Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


Een GB voor toestellen die uitsluitend als bommenwerper dienst hebben gedaan. Alle jaartallen zijn toegestaan mits er aan de volgende regels wordt voldaan:
  • Max. bommenlast: vanaf 3600kg
  • Het toestel moet specifiek als bommenwerper ontworpen zijn.
  • Experimentele toestellen mogen, mits er minstens 1 prototype is gebouwd. Bijvoorbeeld de XB-36 en de G8N1. Dus geen tekentafeltoestellen.



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 jul, 2016 9:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi tot nu toe... kruipt wat werk in, maar dan heb je ook wat...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2016 10:35 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Het is alweer even geleden, maar ik heb weer wat kunnen doen.
Ook deze ronde geen verhaaltje erbij, maar ik zal een leuk fragment opzoeken voor de volgende grote update (ik hoop bij de volgende update het bommenruim open gezaagd te hebben en het resin ruim in elkaar geplakt te hebben).

Ik ben voornamelijk bezig geweest met het spuiten van de diverse compartimenten in de romp, en het plakken van PE stukjes in de cockpit.
photo 380982
photo 380984
Dat T-profiel onderaan heb ik gebruikt om de romphelften uit te kunnen lijnen, maar als ik het toegangsluik open maak zit dat profiel nogal in de weg. Eens kijken wat ik daarmee ga doen.

Verder ben ik dus PE aan het plakken geweest. Erg therapeutisch wel, en ook hier blijft het toch een beetje jammer dat de kleur van het PE niet helemaal overeenkomt met mijn RLM02.
photo 380978
photo 380979
photo 380981
De stoel en het 'krukje' zijn nog niet vastgelijmd, en de cockpit wordt nog een beetje beviezerikt. Het middelste staande paneel rechts moet nog een plaatje krijgen, en ik moet tevens de 3 kastjes boven de radio een kleurtje geven (alleen welk...).
De hendels plaats ik pas als laatste, de reden moge duidelijk zijn, en de witte constructie (assen voor de trimwielen) in de linker console moet nog een kleurtje krijgen.

Ik heb ook nog de High-Tech kit liggen, en die heeft een volledig resin cockpit!

Well, tot zover.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2016 12:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Pff wat mooi man. Kom ik aan met mijn cockpit :| . Haha. Veel succes!

Groetjes luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2016 14:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Het mag ook nooit eens 'n keer een gemakkelijk kitje zijn, hè Danny :lol:

Wel handig die stoel op die positie... je kan je benen niet kwijt en als je opstaat donder je gelijk het bommenruim binnen... wellicht één van je vele referentieboeken die hier een logische verklaring voor heeft :?

Succes verder met het gepiel op de vierkante millimeter.

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2016 18:55 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Luuk, ach ik wilde eens flink losgaan deze ronde. :)
@ Peter, die stoel komt nog op een pootje te staan, en op die stoel zat het bemanningslid die de op afstand bestuurbare koepel op de rug bediende.
photo 381020

Dit is de 'richtkoepel' waar de betreffende stoel onder zit:
photo 381015

Van de binnenkant:
photo 381016

En een schematische tekening van het bedieningsgebeuren:
photo 381019


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2016 20:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Wat een systeem zeg... gaaf om te zien... dus dat mannetje zat onder koepel één en bediende koepel twee met MG erin... nooit eerder gezien. Lijkt me dat dat wel om enige behendigheid vraagt... dank voor de extra uitleg... erg leuk !

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 aug, 2016 14:36 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Goede informatie. Dank.

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 aug, 2016 16:50 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
We zijn weer wat verder, en deze update heeft minder foto’s dan ik had verwacht, ik ben wel bezig met een flink stuk van de bouw.
Maar laat ik eerst maar weer een stukje van uit m’n boek plaatsen, want het is alweer even geleden.
We waren bij het punt dat de mensen op de testbasis Rechlin aan het klagen waren over de gebrekkige vleugels.
De oorzaak lag grotendeels bij het feit dat de vleugels maar 1 ligger hadden, i.p.v. 2 of zelfs 3, wat bij grotere toestellen gebruikelijker is.
Aanvankelijk werd er een hoop tijd gestoken in het versterken van de vleugel, maar toen de eis wat betreft de duikbombardementen werd laten vallen, besloot men om het toestel ‘as is’ in dienst te stellen.

Op onderstaand plaatje is de opvallend grote spanwijdte van de Greif redelijk goed te zien.
Afbeelding

Op dezelfde dag als het gebeuren op Rechlin kwam Milch met de volgende opmerking met betrekking tot de gebreken, en de pogingen tot het oplossen van deze, van de Greif:
’Eerst hebben we een kleine ooroperatie geprobeerd, daarna hebben we z’n tanden hersteld, en nu heeft hij een chronisch hartprobleem en wordt naar alle waarschijnlijkheid enkel kunstmatig in leven gehouden.’

Zo’n 10 dagen later kwam men op een RLM bijeenkomst tot de conclusie dat het grootste probleem bij Heinkel Technisch Bureau lag welk ‘…niet voldoende heeft bijgedragen aan het oppakken en uitvoeren van de nodige modificaties.’ Dus keerde Dipl.-Ing. Hertel, in November 1942, als afgevaardigde van het RLM terug naar Heinkel (Hertel was opgeleid door Heinkel, maar was vanaf 1939 bij Junkers werkzaam). Deze ronde had hij de volledige bevoegdheid om de ontwikkeling van de He-177 te reorganiseren.
Nadat er wederom een ongeluk m.b.t. een He-177 was gebeurd hebben Milch’s technici ontdekt dat de vleugels nog altijd niet sterk genoeg waren en de neiging hadden te buigen en ontzetten onder stress. ’Dit is geen kleine fout,’ brieste Milch, ’Dit is een grote blunder!’
Ook al had Göring verzekerd dat de ‘177 geen duikvluchten hoefde te maken, toch bleef Prof. Heinkel bij de benadering die hij had, zo verdedigde hij zich:
’Jammer genoeg heeft deze opmerking niets kunnen veranderen aan de ontwikkeling van de He-177. De betrokken officieren wilde het idee van duikbombardementen nog steeds niet achterwege laten.
Bovendien heeft deze beslissing ook niet geleid tot het oplossen van de moeilijkheden met de dubbele motoren door deze te vervangen voor vier enkele motoren, wat ik in 1939 al had voorgesteld. Het duurde nog eens 9 maanden (na November 1942 dus) voordat men bij de Technische Amt en de Generale Staff eindelijk halverwege 1943 de ontwikkeling van de dubbele motoren officiëel stopzette en de opdracht gaf dat de ‘177 een conventionele 4-motorige bommenwerper moest worden.’

Dat moest dus dit worden:
Afbeelding

Desondanks werden er nog steeds problemen ervaren met de He-177, zoals Milch zich op 12 Maart 1943 beklaagde tegen bommenwerper Ace, Werner Baumbach:
’We zitten in de problemen omdat de He-177 niet in orde is. De Fürher heeft met me gesproken. Ik voelde me als een schooljongen die z’n huiswerk niet had gemaakt. Ik probeerde de situatie uit te leggen, maar het is moeilijk om iets uit te leggen aan iemand die jouw gedachtegang niet volgt. Zeker gezien ik niet zomaar kan zeggen: ‘Ik moest me behelpen met de situatie zoals ik deze aantrof, ik kan er niets aan doen, het is de schuld van m’n voorganger’.’
Zes dagen later had Göring een nieuwe bijeenkomst georganiseerd in Karinhall (Göring’s landhuis). Onder de aanwezigen waren Erhard Milch, Claudius Dornier, Heinrich Hertel, Ernst Heinkel, Willy Messerschmitt, Carl Francke (afgevaardigde van het Rechlin testcentrum),en Fritz Nallinger (Technisch directeur van Daimler-Benz).
Kort na de aanvang van de bijeenkomst richtte Göring zich op Heinkel en keek niet bepaald vriendelijk:
’Er was mij een zware bommenwerper beloofd; de Heinkel 177. Na calamiteit op calamiteit zeiden ze me, ‘Als hij niet hoefde te duiken, was het ’t beste toestel ter wereld, en kon hij per direct in dienst. Per direct!’ Ik reageerde gelijk, ‘Hij hoeft niet te kunnen duiken!’ Maar nu dat het toestel z’n debuut heeft gemaakt in actieve dienst zijn er catastrofale verliezen geleden, waarvan geen enkele door vijandelijke acties. Dus, Herr Heinkel, wat zegt u hiervan! En hoeveel toestellen zullen er in vlammen opgaan? De helft!
… Oh, we zitten ons te verkneukelen over de achterlijkheid van de vijand, hun zwoegende viermotorige kisten, en zo voort. Heren, ik zou verrukt zijn als jullie gewoon één van die viermotorige kisten zouden kopiëren, en snel ook! Dan had ik ten minste een vliegtuig wat het opscheppen waard zou zijn!’


Jullie zien het, de ontwikkeling van de ‘177 ging niet bepaald soepel… Maar vanaf de He177A-3 begon daar wat verandering in te komen.
Dit is dan ook waar het volgende stuk over zal gaan.

Maar goed, ik heb de stoute schoenen aangetrokken en m'n Proxxon van een zaagje voorzien, en niet veel later...
photo 381740

Yup, dat waren de luiken, en nu zullen de romphelften wat bijgewerkt moeten worden, maar de ik verwacht geen problemen met de passing van het resin bommenruim.
photo 381741

Uiteraard komen er nog 2 zijwanden op, die liggen hier:
photo 381743

En ik mag ook alvast gaan bedenken wat ik in het ruim ga hangen. De He117 kon eigenlijk alle verschillende maten wat de Luftwaffe aan bommen had meenemen. Of het ruim nu volgestampt werd met 48 50kg bommetjes, of dat er 2 1800kg zware jetsers in gehengst werden.
Mijn eerste keuze was dit:
photo 381742
Eén SC1000, en 2 SC500's, dus 2 ton bij elkaar. En dat dan x 2.
Maar! Deze SC500's komen uit de Hasegawa bommenset, en daar zitten er maar 2 in. En ergens heb ik nog een paar grotere jongens liggen die ik verder niet zou kunnen gebruiken.... Dus de kans is ook vrij groot dat ik wat asymmetrisch bezig ga zijn en dat ik aan de ene kant bovenstaande lading gebruik, en aan de andere kant zo'n 1800kg zwaar geval erin prop.
Ik zal vanavond even kijken of ik iets interessants kan doen met de lading, aan de capaciteit zal het niet liggen.

Dat was het voor nu, meer later!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 aug, 2016 8:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie vorderingen weer. Volgens mij kun je best wat spelen met de belasting. Het zal echt wel voorgekomen zijn dat de lading niet altijd symetrisch werd opgehangen. Wel een beetje de gewichten in de gaten houden denk ik. Verder vind ik het verhaal over de ontwikkeling erg leuk en leerzaam.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 aug, 2016 8:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
fvdm schreef:
Mooie vorderingen weer. Volgens mij kun je best wat spelen met de belasting. Het zal echt wel voorgekomen zijn dat de lading niet altijd symetrisch werd opgehangen. Wel een beetje de gewichten in de gaten houden denk ik. Verder vind ik het verhaal over de ontwikkeling erg leuk en leerzaam.


Ik betwijfel dit, nu zie je in het huidige Jet-tijdperk veelal assymmetrische ladingen, op maat van de missie, maar in WO-II was dit niet het geval dacht ik, ook om de piloot te ontlasten, ofwel symmetrische ladingen, ofwel centraal opgehangen bewapening

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement