Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Welke versie zal ik bouwen?
Poll eindigt op di 01 nov, 2016 18:00 pm
Veltro van de Regia Aeronautica 43%  43%  [ 3 ]
Veltro van de Aeronautica Nazionale Repubblicane 57%  57%  [ 4 ]
Totaal aantal stemmen : 7
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 02 okt, 2016 18:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Beste medebrouwers,

Mag ik jullie voorstellen aan het hoogtepunt van de Italiaanse vliegtuigindustrie ten tijden van de tweede wereldoorlog: de Macchi MC.205 Veltro (= windhond).

Afbeelding

Althans, dat lees ik dan op een aantal websites. In ieder geval gaat het om een gevechtsvliegtuig van de vijfde generatie, gebouwd door Aermacchi in Varese. Het is een doorontwikkeling van de MC.202 Folgore. De belangrijkste verandering daarbij is de vervanging van de Daimler-Benz DB 601 motor een andere motor van dezelfde fabrikant, de DB 605. De motoren werden onder licentie gebouwd door FIAT en gelabeld als RA.1050 R.C.58 Tifone en werden ook gebruikt voor de andere gevechtsvliegtuigen uit de vijfde generatie, namelijk de FIAT G.55 en Reggiane Re.2005. Andere belangrijke verschillen tussen de MC.202 en MC.205 zijn de verlengde romp en langere antennemast.

Qua vuurwerk had het model 2 machinegeweren van het Italiaanse Breda-SAFAT van 12,7mm in de neus en in de vleugels zaten 2 machinegeweren van Duitse makelij, de 20 mm MG 151. Deze waren nodig om de zwaarder bepantserde bommenwerpers enigszins schade toe te brengen.

Het vliegtuig werd in februari 1943 in dienst gesteld door de Regia Aeronautica en heeft dus voornamelijk een defensieve rol gekend. Na de wapenstilstand tussen Italië en geallieerden in september 1943 zijn 29 Veltro's naar Noord-Italië gevlogen om verder dienst te doen bij de Aeronautica Nazionale Repubblicane (ANR). Nog eens 72 Veltro's zijn er aan de ANR geleverd totdat de fabrieken door bombardementen van de geallieerden gestopt is. Naast de Italianen zijn er ook een aantal Veltro's aan de Luftwaffe en de luchtmacht van het "onafhankelijke" Kroatië geleverd. Na de oorlog zijn er een aantal Veltro's geleverd aan de Egyptische en de Syrische luchtmachten, zowel nieuwe als gerenoveerde vliegtuigen. Daarnaast heeft het na-oorlogse Aeronautica Militare het model in dienst gehad tot 1955 toen het definitief door straaljagers werd vervangen.

Tot zover de introductie van het vliegtuig. Mijn keuze voor dit model tijdens deze groepsbouw is simpel. Ik had het kitje ooit eens in de aanbieding bij de LHS gekocht. Ik wilde toch ooit eens een Italiaans vliegtuig bouwen, maar persoonlijk vind ik de meeste vliegtuigen die de Italianen destijds bouwden ook in aanmerking komen voor de "vliegende gedrochten groepsbouw". De Veltro, Folgore, Centauro en Sagittario zijn hier de uitzonderingen op dus één van die ging het worden. Omdat ik ook nog nooit van Tauro models gehoord had, was mijn interesse in dit model gewekt. Gelukkig kon ik de doos in de winkel open maken en ondanks de hoeveelheid flash, leek het model wel OK met de ingegraveerde paneellijnen en motor.

Dus nu we het toch over het model hebben. Hier zijn de foto's:

De doos
photo 385488

De gietramen

photo 385486

photo 385487

photo 385489

photo 385490

photo 385493

Een mooi instructieboekje in vier talen
photo 385496

photo 385494

photo 385495

En tot slot nog een decalvel voor 2 varianten en apart instructieblaadje
photo 385492

Aangezien er dus decals bij zitten voor twee varianten leek het me wel leuk om het publiek de versie te laten bepalen. Vandaar de poll bij dit verslag. Op 31 oktober (aangezien het toch wel even duurt voor ik zover ben) ga ik de stemmen tellen en de meeste stemmen zullen logischerwijs de doorslag geven. Dus welke van de twee onderstaande kleurenschema's willen jullie dat ik bouw?

Optie 1: de Veltro van de Regia Aeronautica van het 360e squadron, 155e gruppo, 51e stormo te Sicilië in 1943

Afbeelding

Optie 2: de Veltro van de ANR van het 1e squadron, 1e gruppo C. T. gevlogen door aas Adriano Visconti

Afbeelding

Inmiddels heb ik al wat gedaan de afgelopen twee dagen dus daar zal snel een update van komen. Tot snel!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 okt, 2016 18:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 dec, 2013 15:49 pm
Berichten: 529
Dit is ook een mooi raspaard en een mooie uitvoering die je gaat bouwen. Zo te zien heb jij je al verdiept in dit toestel. Succes met de bouw.

Gr Jan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 okt, 2016 23:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bedankt Jan. Ja, ik vind het ook altijd wel leuk om wat achtergrondinformatie te achter halen. Al is dit gewoon informatie die je van internet kan trekken.

Dan nu meteen maar de eerste update. I.v.m. de hoeveelheid flash betekent dat eerst veel schoonmaken wat nogal wat tijd in beslag neemt. Ik ben van plan het model modulair te bouwen. Dus de cockpit, motor en vleugels los van elkaar en dat vervolgens in één keer aan de romp te plakken. Allereerst dus de motor.

photo 386286

photo 386285

De passing is redelijk. Alleen het onderdeel dat bovenop moet paste niet lekker, maar met wat simpel schuur- en plamuurwerk was dat eenvoudig opgelost. Het detail op het motorblok vind ik niet onaardig. En er komt nog meer op!

Ook heb ik al de cockpitbodem, compartiment voor de machinegeweren en de scheidingswand al in de linker romphelft geplaatst. Bij het passen van de rechter romphelft bleek er een naad tussen de scheidingswand en romp over te blijven dus heb ik dat maar opevuld met wat plastic afval en in vorm geschuurd.

photo 386248

photo 386246

photo 386245

De onderdelen gaan allemaal in de primer en dan krijgen ze een mooi jasje van enamel verf opgespoten.

Tot de volgende update.

Groetjes, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2016 11:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik wil voorstellen dat je voor optie 2 gaat. Succes

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2016 15:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 jun, 2005 13:45 pm
Berichten: 393
Woonplaats: Leerdam
Mooi toestel,

Het valt me op dat de motor, t.o.v. de diameter van het toestel, redelijk laag zit.
Heb voor de tweede optie gekozen, aangezien je heel vaak bruine italianen ziet, en witte eigenlijk nooit.

Groet,

Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2016 15:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
eigenlijk nog nooit op gelet dat de motor bij deze ondersteboven zat ten opzichte van de Bf-109...

Maak je de neus compleet dicht?

heb deze nog liggen van hasegawa, met de bruin/groene neus en de RLM-achterzijde. Daar zat ook een apart verhaal achter.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2016 15:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 dec, 2013 15:49 pm
Berichten: 529
Ik zou voor optie 2 gaan. Ik ben benieuwd wat je ervaringen zijn met deze kit van Tauro en het verschil is met die van Hasegawa.
Gr Jan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2016 15:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bedankt voor de stemmen mannen! ik vond het motorblok zo ondersteboven ook al wat raar, maar heb er wel eens vaker van gehoord bij vliegtuigen uit die tijd. Al weet ik niet zo snel op te noemen om welke modellen het dan ging. Dat de motor zo laag zit zie je dan weet terug komen in de contouren van de neus. Weinig vliegtuigen hebben zo'n bolle oplopende neus. Zelf vind ik het net lijkt alsof ze de neus vna een Bf 109F/G/K ondersteboven erop hebben geplakt. De uitlaten zitten dan weer net op dezelfde lage positie.

Een van de kappen wil ik eraf laten zodat er nog wel wat van de motor te zien is. Ook de luiken bij de machinegeweren laat ik open. Afgezien van het feit dat het anders zonde van de moeite is die ik er in stop, is het denk ik ook slimmer i.v.m. de vermoedelijke slechte passing. Ik zal nog wat close-ups maken, zodat jullie de kwaliteit zelf kunnen beoordelen t.o.v. Hasegawa.

Nu is optie 2 niet echt wit, maar gewoon een combi van de bekende RLM kleuren die je ook vindt op de meeste Bf 109's en FW 190's.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2016 16:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Silenoz schreef:
eigenlijk nog nooit op gelet dat de motor bij deze ondersteboven zat ten opzichte van de Bf-109...


Tot dusver ben ik maar een buitenstaander bij deze groepsbouw en het is lekker off-topic, maar ik kan het toch niet laten om even te melden dat ook bij de 109 de motor op deze manier ingebouwd was, dus met de krukas boven en de cylinders daaronder. Omdat de Italianen dezelfde Daimler-motoren gebruikten lijken zowel deze Veltro als ook de Folgore in de neussectie erg op de 109.
On-topic: Tauro kende ik alleen van horen zeggen, maar deze kit ziet er best goed uit. Ik kijk met belangstelling uit naar het vervolg van deze bouw!
[edit: gestemd voor optie 1]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2016 16:31 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Goede keuze! Ik ben benieuwd welke versie het gaat worden. Mocht je voor de eerste versie gaan, dan is het handig om te weten dat er smoke ring decals van Mike Grant te koop zijn voor deze schaal bij de LHS.

Succes!
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement