Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 05 sep, 2016 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Het was bijna ‘Euravia’ geweest.
De heer Abraham Johannes Daniel Steenstra Toussaint, tot 1951 Nederlands consul in de Filippijnen, was in 1959 producent van fietsen in België. Als adviseur bij Rotterdam Air Handling raakte hij geïnteresseerd in luchtvaart. Dit was in een tijd dat tal van kleine chartermaatschappijen de kop op staken. Ook Steenstra Toussaint zag handel in de sterk groeiende vakantievliegmarkt en richtte op 8 juli 1959 Euravia Air Transport op, met als thuis basis Maastricht. Hij sloot een overeenkomst met de Britse touroperator Universal Sky Tours en huurde een Skymaster waarvoor bij de RLD de registratie PH-EUR werd gereserveerd. De Skymaster werd echter afgekeurd op de elektrische bedrading en is later verbouwd tot Carvair.
In een tweede poging vliegtuigen te bemachtigen probeerde Steenstra Toussaint aan drie Convair 240’s te komen. Het plan was met ex KLM personeel te gaan vliegen. Ervaren stewardessen gingen immers met 33 jaar verplicht met ontslag, of eerder als ze trouwden. Ook dit plan mislukte door dat de financiering niet rond kwam.
Touroperator Universal Sky Tours was het Nederlandse gedoe zat en richtte zelf een maatschappij op onder de naam Euravia London ltd. In 1964 werd deze naam gewijzigd in Britannia Airways, dat we vandaag de dag kennen als TUI dochter Thomson Airways.

photo 383565

Poging 2; Transavia Limburg.
Tegen het einde van 1965 probeerde Steenstra Toussaint het nog een keer. Nu samen met een schotse zakenman richtte hij, weer in Maastricht, een luchtvaartmaatschappij op die korte vluchten zou gaan maken naar nabijgelegen bestemmingen. De naam luidde Transavia Limburg N.V. op 3 januari 1966 kreeg Transavia Limburg toestemming om vanaf Maastricht en Rotterdam met Dakota’s te gaan vliegen.
Wederom leek het avontuur voortijdig te stranden door gebrek aan voldoende financiering. Maar toen was daar Boreas Corporation uit Florida. Deze handelaar in tweedehands vliegtuigen wilde een graantje meepikken van de lucratieve Europeese chartermarkt en kocht een meerderheidsbelang in aandelen Transavia Limburg.

photo 383568
photo 383567

Transavia Holland
Boreas ging een stuk grondiger te werk; voormalig MAC chef-vlieger Pete Holmes en voormalig rechterhand van Martin Schröder zelf, John Block, werden aangesteld als respectievelijk operationeel directeur en algemeen directeur. Daarop stelde Boreas drie voormalig Transair Sweden DC-6’en beschikbaar. Half juni 1966 kwam DC-6B PH-TRC aan op Schiphol. Kort daarna gevolgd door DC-6 PH-TRA en PH-TRB (met de kortere romp). Ook werd Maastricht Airport te klein geacht voor de plannen van Boreas, dus werd een nieuwe vergunning aangevraagd voor vluchten vanaf Schiphol. Maar zo gemakkelijk lieten KLM , MAC en Schreiner Airways de nieuwkomer niet toe in hun territorium. Er werden hoorzittingen gehouden en alles werd grondig onder de loep genomen. Maanden hebben de DC-6’en werkeloos staan wachten op Schiphol-Oost. Pas op 14 november 1966 verleende Staatsecretaris Posthumus de vergunning om te gaan vliegen. Transvia Holland was een feit.

Woensdag 16 november 1966 Eerste vlucht
Twee dagen na het verkrijgen van de vergunning werd de eerste charter uitgevoerd; het Nederlands Danstheater werd van Amsterdam naar Napels gevlogen. Daarbij vergezeld door het voltallige Nederlandse Ballet Orkest, waardoor meteen de kist met de grootste capaciteit werd ingezet; de PH-TRC met 87 zitplaatsen. Pete Holmes was gezagvoerder en co-piloot was Arne Zwaan, die net was afgestudeerd aan de Rijksluchtvaart School (nu KLS).
Op de 16e goot het van de regen en dus kwam de pers pas opdagen bij terugkomst van de PH-TRC een dag later, toen de zon scheen. Omdat de persfoto met taart dateert van 17 november is de verwarring ontstaan dat de eerste vlucht ook op 17 november zou hebben plaatsgevonden, zoals in sommige boeken vermeld staat. Het was echter de 16e en dit jubileum wordt dan ook 16 november aanstaande, om middernacht, groots gevierd bij Transavia Airlines C.V., zoals het vliegbedrijf tegenwoordig officieel heet.

photo 383566
Eerste vlucht komt terug op Schiphol

photo 383564
DC-6B c/n 43560
14 juli 1966 tot en met 08 juni 1969 vloog PH-TRC als ‘T-Bird Valkenburg’ voor Transavia. Daarna is het, samen met de overige DC-6’en verkocht als aan Flughjalp (TF-AAF), een hulporganisatie die voedselpakketten transporteerde naar het noodleidende Biafra. De DC-6 vloot van Transavia deed toen al een jaar lang dienst bij de Biafra-luchtbrug. Sommige toestellen hadden zelfs diverse kogelgaten in de romp opgelopen tijdens de gevaarlijke nachtlandingen in vijandig gebied.

https://www.flickr.com/photos/12627359@N05/6601473917" onclick="window.open(this.href);return false;

photo 383569
De cabine met de voltallige directie en eerste stewardess Simone Luijk (die ook op de staart staat).

Er hebben 10 DC-6’en voor korte tijd bij Transavia Holland gevlogen. Vanaf 1970 waren ze allemaal vervangen door Caravelle’s en een Boeing 707 voor de intercontinentale routes.
In 1972 gingen de aandelen van Boreas Corporation over naar de KNSM (voorloper van Nedlloyd), die Transavia zag als alternatief voor het stopzetten van passagierslijndiensten per schip. In 1988 verkocht Nedlloyd 40% van haar aandelen aan KLM. Tot 2003 bezat de Nationale Investeringsbank nog 20%, maar sinds dat jaar is Transavia een 100% dochter van Air France-KLM.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op wo 16 nov, 2016 5:14 am, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 sep, 2016 20:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
In 2008 heb ik een setje decals van Dutch Decals weten te bemachtigen en heb ik de Heller 1/72 DC-6B gebouwd. Hij staat al jaren in de vitrine, maar de decals worden steeds slechter. In 2008 wist ik ook niets van Set en Sol, Airbrushen of fatsoenlijk aflakken. Kortom: tijd voor een overhaul

Eerst de foto's van de bouw:
photo 383560
photo 383558
Sommige ramen moesten dicht gemaakt, anderen juist uitgezaagd.

photo 383559
photo 383557
photo 383562
In 2008 maakte ik graag gebruik van enamel metal verf die je kan oppoetsen. Voor aluminium of chroom is dat niets, maar voor natural steel ziet het er nog steeds best aardig uit.

De livery is ontworpen door Thijs Postma en werd als fris en modern gezien.
photo 383561
photo 383563
Klaar!

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op di 06 sep, 2016 4:23 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 sep, 2016 20:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Nu terug naar 2016. De decals, die niet overal even mooi zijn aangebracht, laten hier en daar los en zijn vergeeld. In detail ziet het er verschrikkelijk uit...
photo 383552
photo 383551
photo 383553

Ook is de kleur van de decals langzaam aan het verslechteren; ze worden meer en meer blauw, terwijl ze niet in de zon staan. 26Decals heeft een mooi setje op de markt gebracht in de juiste kleuren. Helaas ontbreken enkele details.
photo 383556

photo 383575
Het is me gelukt om een aantal details met Micro Set netjes los te weken. Nu maar hopen dat het straks weer aanbrengen net zo gemakkelijk gaat. Als iemand tips heeft hoe dit aan te pakken; graag!

photo 383554
De overige oude decals kunnen de vuilnisbak in. Dit proces lijkt overigens wel een beetje op de werkelijkheid; ik heb ooit een toestel naar de paint-shop gebracht en gezien hoe ze de verf er met chemicaliën er afhalen.

photo 383555
En de staat op dit moment; vrij van decals en al licht geschuurd. De volgende stap is het terugbrengen van de panel lines. Ja jongens; ik ga scriben! Ik heb de dymo tape al in huis gehaald ;-) Wederom; tips zijn welkom.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 sep, 2016 15:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Ik zal je verslag zeker op de voet gaan volgen VJ.

Wanneer ik ga beginnen met mijn KLM Douglas C-118, en Transavia DC-6 weet ik nog niet. Ik weet nog niet eens welke registratie ik de Transavia DC-6 ga geven, de KLM versie wordt de versie die heeft meegedaan aan de luchtrace. Dat wordt dus de vogel met nummer 21 op haar staart. :)

Ik ga eerst de projecten afronden waarmee ik nu bezig ben, daar heb ik al mijn handen vol aan. :oops:

Succes met scriben, en wel binnen de lijntjes blijven. Bij scriben komt het op ervaring aan, en dat komt helaas met de jaren.
Dat is trouwens wel met meer dingen in het leven.

Ben benieuw naar het resultaat van dit model-overhauling project. :brouw:

PS
Naast het 50-jarige bestaan van Transavia, viert luchthaven Schiphol ook haar 100-jarig bestaan. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 sep, 2016 16:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk zo'n opknapverslag. Het groen op de cheatline lijkt wel het groen op oude vliegtuigen van Luxair. Niet echt Transavia nee. Ook Transavia zou wel zo'n 737 in een retro jasje mogen stoppen net als die 737 van KLM een paar jaar geleden.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 sep, 2016 16:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
FokkerFan schreef:
Ook Transavia zou wel zo'n 737 in een retro jasje mogen stoppen net als die 737 van KLM een paar jaar geleden.

Ja, dat zou leuk zijn. Gaat niet gebeuren helaas. Transavia is niet zo bezig met haar historie ("We richten ons uitsluitend op de toekomst"). Komt bij dat het niet past in 'Lean Management' en dat is helemaal trending...

Dus doe ik het zelf maar :wink:
Ik ben begonnen met scriben. Ben benieuwd hoe jullie dit doorgaans aanpakken. Wat ik heb gedaan is een stuk romp afgebakend (met gewoon schilderstape, hoeft toch niet nauwkeurig) en met dymo tape en een Trumpeter scriber lijntjes getrokken.
photo 383865
photo 383866

Daarna heb ik alles heel goed geschuurd. De verflaag was ooit met de hand aangebracht en op de naden tussen de romphelften zat te veel plamuur.
photo 383867

Nu is de bovenkant super glad en voorzien van hele dunne panel lines. Maken jullie die nog breder of één of andere manier? Of is het beter ze zo dun te laten? Loopt er zo ook wel van de verweringsvloeistof in.
photo 383868

Je ziet hier goed de overgang tussen het geschuurde deel en de oude verf. Het plan is de hele romp zo te behandelen. Graag jullie kritiek.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 sep, 2016 23:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Zover ik kan zien, ziet het er oké uit.

Toen ik voor de eerste keer ging scriben deed ik het te diep. :shock: Gelukkig was dat toen op een onderdeel van een kit dat ik toch niet hoefde te gebruiken. :wink:

Bij het scriben in een verflaag kun je het best voorzichtig eerst de verflaag insnijden met de meskant van de scriber. Dat voorkomt dat verf loslaat op plekken waar je het niet wil.

Wat mij heeft geholpen heeft is het youtube filmpje van Paul Budzik. In ieder geval succes met de rest van de lijnen. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 sep, 2016 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Wat een werk dat scriben... maar het ziet er al veel beter uit nu. De lijnen zijn nu net zo diep uitgesneden als ze oorspronkelijk op het model zaten. De oude witte verf is op een aantal plaatsen al glad of zelfs weggeschuurd. Zoals jullie op de foto's zien heb ik tot nu toe alleen vrij grof geschuurd. Als het scriben klaar is zal ik alles nalopen met korrel 1000 of zelfs kleiner.
photo 384991
photo 384990
photo 384992

Daarnaast heb ik ook een oud pijnpuntje van dit model aangepakt; een lijnvinger in het raam van de co-piloot. Dank aan Alex voor de tutorial in het duo verslag van de Tristars hoe clear plastic te polijsten. Ik was vandaag ook even bij de LHS en heb zo'n 'Super-Extra Fine Grit' stick gekocht (grijs). En de tip van de dag: doe het laatste stukje met tandpasta.... zie hier het resultaat:

photo 384993
Zo zag het er al jaren uit.

photo 384995
Dit is geloof ik het punt dat Alex zei; niet bang worden...

photo 384994
...en zo is het geworden. Moet nog wel hier en daar een beetje tandpasta verwijderen :?

De komende avonden ben ik nog even aan het schuren en wat lijnen aan het nalopen, want hier en daar is het nog niet helemaal recht (valt mij op nu ik het in close-up zie).
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 sep, 2016 22:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Goed bezig VJ! :brouw:

Scale72Mk84 (sorry voor de afkorting, maar ik dat even een leuke referentie naar een General Purpose bom uit de Mk80 serie te maken)... anyhow, hij heeft een goed punt over het scriben in een verflaag. In de meest ideale situatie zou je eerst deze verflaag helemaal weghalen om haarlijnscheurtjes in zo'n oude verflaag te voorkomen omdat deze bijkans niet te repareren zijn. Ik neem aan dat je hierna een verse verflaagje overheen doet. Indien ja, dan loont het om in de bestaande panellines de bestaande verflaag in te krassen. Dit voorkomt dat met de eerstvolgende verflaag de panellines nog breder worden.

Hoe laat was jij vandaag bij LHS? Ik was daar tegen sluitingstijd om wat verf te halen.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 sep, 2016 23:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Rond 10 uur, dus net na opening ;-)
Ja, er komt een aantal lagen overheen. Mijn plan was, net zoals jij dat doet, grijze preshade te gebruiken, dan twee lagen wit en daarna de pannel line markeren met een dun potloodje. Het doel is dat de lijntjes straks slechts heel licht zichtbaar zijn. Het dikke plakkaat oude verf weghalen leek mij wat overbodig. Door goed te schuren is het straks een prima grondlaag. Waarom worden lijnen eigenlijk breder met verven? Dan lopen ze toch juist wat vol?

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement