Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tamiya Horch Kfz. 15
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2016 13:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 nov, 2015 16:09 pm
Berichten: 46
Woonplaats: Veenendaal
Aangezien ik met de SD Kfz. 251/21 Ausf. D Drilling (https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=46941) in de voorlopige eindfase zit alsmede ook doordat ik vorige week voor het eerst bij een bouwavond van Twenot-afdeling Ede ben geweest, ben ik begonnen aan een nieuw brouwprojectje: de Horch Kfz. 15 van Tamiya.

photo 361406

Mooie set vind ik met genoeg extra's, zeer weinig flash, wel her en der sinkholes.
Ik ga het voertuig situeren in Noord Afrika, dus voor mij geen camouflage-ellende dit keer, maar wel lekker oefenen met verweren qua dust enzovoort.
Wil uiteindelijk een kleine dio maken waarbij deze en een German 3ton Cargo truck samen een visueel plaatje vormen.

De start is heel basic RUDD of OOB:

photo 361391

photo 361392

photo 361393

photo 361394

photo 361395

photo 361396

photo 361397

photo 361398

photo 361399

photo 361400

photo 361401

photo 361402

Toen ik de zittingen wilde monteren, zag ik dat je vanaf de onderkant dit te zien kreeg:

photo 361404

En dat wil ik niet, dus deze laat ik nog los om eerst de onderkant van de zittingen opgevuld te krijgen.

photo 361403

photo 361405

Tot nu toe past alles prima en knutsel ik lekker verder.

Tot zover.

_________________
Bouwjaar 1966 | Honda CBR600f2 | Bezig met de Horch Kfz. 15 | Voorlopig klaar de Sd.Kfz 251/21
Nog te bouwen Academy Tiger en Amati Bismarck


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tamiya Horch Kfz. 15
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2016 23:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het kan wel wat werk gaan worden om die zeteltjes wel te maken zoals ze er uit zagen...

http://www.net-maquettes.com/pictures/horch-901-type-efm-mittl-einheits-pkw-kfz-15/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tamiya Horch Kfz. 15
BerichtGeplaatst: ma 22 feb, 2016 0:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 nov, 2015 16:09 pm
Berichten: 46
Woonplaats: Veenendaal
Dank Steven voor de link :-)

In m'n hoofd had ik als idee om de onderkant te vullen met watten en daarna de zitting boven en onder te bekleden met een stukje keukenpapier gedrenkt in houtlijm.
Dan krijg ik én structuur én aan de onderkant een lichte bolling van de voering.
Maar goed qua scratchwerk ben ik helemaal een beginner, zelfs geen herintreder. Dus dat wordt gewoon proberen en leren.

Cheers!

_________________
Bouwjaar 1966 | Honda CBR600f2 | Bezig met de Horch Kfz. 15 | Voorlopig klaar de Sd.Kfz 251/21
Nog te bouwen Academy Tiger en Amati Bismarck


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tamiya Horch Kfz. 15
BerichtGeplaatst: ma 22 feb, 2016 7:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Ha die Thierry,

Deze ga ik hier dus volgen, wellicht kan ik je soms wat adviezen van de zijlijn geven :wink: ...

Over die bankjes: ik zou er het dunste stripje Evergreen dat ik heb er tegenaan plakken en me er verder niet meer druk over maken. Die onderkant zie je niet meer terug tenzij je de deurtjes open laat staan. Een vriend van mij gebruikt snoeppapiertjes van Chokotoff om de bankjes mee te bekleden. Hij verkreukelt ze een beetje zodat de barsten/plooien van het leer in de bekleding komen. Maar goed, dan zal je dus een zak Chokotoff moeten halen (... :roll: ...). Ook zoiets: ik zou de banken los uit het voertuig schilderen/airbrushen en ze daarna pas in het voertuig bevestigen. Op die manier hoef je ze niet af te plakken en is het voertuig ook makkelijker te spuiten. Just a thought...

Waar ik wel je aandacht op wil vestigen is de huif. De huif die bij de kit komt is op z'n zachtst gezegd niet realistisch (tenzij Tamiya er een nieuwe bij heeft gedaan, maar dat weet ik dus niet). Op onderstaande foto's is deze nagemaakt van Magic Sculpt, maar in verdunde houtlijm gedrenkte papieren zakdoekjes werkt ook goed:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder nog een voorbeeld van een DAK-Horch radiowagen. Het radiosetje is van Plusmodels maar dat is aardig aan de prijzige kant. Wanneer je deze uitvoering zou willen bouwen dan heb ik nog wel wat scrapbox-radio's liggen. Die neem ik dan in april wel mee.

Foto's van de DAK-Horch:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tamiya Horch Kfz. 15
BerichtGeplaatst: ma 22 feb, 2016 10:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 nov, 2015 16:09 pm
Berichten: 46
Woonplaats: Veenendaal
@Richard: van die huif had ik al ergens gelezen en ja dat wordt ook eigen werk. Er zit niet een "verbeterde" bij.
Tips en trucs vraag ik wel aan jullie :-)
De zittingen had ik nog los, want zo wilde ik het ook aanvliegen qua verfwerk.

Dan moest ik vanochtend een paar uur thuis zijn voor de CV-onderhoudsmonteur en dus even verder gebrouwd: het frame.

photo 361604

photo 361606

photo 361605

photo 361607

photo 361608

photo 361609

En met het chassis nog ongelijmd er boven op, begint het ergens op te lijken:

photo 361610

photo 361611

photo 361612

photo 361613

Heb gewoon zowaar enorm veel schik met het bouwen en zie uit naar het verf-, verweer- en afwerkstadium.

Tot zover.

_________________
Bouwjaar 1966 | Honda CBR600f2 | Bezig met de Horch Kfz. 15 | Voorlopig klaar de Sd.Kfz 251/21
Nog te bouwen Academy Tiger en Amati Bismarck


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tamiya Horch Kfz. 15
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2016 15:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 nov, 2015 16:09 pm
Berichten: 46
Woonplaats: Veenendaal
Hoog tijd voor een korte update.

De Horch staat gereed voor primer, alsook de wielen en banken.

photo 364677

photo 364678

photo 364679

Ik heb 'm toch maar gewoon echt OOB/RUDD gebouwd.
Raam is nog los geplaatst, na het primen en verven gaan de glaasjes er pas in.

Dunkel Gelb wordt uiteindelijk de kleur en het verweren gaat dus voornamelijk woestijn-zandachtig worden.
Over de meegeleverde mannetjes en equipment ben ik nog niet uit, welke ik wel of niet wil gebruiken.

Maar eerst maar een sopje voor deze voorloper van de Audi ;-)

_________________
Bouwjaar 1966 | Honda CBR600f2 | Bezig met de Horch Kfz. 15 | Voorlopig klaar de Sd.Kfz 251/21
Nog te bouwen Academy Tiger en Amati Bismarck


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tamiya Horch Kfz. 15
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2016 17:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Ha die Thierry,

De bouw ziet er goed uit :) !

Waar ik je even op wil wijzen: verreweg de meeste voertuigen, zo niet alle, werden Panzergrijs verscheept naar Afrika, alwaar ze plaatselijk hun Panzergele kleurtje kregen. Wellicht is het dus handiger de Horch eerst Panzergrijs te spuiten om vervolgens de haarlakmethode toe te passen bij het panzergele. Dit heeft weer te maken met de plaatselijke omstandigheden die er voor zorgden dat de Panzergele laag snel weer sleet. Mocht één en ander niet duidelijk zijn dan kan je ook bij de het Panzer III vignet van Peter Stoof kijken hoe dat er uiteindelijk uit ziet.

Ik had begrepen dat je in maart helaas niet naar de bouwavond kan komen? Helaas, maar we zien je graag in april :D .

Succes met de primer en het spuiten!

groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tamiya Horch Kfz. 15
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2016 20:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 nov, 2015 16:09 pm
Berichten: 46
Woonplaats: Veenendaal
Hey Rich,

De primer wordt ook Panzer Grey. Die haarlakmethode zal ik maar eens gaan proberen.
Even voor de zekerheid: primer - haarlak - dunkel gelb. En daarna waar ik het nat maak en met een tandenstoker weg schraap, komt de panzer grey weer te voorschijn, toch?

De 17e kan ik inderdaad niet, heb dan EHBO voor baby's en kinderen. Als evenementenhulpverlener moet ik ook die module halen.

Greetz en tot bouw ze!

_________________
Bouwjaar 1966 | Honda CBR600f2 | Bezig met de Horch Kfz. 15 | Voorlopig klaar de Sd.Kfz 251/21
Nog te bouwen Academy Tiger en Amati Bismarck


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tamiya Horch Kfz. 15
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2016 21:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Ha die Thierry,

Citaat:
Even voor de zekerheid: primer - haarlak - dunkel gelb


Nee!

Hoewel ik persoonlijk er niet voor zou kiezen om een primer ook als basiskleur te gebruiken, is dat niet onmogelijk. Wat je echter wél moet doen is die primer/basislaag Panzergrau beschermen met een laagje half matte lak. Doe je dit niet dan verwijder je ook de basislaag/primer. Dán pas de haarspray aanbrengen waarbij mijn motto is: hoe goedkoper, hoe beter. Daarna dus pas de Panzergelb.

In dit stadium kan je het voertuig rustig een tijdje (nacht) laten staan, de haarlak blijft z'n werk wel doen. Wanneer je dan gaat verwijderen, denk dan niet alleen aan een tandenstoker (voor de fijnere krassen) maar bijv. ook aan een oude tandenborstel.

Succes!

groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Tamiya Horch Kfz. 15
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2016 23:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 nov, 2015 16:09 pm
Berichten: 46
Woonplaats: Veenendaal
Dat had ik moeten weten natuurlijk, die laklaag tussendoor!

Eerst toch gekozen voor een zwarte primer:

photo 364832

photo 364833

photo 364834

photo 364835

Deze laat ik lekker 24 uur drogen en dan ga van de week het panzer grey er op zetten.

Tot zover maar weer.

_________________
Bouwjaar 1966 | Honda CBR600f2 | Bezig met de Horch Kfz. 15 | Voorlopig klaar de Sd.Kfz 251/21
Nog te bouwen Academy Tiger en Amati Bismarck


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement