Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 26 feb, 2016 1:38 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
OV-10A/D Bronco


Goedenavond,

Voor het eerst in lange tijd weer eens een echt WIP verslag van mijn kant, ik ben benieuwd hoe dat zal gaan. Ik ben het zo onderhand al een beetje verleerd eigenlijk. Het schrijven, maar ook het goed onthouden om op tijd foto's te maken voor in het verslag. :roll: Maar we gaan het proberen. Ik heb de afgelopen tijd hier een aantal hele interessante bouwwerken voorbij zien komen met veel scratchwerk en dat maakte dat ik besloten heb om weer eens een vliegtuig te bouwen in plaats van altijd maar weer dakflappers, rups- en wielvoertuigen. En ja, als je dan toch bezig bent, waarom zou je dan niet meteen 2 tegelijk bouwen? Dat is wel zo efficiënt en bovendien erg leuk omdat je dan mooi de verschillen kan zien tussen de 2 kitjes en kan spieken of er misschien her en der wat ontbreekt. (Wat overigens zeker het geval is...) Ik heb voor dit nieuwe project gekozen voor een toestel dat ik altijd al erg mooi heb gevonden, namelijk de Bronco. Waarom dan? Nou, het is ten eerste een vreemde eend in de bijt maar het toestel heeft in mijn ogen ook een erg bruut uiterlijk en heeft bovendien met erg interessante kleurtjes rond gevlogen. Voor mijn project kijken we echter maar naar één kleur: ZANDBAKBRUIN! En oh ja, iets donkerder ZANDBAKBRUIN! en nog wat grijze meuk aan de onderzijde. Beide toestellen krijgen het zandbruine camouflage schema dat de Amerikaanse mariniers gebruikten ten tijde van de Golfoorlog van 1991. Die oorlog is de laatste tijd overigens weer wat in de belangstelling aangezien het inmiddels al weer 25 jaar geleden is dat Schwarzkopf met zijn geallieerde vriendjes Sadam Hoesein een pak slaag kwam geven. :brouw:

Tijd voor wat plaatjes, zodat jullie ook weten waar ik nou allemaal over loop te lullen, wel zo handig.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




Geschiedenis en Specificaties


Geen zin om er zelf wat moois van te maken dus alles gekopieerd uit die ene bekende online encyclopedie... :oops: De Rockwell OV-10 Bronco kwam voort uit de in 1961 door de Amerikaanse krijgsmachtdelen geuite vraag naar een lichtbewapend verkenningsvliegtuig. Het toestel is ontworpen als tweemotorige hoogdekker met genoeg ruimte voor vijf personen (inclusief bemanning). De tweekoppige bemanning zat achter elkaar in de cockpit die uitstekend zicht bood. In de hoog gemonteerde vleugels zaten 2 Garret turbopropmotoren, waarvan de omhulling uitliep in een voor dit toestel zeer kenmerkende dubbele staartboom. Het toestel kon een scala aan (close air support) bewapening meevoeren in de vorm van lichte bommen, raketwerpers en kanonnen. De standaard bewapening bestond uit 4x Mauser 7.62mm machinegeweer aan hardpoints onder de romp gemonteerd. De eerste 7 YOV-10A prototypes vlogen in 1964. In serieproductie werd het toestel geleverd aan het USMC, de US Navy en USAF en werd intensief ingezet tijdens de Vietnamoorlog. Het laatste model, de OV-10D, werd zelfs nog bij de bevrijding van Koeweit ingezet. De D versie was uitgerust met nachtzichtapparatuur, bezat een vorm van Forward Looking Infra Red (FLIR), video en laser doelaanwijsapparatuur. De motoren leverden betere prestaties en het toestel was uitgerust met een roterend drieloops 20mm kanon. De OV-10 Bronco serie werd vanaf 1992 bij de Amerikaanse krijgsmacht uitgefaseerd.

De USMC was de grootste OV-10 Bronco gebruiker. In tegenstelling tot de luchtmacht plaatsten de mariniers de OV-10, na de eerste leveringen in 1968, meteen in een agressieve rol in de Vietnamoorlog. De eerste Bronco’s in actie vlogen in juli 1968 al vanaf de basis Đà Nẵng. Ze waren ingedeeld in Vessel Marine Observationsquadron 2 (VMO-2). In november 1968 opereerden USMC toestellen van VMO-6 vanaf de basis Quang Tri. Oorspronkelijk was dit squadron gelegerd in Futenma, Japan. De mariniers vlogen zowel met de OV-10A en OV-10D in de FAC rol. Tevens gebruikten zij het toestel voor andere taken; er werden parachutisten en sensors mee afgeworpen en het toestel werd natuurlijk ook als licht aanvalsvliegtuig ingezet ten behoeve van grondsteun. De uitrusting verschilde van fosfor doelmarkeerders tot seismische sensors en miniguns. Er vlogen vijf USMC squadrons met de Bronco, VMO-1, VMO-2 en VMO-6 waren reguliere squadrons. VMO-4, afkomstig van Dobbins airbase, Georgia en VMO-8 van Naval Air Station (NAS) Los Alamitos, Californië, bestonden echter uit reservisten. VMO-4 was tevens de laatste operationele eenheid met Bronco’s en werd in juli 1994 opgeheven. Het USMC stond ook achter de doorontwikkeling tot OV-10D en vervolgde de operationele inzet door beide A en D modellen in januari 1991 bij operatie Desert Storm in te zetten. OV-10D’s waren sneller en beter handelbaar en konden ook ’s nachts worden ingezet; de OV-10A had geen nachtzichtapparatuur en was slechts overdag inzetbaar. Er werden 2 OV-10A’s door hittezoekende grond-lucht raketten afgeschoten; 1 militair kwam daarbij om en 3 werden gevangengenomen door Irak. Na dit conflict werden Bronco’s van VMO-4 ingezet bij missies tegen drugdealers. Later werden OV-10’s, gesteund door het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken, omgebouwd voor het besproeien van papavervelden met herbiciden. Hiervoor werden ex-USMC OV-10D’s vanaf de basis Davis-Monthan, Arizona speciaal uit de mottenballen gehaald. De US Navy startte in 1968 de vliegertraining ten behoeve van ondersteuning van SEAL en rivier operaties in de Mekong delta. De eerste OV-10’s waren geleend van het USMC en werden als Vessel Attack Lightsqn-4 (VAL-4) in januari 1969 ingezet. Dit lichte aanval squadron vloog de OV-10 in Vietnam tot april 1972 toen de toestellen weer aan het USMC werden teruggegeven. VS-41 was marine Bronco trainingseenheid en vloog vanaf NAS North Island, Californië. Na de Vietnamoorlog werd het toestel door de marine alleen nog als wapen testplatform gebruikt.


De Modellen:


Er zijn verschillende mallen gemaakt voor de Bronco. Ik heb voor de kits van Revell en Academy gekozen omdat die decals bevatten voor Desert versies. De dozen:


Afbeelding


Decals:


Afbeelding Afbeelding



De Bouw...



Het eerste wat op valt is het enorme tijdsverschil tussen de twee kits. Dit wordt ook deels duidelijk in de kwaliteit, de Revell kit heeft veel flash daar waar de Academy kit super strak gegoten is. De pasvorm verschilt echter niet gek veel, beide hebben plamuur nodig en ook niet een beetje... :panic: De Academy kit heeft meer onderdelen en daardoor automatisch ook meer detail.

Als aller eerste heb ik wat dingetjes in het interieur geplakt maar daarna ben ik al snel begonnen met de vleugel-motor constructie. Bij beide kits is het namelijk zo dat je die volledig in elkaar kan zetten zonder dat het de bouw aan het interieur belemmert. Al snel werd duidelijk dat plamuur en veel schuurwerk nodig zal zijn om alles strak te krijgen:


REVELL:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ACADEMY:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




Oké, Academy doet het iets beter maar haalt ook absoluut niet een ruime voldoende... :roll: Maar daar is de cockpit-romp dan ook nog in een dry-fit toestand.

Nog even ter vergelijking:

Afbeelding

Afbeelding




De D heb ik even aan de kant gezet. Eerst maar eens dit beestje van Revell onder handen nemen qua schuur- en plamuurwerk. Zo geschiede, lijkt al iets fraaier:


Afbeelding


Dat de rest er ook al wat beter uit ziet moeten jullie maar even van me aannemen want daar heb ik namelijk geen redelijk bewijsmateriaal voor. :roll: Iets met foto's maken enzo...

Nadat alles mooi glad geschuurd was had ik enorm veel zin om naden vol te stoppen met plamuur. Not. Daarom ben ik dus maar even bezig gegaan met het interieur. Het interieur bij een Bronco is nogal belangrijk namelijk vanwege de enorme inkijk, en inkijk is natuurlijk heel mooi maar dan moet er wel wat te zien zijn... :lol: Revell had ingeschat dat 2 stoelen, een bodemplaat en een mager instrumentenpaneeltje wel genoeg zou zijn. Ik kan me daar persoonlijk niet helemaal in vinden, al helemaal omdat ik de zijramen open wil houden namelijk bij beide modellen. Dus toen ben ik maar druk bezig gegaan met styreen om er wat leuks van te maken:

Daarvoor moest ik eerst een enorme pinmark verwijderen. Dat had al eerder gemoeten maar ja, iets met haastig en spoed is toch niet altijd goed... :oops: De schroevendraaier bood in combinatie met een aansteker uitkomst!


Afbeelding


Op foto's is te zien dat op de zijwanden een frame zit:

Afbeelding


Dus:


Afbeelding


Daarna ben ik bezig gegaan met de onderdelen die Revell dan nog wel had aangeleverd om te bouwen naar de realiteit:


Zo was het paneel veel te dun:


Afbeelding


En zijn de stoelen ook nogal mwuah...


Afbeelding


Dus die stoelen even goed onder handen genomen, het lijkt allemaal wat dik maar dat is het beslist niet!


Afbeelding


Daarna ben ik bezig gegaan met de elektronica die achterin de cockpit zit op een verhoogd plateau:


Afbeelding

Afbeelding


Nog wat aan de stoeltjes toegevoegd, instrumenten panelen opgeleukt en zie daar:


Afbeelding

Afbeelding


Het begint al ergens op te lijken. Nog lang niet alle details zijn toegevoegd maar dat doe ik na het schilderen, en sommige onderdelen pas aan het eind wanneer het model bijna klaar is. :D


De Bronco is natuurlijk een gegarandeerde staartzitter, dat was me meteen wel duidelijk. Hoe erg echter niet. Ik heb dus nog best veel moeite moeten doen om voldoende massa in de snuit te krijgen nadat ik de rompen al had gelijmd... Zelf onderin de stoelen heb ik wat verstopt, waar de ervaringen van het jarenlang smokkelen van verboden goederen al wel niet goed voor kan zijn... :wink:


Afbeelding


En dan de test, doet 'ie het wel of doet 'ie het niet?

Ja hij blijft keurig staan: :brouw:


Afbeelding

Afbeelding


Het begint al ergens op te lijken. :)



Tot de volgende update!





Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Laatst bijgewerkt door mr.vdh op vr 29 maart, 2019 17:20 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 feb, 2016 11:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
aparte maar wel mooie toestellen... er zijn ook leuke setjes te koop voor de academy.. maar mooie scratchwerken tot nu toe...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 feb, 2016 14:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk, maar deze 2 had je ook bij de 'Twins' kunnen bouwen :mrgreen:

Jij doet nu je eigen vergelijk.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 feb, 2016 15:06 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Silenoz schreef:
aparte maar wel mooie toestellen... er zijn ook leuke setjes te koop voor de academy.. maar mooie scratchwerken tot nu toe...

Daar ga ik nog even naar kijken, het kan wel interessant zijn om op die manier het interieur op te leuken.
tsjopper bob schreef:
Leuk, maar deze 2 had je ook bij de 'Twins' kunnen bouwen

Jij doet nu je eigen vergelijk.

Ik had daar nog aan gedacht ja, ik doe op het moment alleen liever niet mee met groepsbouwen. Ik heb vorig jaar maar 5 projecten weten af te ronden en één van die projecten was een simpel 1/35 figuurtje dat ik al een jaar eerder had geschilderd en ik uiteindelijk in 2015 even op een klein vignetje heb gezet. Dat was dus letterlijk in een middag klaar :roll:



Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 maart, 2016 22:25 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Update

Gedurende de afgelopen dagen ben ik verder gegaan met de A. Het interieur is voor 90% klaar en dient alleen nog een paar details te krijgen en daarna een wash. Qua details gaat het dan om stuurknuppels, stoelriempje en misschien nog andere dingen. Het lijkt allemaal best grof zo, maar de romp is slechts 14mm breed dus houd daar rekening mee. :roll:

photo 363242

photo 363243



Daarnaast heb ik alles geplamuurd en weer geschuurd. Helemaal perfect is het nog niet maar daar zie ik wel naar zodra de cockpit romp aan het staartdeel is gelijmd.

photo 363241

photo 363244





Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 maart, 2016 17:21 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Bah wat een kieren zeg! Als je dat op schaal zou bekijken zou het aardig tochten hier en daar :lol:

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 maart, 2016 15:06 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Ik gok zelf dat ie dan niet eens meer zou vliegen eerlijk gezegd. :lol:


Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 maart, 2016 13:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
Ik vind dit altijd zo'n brute kist om te zien. Helemaal de -d met die lange neus. Heb m uiteraard zelf ook al eens gebouwd, volgens mij de testors in 48.

Ik zie deze van jou en heb eigenlijk als tip dat ik, als ik jou was, de opliggende details iets terug zou schuren, niet helemaal er af, dat is best wat werk, maar met een schuurpapier het 'scherpe' er wat af halen. Het gaat vaak om aanwezigheid van e.e.a. Deze details zijn wel heel erg nadrukkelijk en té.. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Ga je nog wel wat met de stoelen doen? tamiya tape op alu-folie plakken om riempjes van te maken werkt vaak erg prettig.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 maart, 2016 17:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 dec, 2013 15:49 pm
Berichten: 529
Het hele interieur begint er goed uit te zien. Ik weet niet of hij op 1:48 te verkrijgen is dan zou ik hem hem willen bouwen. Het toestel heeft wel wat. Je maakt er in ieder geval veel werk van. Ik sta er wel van te kijken hoeveel kieren er in deze box zitten.
Gr Jan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 maart, 2016 22:32 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Thanks heren! :brouw:
janmaas schreef:
Ik weet niet of hij op 1:48 te verkrijgen is dan zou ik hem hem willen bouwen. Het toestel heeft wel wat.

darka schreef:
Ik vind dit altijd zo'n brute kist om te zien. Helemaal de -d met die lange neus. Heb m uiteraard zelf ook al eens gebouwd, volgens mij de testors in 48.

Testors heeft inderdaad een Bronco, een OV-10A. Die zou je dan moeten hebben janmaas. Ik heb zelf ook altijd al een zwak gehad voor niet alleen de Bronco zelf, maar dit soort verkenners in het algemeen. Ook zijn voorganger, de Cessna O2-A Bird dog vind ik erg mooi. Heb alleen nog nooit een kit in 1/72 van dat toestel weten te bemachtigen. :( Als iemand die heeft en kwijt wil, neem dan heel graag contact met me op!!! :D

Afbeelding

darka schreef:
Ik zie deze van jou en heb eigenlijk als tip dat ik, als ik jou was, de opliggende details iets terug zou schuren, niet helemaal er af, dat is best wat werk, maar met een schuurpapier het 'scherpe' er wat af halen. Het gaat vaak om aanwezigheid van e.e.a. Deze details zijn wel heel erg nadrukkelijk en té.. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Nog nooit geprobeerd, maar inderdaad ik begrijp wat je bedoeld. Ik vind het eigenlijk ook wel een interessante gedachte, omdat wat jij bedoeld me zelf ook wat heeft gestoord tijdens het bouwen van mijn Mi-17 Hip een poos geleden.
darka schreef:
Ga je nog wel wat met de stoelen doen? tamiya tape op alu-folie plakken om riempjes van te maken werkt vaak erg prettig.

Ja zeker, stoelriempjes zullen nog worden gemaakt samen met nog wat andere details. Maar dat doe ik zodra ik de D ook zover heb als deze.

______________________________________________________________________________________________________________________________________
Update 3


Weer wat verder ondertussen, ik heb de A voor de tweede keer geplamuurd terwijl ik bezig was met de D. De OV-10D heeft de afgelopen tijd weer wat meer aandacht gekregen en is inmiddels al redelijk ver qua schuur en plamuur werk. Ik moet van beide toestellen de romp en staart sectie binnenkort nog een keer schuren maar daarna zijn die delen wel klaar eigenlijk. Daarna kan ik de 2 delen definitief aan elkaar vast zetten en moet ik enkel nog even de kieren (kloven) wegwerken tussen de romp en het staartdeel.

Voor de rest ben ik bezig geweest met het interieur van de D. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik bij de D de ramen ook open ga zetten aan beide kanten zoals ik dat van plan ben bij de A, echter ik wilde in ieder geval een vergelijkbaar interieur hebben voor de D. Het interieurtje dat Academy had geleverd is namelijk ook niet bepaald je van het... :roll:

Open ruitjes:

Afbeelding


Foto's:


De D paste niet geweldig, maar wel beter dan de A. Op veel plekken was het weg schuren van het opstaande randje dat ontstaan wat ten gevolge van het lijmen van de 2 rompdelen voldoende om een mooi glad oppervlak te krijgen.

photo 364388

Bij de A heb ik de gunports open gemaakt. Dat ging niet helemaal fantastisch maar het is beter dan niets... Het vergelijkbare onderdeel van de D ligt er naast ter referentie.

photo 364385

Even de tussenstand, de beide toestellen naast elkaar:

photo 364386

photo 364387

En nog even elk apart:

photo 364384

photo 364383


Vervolgens ben ik bezig gegaan met het verbeteren van het Academy interieur. Tot nu toe gaat dat op ongeveer dezelfde manier als bij de Revell Bronco.


photo 364379


Dat was het weer voor vandaag. :mrgreen:





Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement