Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 147 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 02 nov, 2016 12:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Mijn volgende project wordt de Fokker W.4, die overigens door verschillende auteurs de W.3 genoemd wordt (en omgekeerd). Behalve de drang op mijn collectie Fokkers compleet te maken (wat waarschijnlijk nooit gaat lukken) speelt hier ook een rol om iets te maken dat duidelijk gerelateerd is aan de overblijfselen van de oude Fokker fabriek in Schwerin. Want wat daar ter plaatse duidelijk opvalt zijn de helling en de rails die vanuit de hal naar het meer achter de hal lopen. Een plaatje uit het boekje van Volker Koos met Fokker’s tweede watervliegtuig poging (de W.2) op de helling.

photo 388848

Dat zelfde plaatje werd later door de producent van de fabriekshal als reclame gebruikt (afbeelding uit het boek van Engels).

photo 388846

En hier zowaar de M.7 tussen de deuren gedurende de statische test (ondersteboven ophangen, vleugels volscheppen met zand). Ook uit het boek van Engels.

photo 388847

Zo ziet de Fokker hal er nu uit.

photo 389397

De rails lopen rechtsonder naar de deuren.

photo 389398

photo 389399

De Fokker W.4 was de derde poging van Fokker om een vliegtuig te construeren dat kon starten vanaf en landen op water. Hij gebruikte daarvoor naar verluidt een Fokker M.7 tweedekker, al lijkt de configuratie meer op die van de Fokker M.10. Het toestel werd voorzien van een set drijvers en de spanwijdte werd vergroot om het grotere gewicht te kunnen dragen. De foto hieronder is uit het boek van Grosz.

photo 388842

Het vleugeloppervlak was echter te klein, en het toestel kwam niet los van het water. De vleugelspanwijdte werd verder vergroot en de zeven cilinder Oberursel U.0 van 80 pk werd vervangen door een negen cilinder U.I van 100 pk. Onderstaande foto komt uit het boek van Troost. In die configuratie ga ik hem bouwen.

photo 388851

Het vliegtuig was geen succes; na een paar vluchten werd het weer omgebouwd tot een M.7.
De keuze voor de W.4 is opportunistisch: Er bestaat namelijk een HR model kit van de M.7, en als het in werkelijkheid mogelijk is een M.7 om te bouwen tot een W.4 moet dat ook in schaal mogelijk zijn.

photo 389400

photo 389401

Dus alles zit er in, behalve extra vleugel en de drijvers met ophanging. Die laatste zijn eenvoudig van scratch te bouwen, de vleugel is lastiger. Dus de weg van de minste weerstand (en de platste beurs) gekozen, en de laatste twee kitjes bij de LHS opgekocht (niet eens kwantum korting gekregen). De inhoud van de kit:

photo 388849

Er zit zowel een zeven- als een negen-cilinder Oberursel in, dus ook dat valt mee.
Uit het boek van Weyl heb ik een maatschets gehaald, waarschijnlijk gebaseerd op de M.7 en op foto’s, en ik heb die geschaald op de M.7 romplengte.

photo 388841

Dat leidt tot het volgende tabelletje:
Ref. 1:72
Spanwijdte bovenvleugel 15.19 m 211.0 mm
Spanwijdte ondervleugel 11.06 m 153.6 mm
Lengte 8.94 m 124.2 mm
Hoogte 3.69 m 51.3 mm
Motor Oberursel U.1 (100 hp)
Bemanning 2

In vergelijking met de tekening en de maatschets van de M.7 kit is de romp 1,5 mm te smal; ook ten opzichte van de cowling in de kit is ie te smal. Die zal dus opgedikt moeten worden. De verlenging van de vleugels gaat gebeuren door kannibalisatie van de tweede kit. De koorde van de vleugels op de maatschets is een paar millimeter kleiner dan van de vleugel in de kit. Dat laat ik maar zo.
Referenties
1. A.S. Engels, Fokker und seine Flugzeuge, p. 180, ISBN 3-930571-52-8, 1996
2. P.M. Grosz & V. Koos, Fokker Flugzeugwerke in Deutschland 1912-1921, p. 84, ISBN 3-89880-355-4, 2004
3. H. Hegener, Fokker, The Man and the Aircraft, p. 214, ISBN 0-8168-6370-9, 1961
4. V. Koos, Die Fokker-Flugzeugwerke in Schwerin, Geschichte - Produktion - Typen, pp. 9, 25, ISBN 3-928820-21-4, 1993
5. P. Leaman, Fokker Aircraft of World War One, p. 75, ISBN 1 86126 353 8, 2001
6. T. Postma, Fokker, Bouwer aan de Wereldluchtvaart, p. 29, Fibula - Van Dishoeck, Haarlem, 1979
7. F. Troost, S. van der Zee & W. van Zoetendaal, Salto Mortale - Fokker in bedrijf 1911-1996, p. 21, ISBN 907557410X, 1998
8. A.R. Weyl, Fokker: The Creative Years, pp. 58, 137-138, Putnam, London, 1965
Tenslotte nog wat details over de andere avonturen van Fokker met watervliegtuigen in zijn Schwerin tijd. Het onderstaande komt uit het boek van Engels.

photo 389404
Die Fokker W.1 wurde 1912/13 basierend auf Fokkers Spinne entworfen.

photo 389403
Die W.2 entstand gegen 1913/14

photo 388843
Die W.3 wurde auf der Basis der M.7 bzw. M.10 im Jahre 1915 entwickelt.

photo 389402
Und zu guter letzt gab es da noch die W.4, die allerdings kein Flugzeug, sondern ein Sportgerät werden sollte, mit dem Fokker sich die Zeit auf dem Schweriner See vertrieb.

Een beetje lange inleiding, maar gezien de onbekendheid van de W.4 misschien terecht.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op wo 28 dec, 2016 9:19 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 nov, 2016 12:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
succes, en weer 1 om te volgen... hopelijk volstaat het om de romp te verbreden met plasticard tussen de helften...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 nov, 2016 15:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De eerste stapjes. Geen plastic maar messing: De drijverstijlen solderen. Eerst vanuit de maatschets de voorste en achterste W construeren.

photo 389453

Tekening uitknippen, plastificeren met doorzichtig plakband (de glimmende soort), opplakken op de snijmat, 0,5 mm messing draad op maat knippen en de stukjes over de tekening vastplakken.

photo 389451

De twee uitslagen zaten te dicht bij elkaar, dus de template maar in tweeën gesneden. Daarna aantippen met S39, met de soldeerbout op 350 graden een miniem stukje soldeer oppikken en de puntjes aantippen.
Losmaken en afspoelen in water, overtollig soldeer weg vijlen, en voila

photo 389452

Klaar. Om de dwarsstijl te solderen moet ik nog uitvogelen hoe de mal daarvoor te maken.
Reden om eerst de W's te maken:
1. Ik had er zin in.
2. Geeft de te bereiken breedte van de romp aan.
De romphelften ga ik opdikken door op de plakranden van elke helft 1 x 1 mm Evergreen strip te lijmen en dat vervolgens op maat te schuren.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 nov, 2016 16:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi werk en zo zie je maar dat die driehoeksmeetkunde van vroeger nog ergens goed voor is. Hoewel je deze lengtes ook volledig met de passer vanaf de schets zou kunnen bepalen.

Ik heb het nu gewoon gedaan voor de struts op de zijkant:

Op het zijaanzicht zie je de geprojecteerde lengte (waarbij lengtes C, D en E ware lengtes zijn), op het vooraanzicht ook, maar dan geprojecteerd in de andere richting (A). Als je in het zijaanzicht door het begin van de struts een horizontale trekt, en vanaf deze horizontale een vertikale door ieder bovenste en onderste knooppunt. dan kan je door met de passer de geprojecteerde lengte A in het vooraanzicht over te nemen (metalen punt op de ligger, potloodpunt op de aanhechting met de romp), en deze lengte over te zetten op de vertikale lijn, met de passerpunt op het snijpunt van de horizontale en vertikale kom je normaal gezien dezelfde afmetingen uit zonder rekenen.

photo 389454

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 nov, 2016 16:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Die uitslag van de zijkant had ik eerst ook al, maar uit algemeen montage oogpunt leek het mij makkelijker de twee W's te solderen en dan de dwarsstijl er tussen te lijmen (of solderen) dan twee N's op de stangen tussen de drijvers vast te maken. En het was makkelijker de lengte van de dwarsstijl uit te rekenen, dan weer die tekening van de zijkant te maken (de oude had ik weggegooid).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 nov, 2016 18:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
1/72 is niet mijn ding, maar dit is zo'n uiterst zeldzaam projectje dat je niet vaak ziet, dat zeker mijn aandacht krijgt, in gelijk welke schaal dan ook.

Succes Rob, met dit mooie project. :brouw:

MVG

Danny

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 nov, 2016 23:15 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Bedankt voor de zeer interessante inleiding. Zou geweldig zijn als er eens iemand een vliegende replica - schaal 1/1 - van dit soort vliegtuigen zou bouwen.

Veel plezier en succes met dit project.

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2016 0:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Je had op de ESM al een tipje van de sluier opgelicht. Nu dan al een verslag, leuk.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2016 0:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Citaat:
Behalve de drang op mijn collectie Fokkers compleet te maken (wat waarschijnlijk nooit gaat lukken)


Afgezien van de S.13, welke of hoeveel modellen gaan problemen opleveren?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2016 7:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Rob, bedankt voor de uitgebreide inleiding, het is een toestel die weinigen zullen kennen!
Je haalt je weer wat op de hals met dit project, ik blijf het met be-en verwondering volgen!
Succes hier mee.

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 147 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement