Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 21 feb, 2009 23:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
De Douglas DC-3 is een van de meest gebouwde vliegtuigen ooit. Ze zijn en worden gebruikt als militaire transporters en gunships, maar ook als passagiers- en vrachtvliegtuig. Het militaire vliegtuig uit WO-II staat bekend als C-47 en het civiele vliegtuig als DC-3. De nickname die de RAF aan de C-47 gaf is Dakota, welke nu nog vaak wordt gebruikt. De officiele naam van de C-47 is Skytrain, en ook wordt de naam Gooney Bird weleens gebruikt (voornamelijk in de VS).
Er zijn een aantal 1:72 Dakota's als plastic spuitgietmodel. De bekendste is de versie die door zowel Revell, Airfix als Italeri is uitgebracht. Welke van deze fabrikanten het model oorspronkelijk ontworpen heeft weet ik niet, maar ik geloof dat het Italeri is geweest. Daarbij is er ook nog de Esci-kit.

Ik heb de Esci- en Revell kit naast elkaar gelegd en vergeleken op kwaliteit. Hoewel de DC-3 een populair vliegtuig is, wordt het niet vaak gebouwd als model maar misschien dat iemand toch iets aan mijn verslagje heeft.

Aangezien de modellen talloze keren zijn uitgebracht als militaire en civiele versies ga ik op de meegeleverde decals en boxart niet in, maar behandel ik enkel de onderdelen.
Mijn DC-3 zat in een Revell-doos dus daarom schrijf ik steeds Revell, maar hier kun je ook Airfix of Italeri lezen.
Let op! Airfix heeft ook een oude versie van de C-47 als gunship-model (met mitrailleurs die door de raampjes steken) en die heeft waarschijnlijk een beduidend lagere kwaliteit dan de versie die ik hier behandel, aangezien de gunship-versie veel ouder is. De hier behandelde versie is door Airfix uitgegeven met een wit/oranje Canadese Luchtmacht-toestel op de doos.

Laten we als eerste de onderdelen eens uitstallen.

Revell:
Afbeelding

Esci:
Afbeelding


De indeling van de gietramen is zo ongeveer hetzelfde, net als het aantal onderdelen.

De romphelften van dichtbij.
Boven Revell, onder Esci
Afbeelding

De belangrijkste verschillen zijn het kleine cockpitdeurtje die bij Esci als los onderdeel is meegeleverd, en bij Revell met de romp is meegegoten. De vrachtdeur is bij de Esci-versie lager dan bij de Revell. Voor mijn gevoel zit Revell dichterbij de werkelijkheid dan Esci.
De paneellijnen zijn op beide modellen ingegraveerd. Het originele toestel heeft eigenlijk geen paneellijnen maar klinknagels, maar op deze schaal maakt dat niet zoveel uit. Wat opvalt is dat de Esci-kit meer paneellijnen heeft, met name het dak. Deze is bij Esci ingedeeld in allemaal kleine vakjes door de lijnen, net als in het echt. Bij Revell zitten er alleen een paar lijnen in de lengterichting en af en toe eentje dwars.
De rudder (richtingsroer) is bij de Esci versie groter dan bij de Revell, maar welke versie het meest gelijk heeft weet ik niet al zegt mijn gevoel wederom Revell.


Een ander belangrijk verschil, is dat bij Esci de remkleppen onderop de vleugel los zijn meegeleverd terwijl ze bij Revell losgesneden zouden moeten worden wil je ze open hebben.
Van binnen zijn deze klepjes van de nodige structuur voorzien, de vleugel is echter helemaal kaal van binnen dus daar zou nog wat structuur in gekrast kunnen worden.
Afbeelding

Dan gaan we naar de wielbakken. Beiden zijn weinig gedetailleerd. In het echt zitten de wielbakken vol met vloeistoftanks, leidingen etc. In beide kits zijn ze kaal. Wel geeft de Revell-kit wat structuur mee:
Afbeelding

..terwijl de Esci-versie kaal is.
Afbeelding

De Esci-versie is daarentegen voorzien van een tussenschotje tussen wielbak en motor met daarop een heel klein beetje detail in de vorm van een vloeistoftankje o.i.d. terwijl de wielbakken bij Revell te ver naar voren doorlopen, maar hier is makkelijk een tussenschotje in te maken van plastic. Wel zijn de wielbakken bij beide versies even diep dus ze zijn goed geschikt om te voorzien van extra detail als je dat zou willen.

Het landingsgestel is van beide versies nagenoeg hetzelfde, namelijk hetzelfde standaard buizenframe. Ik zie zo op het oog geen verschillen in detaillering.
Bij beide versies zijn de wielen voorzien van details in de velgen, en ook hebben ze beiden een profiel op de loopvlakken.
Bij beide versies zou je de wielen draaibaar kunnen houden als je wilt, maar mooier is het om ze gewoon vast te zetten en de banden wat af te platten om het gewicht van het vliegtuig na te bootsen. Dat maakt het model wat minder speelgoedachtig. Verder valt op dat de wielen van Revell in diameter bijna één mm groter zijn dan die van Esci, maar dat is een klein detail.

Links Esci, rechts Revell
Afbeelding


Van de hoofdwielen gaan we naar het staartwiel. Hier heeft Esci toch echt wat beter zijn best gedaan. Revell maakt het zich gemakkelijk door het staartwiel als één massief blokje te gieten, terwijl de versie van Esci uit drie onderdeeltjes bestaat, namelijk de linker- en rechterhelft van de beugel en het wieltje zelf. Ook de hydraulische schokdemper is Esci niet vergeten, Revell wel. Bij Esci is ook het staartwieltje draaibaar te houden.

Ik heb het Esci-staartwieltje voor de foto even los in elkaar gestoken.

Links Esci, rechts Revell

Afbeelding


Bovenop de motoren zitten bij de Dakota luchtinlaten die in drie versies voorkomen, namelijk een kleine, een middelgrote en een lange. De kleine versie vind je vooral op civiele toestellen, de langste versie voornamelijk op militaire. De middelste zal ongetwijfeld ook vaak voorkomen maar ik ben nog geen Dakota tegengekomen die hem heeft.

Beide bouwdozen hebben alledrie de luchtinlaten meegeleverd, maar ze verschillen nogal opmerkelijk van vorm en detail.

Boven/links Esci, onder/rechts Revell.
Afbeelding

De kleinste luchtinlaten zijn bij de Esci-versie wel erg klein en grof uitgevallen, en zijn massief terwijl ze bij Revell wel een opening hebben. Als het kan zijn deze dus het beste te vervangen door een exemplaren uit de Revell-doos.
De grootste versie is door Esci voorzien van een opening bovenop, of dat er hoort te zitten weet ik niet. Ook de middelste versie verschilt behoorlijk.


Van de buitenkant gaan we nu naar binnen.
Mijn Esci-bouwdoos is in dit geval een civiele variant maar waarschijnlijk is deze bouwdoos ook uitgegeven als militaire. Dit omdat de passagiersstoelen op een apart rekje zijn meegeleverd. Zowel de civiele als militaire vrachtdeur is meegeleverd. De meeste Dakota's die na de Tweede Wereldoorlog in civiele dienst waren, zijn omgebouwde militaire kisten en hebben dan ook meestal de militaire vrachtdeur.
Opmerking: dit is het enige punt waarop de Italeri-versie verschilt van die van Revell en Airfix. Italeri levert enkel de militaire deur mee, terwijl Revell en Airfix ook de civiele instapdeur meegeven.

Zoals gezegd bevat de Esci-variant dus passagiersstoelen. Ik denk dat dit alleen zo is in versies die ook als civiele variant zijn uitgegeven, zodat ze dit aparte rekje bij de militaire versies achterwege kunnen laten.
Ook meegeleverd op dit rekje zijn de civiele instapdeur en een extra tussenschotje. De vloer is verder plat maar wel voorzien van enige structuur en achterin iets dat op een toiletpot lijkt.
Afbeelding

Revell houdt het wat simpeler met enkel wat militaire zitbanken. Als je een civiele kist bouwt loont het hier dan ook niet de moeite om de deuren open te zetten tenzij je er een hoop stoelen in bouwt, en ook als je een militair toestel bouwt mag het interieur wel wat extra detail krijgen. De detaillering van de cockpit en tussenschotjes is verder vergelijkbaar met die van de Esci.

Afbeelding



Zijn er verder nog verschillen tussen de Revell/Italeri/Airfix en de Esci-variant? Ja. Ik heb de Revell/Italeri/Airfix versie al meerdere keren gebouwd en vond de pasvorm altijd erg prettig. Nergens ontstaan kieren, behalve misschien op de aansluiting tussen de vleugels en de romp.
Maar als ik de romphelften van de Esci-kit eens op elkaar wil leggen, valt op dat dit wel erg lastig gaat. Het lijkt wel of de romphelften van de Esci enigszins krom zijn. Het kan ook zijn dat ik net pech heb en dat andere exemplaren van de Esci wel goed in elkaar passen, dat komt vaker voor. Plastic kan onder invloed van vocht e.d. wat krom gaan trekken.

