Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 220 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 06 sep, 2017 19:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Hoewel iedereen de Fokker G.I waarschijnlijk kent, toch nog maar een korte inleiding. Ten tijde van z’n eerste vlucht in maart 1937 was de Fokker G.I een tamelijk nieuw concept, dat goede prestaties combineerde met een ongewoon zware bewapening. Hij was een vertegenwoordiger van de in de eerste helft van de dertiger jaren dominante luchtverdedigingsfilosofie, die om zwaarbewapende, grote vliegtuigen vroeg die in het luchtruim boven Nederland konden patrouilleren en indringers met grote vuurkracht konden aanvallen: zogenaamde luchtkruisers. De G.IA met Mercury motoren kwam in dienst met de Nederlandse LSK (Lucht Strijd Krachten, zoals de LVA na november 1938 heette) als jager-bommenwerper en speelde een bescheiden rol in mei 1940. Omdat de meeste vliegtuigen op de grond vernietigd werden in de vroege uren van de eerste dag van de oorlog.
In de zomer van 1938 vroeg de LVA om offertes voor een multifunctioneel vliegtuig, dat als een snelle bom-menwerper of als een strategische verkenner kon dienen. Fokker antwoordde met het aanbod van een heel nieuw ontwerp en van een G.I met een glazen neus, zoals de T.V had. Geen van beide werd besteld. Eind 1938, begin 1939 toonden verschillende buitenlandse luchtmachten (Zweden, België en Denemarken) serieuze belangstelling voor de G.I als verkenningsvliegtuig. Hierdoor kreeg ook de LSK weer wat belangstelling, en twee versies werden in detail bestudeerd, de versie met de glazen neus en een versie met een compartiment onder de romp, de zogenaamde Badkuip. Mock-ups voor beide versies werden gebouwd. De versie Badkuip versie was zo ontworpen dat het mogelijk was redelijk snel te jager-bommenwerper om te bouwen naar een verkenner en vice versa.

photo 420060

photo 420050

Op 21 april 1939 maakte de 304 met het waarnemers compartiment z’n eerste vlucht. Mogelijk heeft ook de 302 met een badkuip gevlogen, maar nooit op hetzelfde moment als de 304. Het vliegtuig werd geëvalueerd door potentiële klanten, waarvan het oordeel nogal verschillend was. De Nederlandse autoriteiten vonden te veel negatieve punten in beide versies en verloren hun interesse, commentaren van de andere luchtmachten waren tamelijk positief. De Zweden plaatsten eind 1939 een order voor 18 G.IA’s, uitgerust met extra brandstof tanks in de vleugels en externe bommenrekken en twaalf waarnemerscompartimenten. Die toestellen zijn niet afgeleverd door de invasie van Nederland in mei 1940.
Ik ga de upgraded MPM kit van de G.IA gebruiken om de Badkuip versie te bouwen ondanks de kritiek op de vorm van de romp in deze kit. In de kit zitten de injectie plastic onderdelen, transparante romp helften, resin de-len voor het cockpitinterieur en de motoren, fotoets onderdelen voor het instrumenten [aneel, stoelriemen en wiel en motor details, een transparant velletje met de klokjes er open decals voor de Nederlandse LSK versie met registratienummer 314 en een bouwhandleiding.

photo 420057

photo 420046

photo 420043

De handleiding is erg gedetailleerd en geeft aanleiding tot weinig vragen. Er zitten uitgebreide schilderinstructies bij en drie aanzichten van de twee basis versies. De badkuip wijzigingen moeten van scratch gebouwd worden, en de bewapening ga ik aanpassen aan die van de Zweedse versie.
Ik heb de informatie over de badkuip versie hoofdzakelijk uit referenties 4 en 9 gehaald (Hooftman en Gerdessen).

Referenties
1. P. Alting, Fokkers in Uniform, Driekwart eeuw militaire Fokker vliegtuigen, pp. 58, 62, Rebo Produkties, Sassenheim, 1988
2. R.A. Arnken, De Ontwikkeling van het Vliegtuig, pp. 165, 222, Gottmer, Haarlem, 1946
3. H. Hegener, Fokker, The Man and the Aircraft, pp. 168, 194, 221, ISBN 0-8168-6370-9, 1961
4. H. Hooftman, Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Fokker G-I, pp. all, 3, Cockpit-Uitgeverij, Bennekom, 1977
5. H. Hooftman, Van Brik tot Starfighter, Deel I: Met stofbril en leren vliegkap, pp. 170, 182-196, 198, La Rivière & Voorhoeve, Zwolle, 1962
6. W. Schoenmaker & T. Postma, Klu Vliegtuigen, De vliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht vanaf 1913, pp. 20, 58-61, ISBN 90 6013 966 6, 1987
7. T. Wesselink & T. Postma, De Nederlandse Vliegtuigen, Alle vliegtuigen ooit in Nederland ontworpen en gebouwd, pp. 106-107, Unieboek B.V., Bussum, 1982
8. Vliegwereld, Het Dertigjarige Bestaan van de Nederlandse Fokkerfabriek 1929 – 1949, pp. 459, 462, 470, 481, Jaar-gang 15, No. 29, 1949
9. T. Postma, De F-16 en zijn voorgangers, Luchtvaart in beeld nr. 4, pp. 26-28, ISBN 90 620 7328 x, 1978
10. K. van de Berg, R. Hezemans & E. Koolhaas, Van Luchtvaartafdeling tot Koninklijke Luchtmacht, 75 jaar militaire luchtvaart in Nederland, p. 28, Rebo Produkties, Sassenheim, 1988
11. J. van den Berg, Militaire Luchtvaart Museum Soesterberg, p. 8, Militaire Luchtvaart Museum, Soesterberg, 1995
12. E. Franquinet, Fokker, Een leven voor de luchtvaart, p. 326, N.V. Uitgeversmaatschappij “De Pelgrim”, Eindhoven, 1946
13. H. Hooftman, Fokker, Bekende en onbekende vliegtuigtypes van A.H.G. Fokker, Neerlands grootste vliegtuigbouwer, pp. 30-31, ARTI beeld encyclopedie 36 , Alkmaar, 1959
14. T. Postma, Fameuze Fokker Vliegtuigen, p. 56, Luchtvaart in Beeld nr. 1, Omniboek, Kampen, 1978
15. T. Postma, Fokker, Bouwer aan de Wereldluchtvaart, pp. 120-122, Fibula - Van Dishoeck, Haarlem, 1979
16. W. Vredeling, Fokker D.23, p. 13, Geronomy bv, Maarssen, 2007
17. F. Troost, S. van der Zee & W. van Zoetendaal, Salto Mortale - Fokker in bedrijf 1911-1996, pp. 184, 235, ISBN 907557410X, 1998
18. W.C.J. Westerop, Fokker en de twintigste eeuw: een historische relatie, pp. 32, 36, ISBN 90-9011870-5, 1998
19. F. Gerdessen, K. Kalkman, C. Oostveen & W. Vredeling, Fokker G-1, Jachtkruiser - deel 1, ISBN 978-90-8616-110-2, 2011; speciaal pp. 180, 191-201.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 sep, 2017 23:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
Klinkt als een ambitieus project! Het aanpassen van de glazen "badkuip" klinkt ingewikkeld. Hoe ben je van plan dit te gaan aanpakken?

Succes met de bouw! :D

groeten, Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 sep, 2017 7:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Dit is een mooi onderwerp en wordt een uitdagend project! Ik blijf deze volgen, ook omdat ik de G-1 nog in de stapel heb.
Veel succes en plezier met de bouw en ombouw hiervan :D

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 sep, 2017 19:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Hoe ben je van plan dit te gaan aanpakken?

In feite net zo als bij het origineel: Bomdeuren weghalen uit de romp, de badkuip er onder. Dat zal waarschijnlijk vacform werk van transparant plastic moeten worden, gezien de ronde vormen, en daarin ben ik geen held. Ik heb meteen even gecheckt of dat klopt met de onderdelen van de romp. Antwoord: ja, en schrik :evil: , want het bovendeel van de romp vertoonde twee uit de kluiten gewassen scheuren, die natuurlijk dwars door de ramen lopen. Meteen een mailtje gestuurd naar MPM, maar of dat helpt .....

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 sep, 2017 23:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Dat had ik bij mijn kit, die ik jaren geleden (wat zal het zijn 15-20 jaar) had gebouwd, een kanjer van een scheur dwars door mijn canopy. Het gevolg, dat ik geen trek meer had om mijn model verder te bouwen.
Jammer, het blijft wel één van de mooiere onder de Fokkers.

Succes met het aanpassen van de romp, maar jou kennende zal het je wel lukken. :roll:

:brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 sep, 2017 0:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuke kist Rob. Afgezien van het glaswerk, zal dit voor jou een shake-&-bake kit worden na al die scratch modellen.

Ik moest even zoeken (googelen), want ik dacht dat deze kisten alleen met de oranje driehoeken vloog, maar plaatjes laten zien dat de driekleur-roundel ook al gevoerd werd. Persoonlijk vind ik een G.I met oranje driehoeken denk ik mooier om te zien.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 sep, 2017 7:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Persoonlijk vind ik een G.I met oranje driehoeken denk ik mooier om te zien.

Ik moet even kijken of het historisch correct is dat de G.I na september 1939 nog met badkuip gevlogen heeft. De LVA had hem in ieder geval niet standaard, en Fokker leende er gewoon een van de LVA voor demonstratie doeleinden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 sep, 2017 17:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Eerst maar even de oranje driehoeken vraag. De 304 werd op 19 mei 1039 weer omgebouwd naar een gewone G.I. Die kan dus nooit met badkuip en oranje driehoeken gevlogen hebben. In juni/juli 1939 werd de 302 onttrokken aan het testprogramma (o.a. van de duikremkleppen), waar de kist in gebruikt werd, en omgebouwd met badkuip om in België te demonstreren. Daar was ook een Zweed aanwezig, wat waarschijnlijk de aanleiding is geweest voor de Zweedse bestelling. Maar na juli is de kist weer teruggebracht op de Nederlandse G.I standaard, dus zonder badkuip (de LVA was niet gecharmeerd van de verkenner versie). Pas op 23 september 1939 werd besloten tot invoering van de oranje driehoeken. Mijn conclusie is: Er heeft nooit een G.I gevlogen met badkuip en met oranje driehoeken. Wel is het voor mijn model aardig om de 302 te nemen; ik kan dan ook duikremkleppen op het model aanbrengen (de Zweedse toestellen zouden die ook allemaal krijgen).
Dan de beschadigde onderhelft van de romp. Ik moest de scheuren wel vastzetten met plastic lijm, anders zou de scheur zit verder uitbreiden. Ik heb dat gedaan door een heel klein beetje ultra dunne Tamyia lijm aan te brengen en de scheur dicht te drukken.

photo 420292

Gevolg was dat de lijm naar boven trok, en dus een spoor achter liet over het zij raam en het bovenraam. Bij de scheur aan de voorkant ben ik nog voorzichtiger geweest; de lijm is daar niet naar boven getrokken, maar de scheur blijft nog erg zichtbaar in het linker- en voorraam van het windscherm.

photo 420291

Ik ga de scheuren nog behandelen met blanke vernis; als ik dat niet doe, zal bij het schilderen de scheur zich vullen met verf.
Ik heb MGM gevraagd om een nieuw onderdeel; natuurlijk het standaard antwoord dat de kit niet meer in productie is en dat er geen reserveonderdelen meer zijn. Er rest me niets anders, dat op eBay en Marktplaats te blijven speuren naar een tweedehands kitje. Of natuurlijk gewoon het beschadigde deel gebruiken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op ma 11 sep, 2017 12:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 sep, 2017 20:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
Citaat:
Ik ga de scheuren nog behandelen met blanke vernis; als ik dat niet doe, zal bij het schilderen de scheur zich vullen met verf.


Is het niet mogelijk om de scheur na het lijmen met de tamiya lijm te polijsten en zo de scheur weg te krijgen?

groeten, Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 sep, 2017 21:59 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Als de beschadiging oppervlakkig was geweest wel, maar omdat het hier een scheur betreft zit deze door en door, en kan je polijsten wat je wilt.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 220 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement