Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 220 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 22  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 15 sep, 2017 11:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
je kan de buitenste rand schuin vijlen volgens de raamstijl, zodat de eerste rand dun lijkt op het eerste zicht?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 sep, 2017 11:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
robh schreef:
Verder zijn ze natuurlijk nogal dik (ongeveer 0,9 mm), wat bij een opengeklapt raam toch wel gaat opvallen. Geen idee wat ik hieraan kan doen, dus als iemand dit eerder aan de hand heeft gehad en elegant opgelost heeft, hou ik mij aanbevolen voor enige goede raad. Die dikte gaat natuurlijk ook een rol spelen bij het schilderen van de romp; de binnenkleur wordt op de buitenkant onder de buitenkleur aangebracht, en dat geeft toch wat vertekening.

Een gevacuumvormde copie lijkt me de logische oplossing.

Echter, gewoon over de bestaande onderdelen vacuumvormen levert een matige kwaliteit op, met zachte details (male vacuum forming). Als je eerst een harde negatieve mal van de cockpit maakt, dan kun je 'female vacuum forming' doen, en dan kun je mooi gedefinieerde onderdelen maken.

Ik heb dat laatste 1x gedaan, met een glasvezel malletje compleet met tooling gelcoat. Aardig wat werk dus. Maar voor dit populaire onderwerp zou het de moeite waard kunnen zijn. Alhoewel: bijna niemand wordt echt blij van vacuumgevormde transparante delen. Ze zijn moeilijk goed uit te knippen / snijden aangezien je zo slecht ziet wat je doet.

Afbeelding

Afbeelding

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 sep, 2017 22:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 27 dec, 2016 18:05 pm
Berichten: 91
Citaat:
Bedankt Rudie :brouw:
Graag gedaan!
Ik kan me voorstellen dat het een behoorlijke domper was om de clear parts beschadigd te zien.
Zeker als het een zeldzame kit is.

Je kan nu met frisse moed verder.
Suc6!

_________________
Brouwsels:
DOING- Nord 2501 Noratlas https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=53533
DONE - F9F-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=125&t=54837&p=1067583#p1067583


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 sep, 2017 15:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Dank voor de tips. Ik moet in ieder geval de waarnemerskuip maken, en daar ga ik de methode van Rob de Bie toepassen, al is het veel werk. De cockpit is van later zorg; omdat ik nu een tweede romp heb, kan ik die ook gewoon dicht laten.
Voor de mal voor de badkuip een stukje lindehout uitgezaagd van de goede afmetingen (11 x 15,5 x 48 mm).

photo 420798

Daarna de schaaltekening en zijn spiegelbeeld op de beide zijkanten gelijmd.

photo 420797

Nu moet er nog een stukje hout van 2 à 3 mm op het staartpuntje gelijmd worden, want volgens de foto's loopt de rand van de kuip daar omhoog. Als dat goed droog is, gaan we weer zagen en schuren.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 sep, 2017 16:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
robdebie schreef:
Alhoewel: bijna niemand wordt echt blij van vacuumgevormde transparante delen. Ze zijn moeilijk goed uit te knippen / snijden aangezien je zo slecht ziet wat je doet.


Je kan een permanente marker (bv. CD marker op alcoholbasis) gebruiken om de plek aan te geven waar ze moeten worden uitgeknipt/uitgesneden. Na het uitsnijden gewoon de schoonmaakalcohol (70% alcohol of nog hogere concentratie; géén spiritus of ander spul!) erbij pakken, wat op een stukje keukenpapier doen, en de overgebleven marker wegvegen. Als het goed is, beschadigt de alcohol het plastic van de cockpit niet.

Hetzelfde truukje kan je gebruiken om aan de geven tot waar normale vacform delen moeten worden afgeschuurd.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 sep, 2017 20:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
robh schreef:
Dank voor de tips. Ik moet in ieder geval de waarnemerskuip maken, en daar ga ik de methode van Rob de Bie toepassen, al is het veel werk. De cockpit is van later zorg; omdat ik nu een tweede romp heb, kan ik die ook gewoon dicht laten.

Leuk! Je moet het als scratchbouwer ook minimaal een keer geprobeerd hebben.

Ik heb zelf ook nog wat plannetjes in die richting. Daarom ben ik even gaan zoeken waar je als particulier goede composietmaterialen in kleine hoeveelheden kunt kopen, en bij carbonwinkel.nl uitgekomen. Ze hebben zelfs tooling gelcoat in kleine hoeveelheden.

Overigens is het boren van de 0,3 mm gaatjes het lastigste klusje. Ik heb er toendertijd een stuk of vijf boortjes aan verspild. In een oud artikel in Scale Models (International ?) over Sutcliff vacforms werd verteld dat meneer Sutcliff boorde met een lange pianodraad waar hij een scherpe punt aan gevijld had. Misschien is dat de oplossing.

Rob de Bie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 sep, 2017 20:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
Salamander schreef:
Je kan een permanente marker (bv. CD marker op alcoholbasis) gebruiken om de plek aan te geven waar ze moeten worden uitgeknipt/uitgesneden. Na het uitsnijden gewoon de schoonmaakalcohol (70% alcohol of nog hogere concentratie; géén spiritus of ander spul!) erbij pakken, wat op een stukje keukenpapier doen, en de overgebleven marker wegvegen. Als het goed is, beschadigt de alcohol het plastic van de cockpit niet.

Dank voor de tips. Ik gebruik zelf graag 'Cheap Chocolate Foil' (https://robdebie.home.xs4all.nl/models/ccf.htm) om canopies 'zichtbaar' te maken, zoals bij deze Arado 234 van Dragon:

Afbeelding

Het is geen vacform canopy, maar het principe is hetzelfde.

Rob de Bie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 sep, 2017 16:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
Ik vind dit wel een interessante manier om zo je eigen canopy te maken. Maar is het niet moeilijk om op deze manier de juiste vorm en hem goed glad te krijgen?

Is het misschien een idee om eerst het onderdeel te repliceren (een positieve mal eigenlijl) en hier dan een negatieve mal van maken (met bijvoorbeeld resin) en deze dan te gebruiken voor het vacuüm vormen?

Dan kun je met de positieve mal veel beter de juiste proporties inschatten en is het beter te schuren?

Groeten, Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 sep, 2017 23:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
Feather schreef:
Ik vind dit wel een interessante manier om zo je eigen canopy te maken. Maar is het niet moeilijk om op deze manier de juiste vorm en hem goed glad te krijgen?

Yep, da's zeker niet makkelijk. Hier zie je de 'masters' van de mal die ik eerder in de thread liet zien. Links het origineel, in het midden een massieve resin copie waarvan de frames weggeschuurd zijn en vervangen door dikke alutape, en rechts daarvan weer een holle resin copie. De laatste stap is waarschijnlijk overbodig voor de meeste projecten.

Afbeelding

Feather schreef:
Is het misschien een idee om eerst het onderdeel te repliceren (een positieve mal eigenlijl) en hier dan een negatieve mal van maken (met bijvoorbeeld resin) en deze dan te gebruiken voor het vacuüm vormen?

Ik weet niet aan welke Rob (H. of de Bie) de vraag gericht is, maar ik heb dat inderdaad gedaan. En voor een G1 vacform romp zou ik het weer doen.

Feather schreef:
Dan kun je met de positieve mal veel beter de juiste proporties inschatten en is het beter te schuren?

Helemaal mee eens. In een holle / negatieve mal kun je niet werken.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 sep, 2017 17:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Verder met de G.I :wink:
Lekker gezaagd en geschuurd, en profile klaar.

photo 420964

Daarna op de onderkant afgetekend waar de kuip voor en achter zou moeten eindigen.

photo 420962

Verticaal afgezaagd en geschuurd.

photo 420963

In Hoofdman staat een foto van het vooraanzicht van de verkennerversie. Daaruit opgemeten dat bij een breedte aan de basis van 12 mm de "top" 6,5 mm breed was. Omdat het bommenruim 16 mm breed is, neem ik voor de top breedte 8,5 mm. Afgetekend op de bovenkant.

photo 420961

Niet letten op de foute lijntjes op de voorkant; de voorste ruiten moeten vrijwel een parallellogram worden.
Het schuin afschuren van de zijkanten was lastig; naar achter toe moet de helling steeds vlakker worden. Desondanks een redelijk resultaat.

photo 420960

Gepast op de onderste helft van de romp:

photo 420959

photo 420958

Uit de eerste foto blijkt al, dat er waarschijnlijk aan de achterzijde een gat zal vallen tussen de opening van het bommenruim en de badkuip, dus misschien moet ik dat hele achterdeel maar van putty maken na montage van de kuip. Bovendien is netjes passen pas mogelijk, als ik aan de kuip aan voor- en achterkant uithol met dezelfde kromming als de romp. Nog maar eens over denken.
Inmiddels het ding gevernist. Dat helpt om onvolkomenheden aan het licht te brengen. Die zijn er dus ook :lol:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 220 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 22  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement