Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 06 jun, 2017 16:59 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
schattig toestelletje aan het worden...

Mijn complimenten voor de nieuwe struts. Hemeltergend om deze passend te maken, maar een zeer goede beslissing want het komt het eindresultaat zker ten goede.

gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 jun, 2017 0:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Volgende week zaterdag is er een modelbouwevenement in het Aviodrome.
https://www.aviodrome.nl/evenementen/modelbouwbeurs-modelbouw-actie/

Het kan maar zo dat als je daar ook bent en je even goed zoekt, dat je mij onder andere aan dit model kan zien bouwen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 jun, 2017 20:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Bij deze ff een plaatje voor je van een motorkap van een Sopwith, vers uit Duxford toen ik deze zag moest ik aan je ''Strutter'' denken.

Gerhard

photo 413031


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 jun, 2017 12:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Da's een leuke foto. Heb je meer?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 jun, 2017 13:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Nee, helaas niet van de Sopwith......

De een gedeelte van de platen staat hier.....https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 71&t=49705

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jun, 2017 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Rigging... a small step for mankind....

Afgelopen weekend wilde ik enthousiast beginnen met de rigging. Was ik het belangrijkste vergeten. Nee, niet de elastische draad van Uschi, maar ordinaire secondelijm. Ondanks dat er genoeg bouwers waren, heb ik niemand om secondelijm gevraagd en heb ik die dag dus aan wat anders gebouwd.

Vanavond dus maar de stoute schoenen aan getrokken en begonnen. Ten eerste wat stukjes elastische draad op lengte geknipt, iets langer dan nodig, ondanks dat je het iets uit moet rekken om het onder spanning aan te kunnen brengen. Het eerste probleem was om het dunne draad in de gaatjes te krijgen. Op zich moet het geen probleem zijn om 0,02 mm draad in een 0,5 mm gaatje te duwen, echter het draad is zo buigzaam, dat juist dat niet meevalt. Ik ben visdraad gewend en dat is iets stugger, waardoor je het makkelijker door het gaatje kunt drukken. Toen was het een uitdaging om het draadje in het gat vast te lijmen met secondelijm, zonder het draadje er weer uit te trekken. Wellicht is dat ook mijn onervarenheid. Eenmaal vast is het goed te doen. Het draad laat zich makkelijk lijmen (met secondelijm). Ik moet er wel om denken dat de draad in de juiste richting gelijmd wordt na het bevestigingspunt, omdat het toch wel heel erg makkelijk ook in een andere hoek wordt vastgelijmd.

Goed, een flinke lap tekst, behorende bij deze eerste foto's na een paar draadjes.
photo 413645

photo 413644

De eerste stapjes zijn gezet, maar nog velen te gaan.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jun, 2017 8:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
0,02 mm draad

Is het echt 0,02 mm (=20 micrometer, ongeveer een halve mensenhaar)? Dan is het nog dunner dan vissnoer; ik heb nooit dunner kunnen vinden dan 0,06 mm.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jun, 2017 15:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Uschi draad komt in 3 diktes.

Standard: 0,03mm / Fine: 0,02mm / Superfine: 0,01mm
Ik heb fine size.

https://www.victorymodels.com/products/uschi-4006-150ft-fine-size-of-flexible-rigging-wire-for-plastic-models?variant=8760029571

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jun, 2017 17:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Die 0.01 mm is absoluut niet op schaal voor stuur- en spankabels van 1:72 modellen. Dat komt overeen met 0,72 mm in werkelijkheid (dus nog dunner dan de remkabel van je fiets), terwijl 2 tot 4 mm beter in de buurt komt (0,03 tot 0,06 mm op 1:72 schaal). Probeer het eens tussen je schuifmaat te leggen, en kijk wanneer het slipt. Ik heb het net geprobeerd met EZ line fine (0.01" of 0,25 mm) en die begint (bij kleine kracht) te slippen bij zo'n 0,2 mm. Als ik naar de video kijk op de Uschi site lijkt het mij (in verhouding tot het Wingnuts model daar) ook veel dikker dan de 0,03 mm voor 1:32 te zijn.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jun, 2017 17:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Normaal doe ik ook 0,08 mm visdraad, maar ik wilde het bij dit vliegtuig eens proberen. Ik ben het met je eens, 0,02 mm is omgerekend 1,44 mm. Iets dikker had niet misstaan.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement