Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 172 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2016 11:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Mijn nieuwe project is een scratch model van de Scheldemusch, een eenpersoons vliegtuigje ontworpen door Theo Slot, die ook de Pander Postjager ontworpen heeft. Slot was bij de scheepswerf De Schelde terechtgekomen nadat die Pander eind 1934 had overgenomen. De Scheldemusch was bedoeld als een relatief goedkoop en gemakkelijk te vliegen (en te landen) toestel voor de amateur, ook bijvoorbeeld door zweefvliegers. De Scheldemusch was het tweede ontwerp van Slot bij de Schelde en de eerste vlucht van het prototype vond plaats in november 1935.

photo 372554

photo 372550

De foto en de maatschets komen uit het boek van Pieter van Wijngaarden.
Om een lage landingssnelheid van 50 km per uur te bereiken was het toestel uitgevoerd als tweedekker (groot vleugeloppervlak, dus lage vleugelbelasting). De vleugels waren uitgevoerd in houtbouw, verbonden door twee stelen N-stijlen, en vrijwel identiek; de bovenvleugel had rolroeren en een iets grotere V-stelling. De vleugel was bekleed met triplex vanaf de voorligger over de neus en tot de achterligger; het gehele oppervlak was bekleed met linnen. De staartvlakken, van hout met linnen bekleding, waren met een vijftal stalen buizen verbonden met romp en vleugels. Het korte rompje was een conventionele staalbuisconstructie, bekleed met linnen. De Scheldemusch seriemachines wogen 185 kg (leeg) en hadden een Praga B motor van 40 pk, die een duwschroef aandreef en het toestel een maximum snelheid gaf van 120 km per uur.
Bijzonder was het landingsgestel. Het vliegtuig had een bestuurbaar neuswiel en hoofdwielen afgeveerd met rubber en oleostijlen; het was het eerste in Nederland ontworpen vliegtuig met een dergelijke configuratie. Een andere bijzonderheid waren twee Handley Page kleppen (slats) voor de neus van de bovenvleugel, die zich automatisch openden als de snelheid te laag werd en overtrekken vrijwel onmogelijk maakten.
Er zijn zes exemplaren van de Scheldemusch gebouwd; geen enkele werd verkocht. Eén toestel overleefde de oorlog en werd voor het laatst in 1960 gezien in Engeland, waar het in 1940 verbleef voor testen door de RAF. Slot heeft ook nog een vliegboot versie van de Scheldemusch ontworpen, gebouwd en gevlogen.
Referenties:
T. Postma, Fokker, Bouwer aan de Wereldluchtvaart, Fibula - Van Dishoeck, Haarlem, 1979
C. van Steenderen Jr., Moderne Vliegtuigen, Overzicht der Voornaamste Moderne Sport-, Verkeers- en Militaire Vliegtuigen, J.M. Meulenhoff, Amsterdam, 1938
T. Wesselink & T. Postma, De Nederlandse Vliegtuigen, Alle vliegtuigen ooit in Nederland ontworpen en gebouwd, Unieboek B.V., Bussum, 1982
H.J. Hazewinkel, Vliegtuigbouw in Fokkers Schaduw, De geschiedenis van al die andere Nederlandse vliegtuigbouwers, 1988
H. Hooftman, Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Pander S.4 Postjager,
H. Hooftman, Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Scheldemusch en Scheldemeeuw, Cockpit-Uitgeverij, Bennekom, 1978
Luchtvaart Historisch Tijdschrift, Luchtvaartkennis, Jaargang 61, no. 2, ISSN 1381-9100, 2012
P. van Wijngaarden, N.V. Koninklijke Maatschappij De Schelde, Afdeling Vliegtuigbouw, ISBN 978-90-821390-1-3, Uitgeverij Wiel Eijdems, Eygelshoven, 2014
Flight Magazine, Safety First, May 20, 1937.
Ik heb tekeningen van de Nederlandse Vereniging voor Modelbouw, en ook in de boeken staan vrij veel tekeningen. Die van de NVM gebruik ik als referentie.

photo 372546

Ook nog een paar filmpjes. Het eerste is van het prototype van de Scheldemusch en de Scheldemeeuw, het tweede van een Britse waaghals die de Scheldemusch in de prak vloog.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj6_LDsoNzMAhXCiiwKHcMIBv4QtwIINTAE&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DHYI5g2FYImc&usg=AFQjCNGGYjNW1BlrV4L1PkdyfzVDY6oNVg
https://www.youtube.com/watch?v=maej6JmWXlc
Ik weet nog niet welke versie ik ga bouwen, die van de foto hierboven met gesloten cockpit of deze (in de uitmonstering voor de Luchtrally 1937 startend vanuit Parijs):

photo 372553

Spanwijdte van het modelletje wordt 92,5 mm, dus weer lekker priegelwerk.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op ma 15 aug, 2016 15:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2016 16:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Hoewel ik eigenlijk aan de F.K.58 zou moeten werken, intrigeert de Scheldemusch mij toch meer, vooral om uit te proberen hoe de verschillende onderdelen gemaakt zouden kunnen worden, te beginnen met de vleugels. Ik wil daar duidelijk verschil kunnen zien tussen het stuk dat met triplex bekleed is en het stuk wat met linnen bespannen is. Ik ga het zo proberen:

photo 372632

De neus en voorligger uit profiel van 2 x 2,5 mm, het vlakke triplex onderstuk uit 0,25 mm plaat, de achterligger uit 1 x 1 mm profiel. Dan achter de voorligger ook een profiel van 1 x 1 mm met daarbovenop een stripje van 0,5 x 0,25 mm. Dat geeft dan houvast voor het met linnen beklede deel aan de bovenkant, wat ik van 0,13 mm "plaat" ga maken (de stippellijn bovenaan; de stippellijn vooraan geeft aan hoe dat ongeveer in profiel geschuurd moet worden). Ook tegen de achterligger komt een stripje van 0,5 x 0,25 mm voor de bevestiging van de "linnen" bekleding aan de onderkant. Verder komen er hier en daar op strategische plaatsen nog wat wiggetjes tegen de achterligger om de bekleding in vorm te houden.
De vleugels worden uit een stuk vlak gebouwd, daarna in het midden doorgezaagd en de helften in de goede V-stelling aan elkaar gelijmd. De rolroeren worden uit de bovenvleugel gesneden en evenals de vleugeltippen apart afgewerkt.
Om het ribbenprofiel in het linnen gedeelte te krijgen heb ik een stripje van 0,13 mm sheet een beetje ingekerfd (= licht met het scalpel er overheen gegaan) en daarna op deze "snijlijn" geknakt. Als je het dan recht trekt geeft dat het goede effect: stijve ribben en doorhangend linnen daar tussen in.
Dus de vleugelproductie ziet er nu zo uit:

photo 372634

De vleugeltekening in 1:72 uitgelijnd op het tekenbord, daaronder een velletje 0,13 mm plastic geplakt, de globale maten van de bekleding uitgezet en de ribben ingekerfd. Boven de vleugeltekening het test stukje. Daarna de boel op maat gemaakt en twee van de vier linnen vleugelvelden geknakt.

photo 372633

Boven de gekerfde, nog niet gebogen delen, onder de verbogen delen. Inmiddels is de eerste "torsiebox" in elkaar gelijmd en de stijfheid valt mij niet tegen. Als die goed droog is, kan ik het profiel er in gaan schuren.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op ma 16 mei, 2016 19:43 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2016 16:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Weer een gaaf onderwerp Rob. Ik ga hem weer met plezier volgen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 mei, 2016 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De vleugelopbouw dan. Eerst de voorkant in profiel geschuurd. Om het spul meer houvast te geven, het ik het op een latje geplakt.

photo 372954

Dit werkt tenminste:

photo 372952

Daarna begonnen de huid aan de voorrand te lijmen. Eerst de bovenhuid.

photo 372953

Dat ging redelijk goed, al loopt die ultradunne plasticlijm makkelijk over het oppervlak, en laat dan lelijke vingerafdrukken achter als je dat aanraakt. Daarna wat 0,5 mm dik ribbetjes aangebracht en verstevegingen op de plaats waar de N-stijlen moeten komen.

photo 372951

De tippen heb ik recht afgesneden, en dat was niet goed; ze zijn ronder, er moet dus meer materiaal blijven staan.
De onderhuid lijmen was geen groot succes; het randje op de achterligger was te smal om de huid op te lijmen, dus op sommige plaatsen ontstonden er nogal grote deuken. Dat heb ik geprobeerd te repareren door op een aantal banen tussen de ribben een extra huid aan te brengen. Niet briljant.
Erger was dat de 0,13 mm dunne huid, zelfs bij spaarzaam gebruik van de Tamiya lijm, erg kwetsbaar was, en zelfs zonder aanraken al ging vervormen.

photo 372950

photo 372949

Eindoordeel: Scrappen. Nieuw ontwerp maken gebaseerd op 0,25 mm huid.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 mei, 2016 23:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Rob,

Ik zag het helaas te laat, je volgde dezelfde manier van vleugelbouw, als ik bij de Short 184 toepaste. Die vloeibare lijm werkt ook veel te aggressief, vandaar die deuken.
Probeer het eens met Bison Model Plastic, werkt goed en minder gevaar voor die kuilen. Heb je geen 0,3 mm plaat ? Je idee van de vleugel voorrand is goed, alleen het lijmvlak voor de linnenbekleding wat langer houden.

Vleugel tippen zijn altijd problematisch, ik zou de vleugel uiteinden recht houden en er dan apart een stukje plastic tegen aan lijmen en in profiel vijlen. Met wat plamuur de naad verder afwerken.

Leuk ding trouwens, gelukkig is alles redelijk recht en vierkant. Alleen 1/72, dat wordt inderdaad weer priegelen. :)

Veel succes verder met je bouw, ik blijf het volgen,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 mei, 2016 8:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik ga 0,25 mm plaat gebruiken, net zoals voor het niet ingekerfde deel aan de onderkant. Dat blijft goed, zelfs met agressieve lijm. En verder niet te gehaast werken, dat zou samen met de bredere plakrandjes moeten werken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 mei, 2016 15:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De huidvelden met 0,25 mm plaat waren geen succes: De plaat brak bij het lichtjes buigen op de ingekerfde ribben. Dus maar weer terug naar de oude methode, die ik ook voor de F.K.23 en F.K.26 heb toegepast: Op een "zachte" ondergrond de ribben inkrassen met een trekpen.

photo 373064

De ribben zijn dan iets minder duidelijk te zien, want bij te ver doorbuigen heeft de plaat nog steeds de neiging te breken. Ook de opbouw van de vleugel moet nu iets anders.

photo 373062

Lichtblauw is 2 x 2,5 mm strip, wordt ongeveer op de stippellijn in profiel geschuurd; geel 0,7 x 1,0 mm strip; blauw 0,5 x 1,0 mm strip; groen 0,25 mm plaat, 5 mm breed; rood 0,25 mm plaat, ribben ingekrast.
In profiel schuren zoals de vorige keer, geeft geen problemen. Zo ziet het er dan uit zonder de delen waarin de ribben gekrast zijn. De dwarsbalkjes zijn ook van 0,5 x 1,0 mm strip. Daarna de huidvelden lijmen. De bovenkant:

photo 373060

En de onderkant:

photo 373061

En en profile (voor het lijmen van de vleugelachterrand):

photo 373058

De achterrand wordt, nadat de lijm goed droog is, nog voorzichtig wat dunner geschuurd. Voor de maatgevoeligen:

photo 373059

Alles is gelijmd met de extra dunne Tamiya lijm; de 0,25 mm plaat is daar goed tegen bestand. Ik zal nu de vleugel wel moeten spuiten :roll: om niet de ribben weer kwijt te raken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 mei, 2016 16:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi werk... misschien kan je bij een volgende vleugel een boven- of onder plaat lichtjes voorafschuinen. Dat kan redelijk wat schuurwerk achteraf besparen. misschien kan je het effect van de ribben later iets versterken bij het schilderen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 mei, 2016 20:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Rob,

Je nieuwe methode geeft zeker een beter resultaat. Net wat Silenoz schrijft, om de achterranden mooi dun te krijgen, de randen aan de binnenkanten schuin afschuren, zal misschien nu niet meer gaan, maar voor de volgende keer beter. :wink:

Ook een idee, om de ribben later een beetje op te halen, na de definitieve kleur, met pastelkrijt wat lichte of juist donkere kleur aan de ribben wat meer accent geven. Hierna de laatste slotvernis er over. Of nog simpeler, gewoon goede kleurpotloden gebruiken. Dat heb ik bij de DH-4 M gedaan.

Als laatste, dat scheuren van het plastic bij het inkerven, daar heb ik ook ervaring mee, helaas. Je gebruikte nu een passerpen, misschien is de punt wat te scherp, waardoor het materiaal beschadigd raakt. Ik gebruik gewoon een schaar, waarvan ik de punt wat dunner heb gevijld, dus niet scherp maar rond. Wat ook misschien een rol speelt, het plastic verouderd en wordt dan bros en minder elastisch en scheurt het sneller, (plastic moeheid?). Dat fenomeen kwam ik namelijk tegen.

Maar ik vind het best leerzaam, hoe je de vleugel opbouwt.

Veel succes, even duimen dat het allemaal lukt,
groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 mei, 2016 15:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Interessant vliegtuigje. Leuke keuze en mooi begin.

Voor het maken van de rillen geeft inkerven inderdaad vaak beschadigingen die breuk veroorzaken.
Ik heb met dun styreen goede ervaringen met een 'embossing Ril Pen'
Dat is een metalen pen met een dun glad bolletje aan het eind. Ze bestaan in dikke uitvoering (onbruikbaar voor dit doel) maar ook dun (minder dan halve mm) en deze laatste werken erg goed.

Zoek maar eens op Embossing pen / Ril Pen.

Verder succes!
Ik volg het met belangstelling.

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 172 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement