Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 06 jun, 2017 3:15 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Geweldig vlotte vorderingen met deze "Beute".
Het geel zit er heel mooi op.
Hopelijk maak je niet teveel schade als je de tape zal verwijderen.

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jun, 2017 14:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Kijk ...... dat begint er op te lijken...... !

photo 412747


En zonder schade, Thiery ! ;-)
De meestvoorkomende redenen dat mensen hun verf meetrekken met de tape is :

A- het plastic is niet gewassen voordat met de bouw begonnen is en de 'release agent' zit nog op het plastic.
B- licht schuren voordat men gaat spuiten of schilderen is niet nodig, maar het kan helpen.
C- men vergat het plastic schoon te maken met alcohol of wasbenzine voordat men ging schilderen/spuiten.
D- de tape heeft teveel kleefkracht of de lijm heeft de verf aangetast
E- men trekt de tape te snel weg.

Omdat deze kleur groen (Revell Donkergroen 39) soms wat raar op kan drogen - het zag er wat wazig en
vlekkerig uit, heb ik wat Future Klear door de laatste lagen verf gemengd. Bij elke dunne laag steeds een
paar druppels extra. Het resultaat is een zeer egale kleur groen met een mooi zijdeglans uiterlijk.
Omdat deze mix vanavond al droog genoeg is, durf ik het wel aan om de decals er vanavond nog op
te gaan plakken.

Wat ik onlangs ook ontdekte, bij toeval, uit gebrek aan de juiste soort schuurpapier, is dat ik met een strookje
jute een ideaal polijstmiddel gevonden heb. Het is ruw genoeg om kleine haartjes, korreltjes en andere ongewenste
vervuiling op de verf te verwijderen, maar het is zacht genoeg om geen schade aan te richten.
Met dit doekje kan ik de verf redelijk hard poetsen zonder schade te maken en krijg ik toch een mooie gladde
afwerking.
Nadeel: dit strookje is alles wat ik heb. Ik zal nu op zoek moeten naar meer van dit spul, want dit gaat tot mijn
standaard gereedschap behoren !!!!! ;-)
Nu denk je misschien: neem een stukje katoen, o.i.d. NEE !! Werkt lang niet zo goed als jute. Ik heb katoen
geprobeerd en het doet niks !
Deze jute heeft 8 à 9 draadjes per cm en is precies goed. Ik denk dat grovere jute te hard is en teveel schade
aan kan richten.

photo 412748


De decals liggen al klaar. En de olieverf ook, want ik ga proberen om toch wat detail aan te brengen d.m.v. een
zelfgemaakte panel line accent. Ik vrees dat zonder wat extra detail, dit model er toch iets te clean uit komt
te zien........

Tot later.

_________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Laatst bijgewerkt door ETG op di 06 jun, 2017 16:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jun, 2017 14:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
die gaat als een speer.... Ziet er al goed uit...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jun, 2017 16:32 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Bedankt voor de uitleg over het lostrekken van verf.

Goeie tip van die jute. Maar waar vind je zoiets?

Het geheel ziet er geweldig mooi uit, maar inderdaad heel clean. Een licht accent van de panelen zal het toestel een natuurlijke uitstraling geven. Nu komt het "speelgoedachtig" over.

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jun, 2017 17:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
De decals zitten er nu allemaal op.
Maar enkele zullen er weer snel afgehaald worden........

photo 412831

Dit merk, LF Models, is nieuw voor mij. Dit is de eerste keer dat ik er mee werk. En waarschijnlijk ook de laatste. Hun decals
hebben enkele goede eigenschappen, maar ook een paar hele slechte.

photo 412832

Het hele decalvel is één grote transparante film, dus elke decal moet apart worden uitgeknipt/gesneden, rondom de afbeelding.
Dat is op zich geen probleem. Maar tijdens het knippen verdwenen enkele afbeeldingen langzaam maar zeker van het papier.....
Ik kon het zwart er veel te gemakkelijk afvegen. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt...!!!

Toen bleek dat de decals veel te transparant waren, vooral in het wit, was voor mij de maat vol. Dit merk hoef ik niet meer !!!
Onderop werd het wit een vies gelig kleurtje. Bovenop werd het wit een raar grijs-groen.

photo 412833

De letters FK aan de rechterkant zal ik vervangen, de anderen zal ik met de hand bij gaan schilderen. jammer, maar het is niet anders.

Waar de decals wel goed in zijn is de manier waarop ze opdrogen. Ik hoefde geen verzachter te gebruiken, behalve bij enkele uitstekende
delen, onderop en aan de zijkant. Van silvering was nagenoeg geen sprake.

Ik wou in dit stadium al wat accenten en weathering aan gaan brengen, maar deze delicate decals hebben toch echt eerst een beschermende
laag nodig. Dus......meer lak en nog meer droogtijd.......

LF Models.......Nu weet ik waarom ze zo goedkoop zijn............

______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jun, 2017 17:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Zo Erik, je gaat echt als een speer zeg! En ondanks het hoge tempo ziet alles er ook erg netjes uit. Jammer van de decals, dat wel. Kun je ze er nog een beetje fatsoenlijk af krijgen zonder de lak te beschadigen?

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jun, 2017 17:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Plakbandje erover, even wrijven en weer verwijderen. Weg decal !! ;-)
Geen enkele moeite.
Dat is misschien nóg een slechte eigenschap van deze decals: ze plakken niet echt goed.

De vervangers zitten er inmiddels al op.

Ik hou wel van een uitdaging, zo nu en dan.

_______
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jun, 2017 20:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
ETG schreef:
Nadeel: dit strookje is alles wat ik heb. Ik zal nu op zoek moeten naar meer van dit spul, want dit gaat tot mijn
standaard gereedschap behoren !!!!! ;-)


Even wachten tot 5 december. Er lopen dan genoeg zwarte, euh..., gekleurde Pieten rond.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jun, 2017 20:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
....Dat soort gasten lopen hier het hele jaar............
Ik denk niet dat zij jute bij zich hebben.

Maar..... ik heb wel al enkele Nederlandse (!!) websites gevonden en die brachten me op een idee. Het strookje dat ik heb
komt van een cadeautje dat iedereen meekreeg na een bruiloft. Ik weet nog dat de maakster van die dingen haar spullen
in een hobbywinkel haalde. Ook aquariumwinkels schijnen soms jute te gebruiken als filters en opvangbakken voor
aquariumafval.
Ik mag dan wel in Middelburg wonen, ver weg van elke vorm van cultuur en beschaving, maar zelfs hier zou ik iets
moeten kunnen vinden.

En Tom vindt dat ik snel bouw. Nou....zonder groepsbouw zou dit model al klaar zijn omdat ik dan geen foto's hoef te maken,
te bewerken, te uploaden en verslagen te schrijven. ;-)
Jullie houden mij alleen maar op !! ;-) :-D

Ik ga weer gauw verder.

_____
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Laatst bijgewerkt door ETG op wo 07 jun, 2017 23:39 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jun, 2017 23:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
ETG schreef:
En Tom vindt dat ik snel bouw. Nou....zonder groepsbouw zou dit model al klaar zijn omdat ik dan geen foto's hoef te maken,
te bewerken, te uploaden en verslagen te schrijven. ;-)
Jullie houden mij alleen maar op !! ;-) :-D


Hoe moeten wij er dan van leren?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement