Bouwverslag Nr.3
Het heeft enige tijd geduurd, maar ik kan nu weer laten zien van de voortgang. Ik had het de laatste tijd erg druk met andere dingen en ook dit gedeelte van de bouw
ging heel veel tijd in zitten.
Enfin, bij het vorige verslag was ik bezig met het aanbrengen van de rompplaten. Bij de neus kon ik even niet verder want ik moest nog het cockpit interieur bouwen, een dichte romp werkt gewoon lastiger. Dus wat buisframe van getrokken plastic staf aangebracht en vervolgens het instrumentenpaneel met daaraan het voeten stuur geplaatst.
De stoeltjes maakte ik van gebogen dun plaat (0,5 mm) en de zitting uit dik materiaal. De veiligheidsriemen zijn van dun aluminium verpakkingsmateriaal. Altijd een aardig klusje om 2 gelijke stuurwielen te maken. Hiervoor heb ik deze keer koper draad en plasticstangetje gebruikt. De stoelen heb ik zilver aan de buitenkant geverfd, de binnenkant was volgens mij bekleed met leer, dus bruin gehouden.De rest van het interieur blijft giswerk, ik heb alles maar neutral in lichtgrijs gehouden.
Hierna kon ik de buiten platen bij de neus aanbrengen. Dit is ook passen en meten, dus vijlen en plamuren, om de overgang van vlak naar rond te krijgen.
Toen kwam het lastige gedeelte aan de beurt. De bouw van het "glazen huis" .
Ook voor Robh zal ik het hier stap voor stap trachten uit te leggen hoe ik te werk ben gegaan.
Na wat piekeren hoe we dit het beste konden aanpakken, heb ik eerst maar een schotje op de romp geplakt, waar later de vleugel op aan mijn sluiten. Hierdoor kon ik de vleugel naar later verplaatsen en zo werkt het allemaal wel makkelijker. Wat ook eerst moest gebeuren was het verwijderen van een stukje plaatwerk, op de plaats waar de voorste windscherm moest komen.
Het leek me het beste eerst maar dat lastige windscherm aan te brengen. Toen ik zo de bouwtekeningen en ook de foto's bekeek, kreeg ik de indruk, dat men toen ook met het probleem zat van ,uit rechte stukken glas schuine vlakken te bouwen. Het sluit gewoon niet op elkaar aan.
Het deed me eigenlijk denken aan die prachtige tekening "de Watertoren "van Escher. Het lijkt logisch, maar het klopt niet.
Ik heb eerst maar wat gepast en gemeten met stukjes karton, om de juiste hoeken en afmetingen te bepalen. Vervolgens weer aan de slag gegaan met de nodige DVD doosjes om hieruit stukjes te zagen. Wat ik al eerder schreef, het is mooi materiaal maar lastig om te zagen, het splintert en scheurt heel snel aan alle kanten.
Na wat mislukte exemplaren, had ik toch een windscherm, met zelfs de juiste hoek.
Vervolgens kon ik heel voorzichtig, de openingen in de romp, voor de voorruiten, dichtstoppen en glad vijlen
Hierbij zag ik, dat helaas de binnenkant van de cabine ramen vol stof zaten, altijd een probleem, meestal kn je met wat kloppen en tikken de boel weg krijgen, hier dus niet. Ik heb daarom maar ten einde raad een gat in de romp gemaakt, op de plaats waar de vleugel komt. Zo kon ik tenminste met een kwastje de boel schoon borstelen.
Volgende stap, de zijramen. Dit is de tricky one. Van een schuine achterkant naar een rechte voorkant. Hier komt Escher om de hoek kijken. In het echt kan je op foto's zien, dat de zijramen niet aansluiten op de sponningen van de voorruiten. Ik moest hier een beetje smokkelen om alles toch nog een beetje op elkaar te laten aansluiten. Na de nodige mislukte pogingen had ik het eindelijk voor elkaar.
Toen was het dakgedeelte aan de beurt. Hier ben ik op dezelfde manier te werk gegaan als bij mijn Super-Universal. OOk weer eesrt een kartonnen malletje geknipt en hiermee plastic plaat uitgezaagd en op maat gevijld. Laatste stap was in het middel met een hobbymes een diepe voor te trekken en voorzichtig door te vouwen.
De laatste loodjes. Het voorste bovenstuk van de cockpitruiten. Eerst henb ik dezelfde methode gevolgd als het middenstuk.
Het resultaat was ik toch niet tevreden mee, op de tekening zit een soort stepje tussen de twee gedeeltes, dus maar weer opnieuw een voordeel uit dun verpakkingsmateriaal geknipt en dat zag er een stuk beter uit.
Ik heb alles met vloeibare kleurloze velpon lijm aan elkaar gelijmd. Dt werkt toch wel het beste. Zeker bij dit soort klussen, je moet alles vaak een paar keer overdoen,
en dan kun je met deze lijm tenminste alles weer schoonmaken. Maar het is en blijft een aardig geduld werkje, ik ben er dagen aan bezig geweest. ...zucht....
Er rest nu nog, alles naden en kieren, netjes met aluminium tape strookjes af te werken.
Hierna ga ik denken om de vleugel te maken. Dat wordt weer een oefening houtbewerken. Tot zover dit verslag, zijn jullie weer op de hoogte,
Met vr.gr.
JohnH