Geen onoverkomelijk probleem verder, met wat plakband zijn de romphelften best op elkaar te krijgen waarbij zelfs niet eens kieren ontstaan. Hoe de rest van de pasvorm is kan ik helaas niet zeggen omdat ik de Esci bouwdoos nog niet in elkaar heb gezet.

Rondom de motoren van de Dakota is een ring koelkleppen te vinden die tijdens het taxiën worden opengezet. De indeling van de onderdelen maakt het bij de Esci-kit makkelijker om deze open te zetten door de ring weg te snijden en nieuwe klepjes te maken en deze open te zetten. Bij de Revell/Italeri/Airfix variant kan dit in principe ook wel maar is meer werk doordat de onderdelen van de motorkappen wat anders is ingedeeld. De motor loopt bij beide kits ver genoeg door dus de motor zou ook te zien zijn door de openstaande koelflappen.

Nog een ander verschil is dat er in de Esci-kit geen piloten zijn meegeleverd, in de Revell/Italeri/Airfix zijn wel twee pilootjes meegegeven. In dit geval zien ze er wat slordig gegoten uit, maar ik heb ze in andere exemplaren van deze kit netter gezien.
Afbeelding


Dat was 'm. Conclusies: beide bouwdozen zijn erg mooi en qua detaillering vergelijkbaar, al is de één op sommige punten wat beter als de andere.
Voor wie een simpel rechtoe-rechtaan model wil zonder openstaande luikjes en deuren e.d. raad ik de Revell/Italeri/Airfix variant aan, deze bouwt waarschijnlijk net wat lekkerder weg. Ook is deze versie nog wel redelijk eenvoudig te vinden in modelbouwwinkels e.d. terwijl je voor de Esci-versie het internet of beurzen af zou moeten struinen.

Voor wie zich uit wil leven met openstaande flaps, deuren koelflappen en wat al niet meer kan het beste de Esci-kit nemen. Deze geeft waarschijnlijk net wat meer werk dan de andere maar eenmaal gebouwd zal het verschil waarschijnlijk niet zomaar te zien zijn.

Ik heb een tijdje geleden eens een walkaround fotoserie geplaatst van de militaire C-47 van het MLM, klik daarvoor hier.

Ik hoop dat iemand er wat aan heeft! Ikzelf vind de Dakota een erg leuk vliegtuig om te bouwen omdat hij vooral in 1:72 een lekker handzaam formaat heeft. Niet te groot, niet te klein maar toch een indrukwekkende spanwijdte. Daarbij vind ik de lijnen sowieso mooi, een echte klassieke staartzitter dus!

groet,
Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 22 feb, 2009 11:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 16:36 pm
Berichten: 215
Woonplaats: Hoogland
Hoi Jelle,

Bedankt voor deze vergelijking, want ik ben van plan om over een tijdje een aantal C-47's te maken en ik wist niet welke kit ik hiervoor zou moeten nemen. Nu weet ik dat ik de Revell of de Italeri kit ga nemen.

Gr. Herman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 22 feb, 2009 22:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Leuk zo'n vergelijkend warenonderzoek, Jelle.
Zelf heb ik ooit de oude Airfix, de Italeri (2x) en de ESCI gebouwd.
De laatste is het fijnst gedetailleerd maar over de vorm valt de discusieëren.
De kwaliteit van het spuitgietwerk van de Ex-Italeri heruitgaven valt me wel wat tegen als ik de foto's zo bekijk.

Eigenlijk mankeert aan alle 1:72 DC-3/ C-47 enz. modellen wel wat.
De originele Airfix (O.a. uitgegeven als Vietnamgunship "Spooky") is inderdaad wel grof maar is qua vorm helemaal zo slecht nog niet.
Eigenlijk zou je de modellen niet alleen onderling moeten vergelijken maar ook met een goede maattekening.

Groeten,
Paulus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2017 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
8 jaar geleden schreef Jelle een mooie vergelijking tussen de twee 1/72 DC-3/C-47's die op dat moment op de markt waren.
Dat waren de modellen van Italeri/Revell en Airfix, die allemaal uit dezelfde matrijs komen en het model van ESCI dat een eigen mal zou hebben gebruikt.

In mijn stash heb ik 1/72 DC-3 van Revell uit 1986 met LH en KLM decals (Revell 4236), die tot in detail overeen komt met wat Jelle beschrijft als de ESCI kit. Nader onderzoek wijst uit dat dit klopt; Italeri, Revell en ESCI hebben allemaal dezelfde matrijzen gebruikt. https://www.scalemates.com/kits/140282- ... -lufthansa
Dat zou beteken dat het Airfix was dat haar eigen matrijzen gebruikte. Recent heeft Airfix een nieuwe serie C-47/DC-3/R4D op de markt gebracht met een ogenschijnlijke mooie detaillering. Als we daar vervolgens op zoeken, blijkt dat ook hier Italeri/Revell gebruik hebben gemaakt van de matrijzen van Airfix. https://www.scalemates.com/kits/258801- ... 7-skytrain

Zijn er forumleden die thuis zijn in de verschillen tussen de modellen? Zijn er Revell en of Italeri modellen van zowel de ESCI als van de Airfix mal?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 jan, 2017 12:27 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat leuk dat dit topic weer eens opduikt, temeer dar er weer nieuwe DC-3/C-47 kits zijn uitgekomen. Hoewel....

Vroeger heb ik ooit die prachtige kit va Esci gebouwd: Montgommery's Dakota:

Afbeelding

Een prachtig gedetailleerde kit.
Onlangs kocht ik de Dakota Mk. III van Italeri uit 2013:

Afbeelding

in de veronderstelling dat het een nieuwe kit betrof. Fout die ik vaker gemaakt heb... Op Scalemates kun je zien dat ook deze voortkomt uit de Esci kit uit 1983....
Ik ben er hoe dan ook blij mee en ga hem binnenkort bouwen als ik klaar ben met mijn Stuka-project.

Overigens bevat deze kit 4 uitvoeringen: een RAF- en een USAAC-versie uit WOII, een Franse uit Indochina (1945) en een Italiaanse trainingsversie uit 1963.

Afbeelding

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2017 2:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Vintage Jet schreef:
8 jaar geleden schreef Jelle een mooie vergelijking tussen de twee 1/72 DC-3/C-47's die op dat moment op de markt waren.
Dat waren de modellen van Italeri/Revell en Airfix, die allemaal uit dezelfde matrijs komen en het model van ESCI dat een eigen mal zou hebben gebruikt.

In mijn stash heb ik 1/72 DC-3 van Revell uit 1986 met LH en KLM decals (Revell 4236), die tot in detail overeen komt met wat Jelle beschrijft als de ESCI kit. Nader onderzoek wijst uit dat dit klopt; Italeri, Revell en ESCI hebben allemaal dezelfde matrijzen gebruikt. https://www.scalemates.com/kits/140282-revell-4236-douglas-dc-3-lufthansa
Dat zou beteken dat het Airfix was dat haar eigen matrijzen gebruikte. Recent heeft Airfix een nieuwe serie C-47/DC-3/R4D op de markt gebracht met een ogenschijnlijke mooie detaillering. Als we daar vervolgens op zoeken, blijkt dat ook hier Italeri/Revell gebruik hebben gemaakt van de matrijzen van Airfix. https://www.scalemates.com/kits/258801-airfix-a08014-douglas-c-47-skytrain

Zijn er forumleden die thuis zijn in de verschillen tussen de modellen? Zijn er Revell en of Italeri modellen van zowel de ESCI als van de Airfix mal?

:brouw: VJ


Hoi VJ,

Voor de duidelijkheid zet ik het even uit in onderstaand tabel..
1: De Esci Dakota is van Esci zelf en Esci heeft nooit van een ander merk geleend.
2: De Italeri Dakota is uitgebracht door Italeri en is gebruikt door Revell en Airfix, Airfix heeft deze tot aan de new tool eigen mal in het programma gehad.
3: Als ik het goed heb is alleen de Lufthansa Dakota die jij hebt de enige keer geweest dat Revell de Esci kit heeft gebruikt.
4:Vreemd genoeg heeft Italeri de Esci kit ook in het programma zitten als kit 1338 en de originele Italeri kits zijn nog steeds in het programma als de 127 en 1349.
5:Voor Italeri is het ook de eerste keer met kit 1338 dat de Esci matrijs is gebruikt en dat pas sinds zo'n 2 jaar.
6:Voor Revell en Italeri kan je stellen dat zij nooit een Airfix matrijs hebben gebruikt omdat Airfix alleen als eigen kit een zeer oude kit met opliggende klinknagels heeft gehad tot aan de new tool kit vandaar dat Airfix een aantal jaren de Italeri mal heeft gebruikt.

Mijn ervaring met deze kits is dat ik er zo'n twintigtal heb gehad van Italeri ,Airfix, Revell ,en Esci.
De makkelijkste was de Italeri mal, de fraaiste in al jaren die ondanks dat die een beetje ondermaats was de Esci.
Maar de winnaar is bij mij definitief de nieuwe Airfix omdat die qua vorm klopt en zeer goed past...

Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2017 2:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Ligt er helemaal aan hoeveel te klein de ESCI kit is, maar zou je er dan waarschijnlijk heel goed een Lisunov Li-2 van kunnen vormen.

Ik vindt de 'new tool' kit van Airfix ook heel goed. Alleen vindt ik het een gemiste kans, dat ze bij de 'zogenaamd' civiele versie, geen civiel interieur met stoelen c.q. banken hebben gemaakt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2017 22:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Scale72Modelking1984 schreef:
Ligt er helemaal aan hoeveel te klein de ESCI kit is, maar zou je er dan waarschijnlijk heel goed een Lisunov Li-2 van kunnen vormen.

Ik vindt de 'new tool' kit van Airfix ook heel goed. Alleen vindt ik het een gemiste kans, dat ze bij de 'zogenaamd' civiele versie, geen civiel interieur met stoelen c.q. banken hebben gemaakt.


Wat de Esci maatvoering betreft is het niet storend tenzij je er een Italeri naastzet die een veel te diepe romp heeft.
De Airfix civiele uitvoering was inderdaad een gemiste kans en dat is iets wat Esci altijd zeer goed heeft gedaan want die hebben wel verschillende interieuren tot hun beschikking gehad.
Ik heb een tijdje geleden eens gekeken of ik de Esci stoelen in de Airfix Dak kwijt kon maar ze waren in verhouding veel te klein en toen heb ik maar nieuwe gescratcht...

Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 feb, 2017 20:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Carvair schreef:
Als ik het goed heb is alleen de Lufthansa Dakota die jij hebt de enige keer geweest dat Revell de Esci kit heeft gebruikt.

De makkelijkste was de Italeri mal, de fraaiste in al jaren die ondanks dat die een beetje ondermaats was de Esci. Maar de winnaar is bij mij definitief de nieuwe Airfix omdat die qua vorm klopt en zeer goed past...

Scale72Modelking1984 schreef:
Ik vindt de 'new tool' kit van Airfix ook heel goed. Alleen vindt ik het een gemiste kans, dat ze bij de 'zogenaamd' civiele versie, geen civiel interieur met stoelen c.q. banken hebben gemaakt.

Gents, bedankt voor de input. Dus die ene Revell uitgave uit 1986 is eigenlijk de ESCI kit. Het is in elk geval een bijzonder gedetailleerde kit. Zelfs het fabric op de hoogteroeren is nagemaakt. Uit nieuwsgierigheid, maar ook omdat ik ze echt beide een keer wil bouwen, heb ik de new tool van Airfix gekocht (er was ruimte gekomen in de stash nu de doos van de C-46 eruit is ;-))

Hierbij het vergelijk tussen Airfix new tool en de ESCI kit:

photo 402534

photo 402535

photo 402532

photo 402533

De detaillering van Airfix is mooi maar inderdaad is het ontbreken van het interieur een groot gemis. Wat weer wel heel leuk is zijn de meegeleverde optionele ski's. Ik heb nog een setje decals van Buffalo Airways liggen... https://www.youtube.com/watch?v=JN6iDlxAdkc

Wat mist bij de Airfix kit zijn de fijne panel lines van elke individuele aluminium sheet waaruit de rompbeplating is opgebouwd. In de bare aluminium uitvoering zijn die zo goed zichtbaar bij de C-47/DC-3. En daarin blinkt de ESCI kit weer uit. Kortom; daar ga ik ooit een KLM kist van maken met verschillende shades alu. Misschien zelfs wel folie als ik het aandurf.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 feb, 2017 23:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Hoi VJ,

Leuk dat jij ze even naast elkaar legt, zoals je ziet is de Esci t.o.v. de Airfix te klein..
De Airfix is zeer nauwkeurig in de vorm en maat, maar iets minder uitvoerig gedetailleerd.
Ik gebruik ook zeer graag de wielen van de Esci want die zien er goed uit.
Ik heb heb ook nog de que sera zuidpool editie met ski's en jato maar dan zie je ook dat de lange neus op de Esci meer een EC47 neus is dan de lange R4D5 neus die het hoort te zijn.
Maar ja we zijn modelbouwers toch en we moeten wat te klagen hebben .... :lol: heb je tenminste een excuus om er de zaag in te zetten.

Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement