Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 147 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 09 nov, 2016 0:53 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Knappe vorderingen. Die drijvers zijn elk een kitje op zich, puik werk.

Op deze schaal denk ik dat de Aeroclub motor er - na het schilderwerk en gemonteerd - best wel goed gaat uitzien.

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 nov, 2016 17:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het wordt langzamerhand tijd om iets aan het kantoor te gaan doen. De vorm van de bovenkant van de romp en van de cockpits is niet goed; die is helemaal vlak, terwijl de foto's laten zien dat die rond is tot halverwege de tweede cockpit.

photo 390354

Dus het bovendek er uit gesloopt en een nieuw dekje gemaakt van 0,5 mm plastic.

photo 390356

Zo ziet het er beter uit.

photo 390355

Dan het interieur. In de M.7 en M.10 zat de piloot achter, de waarnemer voor. Het dashboard bestond uit een stang (van het romp frame) met daarop een paar klokjes. Die heb ik nog uit een andere HR Model kit, evenals een voetenstuur aan de karakteristieke verticale draaistang.

photo 390353

Uit deze foto van de eencellige W.4 blijkt overigens dat hij was uitgerust met dubbele besturing.

photo 388842

Dat zullen we dus ook maar doen. Verder moet ik op de binnenwand van de romp nog een imitatie buizenframe maken. En langzamerhand ook eens gaan denken aan het in kaart brengen van de spandraden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 nov, 2016 16:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Op de foto van de uitgeklede W.4 is te zien, dat achter de twee stoelen een schot zit. Gemaakt van dun plastic. Bovendien staan de stoelen niet plat op de bodem, maar wat hoger. Ik was ook niet erg tevreden over de stoelen in de kit; ze zijn wel erg klein en iel. Dus zoeken in de bewaarde-afval-bak: een resin stoel en een witmetalen van Aeroclub, die beter geproportioneerd waren. En een vloertje pas gemaakt in de romp. Stoelen op een paar stukjes 1 mm plastic gelijmd.

photo 390784

De foto's laten zien dat in ieder geval de vleugels doped linnen waren. Het is dan waarschijnlijk dat de romp ook ongeschilderd was. dus vast de binnekant van de romp geverfd met Humbrol 71. Tegelijkertijd ook de vleugels een laagje gegeven, zodat oneffenheden duidelijker worden (en vervolgens verwijderd).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 nov, 2016 18:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het spul voor de twee cockpits.

photo 390898

De stoelen moeten volgens de foto's een rugleuning hebben van glad aluminium; alleen de Aeroclub stoel (rechts) heeft dat, het werkje van de resin stoel ga ik nog weg plamuren. De stuurknuppel zijn gemaakt van 0,4 en 0,5 mm messing draad, de rechter voetenstuur van het voetenstuur uit de kit met een steeltje van 0,5 mm plastic staf. De rest komt rechtstreeks uit de scrap box.
De motor heb ik een laagje Valejo zwart metallic gegeven. Het middelpunt van de "firewall" is bepaald en voorzien van een gaatje voor de motoras.

photo 390896

Bij het droogpassen van motor, brandschot en motorkap bleek de motor niet vrij te draaien. Dat was het begin van een tijdje slijpen om de kap dun genoeg te krijgen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 nov, 2016 16:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Heb me vermaakt met het maken van de lijst touwtjes die op het model moeten komen. De foto uit Troost geeft de meeste informatie

Afbeelding

Ik heb de punten waar spandraden heen moeten gaan aangegeven met nummertjes op foto's van de vleugels.

photo 391364

photo 391363

Na veelvuldig staren op de plaatjes ben ik tot het volgende lijstje gekomen.

photo 391365

Punt 3 is inmiddels vervallen; op de foto's is geen spandraad te zien en bij de Fokker M.10, die dezelfde vleugelophanging had, ontbreken ook spandraden op dat punt; kennelijk staat deze V los omhoog, of wordt door een staaf in het middenstuk van de bovenvleugel overeind gehouden. Verder zijn op de foto nog een aantal spandraden te zien, die niet aan beide zijden aanwezig zijn. Het geeft allemaal blijk van een groot improvisatie vermogen :mrgreen: ; ik heb dan ook niet geprobeerd exact weer te geven wat op de foto's staat; het is eerder een redelijke schatting van wat nuttig en nodig is. In ieder geval geeft de maatschets in Weyl onvoldoende en onjuiste informatie; zelfs de king posts (die driehoeken op de vleugel) ontbreken daar.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2016 1:51 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Dat zijn flink wat touwtjes Rob. Wat voor materiaal ga je gebruiken als touw ?

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2016 9:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik gebruik er altijd 0,06 mm vissnoer voor, wat makkelijk met stukjes tape af te spannen is als op de bevestigingspunten gaatjes dood en door door de vleugel geboord worden (lijmen aan de andere kant van de vleugel). Ik heb indertijd ook wel eens geprobeerd van dat elastische spul te gebruiken, maar ik vind dat minder mooi (te dik) en lastiger (er is flnk was kracht nodig om het "dun" te krijgen en het is lastig dan een constante dikte van alle draadjes te krijgen).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 nov, 2016 0:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat wordt uiteraard een flinke kluif, maar gezien je tabel ben je er wel gedegen mee bezig.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 nov, 2016 2:24 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Belooft al weer veel goeds inderdaad! :brouw:



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 nov, 2016 10:42 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
En je volgende model wordt een zeilschip uit 1840? Daar zit vaak een zelfde tabel bij, wat een werk en wat een uitzoekerij.

Zoals het bij de modelboten een regel is, drie touwtjes per dag, dan breekt het lijntje niet

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 147 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement