Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 22 apr, 2016 14:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
sinds een tijdje ben ik bezig met deze kit, gewoon stukje opkuisen enz... Het is de bedoeling om tussendoor aan deze te werken en deze recht uit de doos te maken, maar eenbeetje te oefenen op verschillende technieken, zonder me te verliezen in teveel details.

iets meer over dit toch wel aparte voertuig:

deze werden door de Russen veelvuldig gebruikt in zowel de winteroorlog als de 2de wereldoorlog om communicatie, post, medicijnen enz rond te brengen in Rusland gedurende de winterperiodes, maar ook om grenzen van bepaalde gebieden te bewaken/patrouilleren.

De aerosani's ontstonden als een recreatief voertuig rond 1903, en bestonden uit een lichte multiplex behuizing, die op skies werd geplaatst en aangedreven werd door oude vliegtuigmotoren en propellors.

Afbeelding

In 1910 werd dit type voertuigen voor het eerst gebruikt in de rol van verkenner, communicatie rondbrengen en het uitvoeren van lichte raids achter de linies. In de winteroorlog tegen Finland kregen sommige voertuigen een licht machinegeweer. Daar werden ze meestal ingezet voor transport, verbinding tussen troepen, medische evacuatie in diepe sneeuw, maar meestal in open terrein en bevroren rivieren en meren omdat deze een beperkte maneuvreerbaarheid hebben (bossen) en niet goed hellingen konden nemen. Hun grootste voordeel was dat ze door onbegaanbaar terrein zoas diepe sneeuw konden bewegen waar andere voertuigen totaal niet konden bewegen. Wegens hun houten constructie waren de niet gepantserd en niet geschikt voor rechtstreekse aanvallen achter de linies, maar in samenwerking met troepen op skies konden deze wel bliksemaanvallen uitvoeren van het hit en run type. de skitroepen werden dan voorgetrokken door deze voertuigen.

Afbeelding

de RF-8 werd aangedreven door een GAZ m-1 truckmotor van 37kW en een metalen propeller, had geen bepantsering, heeft 1 enkel 7.62mm machinegeweer en kon een snelheid bereiken van 50km/h

de doosh:

Afbeelding

wat er in de doos zit..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en wat ik tot nu toe gedaan heb:

de rompdelen gekuist geprimerd en in basiskleur:

photo 372934

photo 372935

photo 372936

photo 372937

photo 372938

photo 372944

en de poging voor de houtstructuur:

photo 372947

photo 372946

photo 372945

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Laatst bijgewerkt door Silenoz op do 19 mei, 2016 16:08 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 apr, 2016 16:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Leuk klein kitje, perfect om even tussendoor aan te bouwen lijkt me. Het ziet er ook vrij gedetailleerd uit, hoe is de pasvorm? Ook mooi dat er een crew bij zit, dan kun je het model gelijk ook wat opleuken met de bemanning erbij.
Mooie houtnerf aan de binnenkant, wel jammer dat er zoveel pinmarks op de onderdelen zitten. Maar ik denk dat de meeste uiteindelijk niet meer te zien zijn, als de romp dicht zit.
Die Aerosan op de eerste foto is overigens ook een apart geval zeg, lijkt me ook een gevalletje doodskist op ski's. :mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 apr, 2016 20:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 dec, 2015 17:19 pm
Berichten: 267
Woonplaats: Driehuis
Wat een leuke en aparte kit. Is weer eens wat anders.

De houtlook heb je er mooi opgekregen. Hoe heb je dat gedaan?

_________________
Gr.
Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr, 2016 10:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Bedankt, ik heb de volgende techniek gebruikt die hier door iemand anders gepost werd: http://www.agapemodels.com/2009/09/23/s ... ood-grain/

Ik denk om deze nog eens te herhalen om meer kleurvariaties te hebben.

De ejectormarks zijn na samenvouwen niet meer zichtbaar, ze komen telkens achter panelen. Die eerste is inderdaad een aparte, niet zo gezellig ook achter de propeller en uitlaat...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr, 2016 11:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dat zijn zo van die interessante modelletjes die de diversiteit van de modelbouw toch maar weer eens benadrukken. :)
Als ik me goed herinner werd hier op het forum een grotere broer van deze gebouwd? :roll:
Nu goed, niettegenstaande niet echt mijn ding, ga ik toch volgen... gewoon uit interesse. :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 apr, 2016 10:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
de laatste tijd een beetje verder geoefend met de woodgrain, en daar toch meer tevreden over:

photo 372948

eerst een basis lichtbruine onderzijde (yellow ochre van vallejo) dan licht insmeren met raw sienna, een paar dotjes burnt umber/ vandijcke brown ertussen opensmeren. met een harde platte borstel de basisstructuur (rechte lijnen trekken) en met een zachtere dan de krommingen rond de noten gedaan. Met een fijne ronde borstel de binnenkant van de noten uitgewerkt en dan nog een klein puntje donkere olieverf waar de noot zich zelf bevind.

@Tomska: het model past heel goed samen, tot nu toe nog geen enkel aarhh-moment tegengekomen. Het enige wat ik verwijderd heb zijn de plethora aan rivetten/nagels aan de buitenzijde, omdat daar enkel de rivetten zaten om de raampartij te monteren. De rest is ruwweg weg geschraapt, is er nog iets van zichbaar, niet iedereen slaat zijn nagels even diep ;-)

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Laatst bijgewerkt door Silenoz op do 19 mei, 2016 16:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 apr, 2016 12:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Knap werk bij het houtwerk zeg, het is bijna niet van echt te onderscheiden. :brouw: . Die techniek ga ik onthouden, voor als ik ook eens wat houtwerk moet schilderen.
En beter klinknagels teveel dan te weinig, die kun je tenminste gewoon eraf halen. Klinknagels bijmaken is een stuk vervelender om te doen. :mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 mei, 2016 16:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
beetje verder opgeschoond aan deze, moet nog wel een beetje verder geplamuurd worden:

photo 372940

photo 372939

de stangen voor de bescherming van de propellor waren reeds gebroken aan de sprue, maar deze keb ik toch nog redelijk kunnen herstellen

photo 372942

De MG staat ondertussen in zijn zwarte jasje, maar dat is voor de volgende keer

photo 372943

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 mei, 2016 12:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
beetje verdergedaan aan de MG:

zwarte basis:
photo 373039

Met een potlood/grafiet langs de randen en uitstekende delen gelopen en een paar krassen ingebracht (niet zo goed zichtbaar op de foto... in 't echt komt het beter uit):
photo 373038

photo 373037

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 mei, 2016 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Mooie vorderingen Silenoz, maar waarom heb je eigenlijk die gele basiskleur erop gezet? Wil je dit straks door het wit heen laten komen (houtchips), of ben je iets anders, niet-winters van plan?

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement