Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 06 okt, 2017 10:48 am 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
De liefde voor Franse jets blijft trekken, zeker die voor de Caravelle, dus here we go again: een opknapper!

photo 422305

Na een groot project als de C46 is het lekker even bij te komen met een tussendoortje, alvorens met een nog complexer (militair) project te gaan beginnen. Toen de Transavia Caravelle met zichtbaar interieur klaar was, bleef mijn oude Revell versie van de PH-TRO over. Sowieso voldoet het model op detailniveau niet meer aan mijn wensen (er zitten wat storende fouten in het model). En ook de afwerking voldoet niet meer naast de nieuwe PH-TRO. Dus heb ik hem gestript ter voorbereiding van een nieuw jasje.

Een Franse jet verdient een Frans jasje. Als kind ging ik met het gezin steevast naar Frankrijk op vakantie en in de jaren ’80 was de Caravelle daar nog overal te zien. De geweldige retro beschildering van Air Inter staat nog op mijn netvlies. En juist over deze maatschappij is veel interessants te vertellen. En van haar geschiedenis gaat een waarschuwing uit naar de Nederlandse luchtvaart van nu. Want uiteindelijk is Air Inter gekannibaliseerd door Air France om het moederbedrijf te laten overleven...

Air Inter
Lignes Aériennes Intérieures, code IT, was in veel opzichten een pionier in de Europese luchtvaart:
- Voorloper van moderne ‘low cost’ maatschappijen, met snelle omdraaitijden, minimale bemanning, geen vaste plaatsen en een ‘no frills’ service waarbij betaald moest worden voor de drankjes aan boord (ongekend in de jaren ’80).
- Eerste toepassing van een getrapt discount stelstel waardoor passagiersbezetting van vluchten gedurende piek en daluren werd gespreid. Dit was zo’n succes dat Air Inter in sommige jaren op haar binnenlandse vluchten meer passagiers vervoerde dan Air France over de hele wereld.
- De eerste maatschappij ter wereld die met een een actuele CATIII geautomatiseerde ‘all weather’ landing uitvoerde tijdens een commerciële vlucht (met een Caravelle, 9 januari 1969). En in 1976 de eerste maatschappij die actuele CATIII landingen uitvoerde met de A300, een unicum voor Airbus.
- De launch customer van de Dassault Mercure (enige gebruiker), de A320 (via Air France) en A330-300.
- Eerste gebruiker van de HUD (Heads Up Display) in de commerciële luchtvaart (in de Mercure en A320)
- Eerste Franse airline die met een volledige vrouwelijke bemanning een commerciële vlucht uitvoerde (7 feb 1985, Mercure, met capt. Anne-Marie Peltier, eerste officier Brigitte Lescop, boordwerktuigkundige Colette Vibert en drie vrouwelijke cabin attendants).

photo 422299

Air Inter werd in de jaren’50 opgericht om goedkope, snelle en hoogfrequente vliegverbindingen binnen Frankrijk te realiseren. Aandeelhouders waren de Franse overheid (met subsidies), Air France, Union des Transports Aériens (UTA) en de Franse staatsspoorwegmaatschappij SNCF. Met de introductie van de Caravelle in 1966 betrad Air Inter de ‘Jet Age’ en was heel Frankrijk ineens maximaal 60 minuten vliegen van Parijs verwijderd.

photo 422304

photo 422302
Recent is Caravelle Super 12 met registratie F-BTOE in Air Inter kleuren gespoten en naast een Air France Concorde tentoon gesteld in het luchtvaartmuseum Aeroscopia in Toulouse-Blagnac.

F-BNKH
De eerste automatische landing in actuele slechtzicht condities (wereldwijd) was op 9 januari 1969. Op de route van Lyon naar Parijs Orly, met 56 passagiers aan boord, liep door mist het zicht tijdens de landing terug tot 200 meter. In die jaren zou Orly gesloten zijn onder dergelijke weerscondities, maar een aantal jaren daarvoor pionierde de Caravelle al met het ATT systeem: Atterrissage Tout Temps (letterlijk: ‘alle weersomstandigheden’). Daardoor kon de Caravelle, met registratie F-BNKH, nu een automatische landing maken, waarbij de vliegers de controle overnamen direct na touch down. Dit was de eerste keer dat zoiets gebeurde tijdens een commerciële vlucht. Tegenwoordig zijn CATIII landingen heel gebruikelijk.

photo 422300
F-BNKH op Charles de Gaulle in 1980. Deze uitvoering ga ik gebruiken voor dit model. Naast de hierboven genoemde geschiedenis heb ik daar ook persoonlijk een link mee. In 1982 waren wij met het gezin op vakantie in Bretagne. Mijn tante en twee nichtjes kwamen later en arriveerde op de luchthaven van Nantes in de Caravelle F-BNKH.

photo 422301
photo 422303

Trois-couleurs
Het kleurenschema dat ik zal gebruiken werd geïntroduceerd ter gelegenheid van de komst van de eerste Airbus A300 in 1976. Het kleurenschema is gebaseerd op het beroemde ‘drie kleuren plan’, dat rond dezelfde tijd in de dienstregeling werd opgenomen. Een commerciële innovatie die later standaard zou worden in de low cost industrie (tegenwoordig weliswaar een stuk minder transparant). ‘Rode’ vluchten vinden plaats op de piekmomenten van de dag, zijn gericht op de zakelijke markt en er zijn geen discount tarieven. ‘Blauwe’ vluchten vinden plaats op de daluren, zijn gericht op gezinnen en jongeren en bieden discounts tot wel 80% en de ‘witte’ vluchten zitten er tussenin met maximaal 50% discount.
In de jaren daarna werd langzaam de hele vloot voorzien van het drie kleuren schema. Vier Caravelle’s ontvingen vanaf 1980 een aangepast staatlogo, aangepast voor toepassing op de F-27 Friendships.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op do 28 dec, 2017 17:04 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 okt, 2017 11:01 am 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hier staan de 'nieuwe' en 'oude' PH-TRO naast elkaar.
photo 422313
photo 422312
photo 422306
Op detail niveau kan de 'oude' PH-TRO echt niet meer. Ook de foute neus van de Revell Caravelle valt hier goed op. Zoals ik in het draadje over de Transavia Caravelle al heb betoogd: er is geen enkele producent in geslaagd de 'droop nose' van de Caravelle goed te reproduceren. Dus ook hier zal ik een nose job gaan toepassen. Dit keer maak ik het me zelf gemakkelijk door raamdecals te gebruiken.

photo 422308
En de kop is er af! Bijna zoals de echte PH-TRO eindigde (de neus sectie staat sindsdien in het museum).

photo 422307
Daarna heb ik met paint remover alle oude verf verwijderd. Dat was een redelijk pittig klusje en ik heb er letterlijk weken over gedaan (steeds een stukje in het afgelopen jaar). Een hoop details kwamen onder de dikke, met de kwast opgebrachte, verflaag tevoorschijn. Helaas zijn ook details verloren gegaan door te veel schuurwerk bij de eerste bouw. Deze zal ik met scribing zoveel mogelijk proberen te herstellen. En dat is ook mijn grootste motivatie om met dit project te beginnen: het verder in de vingers krijgen van scriben en misschien ook (verdiepte) rivets aanbrengen.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 okt, 2017 16:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Nieuwe Caravelle draadje van VJ! Yaaay!

Succes met het opknappen!

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 okt, 2017 23:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Nee VJ, probeer je me te bewegen om deze meid te gaan bouwen.

photo 403368 (Ze licht onder me bed, en broed er nog op.)

Hier ben ik alleen minimaal anderhalf jaar mee zoet, en dat is als ik wat van de lopende projecten af heb. Ze is nogal ruw, dus dat word scriben, schuren en plamuren.

Dat zal voor jou opknappertje ook wel gelden.

:brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 okt, 2017 13:44 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Scale72Modelking1984 schreef:
Nee VJ, probeer je me te bewegen om deze meid te gaan bouwen. Ze is nogal ruw, dus dat word scriben, schuren en plamuren. Dat zal voor jou opknappertje ook wel gelden.

Dat zal ik zeker aanmoedigen. Ik heb de Mach2 ook liggen, maar dat werk wacht op het moment dat er decals beschikbaar zijn van de eerste Transavia livery (naar het ontwerp van Thijs Postma).
SpeedAS schreef:
Nieuwe Caravelle draadje van VJ! Yaaay!

Ja, ik kon het niet laten. En dus ook niet de laatste, gezien de Mach2 die er ooit gaat komen. Maar dat is lange termijn (lees stash) werk. Deze opknapper zal minder werk in beslag gaan nemen, omdat ik me niet op alle details ga richten. Ik pak een aantal punten van verbetering van het originele model aan en ga wat experimenteren met rivets en panel lines.

En de eerste aanpassing lag al een tijdje in de kast te wachten: de achter trap, die in het model bestaat uit slechts een geribbelde plaat. Vorig jaar (toen ik nog een groen snijmatje gebruikte) heb ik daar een keer een serieuze trap van gemaakt. Ook heb ik toen het compartiment met instapdeur gemaakt.

photo 422573

photo 422574

En omdat ik de romphelften nu even van elkaar had, is deze nu ingebouwd. Het portaal en de trap is reeds geverfd en de deur is een decal van een andere kit. Na het aanbrengen is het luik gesloten en ik hoop dat het niet te veel zal beschadigen tijdens het komende schuur en scribe werk.

photo 422576

photo 422575

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 okt, 2017 0:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Detailwerk, altijd belangrijk! :)

Overigens, wat is dat donkere puntje rechts bovenin?

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 okt, 2017 9:24 am 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
SpeedAS schreef:
wat is dat donkere puntje rechts bovenin?

En niet zo geslaagde poging om twee lampen na te maken (aan de andere kant zit er ook een). Het is een dun ringetje dat iets donkerder is geverfd en waar in het donker op één of andere manier de lijm wat beter zichtbaar is. Ik laat het lekker voor wat het is, want met het blote oog valt het nauwelijks op. Maar fraai is het niet.

photo 422664

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 okt, 2017 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Ik heb haar al liggen onder de Boeing B377 op de plank met te bouwen modellen boven me bureau. Dat betekend dat ik haar zeker binnenkort, maar dat zal dan wel ergens volgend jaar worden, ga beginnen te bouwen. Het enigste wat ik nog moet bestellen zijn de Transavia decals voor mijn 1:72 model van deze schone beauty.

Neem aan dat je voor de decals die van f-dcal.fr gaat gebruiken?

Gelukkig zijn er best wel een flink aantal decals voor deze beauty te vinden om er maar een paar te noemen:
Sterling, Alitalia, Luxair, Transavia, Air Inter, Sabena, en zo kan ik nog even verder gaan maar dat doe ik wel in mijn komende verslag.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 okt, 2017 17:27 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Scale72Modelking1984 schreef:
Neem aan dat je voor de decals die van f-dcal.fr gaat gebruiken?

Ja, die zien er prachtig uit.

Ondertussen ben ik verder gegaan met het verbeteren van het model. De cockpitramen bestaan uit open sleuven die niet gevuld worden met transparant kunststof. De vorm van de neus is op zich goed, maar deze staat iets te ver rechtop. De vorm van de ramen is niet accuraat. In dit model los ik dat op met cockpitraam decals, dus kunnen de ramen dicht geplamuurd.

photo 423451

photo 423452

Ook de 'Reuleaux' driehoekige ramen liggen verdiept in het model. Als je daar een decal overheen legt, zakt deze diep in de ramen weg en dat is niet fraai. Dus ook deze kunnen worden opgevuld, net als de losse entry door die net niet helemaal goed past.

photo 423454

photo 423456

In de oorspronkelijke bouw had ik de flaps uitgesneden om ze in de uitgeklapte stand te zetten. Dat zag er op een afstand leuk uit, maar in detail was het niet fraai.

photo 423450
Hier zijn de onderdelen net los.

photo 423453
Na de schoonmaakbeurt van de binnenkant. Er komt een gekromde rand in met openingen voor de flap support rail.

photo 423455
En de twee delen uitklaar gehaald. De onderste flap bekleding kan worden hergebruikt, het bovenste deel zal ik herbouwen.

En bij alle bovenstaande foto's valt op dat door het vele schuurwerk de panel lines en rivets deels verloren zijn gegaan. Het scriben heb ik inmiddels redelijk onder de knie (na de gehele C46 te hebben gedaan...) en de volgende uitdaging is het gebruik van de rivet tool. Bij de bouw van de HV Caravelle heb ik 1/72 decal rivets van HGW gebruikt. Nu dus tijd voor een (voor mij) nieuwe techniek.

photo 423457

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 okt, 2017 23:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dit wordt een aardige reparatie. Ik ben benieuwd welke methode voor de rivets je beter vind. Ik blijf je volgen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vintage Jet en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement