Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2016 11:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik vond deze foto op internet:

photo 383217

Klopt dit ongeveer, Arjan? Zo te zien stonden er nergens NO STEP opschriften. De foto is wel aardig, want het is een APU versie van de 50 (rechter motorgondel).
Ik heb verder de vleugels voorzien van pennetjes, ze getempeld op de vleugelwortel en daarna gaatjes geboord.

photo 383218

Zo te zien moet nog wel het een en ander aangepast worden om een vloeiend verloop tussen romp en vleugel te krijgen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2016 13:07 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Hé, da's een ex-KLC kist....de PH-KVK ( is op LHR vlak na de landing ooit door z'n rechter main landing gear gezakt tijdens de roll-out ).
Maar je ziet daar inderdaad de strepen op zonder de 'no step' markings. Overigens zie je daar nét naast de registratie op de vleugel ( outboard ) nog een klein vlekje zitten.....dat was de overwing refuel cap en zat ook op de andere vleugel. Normaal werd de handel getankt via een single point refueling nozzle onder de rechtervleugel met het control panel net voor het rechter onderstel aan de onderzijde van de nacelle.
En inderdaad met APU......die dingen maakte een absolute pestherrie en waren in de begintijd niet echt betrouwbaar......ze waren vaker stuk dan dat ze werkten en in het laatste geval vlogen de turbinebladen regelmatig om je oren :mrgreen:
Hoe ver wil je trouwens gaan met detailleren? Dit omdat er op bepaalde plekken onderdeeltjes zaten die wel zichtbaar waren maar zelden op foto's te zien zijn zoals bijv. een TAT-sensor onder de 'oksels' van de vleugels :wink:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2016 13:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Hoe ver wil je trouwens gaan met detailleren?

Pfff ... Antennes, navigatielichten, trimvlak aandrijving richtingsroer, hier en daar luchthappertjes, ruitenwissers, hoogteroer los en naar beneden uitgeslagen, bump onder het staartstuk, pitot op de neus, landingslichten, anti-statics (twijfel ik nog aan; als ik ze maak van 0,06 mm vissnoer). En het hoofdonderstel (lijkt nergens op in de kit). Lijkt me wel genoeg. Wat is TAT?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2016 13:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
robh schreef:
Wat is TAT?

True Air Temperature.......die meet de temperatuur van de buitenlucht. Ik dacht dat wel in mijn boeken te kunnen vinden maar aangezien de scheiding tussen mechanisch en avionisch toen nog wat strakker was dan nu heb ik daar niets over.......ik heb het dan ook aan mijn avionische collega gevraagd of hij zijn boeken nog heeft.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2016 15:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Mag ik zo vrij zijn je aan te vullen Arjan?
robh schreef:
Wat is TAT?

TAT = Total Air Temperature. Deze meet de 'stagnatie temperatuur'; de temperatuur van de samengeperste lucht als het vliegtuig zich door de lucht verplaats. Dit wordt gemeten met een probe die (bleed air) lucht in de tegenoverstelde richting aan de vliegrichting uitblaast. Daardoor komt de aanstromende lucht in relatie tot het vliegtuig tot stilstand en wordt kinetische energie omgezet in 'inwendige energie'. De lucht wordt samengeperst en ervaart een adiabatische temperatuurstijging. Daarom is de Total Air Temparature hoger dan de statische (of omgeving) temperatuur.
TAT is een essentiële inputwaarde voor een air data computer om de True Air Speed (werkelijke snelheid ten opzichte van de luchtmassa) te bepalen. TAS is weer een belangrijke waarde voor nauwkeurige navigatieberekeningen.

Mooi project Rob, ik volg het weer met veel plezier.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2016 19:15 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Dank voor de correctie Magno.....jullie doen daar als vliegers net even wat meer mee :brouw:

Rob, dit sensortje zit dus aan beide zijden onder de vleugel en gemonteerd op de fairing van vleugel naar romp......precies op de ronding waar deze verticaal staat. Het heeft nog het meeste weg van een heel klein vleugeltje en zal op schaal ongeveer een afmeting hebben van 1mm lang, 1mm breed en 1/4mm dik ( en ik kan er maar geen foto van vinden ). Ik heb wel een walkaround gevonden van een Noorse F50: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=75114 .....misschien dat je daar nog wat mee kunt.
Ik zoek verder :mrgreen:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 sep, 2016 14:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Bedankt voor de info. Overigens moet de temperatuursverhoging bij de 50 vliegsnelheid wel meevallen, lijkt me. Maar goed, maakt de zaak wel nauwkeuriger. Mooie foto's ook.
Ik heb in de motoren nog wat luchthappertjes geboord (gaatje 0,5 mm, en zodra dat er een beetje inzit, het boortje langzaam een steeds kleinere hoek met het oppervlak laten maken).

photo 383300

Inmiddels zitten de vleugels er aan.

photo 383301

De passing met het vleugelmiddenstuk op de romp is niet briljant. Er moest nogal wat geschuurd worden (aan de rechterkant bijna door het plastic heen; heb ik ingesmeerd met dikke secondelijm) en de koorde aan de romp kant is duidelijk kleiner dan die van de vleugel. Te repareren met putty van diverse merken. Onder de vleugel zich ook een vette naad. Die is eigenlijk alleen maar weg te werken met Valejo putty, denk ik. Een andere onregelmatigheid viel me pas op toen de vleugels gelijmd waren: De motorgondels staan niet parallel. Bij de vleugelvoorrand liggen de hartlijnen 48,65 mm van elkaar, aan de achterrand 49,70 mm. De gondels staan 1,5 graden scheef. Ik denk niet dat ik de boel weer ga slopen; als je niet bovenop het model kijkt valt het nauwelijks op. Het vooraanzicht is OK.

photo 383299

Ik ben wel blij dat ik pennetjes gebruikt heb; zonder dat zou de verbinding erg kwetsbaar geweest zijn, ze hadden wat langer kunnen zijn, er nu zit er nog wat "beweging" in.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 sep, 2016 15:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De bovenkant van het vleugelmiddenstuk is geplamuurd en geschuurd en de overgang tussen vleugel en romp gefatsoeneerd.

photo 383363

Recht achter op de romp is al een van de uitlaatjes te zien: een schuin afgesneden stukje rond staf. Op de vleugel de resten van een potloodlijn, die ik gebruikt heb om de alk line decals te construeren.
De uitlaatjes achterop de romp en dat bump ding er onder:

photo 383362

Rechts zit er al een gaatje in geboord, de linker moet eerst nog drogen. Dan de decals. Eerst een schets gemaakt en die overgetrokken in CorelDraw met rechthoekjes van 0,2 mm breed.

photo 383364

De inkepingen zijn een stukje van een ellips, de gestippelde driehoekjes heb ik niet weg kunnen krijgen, maar zijn in de print vrijwel niet zichtbaar. De decal kan bovendien op die plaats strak uitgeknipt worden. Na twee passingen op het model waren de afmetingen goed. Geconverteerd naar zwart en vergezeld van een paar Fokker logo's:

photo 383361

De logo's waren op foto's ongeveer even groot als een raam, dus heb ik ze verkleind naar 2 mm doorsnede.
Overigens bleek bij het intekenen van de walk lines op de vleugel dat de rugvin niet ver genoeg doorloopt naar voren.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 sep, 2016 17:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Dag Rob,

Die uitlaatjes achterop de romp waren niet rond maar niervormig en hadden ongeveer dezelfde kromming als de romp ( en ik kan er wederom geen goede foto van vinden :roll: ). Hopelijk kan ik na mijn vakantie weer 's een Fokker 50 vinden op Schiphol en er een aantal plaatjes van schieten ( ze zijn echt zeldzaam tegenwoordig ).
Verder ga je lekker.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 sep, 2016 21:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik zal ze wat afvlakken om de schijn op te houden :wink:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement