De Scheldemusch is bijna af, dus tijd voor een nieuw project. De keus is gevallen op de Fokker 50, en omdat ik niet de moed had aan de 1/72 van Classic Planes te beginnen, ben ik gevlucht naar de 1/144 kit van Welsh Models. Ondanks het feit, dat de Fokker 50 nog vers in de herinnering ligt, toch nog maar even een stukje historie.
De Fokker 50 was een doorontwikkeling van de Fokker F.27 Friendship turboprop. Begin jaren 80 werd een studie verricht naar een F.27 met een nieuwe motor, de F27RE, maar uit marktstudies bleek, dat zo’n versie onvoldoende potentieel had. Dat leidde tot een nieuw ontwerp: Project P335, de latere Fokker 50.
Het toestel kreeg twee Pratt & Witney Canada PW127B motoren van 2250 pk (2500 pk onder noodsituaties) met een zesbladige propeller. Dit leidde tot een 30% lager brandstofverbruik en 6 dB minder geluid dan de F.27. In de constructie werd meer kunststof toegepast, ook in primaire constructies, terwijl de vleugel aerodynamisch verfijnd werd. Het pneumatische systeem voor landingsgestel en kleppen werd vervangen door een hydraulisch systeem, terwijl de cockpit gemoderniseerd werd met o.a. een Electronic Flight Instruments System. De inrichting van de cabine werd aangepast: De passagiersdeur zit voorin, en is voorzien van een trap, en zowel voor- als achterin de cabine zijn links en recht een deur, waardoor geen noodluiken meer nodig waren. Ook zijn de grote, ovale F.27 ramen vervangen door een groter aantal kleinere, vierkante ramen. Evenals de F.27 waren bij de bouw van de Fokker 50 verschillende andere bedrijven betrokken: Dassault-Breguet, SABCA, MBB en Fuji Heavy Industries.
Er zijn twee prototypes gebouwd. De eerste vlucht vond plaats in december 1985, en de eerste afleveringen begonnen in augustus 1987 aan DLT. De Fokker 50 is verder ontwikkeld tot de drie meter langere Fokker 60 met accommodatie voor 68 passagiers.
De productie is in 1996 beëindigd bij het faillissement van Fokker. Aan het einde van het programma waren 213 toestellen gebouwd, en 10 jaar later vlogen er nog 171 Fokker 50’s. De Fokker 50 werd commercieel geen succes; het was een uitstekend toestel met lage gebruikskosten, maar te duur in aanschaf. De kwalitatief slechtere ATR was zoveel goedkoper dat de Fokker 50 de strijd wel moest verliezen. Wat getallen:
Lengte 25,25 m
Spanwijdte 29,00 m
Hoogte 8,32 m
Passagiers 58
Leeggewicht 18700 kg
Startgewicht 20820 kg
Kruissnelheid 472 km/u
Kruishoogte 8200 m
Vliegbereik 2038 - 4017 km
Dan de kit. Stevige kartonnen doos:
Inhoud: Vacform romp; resin vleugels, horizontale staartvlakken en landingsgesteldeuren; witmetaal propellers en landingsgestel, DLT decals.
De decals hebben wat aanvulling nodig; wat onbreekt zijn het Fokker logo achter op de romp en misschien hier en daar wat detaillering, bijvoorbeeld op de motoren.
Zoals gebruikelijk is de handleiding beperkt tot een A4-tje.
Dan gaan we eerst maar weer eventjes schuren.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.