Mijn nieuwe project is een scratch model van de Scheldemusch, een eenpersoons vliegtuigje ontworpen door Theo Slot, die ook de Pander Postjager ontworpen heeft. Slot was bij de scheepswerf De Schelde terechtgekomen nadat die Pander eind 1934 had overgenomen. De Scheldemusch was bedoeld als een relatief goedkoop en gemakkelijk te vliegen (en te landen) toestel voor de amateur, ook bijvoorbeeld door zweefvliegers. De Scheldemusch was het tweede ontwerp van Slot bij de Schelde en de eerste vlucht van het prototype vond plaats in november 1935.
De foto en de maatschets komen uit het boek van Pieter van Wijngaarden.
Om een lage landingssnelheid van 50 km per uur te bereiken was het toestel uitgevoerd als tweedekker (groot vleugeloppervlak, dus lage vleugelbelasting). De vleugels waren uitgevoerd in houtbouw, verbonden door twee stelen N-stijlen, en vrijwel identiek; de bovenvleugel had rolroeren en een iets grotere V-stelling. De vleugel was bekleed met triplex vanaf de voorligger over de neus en tot de achterligger; het gehele oppervlak was bekleed met linnen. De staartvlakken, van hout met linnen bekleding, waren met een vijftal stalen buizen verbonden met romp en vleugels. Het korte rompje was een conventionele staalbuisconstructie, bekleed met linnen. De Scheldemusch seriemachines wogen 185 kg (leeg) en hadden een Praga B motor van 40 pk, die een duwschroef aandreef en het toestel een maximum snelheid gaf van 120 km per uur.
Bijzonder was het landingsgestel. Het vliegtuig had een bestuurbaar neuswiel en hoofdwielen afgeveerd met rubber en oleostijlen; het was het eerste in Nederland ontworpen vliegtuig met een dergelijke configuratie. Een andere bijzonderheid waren twee Handley Page kleppen (slats) voor de neus van de bovenvleugel, die zich automatisch openden als de snelheid te laag werd en overtrekken vrijwel onmogelijk maakten.
Er zijn zes exemplaren van de Scheldemusch gebouwd; geen enkele werd verkocht. Eén toestel overleefde de oorlog en werd voor het laatst in 1960 gezien in Engeland, waar het in 1940 verbleef voor testen door de RAF. Slot heeft ook nog een vliegboot versie van de Scheldemusch ontworpen, gebouwd en gevlogen.
Referenties:T. Postma, Fokker, Bouwer aan de Wereldluchtvaart, Fibula - Van Dishoeck, Haarlem, 1979
C. van Steenderen Jr., Moderne Vliegtuigen, Overzicht der Voornaamste Moderne Sport-, Verkeers- en Militaire Vliegtuigen, J.M. Meulenhoff, Amsterdam, 1938
T. Wesselink & T. Postma, De Nederlandse Vliegtuigen, Alle vliegtuigen ooit in Nederland ontworpen en gebouwd, Unieboek B.V., Bussum, 1982
H.J. Hazewinkel, Vliegtuigbouw in Fokkers Schaduw, De geschiedenis van al die andere Nederlandse vliegtuigbouwers, 1988
H. Hooftman, Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Pander S.4 Postjager,
H. Hooftman, Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Scheldemusch en Scheldemeeuw, Cockpit-Uitgeverij, Bennekom, 1978
Luchtvaart Historisch Tijdschrift, Luchtvaartkennis, Jaargang 61, no. 2, ISSN 1381-9100, 2012
P. van Wijngaarden, N.V. Koninklijke Maatschappij De Schelde, Afdeling Vliegtuigbouw, ISBN 978-90-821390-1-3, Uitgeverij Wiel Eijdems, Eygelshoven, 2014
Flight Magazine, Safety First, May 20, 1937.
Ik heb tekeningen van de Nederlandse Vereniging voor Modelbouw, en ook in de boeken staan vrij veel tekeningen. Die van de NVM gebruik ik als referentie.
Ook nog een paar filmpjes. Het eerste is van het prototype van de Scheldemusch en de Scheldemeeuw, het tweede van een Britse waaghals die de Scheldemusch in de prak vloog.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj6_LDsoNzMAhXCiiwKHcMIBv4QtwIINTAE&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DHYI5g2FYImc&usg=AFQjCNGGYjNW1BlrV4L1PkdyfzVDY6oNVghttps://www.youtube.com/watch?v=maej6JmWXlcIk weet nog niet welke versie ik ga bouwen, die van de foto hierboven met gesloten cockpit of deze (in de uitmonstering voor de Luchtrally 1937 startend vanuit Parijs):
Spanwijdte van het modelletje wordt 92,5 mm, dus weer lekker priegelwerk.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.