Alleen de VFW 614 bouwen werd een beetje eentonig en dus maar een kleintje er naast gezet.
De Fokker M.8 of A.I was een twee persoons lesvliegtuig en artillerieverkenner, waarvan het prototype vloog in september 1914.
Het was een eendekker zoals de hele E-serie en was een verbeterde uitgave van de M.5L. Om het uitzicht te verbeteren was de vleugel op de bovenste rompgordingen bevestigd en in de rompzijkant onder de vleugel zaten grote vensters bespannen met het doorzichtige cellon en de romp was 40% breder. Ook was het toestel voorzien van een nieuw type stuurknuppel waarop een blip-schakelaar gemonteerd was, nodig om met een vliegtuig met rotatiemotor makkelijk bochten naar beide kanten te kunnen maken (door het grote traagheidsmoment van de draaiende motor moest bij een bocht in een van de twee richtingen de motor vrijwel af gezet worden). De motor van een 80 pk Oberursel, dwarsbesturing was door het scheluwtrekken van de vleugel. De vleugel had dezelfde spanwijdte als die van de M.5L en met twee personen aan boord had het vliegtuig dezelfde prestaties als de M.5L bemand met één persoon.
Deze foto komt uit het boek van Engels, en toont Bernard de Waal die zich voorstelt met een fraai gedicht.
Een M.8 heeft een noodlanding in Nederland gemaakt, en heeft daarna hier gevlogen als LA 34. Hugo Hooftman in zijn boek Van Brik tot Strafighter, deel I en Schoenmaker in het boek Vliegtuigen van de KLu geven een foto’s van de “Nederlandse” M.8 daarvan; een aardige kandidaat uitmonstering voor het model.
In totaal zijn er 80 stuks gebouwd, waarvan er twintig dienst gedaan hebben op de vliegschool van Fokker in Schwerin-Görries (foto uit boek van Engels).
Hierbij wat foto’s en een maatschets uit de boeken van Grosz, Leaman, Weyl en Engels.
Afmetingen en prestaties uit Hegener en Weyl (anderen geven bijna uitsluitend alleen de motor):
Crew 2
Span (m) 9.57
Length (m) 7.28
Maximum speed (km/hr) 135
Take-off weight (kg) 635
Empty weight (kg) 363
Engine Oberursel U.0 80 hp
Armament 1 Mauser rifle
Referenties:
1. A.S. Engels, Fokker und seine Flugzeuge, ISBN 3-930571-52-8, 1996
2. N. Geldhof, De Fokker D.VII, In Dienst van de Nederlandse Luchtvaart, ISBN 978-90-804981-36, 2008
3. P.M. Grosz, Windsock Datafile 91, Fokker E.I/II, ISBN 1 902207 46 7, Albatros Productions Ltd., Berkhamstead, UK, 2002
4. P.M. Grosz & V. Koos, Fokker Flugzeugwerke in Deutschland 1912-1921, ISBN 3-89880-355-4, 2004
5. H. Hegener, Fokker, The Man and the Aircraft, ISBN 0-8168-6370-9, 1961
6. H. Hooftman, Van Brik tot Starfighter, Deel I: Met stofbril en leren vliegkap, La Rivière & Voorhoeve, Zwolle, 1962
7. J. van Huijstee, Vervlogen jaren van Fokker, Van Soeren & Co, Amsterdam, 1997
8. V. Koos, Die Fokker-Flugzeugwerke in Schwerin, Geschichte - Produktion - Typen, ISBN 3-928820-21-4, 1993
9. P. Leaman, Fokker Aircraft of World War One, ISBN 1 86126 353 8, 2001
10. T. Postma, Fameuze Fokker Vliegtuigen, Luchtvaart in Beeld nr. 1, Omniboek, Kampen, 1978
11. T. Postma, Fokker, Bouwer aan de Wereldluchtvaart, Fibula - Van Dishoeck, Haarlem, 1979
12. W. Schoenmaker & T. Postma, Klu Vliegtuigen, De vliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht vanaf 1913, ISBN 90 6013 966 6, 1987
13. F. Troost, S. van der Zee & W. van Zoetendaal, Salto Mortale - Fokker in bedrijf 1911-1996, ISBN 907557410X, 1998
14. A.R. Weyl, Fokker: The Creative Years, Putnam, London, 1965
Ik zag het model voorbij komen bij Hannants, en het kopen was een must, want ik had nog geen M.8.
De maat van het doosje was verontrustend (6 x 11 cm), het openen van het kitje was een schok. Verschrikkelijk klein, en welgeteld 12 onderdelen, met nog wat groen binddraad om landingsgestel en cabane van te maken. En maar één stoel.
De bouwbeschrijving is een maatschets, vrijwel op schaal, dus nuttig om het onderstel van te bouwen.
Kijken wat het wordt.
Rob