Het zat er aan te komen: Een nieuwe scratchbuild. En ik moest toch ook wat prutswerk hebben om te laten zien op de SIG Scrtachbuild tafel op de ESM, waarvoor ik als reserveplakker genoteerd sta. De keus is gevallen op de Koolhoven F.K.43, het "voorbeeld" voor de Fokhoven. En wel de configuratie van de tweede serie die voor de KLM gebouwd is. Toch nog maar kort de geschiedenis.
Oorspronkelijk ontworpen voor Lear Black werd het ontwerp na zijn overlijden met succes gesleten aan de KLM, en was daar een dusdanig succes dat zelfs een tweede serie werd besteld. Van de twaalf gebouwde F.K.43's hebben er negen gevlogen bij de KLM tot 1940 (behalve een paar die voor die tijd verongelukt zijn). De tweede serie is vooral interessant, omdat twee van de toestellen gevorderd zijn door de ML gedurende de mobilisatie, een van de toestellen, de PH-ASN, in mei 1940 ontsnapte naar Engeland, daar gebruikt is door de RAF als verbindingsvliegtuig, in 1945 terugkeerde naar de KLM, een jaar als privé vliegtuig gevlogen heeft als PH-NAU, overgedaan is aan de NLS en toen het daar vloog ook nog gebruikt is als laboratorium vliegtuig door de Technische Hogeschool Delft voor grenslaag onderzoek. Uiteindelijk is het na een kort verblijf bij de Anthony Fokker School in 1955 gesloopt. Genoeg varianten te maken, dus. Dat is ook de reden dat ik nu echt ga proberen een master voor een resin kit te maken; er hebben zich al een vijftiental belangstellenden gemeld daarvoor. Ik ga de KLM versie bouwen, met diezelfde mooie uitmonstering als de Fokker F.VIII. Dit wordt 'm dan.
Als PH-NAU zag hij er zo uit:
En z'n militaire avontuurtjes:
Gelukkig heeft de TH Delft indertijd een maatschets van het toestel gemaakt. Via Harry van der Meer (ex Stichting Koolhoven Vliegtuigen), maar ook direct via de site van de TU Delft, heb ik die tekening te pakken gekregen. Harry heeft via het Aviodrome ook nog wat zeldzame foto's, o.a. van het interieur, opgestuurd. En deze opengewerkte tekening van de eerste serie F.K.43's voor de KLM:
De tekening dan.
Vergelijking met de foto's (en met de zijaanzicht tekening van de eerste serie) laat zien, dat het kielvlak toch een andere vorm had, ook goed te zien in deze foto:
Ik heb dat gecorrigeerd en ook de "langsverstijvers" (wat het niet zijn) in het rompachterstuk er in getekend.
De ramen bij de KLM kisten waren ook iets anders.
Bij de PH-NAU zijn de ramen lager geworden. Resultaat is, dat ik (voor de kit) twee verschillende masters moet maken.
Gecorrigeerde tekening voor de andere kant van de romp:
De vleugel bestaat uit een middenvleugel met constante koorde en twee buitenvleugels verlopend naar een kleinere koorde en dunner profiel.
Ik heb in het stabilo de ribben getekend analoog aan de ribben zoals die bij de Fokhoven waren.
Het rompachterstuk is vrijwel identiek aan dat van de Fokhoven; de afmetingen kloppen precies, het enige verschil is, dat de bovenkant van de romp vlak was. Ik ga voor dat onderdeel dus de NVM tekeningen van de Fokhoven gebruiken, en dezelfde constructiemethode toepassen.
Dan de neus. Die ziet er op de tekening wel erg spits uit, en dat verdient wat nader onderzoek. Ik heb de vorm en afmetingen vergeleken met een witmetalen cowling voor een Gipsy Major van Aeroclub die ik nog had, met een maatschets van de eerste serie F.K.43 van JohnH en met de neus van de F.K.41 van Kora Models. Dat heeft geleid tot wat kleine correcties, aangegeven in onderstaande tekening.
Daarna kopieren, spiegelen, afdrukken, uitknippen en dan kan het spul op velletjes plastic geplakt worden.
De vleugel weer op drie lagen 1,5 mm plaat, de stapel link op 0,5 mm en die rechts op 0,25 mm plaat.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.