Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 8:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Hoewel ik de kit voor dit model pas over drie weken in huis heb, kon ik het niet laten om al een beginnetje te maken aan het bouwveslag.

photo 354103 Dit zij de decals die ik al in huis heb.

De kit die ik voor het maken van de "Ibis" ga gebruiken is van Italeri. In dit geval kit-nummer 1349, dat is de Swissair DC-3. Helaas wel de na-oorlogse versie, dus zal er wel het een en ander aangepast moeten worden. De kit geeft de keuze uit de C-47 cargo/passagiers-deur of een na-oorlogs copy van de oorspronkelijke DC-3 passagiersdeur. De laatste zal ik voorzichtig uitsnijden en aan de juiste kan in de rechter romp-helft plaatsen, op de plek waar ik een opening maak voor die passagiers-deur. De opening die in de linkerhelft zit dat ik dichtmaken en re-scriben zodat het er uiteindelijk zal uitzien dat er nooit een gat voor de C-47 cargo/passagiers-deur gezeten heeft.

Dit is de meest ingrijpende aanpassing van het model, maar daarnaast zijn er nog een paar kleine aanpassingen om uiteindelijk de 1936 DC-3 te krijgen.

Hieronder zie je een aantal foto's die laten zien wat er allemaal anders is.

photo 354122 photo 354123

photo 354120 photo 354121



Ik kan niet wachten totdat ik kan beginnen, helaas zal ik geduld moeten oefenen. Aangezien de kit nog niet in huis is. In ieder geval kunnen jullie al kennis maken met de vogel die ik binnenkort ga bouwen.

De PH-ALI "Ibis" werd ingeschreven op 8 oktober 1936, en was de eerste van de DC-3 die de KLM bij Douglas besteld had. Tijdens de uitbraak van de oorlog, is zij overgevlogen naar Engeland waar ze werd ingeschreven op 27 juli 1940 met het kenmerk G-AGBB, ze deed diensten voor de BOAC. Helaas heeft ze het eind van de oorlog niet meegemaakt. Ze ging verloren wanneer ze boven de golf van Biskaje door de Duitsers werd neergehaald op 1 juni 1943.



Wordt vervolgd ... 8)


Laatst bijgewerkt door Scale72Modelking1984 op ma 20 feb, 2017 18:42 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 10:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 jan, 2014 17:27 pm
Berichten: 316
Woonplaats: Boskoop
Nice :brouw:

Ik heb de spullen voor een soortgelijke bouw ook in huis liggen, heb alleen de tijd nog niet gevonden. Mijn plan is om de Mees te gaan bouwen.

Had ook al wat rond gekeken op het web, om de verschillen te achterhalen. Misschien kunnen we elkaar helpen / aanvullen.

Tot nu toe heb ik.
- andere motorgondels (voorzijde minder rond, bovenaan een recht deel erin)
- andere uitlaat
- extra ronde roosters in de gondels.
- lamp in de neus
- andere cones op de propellers
- geen rubberen rand aan de vleugels
- enkele deur, aan de andere zijde (zoals je al zei).
- Diverse antennes.

Ik hoop dat je kit snel komt.
Succes ermee, je heb alvast 1 volger :mrgreen:

_________________
Op de tafel:
Iedere keer iets anders....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2016 1:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Dat is fijn te lezen. Vanwaar de 'Mees' (PH-ASM), peppie?

Het is een van de vier laatst geleverde DC-3's, naast de PH-ASP "Patrijs", PH-ASR "Roek" en PH-AST "Tapuit". Deze vier werden allemaal in 1939 geleverd, waarvan de PH-ASM de laatste was. Ze begon haar dienst op 21 juli 1939, en werd door de Lufthansa gevorderd op 16 mei 1940. Vanaf die tijd vloog ze met Duitse kenmerken rond. In het begin D-ATJG, later in de oorlog werd het het luftwaffe NA+LE kenmerk. Het intressante is wel dat dit één van de vliegtuigen is die 'M.I.A.' is.

Wanneer je hem gaat maken, wil je dan de eerste zilvere versie met 'HOLLAND' of de tweede oranje versie gaan bouwen?




De "Ibis" die ik ga bouwen is een van de drieluik, hiernaast ga ik nog de PH-TAZ in camo en de PH-TCY met 'The Flying Dutchman' op de zij. Naast deze KLM drieluik ga ik ook nog een MALÉV Lisunov Li-2P bouwen. Er komen dus nog twee delen van dit verslag aan, vandaar dat ik er ook 'deel 1' achter gezet heb. Mijn plan is om deze drieluik op één grote dio te zetten. Links de PH-ALI, midden de PH-TAZ, en rechts de PH-TCY.

Over +/-16 dagen heb ik de kit voor dit model in huis, samen met een aantal spullen zodat ik weer verder kan gaan met de andere vliegtuigen.
Dan zal ik ook verder gaan met dit verslag, en ik zal proberen uit te leggen wat ik als eerste stap aan dit model ga doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2016 10:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 jan, 2014 17:27 pm
Berichten: 316
Woonplaats: Boskoop
Oh, wat een toeval zeg. Ik wil dus ook een drieluik gaan bouwen.
Alleen dan de mees in zijn verschillende uitvoeringen. Dus 1 in zilver, 1 in oranje en 1 in de Duitse kleuren. Vandaar dat ik voor de mees heb gekozen.
Mijn idee is om ze op 1 grotere plank te presenteren.

Wat toevallig zeg.

Denk je een origineel idee te hebben. :roll:

_________________
Op de tafel:
Iedere keer iets anders....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2016 11:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Vooral doen, het is gewoon leuk om een drieluik te maken, en jou drieluik is tocht anders dan die van mij. Bij mij zijn de twee laatste eigenlijk C-47's. Volg ik de KLM lijn voor in en na de oorlog. Jou drieluik is meer de geschiedenis van één vliegtuig door de jaren van de oorlog heen. Bij mijn MTS opleiding heb ik een ding geleerd. Alles is al eens uitgevonden, unieke ideeën bestaan eigenlijk niet meer.

Je zou dat ook kunnen doen met de PH-ASR "Roek" of PH-ALV "Valk", de laatste is aan het eind van de oorlog ook weer teruggeleverd door de Duitsers.

Welke van de Duitse uitvoeringen ga je maken. De Lufthansa versie, die zilver met rode vlak met hakenkruis en kenmerk D-ATJG, of de groene Luftwaffe versie met Kenmerk NA+LE?

De kenmerk en de naam voor de "Mees" was door KLM eigenlijk gereserveerd voor een Lockheed L-14 Super Electra.
Deze kreeg uiteindelijk bij levering het kenmerk PJ-AIM, omdat KLM kennelijk besloot dit vliegtuig dienst te laten doen bij het West-Indisch bedrijf.


Laatst bijgewerkt door Scale72Modelking1984 op wo 13 jan, 2016 12:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2016 11:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 jan, 2014 17:27 pm
Berichten: 316
Woonplaats: Boskoop
Is ook zo, alleen is het ook wel eens leuk iets origineels te doen.
De Duitse versie weet ik ff niet uit mijn hoofd, ik ben nu niet thuis. Weet alleen dat het een versie met een hakenkruis is. Ik dacht alleen dat hij grijs was en niet zilver.
Ik laat het je straks weten.

_________________
Op de tafel:
Iedere keer iets anders....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2016 12:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 jan, 2014 17:27 pm
Berichten: 316
Woonplaats: Boskoop
Dit is de decalset die ik voor de Duitser op de kop heb getikt.
photo 354526
photo 354527
Is waarschijnlijk niet de juiste code voor de Mees, maar daar heb ik me nog niet in verdiept.
Zoals je ziet geven zij aan dat het hele toestel in RLM 63 licht grijs was uitgevoerd.

_________________
Op de tafel:
Iedere keer iets anders....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2016 16:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
De man van Dutch Decals zit er hierbij best naast de D-AAIG was een Tsjechische DC-3 of Li-2 waarvan de eerste registratie OK-AIG was. Dat het een oostblok DC is kun je trouwen zien aan dat de passagiersdeur rechts is geplaatst.

De "Mees" kreeg het kenmerk D-ATJG. Als je het wil kan ik je te zijner tijd wel een setje juiste registatie decals toesturen.

Lufthansa had in die tijd alle vliegtuigen een mat metalicgrijze kleur. Persoonlijk zou ik voor een mat aluminium van Vallejo Metal color gaan. De rode band hoort bredere gele band te zijn verder is het redelijk juist, behalve dat er naast de zwarte band op de vleugels ook een dunne gele band zit.

photo 354540


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2016 18:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 jan, 2014 17:27 pm
Berichten: 316
Woonplaats: Boskoop
Dat het origineel een Tjech was klopt, dat staat ook op de beschrijving van de decalsheet.
De kleur, ben ik inmiddels achter, schijnt een aantal keer veranderd te zijn tijdens de oorlog.
Kijk maar.
Afbeelding
Hier is hij toch echt wel een soort van lichtgrijs en zoals je ziet is de band dezelfde kleur als het vlak achter op de staart.
Afbeelding
En hier lijkt hij weer wel een soort van metallic, en dan weer zonder band.

Wat ik begrepen heb waren ze aan het begin van de oorlog nog "zilver" en zijn ze later over gespoten in een licht grijs en nog weer later zelfs in RLM 02.
Afbeelding
Met zo te zien een witte of gele band.

Hele discussies gaande op een ander forum.
http://www.scalemodelteam.de/forum/view ... f=11&t=893

_________________
Op de tafel:
Iedere keer iets anders....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2016 18:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 jan, 2014 17:27 pm
Berichten: 316
Woonplaats: Boskoop
Kleur blijft altijd lastig. Je hebt altijd te maken met oude zwart wit foto's en het feit dat tijdens ww2 de kleuren nog wel eens gewisseld werden.
Heb eens een forumdiscussie gezien van ik 4 pagina's over de juiste kleur grijs voor de cockpit van een me-262. :roll:
Zelfde geldt voor bv duitse uniformen. Ik heb een foto gezien van iemand die een hele verzameling uniformen had en ze waren allemaal net ff anders van kleur. Ze werden ook in verschillende fabrieken gemaakt.

Maar goed, ik heb deze set gekocht omdat ik niet de juiste set / lettercombinatie kon vinden voor de "Duitse Mees". Als jij die wel hebt, wil ik die wel over nemen van je.

gr
Peter

_________________
Op de tafel:
Iedere keer iets anders....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement