Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2016 11:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
In 1962 gaf de West-Duitse overheid een specificatie uit voor een nieuw grondaanvalsvliegtuig om de Fiat G.91 te vervangen. Op hetzelfde moment was een NATO programma van start gegaan voor een VTOL jager. Als antwoord hierop werd door VFW (Vereinigte Flugtechnische Werke) de experimentele VTOL nucleaire aanvalsjager VAK 191B ontworpen en ontwikkeld.

photo 396399

In 1969 fuseerde VFW met Fokker; dit verklaart waarom dit vliegtuig in mijn verzameling past. De fusie werd ontbonden in 1980, waarna VFW onderdeel van DASA werd. Je kunt ook zeggen dat ik de VAK 191B heb opgenomen omdat een soortgelijk project van Fokker en Republic uit diezelfde tijd, de D.24, nooit tot een prototype is gekomen.
In het begin was Fiat ook betrokken bij het project, maar die samenwerking werd beëindigd in 1967, hoewel het bedrijf een belangrijke subcontractor bleef. Toen de NATO eisen veranderden werd de VAK 191B een technologie demonstratie vliegtuig.

photo 396395

De motor van de VAK 191B was een Rolls-Royce/MAN Turbo RB.193-12 met draaibare uitlaten voor zowel lift en kruisvlucht, bijgestaan door twee verticale lift motoren. De eerste hover vlucht werd op 20 september 1971 in Bremen gemaakt en de eerste transitie van verticale naar horizontale vlucht en vice versa vond plaats op 26 October 1972 in München. De prototypes werden gebruikt om een aantal concepten te testen die later in het Panavia Tornado program toegepast werden, bijvoorbeeld 'fly-by-wire' technologie.
The VAK 191B was een zelfde concept als de Britse Harrier, maar was ontworpen voor korte supersonische vlucht (Mach 1.2-1.4) op gemiddelde en grote hoogte. De twee lift motoren waren dood gewicht in horizontale vlucht en dat leidde tot een lage stuwkracht-gewicht verhouding en tegenvallende prestaties, terwijl de kleine vleugels in een hoge vleugelbelasting resulteerden.
Een VAK 191B is te zien op de Deutsches Museum Flugwerft Schleissheim in Oberschleißheim bij München en een tweede toestel is onderdeel van de Wehrtechnische Studiensammlung (Military technical collection) in Koblenz, Duitsland. De derde VAK 191B zou sinds 1976 in opslag staan bij Airbus in Bremen.

photo 396410

De kit zit in een stevige kartonnen doos en bevat de resin onderdelen, een cockpit dak van helder plastic canopy, een decal vel en een A4 met bouwinstructies.

photo 396411

De resin onderdelen zitten in aparte blisters verpakt en zijn mooi afgewerkt en worden als individuele delen geleverd.
De bouwinstructies zijn erg simpel: twee aanzichten met globale schilderinstructies en een paar tekeningen die ongeveer de plaats van de onderdelen aangeven. Er zijn geen schilderinstructies voor het cockpit interieur.

photo 396413

photo 396412

De meeste informatie voor het bouwen en detailleren van het model moet uit foto’s en tekeningen op Internet komen. Een van de tekeningen is opengewerkt en toont de plaats van een aantal inwendige delen.

photo 396400

Spanwijdte 6.16 m
Lengte 14.72-16.40 m
Hoogte 4.30 m
Motoren Rolls Royce/MTU RB 193-12, 45.2 kN; Rolls Royce RB 162-81 F 08, 2 x 26.5 kN
Bemanning 1

Referenties
1. http://en.wikipedia.org/wiki/VFW_VAK_191B
2. http://www.deutsches-museum.de/flugwerft/sammlungen/senkrechtstarter/vak-191/
3. http://www.airfighters.com/photosearch.php?cra=4628
4. http://www.aviastar.org/air/inter/vak-191.php
5. http://jpcolliat.free.fr/vak191/vak191.htm
6. http://www.airwar.ru/enc/xplane/vak191.html
7. http://www.military.com/video/aircraft/attack-and-fighter-aircraft/must-see-the-german-harrier/885389212001/ (vi-deo)
8. Flight 1972, p. 798

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op zo 05 maart, 2017 19:57 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2016 11:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Rob aan de straaljagers, leuk en interessant model zeg. Wordt het de versie van de eerste foto?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2016 15:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Jawel, in ieder geval met die decals, die ik al gemaakt heb tegelijk met die voor de VFW 614. Maar ik moet nog denken over al die anti-FOD devices. Werden overigens alleen maar voor testen gebruikt.

Afbeelding

Anders maak ik hem zo:

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2016 19:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
robh schreef:
De kit zit in een stevige kartonnen doos en bevat de resin onderdelen, een cockpit dak van helder plastic canopy, een decal vel en een A4 met bouwinstructies.

photo 396411

Ik ben ook een Anigrand kit aan het bouwen, een A-12 Avenger II, en word er niet erg blij van. De onderdelen zijn grof, de paneellijnen zijn diep, maar het zijn vooral de luchtbellen die de boel verknallen. Toen ik er voor het eerst een laagje Mr Surfacer over spoot werd de volle omvang pas duidelijk. Overal kleine putjes die niet gevuld werden. Toen ik met een naald ging porren bleek onder elk putje een luchtbel te zitten. Hier heb ik ze allemaal aangeprikt. Rondom de cockpit zie je (als je goed kijkt) nog de vele kleine putjes zitten:

Afbeelding

Ik heb ze 1 voor 1 gevuld met superlijm, en vlakgeschuurd. Belachelijk werk natuurlijk..

Afbeelding

Ik weet vrijwel zeker dat dit mijn eerste en laatste Anigrand kit is. Ik zal 'm dinsdag meenemen naar de regioavond.

Rob (de Bie)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2016 19:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Als je hem maakt zoals op de laatste foto kun je bijna een identieke foto maken met jou airfield control tower :D
Succes met deze Rob.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2016 19:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ Rob de Bie: Ik heb mijn kit nog niet onder de loep gehad, heb wel eerder een Anigrand kit van de Fokker V.8 (dat ding met vijf vleugels) gebouwd, en die had vrijwel geen luchtbellen, maar was wel tamelijk grof. Ik neem de VAK 191B ook wel mee dinsdag.
Ik vond nog een aardig fotootje met het ding in de lucht ook met "zeven".

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2016 20:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
robh schreef:
@ Rob de Bie: Ik heb mijn kit nog niet onder de loep gehad, heb wel eerder een Anigrand kit van de Fokker V.8 (dat ding met vijf vleugels) gebouwd, en die had vrijwel geen luchtbellen, maar was wel tamelijk grof. Ik neem de VAK 191B ook wel mee dinsdag.
Ik vond nog een aardig fotootje met het ding in de lucht ook met "zeven".

Voor de duidelijkheid: ik zag ze pas na de eerste verflaag, daarvoor waren ze me niet opgevallen. Geniepige luchtbellen dus. Het laat duidelijk zien dat Anigrand zijn gietwerk zonder vacuum of druk doet. Maar ze rekenen wel het volle pond.

Rob (dB)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2016 22:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Gaaf onderwerp Rob. Apart vliegtuig. Succes met deze kit!


Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2016 23:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
robdebie schreef:
Het laat duidelijk zien dat Anigrand zijn gietwerk zonder vacuum of druk doet. Maar ze rekenen wel het volle pond.


Hmmm... Dat belooft wat, ik heb ook nog een aantal Anigrands in mijn voorraad.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 dec, 2016 14:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
tsjopper bob schreef:
robdebie schreef:
Het laat duidelijk zien dat Anigrand zijn gietwerk zonder vacuum of druk doet. Maar ze rekenen wel het volle pond.


Hmmm... Dat belooft wat, ik heb ook nog een aantal Anigrands in mijn voorraad.

René


Het kan ook komen door te weinig druk of vacuum. Eerlijk gezegd vind ik het wel meevallen, ik heb veel erger gezien (o.a. mijn eigen gietwerk :oops: ).

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement