Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 225 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 23  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 14 maart, 2017 15:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Alleen de Fokhoven op de werkbank is ook niet alles, dus ......

De Fokker F.VIII was ontworpen door Reinhold Platz in 1926 om te voldoen aan de vraag van de KLM naar een vleigtuig dat groter was dan de F.VIIa. Het toestel maakte zijn eerste vlucht op 12 maart 1927, dus voor de later zo succesvolle F.VIIb/3m. Het beschikbaar komen van de betrouwbare en krachtige Gnome-Rhone Jupiter motor maakte het mogelijk om het vliegtuig met twee motoren uit te rusten; met een motor kon het toestel nog in de lucht blijven bij een gewicht van 5000 kg (het maximum startgewicht was 5800 kg).

photo 404549

De F.VIII had de gebruikelijke Fokker gemengde constructie: Een houten, triplex ingedekte vleugel en een romp van gelaste staalbuis overtrokken met linen. De cabine was ruim voor die tijd, 3,82 m lang, 2,05 m wijd en 1, 90 m hoog, en bood plaats aan 15 passagiers. Een groot vrachtruim was toegankelijk door een naar opzij openende deur in de neus.

photo 404586

De cockpit was nog open aan de zijkanten, maar het brede windscherm verschafte de bemanning voldoende bescherming.
Het vliegtuig heeft met verschillende motoren gevlogen. De Jupiter IV motoren werden voor aflevering vervangen door de krachtiger Jupiter VI motoren en in latere jaren vlogen machines met Pratt & Witney Hornets, verschillende typen Wright Cyclones en P&W Wasps. Instelbare Hamilton Standard propellers vervingen later de vaste spoed Reed propellers, terwijl Hongaarse F.VIIIs met vierbladige houten propellers vlogen. In latere jaren werden toestellen ook uitgerust met Townend ringen en Naca motorbeplating. Bij een toestel wereden de motoren ingebouwd in de vleugelvoorrand als test voor de Fokker F.36 configuratie. Ook de motorgondels zijn gedurende de tijd dat ze in dienst waren regelmatig veranderd, te beginnen bij het prototype, waar ze verlengd zijn om het zwaartepunt op de juiste plaats te krijgen.
Hoewel de ervaringen met de F.VIII goed waren en het comfort zeer gewaardeerd door de passagiers heeft Fokker maar acht exemplaren gebouwd, zeven voor de KLM en een voor Hongarije, terwijl Manfred Weiss in Hongarije drie machines in licentie gebouwd heeft. Al met al een kleine serie in vergelijking met de F.VII. Vanaf 1934 heeft de KLM de F.VIII geleidelijk afgevoerd van de sterkte, en zijn exemplaren terecht gekomen in Zweden, Engeland, Finland en West-Indië. Een toestel blijf in dienst van de KLM as foto machine tot het bij het bombardement van Rotterdam op Zestienhoven vernield is.
Ik heb half afgebouwde model geruild voor een Omego Models kit van de Koolhoven F.K.56 en weet dus niet hoe de Daedalus kit er oorspronkelijk uitzag. Waarschijnlijk zaten de styreen platen in een plastic zak, volgens de bouwbeschrijving met witmetalen motoren. Die laatsten ontbraken bij de transactie. Ook zaten er geen decals bij. Een A4-tje bevat een korte beschrijving van het vliegtuig en zijn (Zweedse) geschiedenis en beknopte bouwaanwijzingen, op twee A-4tjes staan tekeningen en schetsen voor onderdelen die scratch gemaakt moeten worden, aanwijzingen voor de bouw en het Zweedse schilderschema. Er staat vrij veel informatie in over de inrichting van het cabine interieur.

photo 404285

photo 404284

photo 404283

Zoals gezegd, ik heb het model in half gebouwde toestand gekregen van een collega bouwer. Romp en vleugel zaten al in elkaar en waren geschilderd, de wielen waren klaar en verder zaten er de vacform de-len voor motorgondel, motoren en propellers bij. Geen motorbeplating en witmetalen onderdelen. Verder een paar onderdelen uit andere kits om de motorgondels van te maken.

photo 404286

Ik ga de F.VIII bouwen, zoals die oorspronkelijk bij de KLM in dienst kwam, dus de motorgondels en hun ophanging moeten toch scratch gebouwd worden.
Ik heb de volgende referenties geïdentificeerd:
1. H P. Alting, Van Spin tot Fokker 100, pp. 26-27, 60, Rebo Produkties, Sassenheim, 1988
2. R.A. Arnken, De Ontwikkeling van het Vliegtuig, p. 94, Gottmer, Haarlem, 1946
3. E. Franquinet, Fokker, Een leven voor de luchtvaart, pp. 300, 362, N.V. Uitgeversmaatschappij “De Pelgrim”, Eind-hoven, 1946
4. H. Hegener, Fokker, The Man and the Aircraft, pp. 82, 138-139, 190, ISBN 0-8168-6370-9, 1961
5. H. Hooftman, Alles over de Fokker Friendship, Fokker Verkeersvliegtuigen van F.1 tot F.28, pp. 32, 46, 48, L.J. Veen's Uitgeversmij N.V., Amsterdam, 1963
6. H. Hooftman, Fokker, Bekende en onbekende vliegtuigtypes van A.H.G. Fokker, Neerlands grootste vliegtuigbouwer, p. 54, ARTI beeld encyclopedie 36 , Alkmaar, 1959
7. H. Hooftman, Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Burgerluchtvaart in Nederland, Deel 1; Van H-NABA tot PH-AEZ, pp. 2, 74, 103, 117-124, 125-127, Cockpit-Uitgeverij, Bennekom, 1979
8. H. Hooftman, Van Brik tot Starfighter, Deel I: Met stofbril en leren vliegkap, p. 123, La Rivière & Voorhoeve, Zwolle, 1962
9. J. van Huijstee, Vervlogen jaren van Fokker, p. 34, Van Soeren & Co, Amsterdam, 1997
10. B. van der Klaauw, Fokker verkeersvliegtuigen 1920-1940, pp. 35-36, 78, Avia reeks Nr. 1, Uitgevers Wyt, Rotter-dam, 1978
11. R. de Leeuw, Fokker Verkeersvliegtuigen, Van de F.I uit 1918 tot de Fokker 100 van nu, pp. 64-67, 185, ISBN 90 269 4074 2, 1989
12. T. Postma, Fameuze Fokker Vliegtuigen, p. 39, Luchtvaart in Beeld nr. 1, Omniboek, Kampen, 1978
13. T. Postma, Fokker, Bouwer aan de Wereldluchtvaart, pp. 72-74, 116, Fibula - Van Dishoeck, Haarlem, 1979
14. Vliegwereld, Het Dertigjarige Bestaan van de Nederlandse Fokkerfabriek 1929 – 1949, Jaargang 15, No. 29, p. 470, 1949
15. W. Vredeling, Collection Fokker, Copies of original Fokker drawings and documents, no. 8979A, 8900, 9917, 10163, 104332010
16. T. Wesselink & T. Postma, De Nederlandse Vliegtuigen, Alle vliegtuigen ooit in Nederland ontworpen en gebouwd, p. 66, Unieboek B.V., Bussum, 1982
Karakteristieken van de F.VIII zijn:
Ref.
Span 23.00 m
Length 16.75 m
Height 4.20 m
Engine Gnome-Rhone Jupiter VI, 500 hp
Crew/passengers 2/15
Dan de kit. De vorige eigenaar wilde het model met weinig detail en zonder interieur bouwen. De ramen waren niet opengemaakt en de romp was gevuld met polyurethaan schuim, terwijl verbinding tussen de romphelften met plastic stripjes verstevigd was. Ook was het verfwerk wat beschadigd en was het donkerblauw nog te licht (KLM blauw uit die tijd was bijna zwart). De eerste daad was dan ook het verwijderen van de verg met Revell Paint Remover, een erg smerige en ongetwijfeld ongezonde job.
Daarna heb ik de staartvlakken verwijderd, want die wil ik in uitgeslagen positie bouwen. Ik wil ook (tenminste) de cockpit en cabineramen openmaken, dus moest de romp weer opengemaakt worden. Het viel niet mee de twee helften te scheiden; de naad tussen de helften scheiden ging nog wel, maar de plastic stripjes waren van dusdanig goede kwaliteit, dat er zelfs niet met een nieuw, scherp scalpel door te komen was. Uiteindelijk is het gelukt met de cirkelzaag op mijn boormachientje. Het verwijderen van de PUR vulling daarna viel mee; het hecht niet echt aan het styreen van de kit.

photo 404547

photo 404548

Daarna heb ik op proef een paar ramen uitgesneden: een cockpitraam (aan de zijkant, waar geen glas in komt), een cabineraam en het WC raam.

photo 404545

Het viel me al op, dat de cabineramen te ver naar voren doorliepen. Ook toonde een detailfoto, dat de ramen eigenlijk in een houten paneel gemonteerd zaten.

photo 404585

En ik had nog een Fokker tekening van Wim Vredeling van het romp buizenframe.

photo 404550

Dus was de beslissing snel genomen om de ramen op een apart onderdeel te maken (een strip transparant plastic). Ik heb de Fokker tekening verkleind naar 1/72 en afgedrukt op karton, raampartij er uit gesneden en gepromoveerd tot mal. Passen op de ene helft:

photo 404582

En op de andere:

photo 404584

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op wo 11 okt, 2017 9:12 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 maart, 2017 16:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
robh schreef:
De eerste daad was dan ook het verwijderen van de verf met Revell Paint Remover, een erg smerige en ongetwijfeld ongezonde job

Als ik je mag aanraden? Gebruik hierbij vooral een koolstofmasker. De paint remover is giftig en je kunt er behoorlijk duizelig van worden...
Ben bij deze vooral benieuwd naar de (eerste) KLM livery. Thijs Postma tekenden hem zelfs in het zwart met blauw http://www.dutch-aviation.nl/pictures/F ... 2015cm.jpg

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 maart, 2017 19:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb indertijd mijn KLM Fokker F.VIIa zo geschilderd: http://www.hollandaircraft.nl/FVIIa-N.html. Het donkerblauw van Postma is nog wat donkerder. Volgens informatie die ik kreeg bij het bouwen van de F.XX zou het RAL 5003 moeten zijn (de F.XX was lichter; RAL 5010). Zal dus wel weer mengen worden (RGB opzoeken, enz).
Verf verwijderen heb ik buiten gedaan. Niet duizelig geworden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 maart, 2017 2:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Ik neem aan dat je RAL 5003 als azuurblauw bedoeld.

Ben zelf, als voorbereiding voor mijn KLM Fokker F.VIIb bouwproject, foto onderzoek aan het doen door zwart-wit foto's te proberen reproduceren, en kwam achter een interessante conclussies.
RAL 5003 'safierblauw' (ik gebruikte daarvoor Humbrol 25), komt zeer goed in de buurt van de lichte "azuur" blauw die op de Fokker F.VII's te vinden was.
Het donker blauw is mogelijk RAL 5004 'zwartblauw' of 5011 'staalblauw', voor deze tint heb ik Humbrol 15 geprobeerd wat in de buurt komt maar misschien naar mijn menig iets donkerder mag.
Ook wat de vleugel betreft kwam ik erachter dat het eerder een RAL 2002 'vermiljoen' zou moeten worden, dan de algemeen aangenomen geeltint.

Maar, wat kleurstellingen in de beginjaren betreft, kun je niet ieder toestel van de KLM over één kam scheren.
Wat ik uit het fotomateriaal dat ik heb verzameld kunnen concluderen dat men ook nog zoekende was wat werkte als kleur voor de KLM.

Wat ik bedoel te zeggen, is dat je niet zeggen kunt dat de ene kleurstelling meer de waarheid is tegenover de andere kleurstelling.
Bij ieder nieuw uitgegeven type Fokker, zie je andere kleurcombinaties. Zelfs binnen de types kun je verschillend zien.

Ben benieuwd naar deze Fokker F.VIII, die ik ook aan het zoeken ben maar tot op heden nog niet heb kunnen vinden.

Veel plezier met de bouw van deze, zelfs in die tijd misschien wel ondergewaardeerde, type Fokker. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 maart, 2017 9:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de RAL getallen uit een origineel (en oud) Fokker document; zal ze nog eens checken.

UPDATE
Check is uitgevoerd. Op het Fokker document staat getypt:

KLEURNUMMERS
______________

FVII and up:

RAL 5003

FXX:

RAL 5010

In de schildervoorschriften voor de FXX wordt RAL 5010 lichtblauw genoemd.

Op de kleurenkaart van RALKLEUREN.EU is RAL 5010 gentiaanblauw, en duidelijk lichter dan RAL 5003 (saffierblauw). Dat is wel duidelijk lichter dan het donkerblauw op het schilderij van Postma in "Fokker, Bouwer aan de wereldluchtvaart" (dat lijkt inderdaad meer op RAL 5011, staalblauw of RAL 5004, zwartblauw). In De Leeuw, "Fokker Verkeersvliegtuigen" staat ook een schilderij van de F.VIII (gemaakt door Serge Stone). Het donkerblauw daarop houdt het midden tussen RAL 5003 en RAL 5004. Ik zie Thijs Postma waarschijnlijk volgend weekend. Zal hem eens vragen waar hij zijn kleur vandaan heeft.
Overigens is het afleiden van kleuren uit zwart-wit foto's gevaarlijk. Afhankelijk van de film die gebruikt is (panchromatisch of ortho) worden kleuren heel verschillend weergegeven. Ook de conversie van kleur naar zwart-wit in de computer is een kwestie van wat de programmeur in de software heeft gestoken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 maart, 2017 10:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Weet wel dat de nu alom bekende kleurcodes van vier cijfers en een kleurnaam pas tussen 1953 en 1961 zijn ontwikkeld.

Voor de 2de Wereld Oorlog kende de RAL kleurkaart 40 kleuren genummerd 01 tot 40, daarnaast is er een grote kans dat Fokker in die tijd gebruikt maakte van Barryloid producten voor de bouw van zijn toestellen, dus ook de verf van Barryloid. Barryloid had een apparte kleurkaart met kleuren, en leverde ook kleuren op bestelling, waarschijnlijk in voor europa (op aanvraag) ook de RAL tinten.

Toen ter tijd werd een kleurkaart gebruikt als gidslijn, de verfen onderling konden een verschil in tint hebben per verf-leverancier en zelf per blik.

De Barryloid kleurkaart kende ook kleuren genummerd met dubbele cijfers en een unieke kleurnaam als 'Fokker Red' en 'Curtis Blue'.

Binnenkort zal ik een begin maken aan mijn bouwverslag van de Fokker F.VIIa en F.VIIb, beginnend bij mij verf en kleuronderzoek waarin ik hetzelfde behandel.


Laatst bijgewerkt door Scale72Modelking1984 op wo 15 maart, 2017 10:25 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 maart, 2017 10:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Fokker gebruikte Sikkens Aeroflex verf (uit Arbeidsvoorschrift No. 8b), geeft behalve de aantekening in mijn vorige post in 8b geen kleurnummers, alleen maar de aanduiding "standaard KLM kleur". Geen Barryloid dus.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 maart, 2017 10:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
De reproductie van foto's doe ik niet via de computer maar via de camera. De camera zet ik eerst in de zwart wit stand, en vervolgens in de kleurstand. Een computer komt er niet bij te pas. Dan schiet ik vervolgen meerdere malen, op verschillende standen met en zonder flits. Vanuit die foto's kun je vervolgens leuke dingen ontdekken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 maart, 2017 10:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Voor de camera geldt hetzelfde: elke CCD en de bijbehorende software ziet kleuren weer anders, ook in de zwart-wit stand. Daarom kost het (kleur)kalibreren van ruimtevaart instrumenten ook maanden, en dan nog. Maar je moet iets, is het niet?

Voor scanners geldt overigens hetzelfde. Toch nog even twee plaatjes uit het boek van De Leeuw. Dat van de artiest:

photo 404732

Zat over twee pagina's en dan ben je altijd het midden kwijt, tenzij je het boek sloopt. En misschien het meest betrouwbaar (al zit er de vertaalslag van foto, drukker (2x) en scanner tussen) een affiche van de F.VIII:

photo 404731

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 maart, 2017 15:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Scale72Modelking1984 schreef:
De reproductie van foto's doe ik niet via de computer maar via de camera. De camera zet ik eerst in de zwart wit stand, en vervolgens in de kleurstand. Een computer komt er niet bij te pas. Dan schiet ik vervolgen meerdere malen, op verschillende standen met en zonder flits. Vanuit die foto's kun je vervolgens leuke dingen ontdekken.

We hebben wel vaker discussies over kleuren gehad, zeker over de zwart/wit periode (wat fotografie betreft). Maar wat we hier met elkaar maken is niet de realiteit. Het is een schaalmodel van de realiteit en die verschaling kan heel goed ook voor kleuren gelden. Daarom is, in mijn ogen, de belangrijkste regel: "als het er goed uitziet, dan is het goed genoeg". Zeker als het brouwwerk uit handen van een vakman/vrouw komt.
Over brouwen gesproken... Het is niet aan mij om je te bekritiseren Ben, maar ik zie je diepe analyses doen, veel kopen en plannen maken voor nieuwe projecten. Hoe staat het met de lopende projecten?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 225 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 23  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement