Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 02 jul, 2016 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Na de Messerschmitt Me-323 ben ik toe aan een wat simpeler kitje, dus in de stapel gekeken en besloten onderstaande kit te gaan bouwen:

photo 377526

Dit is een 1/72 schaal kit van Okit, die ik op de garageverkoop van de LHS op de kop heb getikt. Eigenlijk is het een opgewaardeerde versie van Okit hun standaard Mi-2 Hoplite, met PE en resin delen en een decal sheet voor diverse uitvoeringen. Alleen missen bij deze kit dus de resin delen (vandaar dat hij bij de garageverkoop lag). Gelukkig zitten er plastic versies van de resin delen op de sprues, op de flightsticks na.

Eerst wat van Wikipedia gejatte informatie over de helicopter:

Citaat:
The Mil Mi-2 (NATO reporting name Hoplite) is a small, lightly armored turbine-powered transport helicopter that could also provide close air support when armed with 57 mm rockets and a 23 mm cannon.

The Mi-2 was produced exclusively in Poland, in the WSK "PZL-Świdnik" factory in Świdnik.

The first production helicopter in the Soviet Union was the Mil Mi-1, modelled along the lines of the S-51 and Bristol Sycamore and flown by Mikhail Mil's bureau in September 1948. During the 1950s it became evident, and confirmed by American and French development, that helicopters could be greatly improved with turbine engines. S. P. Isotov developed the GTD-350 engine and Mil used two of these in the far superior Mi-2.

The twin shaft-turbine engines used in the Mi-2 develop 40% more power than the Mi-1's piston engines, for barely half the engine weight, with the result that the payload was more than doubled. The Mi-2 fuselage was extensively altered from its predecessor, with the engines mounted overhead. However, the external dimensions remained similar.

The Mil-built prototype first flew in the Soviet Union on 22 September 1961, after the initial development the project was transferred to Poland in 1964. The first Świdnik-built example flew on 4 November 1965 (making this the only Soviet-designed helicopter to be built solely outside the Soviet Union). PZL-Świdnik produced a total of 5,497 helicopters, about a third for military users. The factory also developed fiberglass rotor blades, and developed the wide-body Mi-2M seating 10 passengers instead of eight. Most typical kits include four stretchers for air ambulance usage, or aerospraying or cropdusting applications.

In Poland, there were also developed several specialized military variants for support or reconnaissance roles, with 23 mm autocannon, machine guns and/or two 57 mm rocket pods, four 9K11 Malyutka anti-tank missiles or Strela-2 AA missiles.

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-2

De doos bevat het volgende:

photo 377527

Duidelijk instructievel voor de bouw + instructievel in kleur voor maar liefst 12 verschillende uitvoeringen. Decal sheet en PE set.

photo 377528

Twee lichtgrijze en een doorzichtige sprue met een hoop onderdelen. Veel onderdelen hebben nogal wat flash en sommige delen hebben behoorlijke deuken. De detailering lijkt wat grof.

Ik heb in het recente verleden hier twee bouwverslagen gelezen waaruit bleek dat een en ander niet al te best past, met als grootste boosdoener de voorruit. We zullen zien...

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jul, 2016 0:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Pracht project 8)

Weet je al voor welke uitvoering je gaat?

Ten opzichte van je gigant is dit flink kleiner, maar er zal inderdaad wat werk in gaan zitten. Ik heb eens een kitje (Master Craft) van iemand overgenomen die de handdoek in de ring had gegooid. Ik heb me toen opgeofferd en deze heli van het grote archief weten te behoeden, echter niet zonder slag of stoot.

https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=196&t=38444

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jul, 2016 10:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
tsjopper bob schreef:
Pracht project 8)

Weet je al voor welke uitvoering je gaat?



Waarschijnlijk de Slovaakse, Tsjechische (oud), Poolse, of Bulgaarse. Ik vind zo'n camouflageschema met van die felle kleurtjes :mrgreen: wel leuk.

Gisteravond al het een en ander gepast, en wat interessants gevonden. De romphelften passen perfect op elkaar als je de onderste paspin verwijderd (zonder het vloertje van het interieur er in te plaatsen). De instructies zijn dan wat vaag met betrekking tot welk plastic je bij het gat voor de voorruit moet wegschrapen, maar volgens mij laten ze de buitenranden zien terwijl de binnenranden worden bedoeld, waar flink wat flash zit. Dus daar flink geschraapt en gesneden, en dan blijkt de voorruit heel goed te passen. Goed, dus waar komt het niet goed passen bij de andere bouwverslagen dan vandaan? Eerste verdachte: te breed vloertje interieur. Vloertje losgemaakt van de sprue, gepast, en ja hoor, dan ontstaat er een hele brede kier tussen de romphelften (nog afgezien dat het een hels karwei was om het ding recht in de romp te krijgen). Dus die zal wat plastische chirugie nodig hebben.

Zonder vloertje:

photo 377563

De voorruit steekt nog wat te ver naar voren.

Met vloertje:

photo 377564

Bij nader inzien vraag ik mij trouwens af of deze kit niet een nieuwe sprue met glaswerk heeft. In tegenstelling tot de kit van René heeft hij namelijk een voorruit zonder ingebakken ruitenwissers en alle ramen passen beduidend beter. De ruitenwissers worden als PE meegeleverd.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jul, 2016 12:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Vandaag alvast een en ander gedaan. Er moeten diverse details worden verwijderd omdat ze door photo-etched spul worden vervangen:

photo 377565

Deurklinken en diverse roosters verwijderd. Ook heb ik bij het pas maken van de romp voor de voorruit aan de ene kant iets te veel plastic verwijderd, dus daar heb ik nu maar een strookje styreen in gelijmd. Later beter pas maken.

Aan de binnenzijde heb ik zoveel mogelijk het exces aan plastic van de uitstoter afdrukken verwijderd:

photo 377567

Het onderdeel met de inlaten krijgt een inzetstuk van PE met vaag motordetail. Daarom moeten de inlaten worden uitgeboord:

photo 377566

Ook dient er detail van een rooster te worden verwijderd, ook weer omdat het vervangen gaat worden door PE. Hier laten de instructies een steekje vallen, want de volgende stap toont het plaatsen van het PE onderdeel. De gaten uitgeboord met een 2.5 mm boor voor de kleine gaten, en stapsgewijs naar 4,5 mm voor het grote gat:

photo 377568

Het onderdeel is trouwens erg dik ter hoogte van dat grote gat. Ik zal ook nog het gat moeten kuisen, want nu doet het wat grof aan.

De twee staartboom-helften aan elkaar gelijmd:

photo 377570

Ik heb het detail op beide helften uitgelijnd, wat tot enigszins oneven naden elders leidt.

Vervolgens het vloertje:

photo 377569

De middenlijn grofjes uitgetekend, en vervolgens ± 1 mm van beide kanten afgeschuurd. Ook de kanten afgeschuind. 1 mm van de achterzijde afgesneden, en ook de achterzijde afgeschuind. 2 stukjes van 1 mm dik styreen op de onderkant van de achterzijde gelijmd om de passing in de romp verder te verbeteren.

Vervolgens mijn aandacht op de uitlaten gericht. Deze moeten van binnenuit worden aangebracht, maar dit past voor geen meter. Ook zijn ze in vergelijking met de foto op de doos veels te kort. Dus in plaats daarvan een dunne plaat styreen aan de binnenzijde van de romp gelijmd:

photo 377571

Later ga ik hier styreen pijpjes in lijmen die wel lang genoeg zijn en wel passen.

Dan maar even een en ander geputtied:

photo 377572

Inmiddels ben ik er ook achter dat de instructies nogal veel fouten bevatten: nummers van de raampjes omgewisseld, aangeven dat de landingslichten op de bovenzijde van de romp dienen te worden gelijmd, (foutief) aangeven dat de vloer van het interieur met 1 cm dient te worden ingekort (niet doen, want dan kunnen de stick en voetenstuurtjes er niet meer op), etc.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jul, 2016 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Ik ben er achter gekomen dat er wel sticks op de sprues aanwezig zijn. Deze maar op het vloertje gelijmd, gevolgd door de stoeltjes en bankjes:

photo 377596
photo 377598

Daarna een begin gemaakt aan het PE. Roostertjes op de kap met de luchtinlaten:

photo 377597

En het interne deel gevouwen:

photo 377599

Dit deel is erg beperkt gedetailleerd in vergelijking met de werkelijkheid. Ook vervelend is dat schilderinstructies voor de binnenzijde van de kap en het PE-deel afwezig zijn.

Vervolgens wat detail voor de stoeltjes gevouwen:

photo 377600

Hier kan je ook zien dat ook het PE niet altijd goed past. De onderdeeltjes zijn niet netjes gevouwen omdat de ingeëtste vouwlijnen vaak aan de verkeerde kant van de onderdelen zitten, wat het vouwen lastig maakt en het risico of breken verhoogd.

Daarna maar eens wat foto's van het interieur gaan zoeken, die erg moeilijk te vinden waren. Uiteindelijk een site gevonden waar diverse helicopters uit het voormalig Oostblok te koop en te huur werden aangeboden: http://skynet-aviation.com/helicopters_for_sale_or_leasing.html.
Uit de foto's daar bleek het interieur niet al te erg te kloppen. De bankjes maar weer van het interieur afgebroken en op de correcte plekken gelijmd. De voorste bank blijkt uit zittingen op een soort verhoging (opbergkist?) te bestaan, en niet zoals bij de kit op twee pootjes te staan. Dus ik heb een bekisting om de poten heen gebouwd met stukjes styreen. De achterste bank...bestaat niet. Dat is een stoeltje dat aan de achterwand lijkt vast te zitten. Ik het de achterste bank maar laten zitten. Dus dan heb ik nu dit:

photo 377601

Het ontwerp van het zitvlak van de bankjes klopt ook niet. Dit ga ik zo laten. Wat ik waarschijnlijk nog ga toevoegen is de paal met knopjes achter de voorste pilotenstoel. Ook de console moet worden aangepast omdat hij niet klopt (en niet past).

Vervolgens heb ik een achterwandje gemaakt en op zijn plek gelijmd, en ook een plafond:

photo 377602
photo 377603

Nu moet dit eerst goed drogen, en dan kan ik het interieur echt pas gaan maken en de console in orde maken. Ook kijken of ik de moed kan opbrengen de zeer enge PE voetenstuurtjes in elkaar te zetten.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jul, 2016 21:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk bezig.

Hoe heb je de vorm van het achterwandje en het plafond bepaald? Passen, aanpassen etc. of met zo'n contramalmeter?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jul, 2016 22:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
tsjopper bob schreef:
Leuk bezig.

Hoe heb je de vorm van het achterwandje en het plafond bepaald? Passen, aanpassen etc. of met zo'n contramalmeter?

René


Voor het achterwandje heb ik eerst met een draadje de dwarsdoorsnede nagemaakt, dat overgenomen op een stukje plastic (zoals in iemand anders - naam even ontschoten - zijn topics werd gedemonstreerd), en dan met een schaar uitgeknipt. Dat is niet helemaal geslaagd omdat mijn draad niet buigzaam genoeg was en de romphelften niet helemaal symmetrisch zijn, dus toen moest ik nog bijknippen. Voor het plafond het ik een rechthoek grof uitgeknipt, vervolgens bijgeknipt tot de correcte breedte, en dan aftekenen en bijwerken totdat het paste.

Kan iemand mij trouwens de naam van de kleur verf (+ eventueel Valleyo nummer) vertellen die op de foto's op deze pagina voor de instrumentenpanelen wordt gebruikt? De instructies geven namelijk voor de cabine de verkeerde kleuren aan.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jul, 2016 0:21 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Ik heb deze ook ooit eens gemaakt, leuk kitje maar vergt vee dryfitten.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jul, 2016 9:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
ik gebruik daar een revell kleur voor, nr 55 (kan je zien in mijn topic voor de su-34). Ziet er goed uit, die control stick's zijn eigenlijk controlbalken als je deze zo ziet...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jul, 2016 20:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Silenoz schreef:
ik gebruik daar een revell kleur voor, nr 55 (kan je zien in mijn topic voor de su-34). Ziet er goed uit, die control stick's zijn eigenlijk controlbalken als je deze zo ziet...


De sticks zijn inderdaad nogal oversized.

Gister nog een dryfit gedaan met het interieur er in:

photo 377694

Vervolgens verder gegaan met de kap met luchtinlaten en het PE-deel dat erin moet komen. De binnenzijde van de kap en het PE deel heb ik mat zwart geschilderd. Daarna met mat aluminium en smoke de fans op het PE deel geschilderd:

photo 377695

Het PE deel heb ik in de kap geplaatst, en geborgd met een klodder secondenlijm:

photo 377696

Na drogen zie je nog het volgende van de interne details:

photo 377697

Vervolgens het interieur aangepakt. De foto's van het interieur op die site en de handleiding zijn hier niet erg behulpzaam, aangezien ze verschillende kleuren tonen voor dezelfde onderdelen. Ik heb aangenomen dat de binnenzijde een enigszins blauw lichtgrijs was met medium blauwe details en vloer. Binnenzijde van de romp dus lichtblauw:

photo 377698

Vloer medium blauw met zwarte sticks, oranje-rood leer, en grijze stoeltjes:

photo 377699

Hier moeten nog voetenstuurtjes en riemen in komen. Eerst de riemen op de banken gemaakt. Die op de stoelen dienen groen te zijn, en komen er later bij. De voetenstuurtjes bestaan elk uit twee onderdelen: een houdertje en het voetenstuur zelf. De houdertjes vouwen was makkelijk, en daarna heb ik ze aan de vloer vastgelijmd:

photo 377701

De voetenstuurtjes zijn deze twee zeer kleine onderdelen, die op een ingewikkelde manier gevouwen dienen te worden:

photo 377702

Na een hoop gefriemel met een pincet heb ik ze ongeveer in vorm weten te krijgen, en op hun plek gelijmd:

photo 377703

In de tussentijd heb ik de paal in de cabine nagebouwd uit een vierkant styrenen staaf en wat plaatmateriaal:

photo 377700

De paal heb ik medium blauw geschilderd, met Mr. Hobby Emerald Green en Tamiya mat zwart voor het controlepaneeltje.

Laatste riempjes aangebracht, voetenstuurtjes zwart geschilderd, en paal aangebracht:

photo 377705

Klaar om de romp in te gaan!

Dan aan de gang gegaan met het instrumentenpaneel. Dit bestaat uit een PE instrumentenpaneel met daarachter een stukje doorzichtig plastic met de klokjes er op. Omdat de console te klein is voor het instrumentenpaneel, heb ik het doorzichtige stuk op een dunne styreen plaat gelijmd met Micro Kristal Klear:

photo 377704

De console past trouwens helemaal niet, dus eerst het deel van de console verwijderd waarmee hij aan de vloer vast zou horen te zitten:

photo 377706

Daarna bleek bij een dryfit het instrumentenpaneel tegen de sticks aan te komen, dus de console nog eens flink wat kleiner gemaakt. Dat deel op de eerder gemaakte dunne styreen plaat gelijmd:

photo 377708

Nu moet ik de rest van de console gaan scratchen.

Vervolgens het interieur in de romp gelijmd:

photo 377707

Dit pastte niet helemaal goed meer, waarschijnlijk was de paal een fractie te hoog. Bij het sluiten van de romp ontstaat nu toch weer een kier aand de onderzijde. Ik zal moeten kijken of ik dat kan verhelpen, en anders wordt het wat vulwerk.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement