Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 26 maart, 2016 12:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Voordat de spandraden aangebracht kunnen worden moeten eerst de decals op de vleugels geplakt worden. Om de juiste plaats te bepalen was een foto uit het boek van Hooftman het beste geschikt.

photo 366325

Het witte vierkant moet dus juist binnen de buitenste spandraadbevestiging aan de achterligger komen. Wat nu ook weer aardig is in verband met de discussie in dit draadje of spandraden voor en achter nu wel of niet bij dezelfde vleugelrib zaten. Zonder een uitspraak te willen doen over de E.III [René :wink: ], bij de M.8 echt niet, dus. Zie het rode en gele cirkeltje.
Decals geplakt.

photo 366326

En pot enzovoorts, op de foto zie je dan, dat die op de linkervleugel net op het gaatje voor de spandraad zit. Dus er af gesloopt (decal in de kreukels dus weggooien), en een nieuwe er op. Gelukkig had ik er twaalf geprint, waarvan er nu zes op zijn. Want ook bij de eerste poging was er al eentje dubbelgeslagen en bij het omklappen beschadigd. Toont wel aan dat ze lekker dun zijn. De kreukeltjes op de foto zijn van de SOL, die nog niet droog is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 maart, 2016 10:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Lekker bezig Rob. Zoals ik het zie, lopen er spandraden (blauw en groen) tot net voorbij de decal (lijken nog steeds in dezelfde rib te zitten :lol: ). De gele zit net voor de decal naar de voorzijde van de vleugel en de rode gaat tot bijna het eind van de decal ook naar de voorzijde van de vleugel. Dan zie ik ook nog een draad lopen die lijkt op te houden bij de achterrand van de vleugel, maar ik vermoed dat die in de schaduw verder loopt naar ??

photo 366441

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 maart, 2016 11:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Wat erg, hè, zo'n discussie over een paar millimeter verschil :lol: . Jouw plaatje is bijna goed, behalve dat de blauwe lijn eindigt aan de linker kant (of moet ik stuurboord zeggen?) van en in het vierkant/de schijf (bol mag niet van Luuk) onder de vleugel. Hierbij helpt het als je de achterste vleugelligger (die loopt langs de inkeping van de vleugel naast de romp) in de vleugel tekent. Daar moeten de achterste spandraden ophouden.
En er is iets vreemds met de gele lijn. Die zou moeten lopen naar het middelste (voorste) puntje van de omgekeerde W, maar lijkt naar het puntje van de achterste V-stijl te lopen. Dat is vreemd, want dat punt wordt alleen gebruikt voor het scheluw trekken van de vleugels. Naar de wielpoot kan hij niet lopen, want die is aan de bovenkant afgeveerd in de romp, en dan zou bij de landing de spandraad slap gaan hangen en zouden de wielpoten gaan wiebelen bij wisselende vleugelbelastingen in de vlucht. Niet echt een spandraad dan, dus. Zou deze foutieve bevestiging van de spandraden de oorzaak zijn geweest van de zeer korte carrière van de M.8 bij het Nederlandse leger?

photo 362607

De foto uit Weyl geeft iets meer duidelijkheid voor de bevestiging aan het onderstel, maar niet voor die aan de vleugel.

photo 362608

En die in Grosz is heel erg duidelijk.

photo 362603

Waarom heb ik hier niet eerder naar gekeken?
Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 maart, 2016 16:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb het ding(etje) even op zijn wieltjes gezet.

photo 366495

Het blijft erg lastig om de banden van die kleine wieltjes (4,9 mm diameter) netjes te schilderen. Ik moet ook oppassen ze niet te scheef te ztten, dat staat niet goed.
De eerste poging spandraden tussen de onderstelbuizen aan te brengen.

photo 366494

Valt me mee. Gewoon 0,06 mm vissnoer op maat afgeknipt, in de pincet pakken, uiteinden in de dunne secondelijm dopen en op de goede plaats laten landen. Dat laatste valt niet mee. Het snoer is verder stijf genoeg om gewoon te blijven zitten. Ik vraag me wel af of het niet te stijf is om op deze schaal nog gespannen te kunnen worden. Van later zorg.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 maart, 2016 17:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de voorste spandraden ingeregen en vastgezet bij de pylons.

photo 366497

Het is lastig de vleugels horizontaal te krijgen, en je ziet de "bocht" van de draden bij de gaatjes natuurlijk wel meer op deze schaal.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 maart, 2016 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
robh schreef:
photo 362603


Da's inderdaad een mooie referentiefoto. Mooi om te zien dat de voorste en achterste draden niet in dezelfde ligger zitten :mrgreen: .

robh schreef:
Het is lastig de vleugels horizontaal te krijgen, en je ziet de "bocht" van de draden bij de gaatjes natuurlijk wel meer op deze schaal.


Qua formaat en ieligheid inderdaad erg lastig, maar die bocht in het draad is toch niet nodig? Doe je het aanbrengen van de draden á la E.III? Ter inspiratie nog even de E.III van mij.
photo 243514

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 maart, 2016 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Je bedoelt die bocht in de vierde draad links onder? Die is gelukkig van het eindje draad wat afgesneden gaat worden. En jouw E.III was toch 1:72? Nou, 1:144 is wel wat kl .... ger :roll: Zeker als het zooitje zo slap is als bij de M.8 met z'n twee zielige liggertjes.
Ik ga denk ik maar proberen eerst die vleugel eens goed horizontaal te krijgen door hem met vier spandraden (links, rechts, onder en boven) in vorm te trekken. En dan de rest aan te brengen. Hoop dat ik het spul nog netjes los kan krijgen van het onderstel en de pylon.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 maart, 2016 23:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Oh ja. Die van jou is 1:144. Da's net weer even anders inderdaad, was ik even vergeten.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 maart, 2016 13:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De spandraden zonder veel beschadigingen los kunnen krijgen. Daarna het model een lichte wash gegeven met raw sienna olieverf, sterk verdund met benzine in de hoop dat dat de ribben een beetje zou ophalen.

photo 366836

Valt dus een beetje tegen. Nu weer op naar het verspannen van de vleugels (dit keer echt om ze horizontaal te krijgen).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 maart, 2016 13:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Al een paar verslagen gelezen van WOI bouwers, en meestal gaan die als volgt te werk:

heel bleke basislaag, dan de ribben aftapen, iets donkerder spuiten, en daarna eventueel visueel het licht doorhangen van het doek simuleren door de randen tegen de ribben nog iets te verdonkeren

blijft dat het een gepriegel wordt met deze kist, maar het is wel een machtig project. In verband met de spandraden, kan koprdraad van 0.1mm of 0.2mm geen oplossing bieden? of is dit nog steeds te dik?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement