Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 22 feb, 2016 1:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Dan nu, wat is belangrijk, de wielen, die zijn niet mals!!!, dat is al aangehaald in het stukje met een vlag voorop lopen. Later kom ik terug op het vangnet dat deze tram heeft.

De stroomafnemer, laat ik even met rust. Deze is veilig opgeborgen. Wat nu belangrijk wordt, zijn de maten/ alles in millimeters.

Wat als eerste nodig is, dat een tram rijdt, zijn de wielen. Dit is heel belangrijk, want deze heeft geen stuur, ook weinig te vinden, bij wat HET spoor is oftewel treinen. Het is alleen in de belangstelling, als ijzer op ijzer, zijn grip verliest. Platte kanten krijgt, vierkante wielen.

Maar bij deze tram, zit ik van alles te meten. zo kan ik vertellen, dat de binnenkant van de banden en de buitenkant van de banden. Uitgevoerd zijn, met toch die micrometer verschil. Van pas is gekomen mijn schuifmaat, die ik 1:1 gebruikte op het moment dat ik uit verveling, Ondervloerwielendraaibankwielenspoordraaier was. Niet te verwarren met wielenslijper!!!

Maar alle dast gebeurd nu eenmaal als je onder hoogspanning werkt. Nu heb ik zitten meten en durf, rustig te schrijven, de bovenleiding heeft een voltage van 600 volt. De motoren gebruiken rond de 150 A. Stoom was de toekomst en nog geen elektrike trein.

Dus verder met het wiel

photo 361585

photo 361586

Zoals duidelijk te zien is, zijn dit gegoten metalen wielen, banden, spaken, om de retourstroom af te voeren, is men afgestapt, van de spoorwegen, waar de spaken, veelal uit hout bestonden. Wat is nog meer belangrijk, de spoorbreedte, de banddikte, de wieldikte, de wielbreedte de flenzen, de rijvlakken, zeker de slijtage of inslijten, oftewel het vormen van een patina-laag

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 feb, 2016 1:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Een manier om verder te vertellen, is ik heb geprobeerd, foto's te maken van de punten en delen op de manier hoe te schrijven. Dat is lastig, dus aan de hand van de foto's die ik gemaakt heb, en daarna bewerkt om aan te wijzen, zal ik het zo doen. is het moeilijk of lastig, een echt wiel wat toch al snel 125 kg kan ik niet even door het scherm gooien.

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 feb, 2016 1:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Ik had de spoorbreedte van de diorama al opgemeten. Dit bedraagt 32 mm, op de tekening is aangegeven dat de binnenzijde wielafstand 29 mm moet zijn. Bij omrekenen, wordt dit resp, 1440 en 1305. Dit zijn de maten zoals ook de trams waar ik aan gewerkt heb. Dit is ook het spoor wat heden ten dage normaal spoor voor tram is. Foto 1

De rails, die ziet er vrij vierkant uit met een gootje, dat wordt over het algemeen ook toegepast, waar de tram door de stad rijd. Gaat de tram op een vrije baan rijden, dan vervalt in de regel het gootje en wordt het uitgevoerd zoals bij Trein en Metro.
De flens, dit is het extra stukje op die band die voor de sturing zorgt. Als de tram rechtdoor rijdt, zal hij over het spoor gaan zoals ik op de foto laat zien. In de bocht, gaat het spoor op de foto naar rechts, dan zal je zien, dat de flens de rails gaat raken en gedwongen de richting van het spoor volgen. Waarom gebeurd dit duwend? Een van de redenen is, de tram, houdt zichzelf mede door het eigen gewicht met de band op de rails.

Foto 2
Het wieltje er is met het blote oog al te zien, dat de band iets dikker, is bij de flens als aan de vrije kant. Zo de aanzet van de flens, deze begint direct snel stijl, met een korte hoek, ook de onderkant is breder als de bovenkant. De gebruikelijk wijze om de diameter van het wiel te meten, is dan op het midden van de band.

Eerst controleren of de maten kloppen de wieldiameter is 17 mm dit komt overeen met 765, zoals ook de echte tram heeft. De banddikte dat is ook een bekende maat is hier 1,5, deze meetfout heb ik gemaakt, doordat mijn schuifmaat te groot was om in het midden te meten. Als ik dit omreken, dan is het 76,5 mm. Terwijl een nieuw wiel 68 is.

De slijtage, het wiel gaat rijden op de rails deze is van een hardere staalsoort. Dit omdat het zachtere staal iets van smering toepast en omdat 1 van beide gaat slijten. Een wielen of bij deze een as, is sneller vervangen als 50 km rails. De band gaat in slijten en zal naar vierkant gaan en afhankelijk, van de baan en de bochten, en hoe vaak hij voor en achteruit rijdt een platte band vormen of hol worden. De flens, gaat ook veranderen, door de sturing gaat hier materiaal verdwijnen dus deze zal steeds smaller worden. Het hoogte van de flens zal ook enige verandering doormaken, in de regel, neemt een Tram een wissel rijdend op de flenzen.

Om deze slijtage te herstellen zijn er manieren, het wiel wordt gedemonteerd en een nieuw profiel aangebracht op een draaibank, of het wiel blijft onder het rijtuig, en wordt door middel van een slijprol of een ondervloerdraaibank geprofileerd De afkeur maten, er wordt gemeten naar de verhouding, band profiel en dikte/breedte van de flens. Als de flens aan de afkeur is, dan kan er door de band ut te hollen, in samenwerking met de oude flens een nieuwe gevormd worden. Of deze techniek in 1905 gebruikt werd durf ik niet te zeggen, maar er kan uit een wiel, 2 een nieuwe flens gevormd worden, daarna gaat de banddikte naar de afkeur. Ik kan hier maten beschrijven, maar het heeft vele jaren geduurd, voordat er een juiste minimum gevonden was, tot het moment dat de ijzeren band breekt.

foto 5
De wielen van deze tram, zijn spaakwielen, dat had ik al aangehaald. In beginsel van de tram, waren deze helemaal gegoten, later kwam men erachter, dat het anders kan en de banden van de spaken af te zagen en hier nieuwe stalen om te leggen, vandaar dat de afkeur van de banddikte wisselde, is het een nieuw wiel of met een nieuwe band, dit heeft heel veel invloed op het breken van de banden.

photo 361811

photo 361815

photo 361813

photo 361817

photo 361816


photo 361813

photo 361814


photo 361812

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 feb, 2016 2:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Ik ben dik 3 uur bezig geweest, om het verhaal op te schrijven, en de foto's erbij en om alles kloppend te krijgen, lukt me niet. De beschrijving is enigszins onduidelijk en de foto volgorde klopt niet helemaal.

Waar onduidelijk en door het scrollen heen te komen, gooi me plat met vragen.

1 Antwoord heb ik al op voorraad
Tot zover, bij de vraag van treinfanaten, (marclin fleischman ed) waarom heeft het H0 spoor dezelfde profielen, zoiets van 1:87 dan is het simpele antwoord. Deze rijden op tram wielen, want het eigen gewicht van de miniatuur treintjes is onvoldoende om de profielen, van het echte spoor aan te houden. Vandaar het stads profiel, waar de tram door smalle straatjes heen moet.

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 feb, 2016 3:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Het volgende, de opbouw van de truck/bogie, en werking van seriemotor de elektro motoren wat al verteld is hoef ik niet meer te vertellen.

Tandwielkasten, overbrenging

photo 361821

photo 361822

photo 361820

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 feb, 2016 1:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Ik heb het verhaal "geleend" van de EMA. Ik kan het zelf beschrijven, maar of ik duidelijker ben, weet ik niet
De Serie motor, de lijnen die op de foto staan, van de vloerbekleding is de lengterichting van de tram.

Zonde van de originele foto's, die ik plaats heb ik bewerkt om aan te geven wat er bedoeld wordt, hierna ga ik verder met de truck

photo 361943

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Laatst bijgewerkt door aris5 op wo 24 feb, 2016 1:49 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 feb, 2016 1:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
De krachtbron van een tram
motor tram
De trams op de museumtramlijn rijden op 600V gelijkspanning, die via de elektromotoren zorgt voor de voortbeweging van de tram.

Werking van de motoren

Voor het goede begrip van de werking van een gelijkstroommotor voor tractiegebruik is inzicht in twee natuurkundige wetten noodzakelijk. Je hoeft onderstaande links niet te bekijken, maar ze geven wel een idee wat [de oorzaak van] de werking van een motor in een tram is. Er staan mooie plaatjes bij die het principe van een gelijkstroommotor verklaren.
◾een stroom voerende geleider ondervindt in een magnetisch veld een kracht, de zogenaamde Lorentzkracht
◾in een geleider die zich in een magnetisch veld beweegt wordt een spanning (EMK) opgewekt inductiewet van Faraday

De gelijkstroommotor verving het paard als tractiemiddel (aandrijving) sinds de begintijd van de elektrische tram (1881 in Lichterfelde - Duitsland, door Siemens).
De motor bestaat uit twee hoofddelen, een roterend deel (ook wel anker of rotor genoemd) en een vast deel, de stator met de magnetische velden ofwel het motorhuis.
Het motorhuis zit vast aan het chassis van de tram en steunt bij oudere trams middels glijlagers ook op de as. Het anker (het ronddraaiende deel) is voorzien is van een tandwiel dat aangrijpt op een groter tandwiel om de as van de tram. Het anker zit in het motorhuis (het veld) gemonteerd door middel van kogel- en rollagers. Sinds de jaren 60 is de motor dwars op de as geplaatst en verbonden via een tandwielkast, net als bij een vrachtauto.

Het vaste veld (de stator) bestaat uit spoelen van koperdraad die binnenin het motorhuis zijn bevestigd. Deze spoelen produceren het magnetische veld waarin het anker draait. Het anker (de rotor) is ook een reeks spoelen (wikkelingen) rondom een as. Het wordt elektrisch verbonden met het veld en de schakelkast door koolborstels die met veren tegen het contactoppervlak van een uitstekende deel van het anker worden gedrukt, dat de collector (of commutator) wordt genoemd.
De collector (het woord zegt het al) verzamelt of geeft de stroom bij de uiteinden van de ankerwikkelingen. De motor werkt, eenvoudig gezegd, omdat wanneer binnen in het door de stator ontwikkelde magnetische veld een stroom in een rotorwikkeling loopt, er een kracht ontstaat op die rotorwikkeling en zorgt dat de rotor gaat draaien (lorentzkracht). Die zelfde motor kan ook als generator werken omdat een draaiende rotorwikkeling in het magnetische veld ook spanning opwekt (wet van Faraday).
photo 361944


Bij een tractiemotor, zoals die bij een tram gebruikt worden, zijn de statorspoelen (veld) en de rotorwikkelingen (anker) met elkaar in serie geschakeld. Er loopt dus altijd de zelfde stroom door anker en veld. Bij het inschakelen van de stilstaande motor levert dit een groot koppel (roterende kracht) op, omdat dit koppel afhankelijk is van de ankerstroom en afhankelijk is van de magnetische veldsterkte die op zijn beurt ook weer evenredig is met de door veld en anker lopende stroom.

De stroom wordt beperkt door de weerstanden op het dak, omdat anders de aanloopstroom veel te hoog wordt en de tram vooruit zou springen. Het koppel is dus extra groot maar als de motor eenmaal gaat draaien ontstaat er ook een spanning in het anker die de spanning van de bovenleiding tegenwerkt (wet van Faraday). Hierdoor nemen de stroom en dus ook het koppel af.
De bestuurder schakelt met de schakelkast weerstand af, zodat de motor weer meer stroom krijgt en de tram blijft versnellen.
Op het moment dat de opgewekte tegenspanning zo hoog is dat de tram niet meer wil versnellen schakelt de bestuurder de stroom af en blijft de tram doorrollen en wordt alleen nog een beetje afgeremd door wrijving en wind.

En hoe remt ie dan?

Als de tram eenmaal op snelheid is en hij weer moet remmen, dan is de bovenleiding niet meer nodig. Ook als de stroom afgeschakeld is blijft er altijd nog een beetje magnetisch veld over in de stator. Denk maar aan een schroevendraaier die je bij een magneet hebt gehouden. Dit magneetveld is genoeg om in het anker spanning op te wekken.
De bestuurder schakelt nu de weerstanden op het dak als belasting aan de motor die nu als generator werkt. Er gaat meer stroom lopen door het veld en het anker en door de juiste weerstand te kiezen kan de bestuurder de mate van remmen bepalen. Omdat het toerental van de motor zakt, worden ook de spanning en de stroom minder en moet de bestuurder weerstanden afschakelen om in de juiste mate te blijven remmen. (tekening 3)

De tram helemaal stilzetten kan niet met te langzaam draaiende motoren waardoor de trambestuurder genoodzaakt is om de handrem (parkeerrem) te gebruiken om de wagen helemaal tot stilstand te brengen. (komt later in beeld)

De bediening

De trambestuurder schakelt dus eerst zoveel mogelijk weerstand(en) in om de stroom te reduceren en naarmate de tram vaart begint te krijgen, schakelt hij steeds meer weerstanden uit.

Dat doet hij met een zogenaamde schakelkast of rijcontroller. In eerste instantie staan de motoren in serie geschakeld (net als bij kerstboomlampjes), zodat elke motor maximaal de helft van de bovenleidingspanning krijgt (tekening 1). Is de tram op snelheid, dan kan de bestuurder de motoren parallel schakelen, zodat iedere motor de gehele bovenleidingspanning krijgt (tekening 2). Ook nu weer moet hij met ingeschakelde weerstanden de stroom iets beperken en weerstanden afschakelen om steeds harder te rijden.

foto 4, hand/parkeerrem en rij/rem controller

Er zijn twee hoofdsoorten schakelkasten (rijcontrollers) bij de museumtramlijn in gebruik: de sleepringkast en de nokkenschakelkast.
Bij de sleepringkast sleept een wals met metalen ringen langs contacten.

Later is dit veranderd naar modernere nokkenkast worden contacthamers door de schakelwals open of dicht gedrukt. Hierbij is de kans op inbranden van contacten bij in- en uitschakelen kleiner dan bij de sleepringkast. foto5

Energie

Traditioneel werden rijweerstanden als regelsysteem gebruikt om de stroom te beperken en te doseren.
Bij sommige van onze antieke trams zijn er ook weerstanden onder de stoelen gebouwd, die ’s winters worden gebruikt om de tram verwarmen.
De techniek met rijweerstanden heeft het nadeel dat stroom voor een deel in warmte wordt omgezet. In wezen energieverspilling.
Daarom zijn er tegenwoordig andere typen motoren en regelsystemen in gebruik zoals de chopper die de stroom in mootjes hakt en de huidige draaistroomtechniek waarbij de gelijkstroom van de bovenleiding eerst in draaistroom wordt omgezet.
Draaistroomtechniek heeft een hoog rendement (weinig overtollige warmteontwikkeling) en de motoren hebben zeer weinig onderhoud nodig.

photo 361939

photo 361936

photo 361937

photo 361940

photo 361941

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 feb, 2016 2:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Om een simpel voorbeeld te hebben, het serie veld is bij dit motortje een vaste magneet, de rotor anker, wordt spanning op aangesloten. Bij dit motortje, kan je de snelheid beinvloeden, door de spanning te varieren, door de magneet te vervangen door een elektrische magneet, kan je nog veel meer varieren

photo 361950

photo 361951

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 feb, 2016 8:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Kijk eens aan... krijgen we meteen een hele cursus "tramtechniek" voorgeschoteld! :D
Heel interessante info! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 feb, 2016 22:42 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Misschien een beetje vreemd dat ik het vraag. Maar die stuurtjes in zo'n tram uit het museum is dus het gaspedaal. Hoe verder je deze open zet, hoe harder je kunt.. (even heel simpel gevraagd zodat ik het snap).

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement