Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 2:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 09 dec, 2017 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Beste Brouwers,

Na mijn MD-11 heb ik van de goede Sint de Revell Airbus mogen ontvangen. Ik pak dus direct door met een volgend vliegtuig, het half afgebouwde schip op mijn bureau was er niet blij mee maar die moet maar even geduld hebben. Na de leuke reacties van jullie daarom dit keer vanaf het begin een bouwverslag.

Dit moet hem dan worden, uit de onderstaande doos:
Afbeelding

Afbeelding

Gezegd moet worden dat veel van wat er zal volgen een kopie zal zijn van hetgeen Malair al gedaan heeft, zie hier zijn topic. Ik zal dit topic denk ik met enige regelmaat bezoeken.

De decalset van KLM is van Draw decals, is besteld maar nog niet geleverd. Eén van de dingen die ik uit Malairs topic haalde was de coroguard: die heb ik ook besteld. Dat scheelt straks een hoop schilderen.

Goed, aan de slag. Omdat de raampjes decals worden heb ik deze als eerst dichtgemaakt. Ik heb aan de binnenkant plastic strip gelijmd om de plamuur op af te smeren.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

De static discharger heb ik bij de MD-11 van ijzerdraad gemaakt. Dit was A. te grof/overschaal, en B. kwetsbaar, want ze geven niet mee en ik heb ze meer dan één keer afgebroken. Daarom heb ik dit nu anders gedaan en stretched sprue gebruikt. Eerst een fijne sprue gemaakt:

Afbeelding

Daarna heb ik stukjes van 5mm gesneden. Ik wil ze 3mm laten uitsteken zodat er 2mm overblijft voor montage. Aan de binnenkant van de staart heb ik dit uitgemeten.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

En het resultaat ziet er een stuk beter uit dan bij m'n MD-11. Bovendien is het zo fijn dat de andere helft van de staart hier gewoon op past zonder te wijken. Zo is de afmontage ook wat netter dan als het aan één kant geplakt zit.
Afbeelding

De onderkant van het roer heb ik ingezaagd. Ik vond het roer tegen de romp zo'n statisch geheel. Achteraf is de zaagsnede me net ietsje te dik. De Revell staart klopt trouwens ook niet helemaal met het origineel zag ik, maar goed straks als alles geschilderd is denk ik dat het er wel okee uit ziet.
AfbeeldingAfbeelding

Daarna het neuswiel in elkaar gezet. Bij m'n MD-11 is het neuswiel tijdens de bouw een keer afgebroken. Gelukkig bestaat het landingsgestel bij deze kit uit twee onderdelen dus ik heb het onderste nog niet gemonteerd, dat doe ik pas op het eind. De wielkast paste niet goed in de romp. Althans het paste wel, maar dan stond de hele kast inclusief het wiel scheef. Na veel prutsen is het gelukt hem recht te krijgen. Als ballast gewicht de M8 bout erop gelegd. Ik heb deze vast gezet met acryl gel. Deze gebruik ik voor m'n schepen om het water mee te maken, maar kun je ook als een soort kit/alleslijm gebruiken. Het voordeel is dat hij het plastic niet aantast en je vreemde vormen/materialen stevig vast zet. Het is niet echt gemaakt als lijm dus de droogtijd bij dikke klonten is wel vrij lang maar dat is in dit geval niet zo'n probleem.
Afbeelding

Daarna de romphelften op elkaar gelijmd. Op zich paste het allemaal goed, alleen de onderkant achter het neuswiel wijkte wel bijna een millimeter. Dit kon ik herstellen. Bij het lijmen van de staart is er wel één static discharger gesneuveld. Voordat de lijm droog was heb ik de staart voorzichtig uit elkaar gedrukt en er een nieuwe in geschoven.

Dat alles ligt nu te drogen. Morgen begin ik met het dichtplamuren van de naden.

Tot zover! Opmerkingen/tips worden natuurlijk gewaardeerd.

- Bas :brouw:

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Laatst bijgewerkt door Bas_ op zo 25 feb, 2018 18:32 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 dec, 2017 21:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Dag Bas,

Wordt een mooi project zo....ben je van plan om een complete KLM-vloot bij elkaar te bouwen?

W.v.b. de static discharger:
Bas_ schreef:
Zo is de afmontage ook wat netter dan als het aan één kant geplakt zit.

In werkelijkheid zitten ze echter wél op het vlak gemonteerd en niet er in dus je had ze er beter op kunnen lijmen dan in die gaatjes. De echte zijn zo'n 15-20cm lang en zijn gemonteerd mbv een 'voetje' van rond 5cm en zijn gemaakt van kunststof en breken vrij snel af bij zijdelingse krachten ( vraag me niet hoe ik dat weet :mrgreen: ).

Veel succes met deze Scairbus.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 dec, 2017 0:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Arjan Ouwendijk schreef:
en breken vrij snel af bij zijdelingse krachten


Ik hoop van niet maar ik gok dat de dischargers er bij jouw model ook vrij snel afbreken. Zelf zou ik dat soort details voor het laatst bewaren. Met de kennis van Arjan (die elke dag aan de echte sleutelt) is het nu nog mogelijk om de gaatjes te dichten en straks als laatst de dischargers aan te brengen. Wel jammer van een avondje freubelen dat wel..

Ik blijf je volgen :brouw:

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 dec, 2017 1:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
Deze ga ik even fijn volgen. Succes ermee :brouw:

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 dec, 2017 12:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
l'histoire se répète!

Leuk Bas! Ik ga hem met genoegen volgen. Het is een erg tof model om te maken. Als ik je alvast een tip mag geven over de Direction Finder Loop antennes op de bovenkant van de romp. Ik heb die op het model laten zitten (ze zijn voorgevormd) en eromheen geschuurd, maar dat is echt een hoop werk en ging ook niet goed! Gemakkelijker is gewoon vlakschuren en nieuwe maken.

Welke decals ga je voor de cockpit en ramen gebruiken? Die bij het decal sheet zitten, of die van Authentic Airliners? Ga je de motoren ook van 26 halen, of ga je zelf nieuwe scratchen?

Arjan Ouwendijk schreef:
ben je van plan om een complete KLM-vloot bij elkaar te bouwen?
Of Bas dit ook gaat doen weet ik niet, maar ik ben in ieder geval wel van plan heel de historische vloot te bouwen! Ik heb nu zo rond de 11 verschillende type KLM kisten, dus ik ben nu pak hem beet op één vierde. :P

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 dec, 2017 18:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk project nog een KLM A330. Eens kijken hoe deze gaat worden. De static dischargers zien er al goed uit. Ik gebruik daar vaak de haren van een fijne tandenborstel voor, maar zo van sprue zullen ze vast nog wat fijner zijn. Houd je er alleen wel rekening mee dat de verkeerde motoren bij de kit zitten? Die van de kit zijn van Pratt & Whitney, terwijl die van de KLM General Electric motoren hebben, nagenoeg dezelfde als op de MD-11, maar dat kan Arjan vast beter vertellen.

Groetjes, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 dec, 2017 22:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Arjan schreef:
In werkelijkheid zitten ze echter wél op het vlak gemonteerd en niet er in dus je had ze er beter op kunnen lijmen dan in die gaatjes.

Ow, hahaha, wat suf zeg :lol:. Had ik beter naar de foto's moeten kijken. Ik kijk nog wel even wat ik ermee doe. Kwetsbaar zijn ze niet, ze breken niet maar buigen mee. Maar misschien snij ik ze er wel af en plak ik ze alsnog aan de goede kant. Ze zijn ook te lang, uitgaande van 20cm is dat op schaal ongeveer 1,4mm. In ieder geval bedankt voor de info! Gelukkig had ik de vleugels nog niet gedaan!

Arjan schreef:
ben je van plan om een complete KLM-vloot bij elkaar te bouwen?

Oef, de hele vloot! Vooralsnog niet! Ik heb van Welsh Models de Fokker 70 gezien, die trekt wel een beetje. Ach voorlopig bouwen we lekker door :D

malair schreef:
Welke decals ga je voor de cockpit en ramen gebruiken? Die bij het decal sheet zitten, of die van Authentic Airliners? Ga je de motoren ook van 26 halen, of ga je zelf nieuwe scratchen?

De decals moet ik nog naar gaan kijken. De KLM sheet is vandaag verzonden zag ik. Ik veronderstel dat ik die raampjes ga gebruiken, ervanuitgaande dat die ook 100% matcht met de A330's van de KLM. Van de kit kan ik me voorstellen dat er hier en daar wat afwijkt. Jij hebt Authentic Airliners gebruikt voor de cockpit weet ik, ook voor de ramen langs de romp?

Hoe heb je trouwens de cockpit decal gemonteerd? Ik zie dat de ramen iets verzonken liggen ten opzichte van het de romp/frame waar ze inzitten. Heb je die helemaal gevuld of ging dat wel goed met de decal?

Vwb de motoren: dat had ik even voor me uitgeschoven. Ik heb er van het weekend naar zitten kijken en gisteravond toch de 26Decals motoren besteld. De pilons scratchbuilden was denk ik nog wel te doen, maar het deel achter het motorhuis (hoe noem je dat?) was wel een stuk lastiger. Tja en de resin varianten waren niet duur, dus ik heb het mezelf gemakkelijk gemaakt :brouw:

Dank voor alle op/aanmerkingen!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 dec, 2017 23:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Bas_ schreef:
Jij hebt Authentic Airliners gebruikt voor de cockpit weet ik, ook voor de ramen langs de romp?
Klopt helemaal! Zowel de cockpit als de ramen. Ik vind dat zelf altijd een super effect geven.

Bas_ schreef:
Hoe heb je trouwens de cockpit decal gemonteerd? Ik zie dat de ramen iets verzonken liggen ten opzichte van het de romp/frame waar ze inzitten. Heb je die helemaal gevuld of ging dat wel goed met de decal?
Ik durf je niet te zeggen of dat goed zou gaan met het decal. Ik heb de cockpit ramen vrijwel geheel vlak geschuurd. Ik weet dat ze in het echt een beetje verzonken liggen, maar ik vind dat op deze schaal bijna niet zichtbaar, dus om een hoop gedoe te besparen schuur ik het vrijwel vlak.

Bas_ schreef:
Vwb de motoren: dat had ik even voor me uitgeschoven. Ik heb er van het weekend naar zitten kijken en gisteravond toch de 26Decals motoren besteld. De pilons scratchbuilden was denk ik nog wel te doen, maar het deel achter het motorhuis (hoe noem je dat?) was wel een stuk lastiger. Tja en de resin varianten waren niet duur, dus ik heb het mezelf gemakkelijk gemaakt :brouw:
Goede keuze! Ze zijn niet super gemakkelijk te maken, maar ik was zelf erg blij met het eind resultaat.

Succes met de verdere bouw! Er gaat vast iets heel moois komen :)

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 dec, 2017 13:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Beste brouwers,

Ik heb een paar dagen vrij dus ik kan de komende tijd lekker veel doen en een kleine update geven. De romp zit inmiddels in elkaar. De decals van Draw Decal en Authentic Airliners zijn binnen (ja die laatste na wat twijfelen toch besteld :)). Ook de resin motoren zijn er, het enige wat nog ontbreekt zijn de coroguards. Ik kwam er van de week achter dat de afzender mijn huisnummer niet op het pakket heeft staan, postcode, plaats en straat wel, dus het is even duimen dat die ook aankomt...

Ik heb de static dischargers van de staart gesneden. Die plaats ik later weer terug, maar dan op de goede manier.

De wielkast van het neuswiel heb ik lichtgrijs geschilderd en wat highlights gedrybrushed. Straks gaat hier een plaat overheen en zie je er weinig maar van, maar voor de volledigheid toch gedaan. Zoals ik al eerder schreef kostte het moeite die kast er recht in te krijgen. Nu de romphelften op elkaar zitten zit hij toch nog een beetje scheef. Balen, maar gelukkig zit de onderkant van het neuswiel er nog niet op zodat ik nog een klein hoekje kan corrigeren. Da's niet hoe het heurt maar ik kan er nu niets meer aan doen.

Afbeelding

Wat foto's van de beide helften op elkaar. Het cockpitraam heb ik er weer uitgebroken (na het maken van deze foto) en op advies van malair het frame eruit geschuurd. Dit om straks problemen met de decal te voorkomen. Daarna was er wel wat plamuur nodig om alles weer strak te krijgen, omdat het raam dunner was geworden klopte de passing daar niet meer.

Afbeelding
Afbeelding

De linkervleugel paste prima. De rechtervleugel niet! Zie hier het verschil in hoek. Met wat snijwerk was dit makkelijk te corrigeren. Eigenlijk is vrij veel makkelijk te corrigeren, als je het maar voor het schilderen opmerkt :)

Afbeelding

En daarna was het schuren geblazen. Het resultaat was prima. Bij een paar raampjes zat een luchtbelletje wat nogmaals moest worden gevuld. Het buikje onder de vleugels paste niet geweldig. Met plamuur heb ik het wel strak gekregen maar 100% happy ben ik niet. Maar beter dan dit ga ik het ook niet krijgen.

Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens de boel in de primer gezet. Pas toen realiseerde ik me dat ik alle raampjes heb gevuld, maar niet de ronde ramen in de deuren dus die heb ik nogmaals gevuld. Straks even opschuren en nog een beetje primer eroverheen, en dan kan hij een KLM jasje krijgen :D

Afbeelding

Voor de kleuren wil ik dezelfde methode als bij de MD-11 gebruiken: 75/25 revell lichtblauw gemengd met wit. Het buikje en de vleugels 50/50 lichtgrijs gemengd met wit. Alleen zijn de motoren volgens mij wit bij dit toestel. Dus die worden waarschijnlijk tegelijk gespoten met de staart.

Komende dagen ga ik met de motoren aan de gang en ik hoop het toestel voor 2 januari in de kleuren te hebben zitten!

Iedereen fijne feestdagen gewenst,

- Bas :brouw:

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 dec, 2017 14:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Lekker bezig Bas. Als ik je nog twee tips mag geven:

- de motoren hebben dezelfde kleur grijs als de buik. Ze lijken lichter, maar dat komt doordat de motoren rondom dezelfde kleur hebben en dus ook zonlicht bovenop vangen/weerkaatsen. vergelijk de onderkant van de romp, maar eens met de onderkant van de motoren (wel de bovenste helft bedekken dan).
- het cockpitglas zou ik ook nog even volledig vullen met plamuur of iets dergelijks. Het transparante onderdeel is eigenlijk te klein en de decalmakers maken de decal op het juiste formaat. Dus als je het niet opvult, dan krijg je een rare kronkel midden in je raam.

Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement