Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 678 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 68  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2016 23:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het onderwerp:



In de nadagen van de Tweede Wereldoorlog onderzochten de Verenigde Staten andere mogelijkheden om een strategische lading op zijn bestemming te krijgen. Bommenwerpers waren langzaam en nog steeds vatbaar voor interceptors. Kernkoppen konden door de vorderingen in de nucleaire fysica kleiner gemaakt worden. Daardoor werd het mogelijk om ze in een projectiel te verwerken dat in een zwaar stuk artillerie verschoten kon worden. Dit type geschut was vooral in Nazi-Duitsland geperfectioneerd, de Amerikanen hebben dan ook na de oorlog zo'n stuk geschut over laten komen om het te bestuderen. Dit had al geleid tot de productie van een paar prototypes voor conventionele bombardementen met een boring van 240 millimeter, die eind de jaren veertig getest werden in Aberdeen Proving Ground. Een nucleair projectiel T124 werd ontwikkeld dat in een kanon van 280mm diameter paste. In 1950 werd hier een kanon voor ontworpen en een jaar later was het eerste stuk gereed. In totaal zijn er gedurende drie jaar 20 van deze M65-kanonnen geproduceerd. Ze werden op een T72 Gun Carriage gemonteerd dat met een roterend grondanker een traverse gegeven kon worden en met een heugel fijn afgesteld kon worden.

photo 358539

photo 358541

Om dit zware stuk geschut met een praktische snelheid te kunnen vervoeren, zonder gebruik te moeten maken van een spoorlijn, waren er twee vierwielaangedreven voertuigen ontwikkeld, de M249 en de M250. Die waren voortgekomen uit eerdere experimenten met tanktransporters met twee bestuurbare cabines aan de uiteinden, die allemaal als onpraktisch afgewezen waren door het leger. Kenworth mocht de T10a en T10b zware heftrucks bouwen. Die hadden een Continental AO-895-4 zescilindermotor, een vermogen van 375 pk en waren op zich al bijna 10 meter lang. De besturing van de remmen van de hele trein was in handen van de voorste bestuurder en er was een telefoon naar de andere cabine. Ze haalden 64 km/u en hadden een bereik van 280 km, hoewel er aangeraden werd om bij bochten van meer dan 30 graden te vertragen naar zo'n vijftien per uur. Beide trucks hadden een hefarmsysteem dat aan het affuit kon gekoppeld worden. De voorste truck had een zogenaamd "vijfde wiel" waarmee de arm kon scharnieren en de trein op die manier in staat was om te sturen. Hij had ook een winch waarmee o.a. het kanon herladen moest worden, waarbij de loop terug horizontaal gebracht moest worden. Hij had ook een takeltje waarmee het reservewiel afgetakeld kon worden. De achterste truck,de M250, zag er bizar uit met zijn achteraan gelegen bestuurderscabine en twee grijparmen zonder grijper. Beide trucks hadden 4x4-aandrijving en de combinatie had dan ook bepaalde off-roadmogelijkheden, voor zover je daarover kan spreken met een totale lengte van 26 meter en een massa van 78,3 ton. Bekend zijn de verhalen waarbij een transport knel geraakte in de staten van Berlijn en hiervoor muren moesten afgebroken worden. Opmerkelijk was de korte tijd die er nodig was om het wapen in gereedheid te brengen, die bedroeg slechts 12 minuten.

photo 358544

photo 358513

photo 358543

photo 358545

Het kanon is gelukkig nooit op een strategische manier gebruikt, maar men heeft er wel eenmaal een atoomtest mee uitgevoerd, die je kan bekijken in het Youtube-filmpje bovenaan. In het voorjaar van 1953 werd operatie "Upshot-Knothole" uitgevoerd, een serie van 11 detonaties van afgeworpen atoombommen waarbij de tiende, "Grable", door een M65 afgeschoten werd. Het legde een traject van 7 mijl af en had een explosieve kracht van 15 kiloton. Men vond het wenselijk om in de fall-outzone een bestormingsoefening uit te voeren met onbeschermde infanterietroepen tot op 700 meter van de impactzone. Het praktische nut van dit wapen was op dat moment al ter discussie, want het pleit van het tactische granaat was toen al verloren door de introductie van geleide projectielen, die zouden leiden tot een arsenaal aan ballistische rakettypes bij de verschillende supermachten, waarmee veel zwaardere ladingen over een grotere afstand in een stratosferische baan konden worden gebracht. Het kanon dat dit beruchte schot gelost heeft, kreeg de bijnaam "Atomic Annie" en heeft nog in Europa gediend; het noodlot achtervolgde dit kanon toen er bij de terugreis naar de VS iemand omkwam in een ongeval. Het type werd echter gedurende een decennium paraat gehouden, onder andere in West-Duitsland. Het werd ook op een conventionele manier ingezet tijdens de Koreaanse Oorlog. Een batterij M65-kanonnen werd steeds voorafgegaan door M38 jeeps en een M54 6x6 munitietruck met twee generatortrailers. Begin jaren zestig werd het wapen afgevoerd aangezien kleinere stukken geschut nu efficiënter waren en er door technische problemen al eenheden afgevoerd waren; raketwapens zoals de Pershing, Lance en tweede-generatie Honest-John hadden toen zijn plaats al grotendeels ingenomen.

photo 358516

De kit:

photo 272070

Ik heb deze kit gekocht bij Verschooten omdat de doos er zeer aantrekkelijk uitziet. Het is eigenlijk reeds een bejaarde kit van het Amerikaanse merk Renwal, dat in de schaal 1/32 een aantal vaderlandslievende kits uitgebracht heeft zoals de Pattontank, de M62 Wrecker, de Nike-en Hawk-rakettensystemen en ook de bizarre Terracruzer planeetwielentruck. De doos ziet er bijna exact hetzelfde uit als de oorspronkelijke verpakking, maar is voorzien van een opvallend logo.

photo 272071

Als je de doos openmaakt, zit er ook heel wat plastic in, samen met een apart verpakte handleiding en een sticker ter ere van een of andere nucleaire verjaardag.

photo 272072

photo 272074

De onderdelen zijn beperkt in aantal, al zijn ze hier en daar behoorlijk gedetailleerd gegoten voor een kit die in 1958 ontworpen is. De cover beweerde toen al dat er militaire blauwdrukken voor gebruikt waren. Een enorm stuk wordt gevormd door het T72-affuit en door de vele banden.

photo 272073

Je merkt de ouderdom van de kit vooral aan de meegeleverde crewleden, die vrij vormeloze lichaamsdelen meeslepen in vergelijking met de hedendaagse mogelijkheden. Ik besloot deze ongelukkigen integraal te vervangen, maar ik ben daarbij eerst op zoek gegaan naar het beschikbare aanbod op 1/32. Ook wilde ik voor deze kit wat referentie scoren, om de nodige scratchwerken uit te kunnen voeren.

photo 358521

photo 358527

photo 358526

photo 358524

photo 358519

Je ziet hier allereerst de Tankograd Technical Manual 6008. Dit gaat een onmisbaar referentiewerk blijken, dat boordevol archieffoto's, gedetailleerde airbrushtekeningen en plannen staat. Ik heb de tekst van de inleiding al gebaseerd op de introductie bij dit boekje.

photo 358528

photo 358529

photo 358531

photo 358517

Dan zie je het 56ste nummer van AFV modeller, een blad dat op zich al opvalt door zijn zorgzame lay-out. Het nummer is uitgebracht ter gelegenheid van de voltooiing van een master op 1/72 van de M65, gebouwd door Paul Gaertner, die een website aan dit onderwerp heeft gewijd: http://www.theatomiccannon.com. Trumpeter heeft het model vervolgens uitgebracht met de boxart die je hierboven ziet. Het nummer van AFV toont eerst de werkwijze van de ontwerper en geeft dan in een apart hoofdstuk een referentiealbum. Ik dacht dat ik er nog wel wat informatie uit kon halen die ook voor schaal 1/32 bruikbaar was, misschien bevatte het een tweak list van de Renwal kit.

photo 358533

photo 358538

photo 358536

Op Brouwersdag 2014 kocht ik deze 1/32 figuren, die eigenlijk gedateerd worden tijdens de Tweede Wereldoorlog maar evengoed voor tien jaar later kunnen doorgaan. Het is zoals de meeste 1/32 figurenkits een rebox van een halve eeuw oud en de figuren zien er marginaal beter uit dan wat er bij de kit zat. wat ik echter niet wist, is dat het plastic uit gummi bestond. Ik betwijfel of het te bewerken is, de geweertjes zwabberen heen en weer als je ze vastgrabbelt. Ik vergeleek de kit ook even met een resinfiguur van Blackdog uit een vorig project. De afmetingen zijn vergelijkbaar terwijl sommige lichaamsdelen dan weer bijna 1/24 lijken, zoals de handen. Misschien kan ik dan beter een accurate 1/35 kit zoeken. Er zijn nog wel een paar zaken die ik in huis wil halen tijdens de eerste bouwstappen. Ik zou graag de motoren voor de trucks willen scratchen. Ik heb al gezocht of die niet te vinden zijn, aangezien de M75 APC dezelfde had. De schaal speelt echter parten. Ook wil ik het telescopische gedeelte van de loop vervangen door een stuk aluminium buis. Ik ben van plan om het model te deponeren op twee fotokadertjes waar de trucks juist op passen, met het kanon in transportpositie zodat de grondoppervlakte van het model minimaal blijft. Dan nog zal het kanon ongeveer een lengte van 80 centimeter hebben. Ik voorspel dat mijn voorraad Evergreen op het eind behoorlijk geplunderd zal zijn...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2016 23:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk vervolg op je brugproject. Om te voorkomen dat je in een 'zwart gat' valt zeg maar, zeker?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2016 23:44 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Met die helikopter zit ik wat klem, ik mis zowel een decal als het machinegeweer dat ik wil gebruiken. De raptors zijn al gespoten maar de keuken moet nog ontworpen worden. Nu de brug af is, vond ik dit wel een mooi vervolg, ja.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 feb, 2016 9:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dat wordt weer een hele hap en Steven kennende... :mrgreen:

Die figuren lijken wel nergens op, dat zijn aloude "speelgoedsoldaatjes".
Je kan misschien beter eens zoeken tussen het aanbod op 54mm, dat komt ook met 1/32 overeen.
Betreft hun uitrusting: die was in de jaren '50 inderdaad hetzelfde als in '44-'45 met enig verschil dat de GI's in die jaren al zwarte combatboots hadden, de BD M43 werd doorgebruikt tot pakweg half jaren '60 en in Europa zelfs nog langer. Let wel: webbing was sinds 1945 groen en niet meer bruin.

Succes met deze, mijn belangstelling is gegarandeerd! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 feb, 2016 15:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Ha die Steven,

Rob de Jong heeft hier op Twenot nog een setje 1/32 Airfix multipose figuren liggen. Helaas de Mariniers en niet de reguliere US troepen, wellicht kan je die nog ergens op het internet scoren.

Voor zover je er niet bekend mee bent: dit zijn mooie figuren (zeker voor die tijd) van hard plastic zoals wij dat kennen.

Succes!

groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 feb, 2016 17:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Gaaf onderwep, ik ben een keer per toeval op dit voertuig uitgekomen op Youtube, toen ik bij de beelden van Upshot Knothole uitkwam. Toch wel een beetje beangstigend om zulke wapens in actie te zien...
Ik ben benieuwd wat je van dit oudje gaat maken in ieder geval, is hier overigens überhaubt wel AM-spul voor te krijgen?

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 feb, 2016 22:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Tomska schreef:
...is hier overigens überhaubt wel AM-spul voor te krijgen?


Ik verbaas me al lang niet meer.

Mocht het niet het geval zijn, Steven is inventief genoeg om zelf wat te maken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 feb, 2016 22:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 17:47 pm
Berichten: 1929
sodeju, dat wordt wat. Ben heel benieuwd naar hoe dit gaat worden. Succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 feb, 2016 1:10 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
@Walesha: ik ben ondertussen enkele kitjes op het spoor gekomen die accurater gevormd zijn, eentje van Dragon uit de Korea-oorlog en een ander van Tamiya (mortierschutters).
@Remarc: ik denk dat ook deze Revell figuren rebox van Airfix zijn. Ik kan die dus ook niet goed uit elkaar houden. Maar sowieso staan de meeste van die oude figuurtjes in onbruikbare houdingen met het geweer in de aanslag, terwijl je bij een kanon in transportpositie vooral zittende figuren nodig hebt. Het wordt misschien weer een Frankenstein-combinatie.
@Tomska: volgens Scalemates is er niets voor te krijgen, buiten deze twee boekjes. Door het schaalprobleem moet je goed nadenken wat je er eventueel bij kan halen.
@Korneel: door de geleding van de trucks zou ik een van de foto's kunnen namaken waar het geheel in een bocht staat. Ik hoop dat daarvoor geen truukjes nodig zijn zoals ik net met de Churchill-tank uit heb moeten halen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 feb, 2016 11:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja, die figuren lijken me ook heel wat beter... de Tamiyafiguren zijn wel wat kleiner dan die van Dragon maar er zijn grote en kleine mensen nietwaar.
Ook gezien de omvang van het (gebouwde) model zal niemand het verschil tussen 1/32 van het model en 1/35 van de figuren opmerken hoor. (In zoverre iemand deze kit dan al kent?) :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 678 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 68  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement