Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 26 dec, 2015 11:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Goede morgen allemaal. Nog een fijne 2e kerstdag toegewenst. Bij deze mijn onderwerp voor deze groepsbouw: de Airbus A300-600ST

Deze uitvoering gaat het worden. De foto heb ik zelf genomen tijdens Le Bourget in '99 en is een scan van het negatief. Vandaar de vlekjes etc.
photo 349783

Een kleine introductie van dit vliegtuig. De A300 is het eerste toestel dat Airbus gebouwd heeft in de jaren '70 en is 's werelds eerste tweemotorige wide body vliegtuig. Een succes dus als je kijkt naar wat de beste verkopende wide body vliegtuigen van Boeing en Airbus nu zijn. Na de oorspronkelijke B1, welke eigenlijk de prototypes waren, kwam de B2, de eerste productie serie, maar werd die al heel snel door de verbeterde B4 werd opgevolgd. Deze had een groter bereik en krüger flaps. Momenteel worden er twee van deze toestellen gebouwd in het civiele luchtvaart hoekje door Veleno (Sobelair) en malair (Transavia).Begin jaren '80 werd -600 versie ontwikkeld. Dit werd een combinatie van de basis van de A300B4 en de staart van haar kleinere zusje de A310, maar had nieuw ontwikkelde vleugels. Hierdoor groeide het vliegtuig een klein beetje en had een grotere capaciteit. Door de toevoeging van nog een tank en kleine winglets aan het einde ontstond de A300-600R met een nog groter bereik. Deze werd o.a. door American Airlines op transatlantische vluchten tussen de VS en Europa ingezet. Dit vormt ook de basis voor de meeste Airbus ooit gebouwd. De A300-600ST Beluga dus waarbij ST voor 'Super Transporter' staat.De bijnaam Beluga kreeg die natuurlijk door zijn gelijkenis met het bolle voorhoofd van de beluga witte dolfijn.

Voor het transport van onderdelen tussen de verschillende Airbus-fabrieken had Airbus Industrie zoals ze destijds officieel heetten behoefte aan vliegtuigen met een ongewoon grote laadruimte. Hiervoor had Airbus in 1972 een viertal Super Guppies aangeschaft wat omgebouwde Boeing (!) Stratocruisers waren.

Afbeelding

Het grappige van dit vliegtuig vind ik dat de hele voorkant van het vliegtuig wegklapt om de vracht te laden. Maar omdat deze toestellen in de jaren '40 gebouwd werden, namen de onderhoudskosten toe en mat Airbus zelf ging het ook zo goed dat er behoefte was aan meer capaciteit. Om die redenen werd in 1991 het belsuit genomen om een nieuw transporttoestel te ontwikkelen op basis van de A300. Hierbij zou net als bij de Guppy een extra groot laadruim op de basis van de romp komen. Een deur aan de voorkant moest ervoor zorgen dat er ook weer lange ladingen in konden. Dit had tot gevolg dat de neus naar beneden gebracht moest worden. Ook de staart moest aangepast worden in verband met de aerodynamica. De hoogteroeren kregen daarom een verticaal staartvlak aan het einde aangemeten. In septemer '94 was het eerste toestel klaar en ruim een jaar later in oktober '95 was het toestel gecertificeerd en kon het door Airbus in gebruik genomen worden. Onderdelen die erin passen zijn rompdelen van de A320 serie:

Afbeelding

Maar ook staartvlakken van de A380:

Afbeelding

Daarnaast worden ze ook ingezet voor bijvoorbeeld humanitaire hulp en speciale projecten. Zo is het vliegtuig enkele malen op Schiphol geweest i.v.m. het transport van een sateliet om getest te worden in Noordwijk.

Afbeelding

Voor zover het echte vliegtuig. Nu de kit, welke door Revell uitgebracht is.

photo 349787

Deze heb ik bij de laatste schuurverkoop van de LHS gehaald. De doos was dus al open en er was al wat aan gedaan, maar leek verder compleet. De romp en vleugles waren al vast geplakt, gelukkig wel netjes.

photo 349784

Echter was er een stuk ijzeren staaf ingelijmd als ballast, maar dat was losgekomen. Dus heb ik dat bij thuiskomst meteen maar eruit gehaald door vakkundig de neus los te snijden. Dat heb ik bij de neus gedaan om ook meteen wat nieuw ballast erin te doen en een schotje in te bouwen zodat je niet helemaal de romp inkijkt. Na de neus er weer opgelijmd te hebben en een likje plamuur heb ik er niks meer aan gedaan.

Nu bleek alleen bij verdere inspectie dat de winglets ontbraken, maar na een email aan Revell waren zij gelukkig zo vriendelijk om die nog na te zenden. Die heb ik er dus ook maar meteen opgezet, omdat ik niet van ronslingerende onderdeeltje houd. En omdat ik ook niet van rood en groen geschilderd plastic als navigatielichten houd, had ik die er maar vast uitgeschuurd om vervangen te worden door transparante plastic huisfabrikaat.

Verder zit er nog een sprue bij met alle onderdelen voor motoren, landingsgestel en overige details.

photo 349788

Nu vielen mij daar gisteren de twee platte onderdelen links van de fanblades bij op. Na consultatie van de bouwbeschrijving blijken dat de wheelbays van het hoofdlandingsgestel te zijn. Die moet ik dus nog om een manier in de al gelijmde vleugels zien te krijgen. Dat wordt een leuke uitdaging.

Tot slot de decals. De kit decals zijn wat vergeeld en missen de speciale beschildering ter ere van de 400 jarige betrekkingen tussen Frankrijk en Japan die ik voor deze versie nodig heb. Gelukkig maakt 26decals een after market-setje welke ik al een tijd geleden aangeschaft had. Dit is een hele mooie set met decals voor alle 5 de uitvoeringen.

photo 349785

photo 349786

Gelukkig heb ik nog een zelfde kit liggen dus kan ik die gebruiken voor een andere uitvoering. Daar wil ik dan een versie van meken me de laaddeur open, maar daarvoor moet er een laadvloer zelf gemaakt worden. En uiteraard moet er dan ook nog wat in. Dat is allemaal voor de volgende. Laat ik eerst de kennismaking met deze kit maar tot een goed einde volbrengen.

Tot de eerste update!

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Laatst bijgewerkt door FokkerFan op zo 13 maart, 2016 22:09 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2015 10:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
O, was jij dat op Bourget. Ik vond het inderdaad erg rustig daar toen.

Wat een 'gave' verschijning in deze groepsbouw.

Ik heb destijds genoten bij het Aerospatiale plein.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2015 11:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Haha, ja inderdaad lekker rustig... Was wel een mooie ervaring en leuk dat het nu weer aanleiding is voor projectje.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2015 22:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Gave bak Ingmar!

Heb haar al twee keer vliegend mogen aanschouwen. Op 10 km welteverstaan. Op flightradar zag ik dat de Beluga in aantocht was. Zelfs vanaf de grond herken je dit vliegend gedrocht.

Nu je A318 toch aan stukken ligt.. Zou je die niet naar binnen schuiven voor extra schwung :wink: Ook snap ik dat je de door jou gefotografeerde Beluga gaat maken, toch zou ik zeker de versie met een Tiger en een NH-90 overwegen. 3 vliegen in 1 klap. 4 als je je A318 erin zet. Wie kan dat nou zeggen :lol:

Veel plezier met bouwen. :brouw: Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jan, 2016 0:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
ph-adk schreef:
Gave bak Ingmar!

Heb haar al twee keer vliegend mogen aanschouwen. Op 10 km welteverstaan. Op flightradar zag ik dat de Beluga in aantocht was. Zelfs vanaf de grond herken je dit vliegend gedrocht.

Nu je A318 toch aan stukken ligt.. Zou je die niet naar binnen schuiven voor extra schwung :wink: Ook snap ik dat je de door jou gefotografeerde Beluga gaat maken, toch zou ik zeker de versie met een Tiger en een NH-90 overwegen. 3 vliegen in 1 klap. 4 als je je A318 erin zet. Wie kan dat nou zeggen :lol:

Veel plezier met bouwen. :brouw: Lex


Bedankt Lex. Tja, de A318 ligt niet aan stukken hoor, maar erg veel schot zit daar inderdaad ook niet in. De andere kit wil ik inderdaad met het laadruim open maken. Wellicht dat ik die dan met de heli's erop maak. Een romp erin is wel mooi, maar ik vind dat dan weer zonde van de kit die ik daarvoor moet opofferen. Zelf zat ik te denken aan de staartvleugel van een A330/A340. Als ik een A330-200 wil gaan maken (waar ik er 2 van in de planning heb staan), dan moet er een andere staartvleugel op. Dus als ik die die op de kit zit netjes eraf haal, dan kan ik die daarvoor gebruiken.

Ik zal ook eens op flightradar kijken. Op zich zouden ze nog wel eens over Nederlands grondgebied moeten vliegen lijkt me met onderdelen van en naar Hamburg.

Verder heb ik vandaag de eerste klein update. Ik heb eens wat aan de motoren gedaan. Eerst e.e.a. in de grondverf gezet en vervolgens van metalizer van model master de fanblades en exhaust cone in aluminium en respectievelijk burnt metal gezet. Helaas dacht de firma Revel in de jaren '90 dat brouwers het wel leuk zouden vinden als er afdrukken van de mallen in de binnenkant van de motoren zouden zitten. Ik niet echt eigenlijk dus kon ik met wat plamuur aan de slag om dat weg te werken.

photo 353113

Alles in elkaar geknutseld ziet het er dan zo uit.

photo 353114

De rimpels die te zien zijn op de exhaust cone zijn overigens geen vinger afdrukken. Dat zit gewoon in het plastic. Volgens mij hoort het niet dus ik ben nog aan het overwegen om het egaal te schuren. Tot de volgende.

Fijne avond.

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Laatst bijgewerkt door FokkerFan op ma 11 jan, 2016 23:08 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2016 13:37 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Wordt een flink gebakje, ook op deze ( mijn favo-) schaal ! :D
Ga m graag volgen !

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 23:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Afgelopen weekend niet heel veel aan dit model gedaan. Maar voor de volledigheid van dit verslag toch een kleine update van de rigoreuze maatregel die ik genomen heb.

photo 354144

Dat zijn dus de motorinlaten met links de onbewerkte naad en rechts de geplamuurde naad. Dit heb ik nu geschuurd en in de primer gezet. Hopelijk kan ik hiermee mooie gave motoren maken.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2016 22:20 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Goed bezig ! Kost wat werk, maar op t eind zal je blij zijn dat je die tijd genomen hebt.

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 jan, 2016 12:23 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
FokkerFan schreef:
De foto heb ik zelf genomen tijdens Le Bourget in '99 en is een scan van het negatief.

Leuk onderwerp Ingmar. Wat leuk; ik was in 1999 ook op Le Bourget en heb de zelfde demo gezien! En René dus ook al, wat een toeval. Ik zie de Beluga's regelmatig vliegen, ook al zijn er maar een paar gebouwd. Je kan ze ook bijna niet missen; op een afstandje denk je; "wat vliegt daar dan?". En als je dichterbij komt heb je spijt dat je geen camera hebt meegenomen... Het blijft een indrukwekkende machine. Succes met de bouw.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2016 20:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ze kunnen tegenwoordig ook maar alles in de lucht houden :D . Wel geweldig om te zien wat er allemaal in past. Ik blihf je volgen om te kijken of ik deze nu erg lelijk vind of juist mooi. Succes

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement