Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


Een GB voor toestellen die uitsluitend als bommenwerper dienst hebben gedaan. Alle jaartallen zijn toegestaan mits er aan de volgende regels wordt voldaan:
  • Max. bommenlast: vanaf 3600kg
  • Het toestel moet specifiek als bommenwerper ontworpen zijn.
  • Experimentele toestellen mogen, mits er minstens 1 prototype is gebouwd. Bijvoorbeeld de XB-36 en de G8N1. Dus geen tekentafeltoestellen.



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 21 mei, 2016 19:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Mijn bijdrage aan de GB wordt de Handley Page Halifax Mk I van Revell .
Niet de Halifax die in het laatste nummer van Modelbouw magazine wordt beschreven maar het model wat daarvoor kwam.

photo 373134

Zoals te zien op de boxart zijn er 3 versies van te maken ,daartoe zitten er in de kit dan ook 2 verschillende neuzen en
2 verschillende vertikale stabilo,s .
De GR II versie heb ik ooit al eens gemaakt dus wordt het een Mk I of Mk II .

photo 373133


Foto,s van de sprue,s en verdere intro volgt bij het begin van de GB op 1 juni

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Laatst bijgewerkt door henny op zo 11 sep, 2016 16:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 mei, 2016 21:52 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ah, de 'oude' Matchbox kit. Moet goed te doen zijn als ik me goed herinner.

Ben benieuwd! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 mei, 2016 12:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Als het de oude Matchbox is, dan zul je er wel je plezier aan hebben. Indien je het bommenruim zou sluiten, dan zul je daar het meeste werk hebben met plamuren. Maar dan nog valt het mee. Hier en daar is de kit wel wat aan de ruwe kant en wat inaccuraat, maar toch een leuke om op de plank te zetten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 mei, 2016 18:37 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooi Henny! Hoe heb je die golfjes aan de zijkanten zo mooi gekregen?

Succes!
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 mei, 2016 18:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
golfjes aftekenen en uitsnijden uit een stuk brede tape Jan simpel en eenvoudig .

henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 mei, 2016 14:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Ik heb deze in een ver verleden ooit eens gebouwd.
Ik vond het een leuke kit om te bouwen... alleen paste hij niet goed.

Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken. Maar dat ie mooi gaat worden staat vast!

Grtz Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 mei, 2016 14:40 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
henny schreef:
golfjes aftekenen en uitsnijden uit een stuk brede tape Jan simpel en eenvoudig .

henny


Bedankt Henny. Wat me bij jouw kits altijd weer opvalt is dat je zo precies werkt. Dat heb ik nog niet onder de knie.

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jun, 2016 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Een vol operationele Halifax B Mk I, getankt en bewapend, had een gewicht van 24.947 kg, het bewapende prototype woog 22.226 kg. De brandtof was verdeeld over acht tanks in de vleugels tussen de motorgondels met een totale inhoud van 6.328 l. Daarnaast konden er twee tanks van elk 365 liter worden ondergebracht in de rustplaats voor 2 bemanningsleden boven het bommenruim. Ook kon er nog eens een tank van 725 l en tot drie tanks met elk 1.045 l inhoud in het bommenruim vastgemaakt worden wat de totale brandstofvoorraad op 10.200 l bracht. Het hoogteplafond met maximum gewicht bedroeg 5.486 m en het normaal bereik met zes bemanningsleden bedroeg 2.735 km. De maximale bommenlast was 5.896 kg en bestond uit verschillende bommen - verschil in gewicht en grootte - in het bommenruim en tot 226 kg in elk van de zes vleugelcellen, drie aan elke zijde.

Hoewel alle Britse bommenwerpers strikte ontwerpen hadden waaraan ze moesten voldoen waren deze voor de eerste Halifaxes de zuiverste. Bij de Halifaxes van de beginproductie waren er in het midden wapenstanden voorzien die afgesloten werden met op en neer gaande schuifdeuren. De zijdelingse wapenstand aan bakboord stond het verst naar voor, direct boven het instijgluik voor de bemanning dat naar binnen en opwaarts opende. In elk zijvenster konden er tot twee Vickers GO (gas-operated) machinegeweren worden opgesteld, iets wat geen algemeen gebruik was bij de Halifax sqdns. Voor elk wapen in de neustoren waren er 1.000 patronen voorzien en 6.800 patronen voor de wapens in de staart met nog eens 4.600 patronen in reserve.
De eerste productie Halifax B Mk I (L9485) vloog op 11 oktober 1940 en werd twee dagen later overgeplaatst naar Boscombe Down in Wiltshire voor gevechtstesten waar een kern van No.35 Sqdn was getraind geworden op het eerste prototype dat tijdelijk was uitgerust geworden met een dubbele besturing. Het tweede prototype werd eveneens zo gebruikt en toen de eenheid zich verplaatste, eerst naar Leeming en dan naar Linton-on-Ouse in Yorkshire, werden L7244 en L7245 behouden totdat er productietoestellen geleverd werden. De opwerkingsperiode van No.35 Sqdn duurde tot in de lente van 1941, toen er dan zes ervaren bemanningen beschikbaar waren. In de nacht van 10 maart vond de eerste operatie van de Halifax plaats toen zes toestellen van No.35 Sqdn Le Havre aanvielen. Alle zes toestellen keerden veilig naar Engeland terug maar één toestel werd bij vergissing boven Surrey door een RAF-jager neergehaald.
De nieuwe methode van werken die Handley Page voor de oorlog had ingevoerd legde geen windeieren. De oorspronkelijke bestelling voor 100 toestellen was vergroot geworden naar 500 onder de uitbreidingsplannen van 1938 van de RAF en de toewijzing door het Air Ministry van bijkomende productiecentra om daaraan tegemoet te komen. Overeenkomstig daaraan werd English Electric te Preston ,Lancashire, de eerste van een netwerk van onderaannemers die bekend werd als de Halifax Group. Later zou ook Fairey Aviation, Rootes Securities en de London Aircraft Production Group - die op zijn beurt uit de Londen Passenger Transport Board bestond en vijf firma's die voorheen bussen bouwden. Op het hoogtepunt van de productie beheerste de London Group 41 fabrieken. De Britse automobielindustrie, zoals deze van de US was een primaire bron met grote fabrieken met ervaren werknemers die beschikbaar werden voor het uitvoeren van nog nooit geziene grote bestellingen voor vliegtuigen van alle types.


Een foto van de echte kist die ik ga maken :
photo 374742

Handley Page Mk I Series 1 L9530 MP-L van No 76 Sqdn RAF bij een onderhoudsbeurt op Middleton St. George, County Durham.
L9530 werd neergeschoten tijdens een aanval op Magdeburg op 15 augustus 1941.

4 sprue,s lichtgrijs plastic met op sommige plaatsen vrij veel flash , en voornamelijk ingegraveerde panellines die tamelijk diep zijn.
Ik weet nog niet of ik die ga verhelpen , de rompdelen hebben dan weer opliggende panellines die eigenlijk ook niet juist zijn .

photo 374745

photo 374743

photo 374744

photo 374746

Clearparts , erg dik en niet echt doorzichtig

photo 374747


Decals voor de drie versies

photo 374748


Begonnen met de neusdelen aan de romp te verlijmen om later tijdens de bouw problemen te voorkomen

photo 374749

Deze kit is niet zo uitgebreid als de nieuwe van revell maar ik denk dat er wel iets van te maken is , het is het proberen waard
en misschien blijft er wel tijd genoeg over om ee 2de in deze GB te maken .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 jun, 2016 16:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Zoals gebruikelijk begonnen met het interieur van deze kit , helaas stelt het niet veel voor maar dat maakt niet uit want door het
dikke cockpitglas zal er bijna niets van te zien zijn .

photo 375992

En al snel kan dan de romp gesloten worden waarna het grote plamuurplezier kan beginnen.
vooral de aansluiting van de neus sectie met de romp kan wel een lik plamuur gebruiken .

photo 375990

De romp heeft een paar opliggende lijnen , het zijn er niet alleen veel te weinig maar ze zitten ook op de verkeerde plaatsen .
Eraf geschuurd dus .

photo 375993


en begonnen met het helemaal scriben van de romp aan de hand van een tekening .
Als het met een B-52 is gelukt dan zal het met dit lullig kleine kistje ook wel lukken denk ik .
Maar als je A zegt moet je ook doorgaan tot Z , dus ook de staartdelen en vleugels moeten gescribed worden .

photo 375994


Wegens dat het wel een saai werkje is en omdat ik dat getuur niet meer lang volhoud dan ook maar even
de vleugels en staartdelen in elkaar gezet .

photo 375991

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 jun, 2016 17:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat een klus, zeg, dat scriben. Vooral de ronde delen lijken me lastig te doen. Ik heb me daar nog nooit aan gewaagd. Gebruik je Dyno-tape als hulpmiddel?

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement