt zit.
De onderkant van het roer heb ik ingezaagd. Ik vond het roer tegen de romp zo'n statisch geheel. Achteraf is de zaagsnede me net ietsje te dik. De Revell staart klopt trouwens ook niet helemaal met het origineel zag ik, maar goed straks als alles geschilderd is denk ik dat het er wel okee uit ziet.
Daarna het neuswiel in elkaar gezet. Bij m'n MD-11 is het neuswiel tijdens de bouw een keer afgebroken. Gelukkig bestaat het landingsgestel bij deze kit uit twee onderdelen dus ik heb het onderste nog niet gemonteerd, dat doe ik pas op het eind. De wielkast paste niet goed in de romp. Althans het paste wel, maar dan stond de hele kast inclusief het wiel scheef. Na veel prutsen is het gelukt hem recht te krijgen. Als ballast gewicht de M8 bout erop gelegd. Ik heb deze vast gezet met acryl gel. Deze gebruik ik voor m'n schepen om het water mee te maken, maar kun je ook als een soort kit/alleslijm gebruiken. Het voordeel is dat hij het plastic niet aantast en je vreemde vormen/materialen stevig vast zet. Het is niet echt gemaakt als lijm dus de droogtijd bij dikke klonten is wel vrij lang maar dat is in dit geval niet zo'n probleem.
Daarna de romphelften op elkaar gelijmd. Op zich paste het allemaal goed, alleen de onderkant achter het neuswiel wijkte wel bijna een millimeter. Dit kon ik herstellen. Bij het lijmen van de staart is er wel één static discharger gesneuveld. Voordat de lijm droog was heb ik de staart voorzichtig uit elkaar gedrukt en er een nieuwe in geschoven.
Dat alles ligt nu te drogen. Morgen begin ik met het dichtplamuren van de naden.
Tot zover! Opmerkingen/tips worden natuurlijk gewaardeerd.
- Bas