Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 11 aug, 2016 14:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
Is dat electratape hard genoeg dan? Ik doe het nu met dymo-tape,maar dat werkt niet over de romp heen bij het staartgedeelte.

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 aug, 2016 16:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Bedankt voor de tips; ik ga beide soorten tape proberen :)
Behalve de cabine ramen moeten ook de cockpit ramen uitgevijld/gesneden worden. Zelfde recept: gaatje boren, uitvijlen, bijwerken met het mes. Links al gedaan, rechts moet nog.

photo 381488

Van schuin voor:

photo 381486

Ook de cabine ramen rechts al begonnen (voor de afwisseling :mrgreen: ) en alle gaatjes geboord.
Links ook de cockpitramen afgemaakt.

photo 381487

Vooraanzicht:

photo 381484

Na de eerste keer verven (spuiten?) bijwerken. Voorlopig ziet het er goed uit. Het linker zijraam van de cockpit was aan de onderkant iets te ver uitgesneden, dus een stukje plastic er in gelijmd.

photo 381485

Tenslotte de deuren van de wielbak voor het neuswiel weggehaald en een plaatje 0,5 mm plastic in de neus gelijmd.

photo 381483

Nieuwe deuren ga ik maken uit 0,25 mm plastic.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2016 14:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Een hele leuke weer Rob, de Fokker 50. Een Nederlandse klassieker! Ik ga dit draadje weer met genoegen volgen.

Succes met de bouw!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2016 15:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Vanmiddag snel wat Dymo tape (oude type, "hard" plastic) en isolatie tape ingeslagen en meteen getest hoe dat ging. Uitkomst is voorspelbaar: De Dymo tape is prima voor rechte panel lines, en het is niet zo kritisch of je de scriber nu precies recht houdt. Na drie keer plakken en weer loshalen was het stukje tape zodanig vervormd dat je het moet weggooien.
De elektra tape werkt goed bij gebogen lijnen en sterker gekromde oppervlakken. Je moet de tape echter dicht op de panel line en stukje bij beetje plakken en bij zijdelingse druk van de scriber geeft ie mee. Rechte panel lines gaat ook, maar is lastiger dan met Dymo tape. Maar het werkt beter dan Tamiya tape, wat ik eerder geprobeerd heb.
Dus een combinatie van de twee is perfect.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 aug, 2016 19:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
robh schreef:
Vanmiddag snel wat Dymo tape (oude type, "hard" plastic) en isolatie tape ingeslagen en meteen getest hoe dat ging. Uitkomst is voorspelbaar: De Dymo tape is prima voor rechte panel lines, en het is niet zo kritisch of je de scriber nu precies recht houdt. Na drie keer plakken en weer loshalen was het stukje tape zodanig vervormd dat je het moet weggooien.
De elektra tape werkt goed bij gebogen lijnen en sterker gekromde oppervlakken. Je moet de tape echter dicht op de panel line en stukje bij beetje plakken en bij zijdelingse druk van de scriber geeft ie mee. Rechte panel lines gaat ook, maar is lastiger dan met Dymo tape. Maar het werkt beter dan Tamiya tape, wat ik eerder geprobeerd heb.
Dus een combinatie van de twee is perfect.

Rob


Voor de rechte lijnen heb ik onder andere een geodriehoek gebruikt op de TriStars.

Het mooie van de elektra tape is dat deze rekbaar is. Als je deze strak trekt over de gehele lengte dan wordt het een mooie geleider. Enige verschil is dat ik geen lijnen trok, maar lijnen duwde met een Trumpeter scriber. Twee a drie keer vooruit zonder al te veel druk te zetten, tape weghalen en daarna met de Tamiya scriber 1 keer de lijn herhalen. Als laatste een satestokje (plat afgesneden) door de panel line halen om restanten te verwijderen en plastic op de randen 'plat' te drukken.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 aug, 2016 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Erg leuk project weer, ben benieuwd. Ik ben niet heel enthousiast over de livery, ik vind hem wat saai. Of moet ik zeggen 'zakelijk Duits'? :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 aug, 2016 16:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ja, de decoratie blinkt niet uit in kleurrijkheid en detail. Maar er zijn verder alleen Nazca-decals alternatieven, en na de proefdruk voor de Scheldemusch decals ben ik van hen niet zo onder de indruk. Dus LTU zal het zijn.
Na 44 cabineramen uitboren/snijden/vijlen plus ook nog eens 6 cabineramen weer een post.

photo 382921

Het is best lastig om ze allemaal even groot te krijgen. Maar kijken hoe het er na het schilderen uit ziet.
Om de doorkijk vanuit de cockpit in de cabine te beperken heb ik een half achterwandje gemaakt.

photo 382920

Toch maar plakstripjes (0,2 mm plastic) aangebracht, al is dat eigenlijk niet nodig gezien de dikte van het plastic (0,75 mm).

photo 382922

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 aug, 2016 19:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Met jouw skills heb je toch in een wip een Cityhopper velletje laten drukken bij Joseph? :brouw:

Heb je de propellers al eens bekeken? Bij mij zijn ze te groot, of de gondels zitten te dicht op de romp. De propeller past er namelijk niet tussen :?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 aug, 2016 19:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb al een CityHopper F.27, dus .... Mijn propellers zijn OK, laten de romp vrij. Kennelijk heeft Welsh Models dat verbeterd. Ik heb nog niet gecontroleerd of de afmetingen op schaal zijn.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2016 10:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Na de binnenkant van de romp grijs geschilderd te hebben droog passen van de romphelften op elkaar. Daarbij bleek dat de strips de passing eerder verslechterden dan verbeterden :roll: . Oorzaak: plaatselijk verschillende dikte van de romphelften, waardoor de buitenkant van de romp ongelijk kwam te liggen. Dus de strips weer weggesneden en de voor het lijmen blank gelaten delen bijgeschilderd.

photo 382992

Rob

UPDATE
Na het opmeten van het model (M) en vergelijking met een maatschets (T) van de 50:
dikte romp: 17,7 mm (M) 18,2 mm (T), dus OK
afstand midden romp - prop as: 24,0 (M) 23,8 (T), dus OK
afstand prop as - zijkant romp: 14,9 mm (M), maar de prop as zit hoger dan het breedste gedeelte van de romp.
halve diameter prop: 15,05 mm (M); bij droog passen loopt het net vrij.

Maar: diameter prop in tekening: 24,4 mm (T), dus niet OK. Er zal van alle tippen ruim 2,5 mm af moeten. Ach ja, zo blijf je bezig :mrgreen:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement