Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 13:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2016 18:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De vleugel onder handen genomen voor het inkorten. Links en rechts twee stukjes van 8,3 mm afgetekend.

photo 396391

Hierbij bleek een lichte asymmetrie: Een van de rib lijntjes zat bijna een millimeter fout, maar dat is met putty en scriber te corrigeren. Daarna de zaag er in. Wel aan de goede kant van de lijntjes blijven, want de zaag is 0,5 mm dik en dan ben je zo een of twee mm kwijt.

photo 396392

Om de vleugel netjes uitgelijnd te krijgen heb ik een tekening op schaal gefabriekt. Ik dacht eerst een van de originele Fokker maatschetsen daarvoor te gebruiken, maar hoewel daar F.VIIa/3m opstond, bleek het een vleugel van de VIIb/3m te betreffen. Deze warboel klopt overigens met de conclusie van een aantal auteurs dat de boekhouding tussen VIIa, VIIa/3m en VIIb/3m nogal door elkaar liep en alles gemakshalve maar onder het hoofdje F.VII geschoven werd. Daarna gegrepen naar het boek van Hegener. Daar staan mooie 1:72 tekeningen in. Helaas is bij het inbinden een stuk van die tekeningen verdwenen. Maar met wat op het oog schuiven met beide stukken F.VIIa en het verkleinen tot 1:144 bleek de spanwijdte tot op een tiende mm te kloppen.

photo 396393

Daarna de vluegel op zijn kop gelijmd, want de bovenkant moet in een vlak liggen (zie ook het vooraanzicht van de tekening in Hegener).

photo 396394

Naden ga ik laten vollopen met dikke secondelijm en daarna plamuren.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2016 19:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Is dat een fout in het model Rob?

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2016 20:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De fout bij de F.VIIa is dat gemakshalve door de kit producent wordt aangenomen dat de spanwijdte hetzelfde is als die van de F.VIIb/3m. Maar het is nu eenmaal zo, dat de F.VIIb vleugel verkregen is door in het midden van een F.VIIa vleugel een recht stuk extra toe te voegen. Wie dat wel goed gedaan heeft is Broplan met zijn model van de F.VIIa (zie mijn bouwverslag http://www.hollandaircraft.nl/F42b_Fokker_FVIIa1m.pdf). Ik heb zo'n soort wijziging ook uitgevoerd op de oude Frog kit van de Southern Cross om er een F.VIIa van te maken (bouwverslag http://www.hollandaircraft.nl/F42a_Fokker_FVIIa.pdf). Beide modellen gemaakt voor ik Modelbrouwers "ontdekt" had :mrgreen: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 dec, 2016 17:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Vleugel geplamuurd en geschuurd.

photo 396524

Ik denk dat ik alle paneellijnen maar weer ga graveren; ze waren nogal ondiep, en op de geschuurde plekken zijn ze toch al verdwenen. Aan de onderkant moest ik natuurlijk ook de bevestigingspunten voor het landingsgestel 8,3 mm naar buiten verplaatsen en de oude dicht maken. Het achterste punt dient so wie so nergens toe bij de F.VIIa; dat was bedoeld als bevestigingspunt voor de motorgondel bij de F.VIIb/3m.

photo 396522

Bij de romphelften zijn de raamopeningen een beetje slordig; het voorste deel loopt taps toe.

photo 396521

Dat is dus verbeterd. Ik heb ook het buizenframe gemodelleerd; is meestal goed zichtbaar.

photo 396523

Kleine stukjes 0,25 x 0,5 mm strip gelijmd. Er blijft dan ruimte over om de ramen van buiten af er overheen te zetten (in afwijking van de handleiding die ze van binnen tegen de rompwand wil plakken).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2016 12:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Rob,

Mooi werk deze kist. Ik was ook al achter gekomen, dat de vleugels per type verschillen. Vooral bij de Amerikaanse uitvoeringen.

Gelukkig, dat we het boek van Wegener hebben. :wink:

Ik ben benieuwd wat je hiervan weer brouwt.

Succes !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2016 12:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ach John, op deze schaal zijn er niet erg veel onderdelen en bovendien is detaillering ook nog lastig. Ik ga denk ik proberen de (externe) stuurkabels te modelleren. Dat zal hier de uitdaging worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2016 16:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Paneellijnen opgehaald en rolroeren losgemaakt.

photo 396734

Ook nog lekker uitgeschoten met de scriber.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2016 17:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
robh schreef:
De fout bij de F.VIIa is dat gemakshalve door de kit producent wordt aangenomen dat de spanwijdte hetzelfde is als die van de F.VIIb/3m. Maar het is nu eenmaal zo, dat de F.VIIb vleugel verkregen is door in het midden van een F.VIIa vleugel een recht stuk extra toe te voegen. Wie dat wel goed gedaan heeft is Broplan met zijn model van de F.VIIa (zie mijn bouwverslag http://www.hollandaircraft.nl/F42b_Fokker_FVIIa1m.pdf). Ik heb zo'n soort wijziging ook uitgevoerd op de oude Frog kit van de Southern Cross om er een F.VIIa van te maken (bouwverslag http://www.hollandaircraft.nl/F42a_Fokker_FVIIa.pdf). Beide modellen gemaakt voor ik Modelbrouwers "ontdekt" had :mrgreen: .

Rob


Dank je wel voor de verklaring! Mooie Fokkers trouwens in die PDF bouwverslagen. :)
Ik kan het mis hebben, maar het lijkt mij logisch dat de toegevoegde "rechte" stukken in de vleugel bedoeld waren voor de motoren onder de vleugels bij de F.VIIb.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2016 19:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Die rechte stukken waren meer om het startgewicht en het vliegbereik te vergroten, niet voor de drie motoren. Er hebben ook vele F.VIIa/3m's gevlogen, driemotorigen dus, o.a. bij de KLM en bij de LVA, en die hadden gewoon de korte vleugel. Die laatsten waren "omgebouwd" tot bommenwerper.
Ik heb nog de Valom kit van de F.VIIb/3m liggen (dus met grote vleugel). Misschien ga ik die bouwen als F.VIIa/3m van de LVA.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2016 23:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Op mijn verlanglijst staat een tweede Valom kit voor de bouw van een MALERT Fokker F. VIIa. Die maatschappij had twee of drie van die toestellen. Volg daarom met veel belangstelling je verslag, afgezien van het verschil leer ik dingen van de verschillen tussen de modellen a & b, die ik nog niet wist. Nu moet ik zeggen dat ik er ook nog niet veel onderzoek naar gedaan had, behalve dat MALERT twee of drie eenmotorige F. VIIa had.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement