Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2016 11:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het zat er aan te komen, maar één model op de werkbank, dus .....
De VFW 614 is niet echt een Fokker product, maar omdat hij werd ontwikkeld en geproduceerd in een periode dat Fokker en VFW (Vereinigte Flugtechnische Werke) een fusie bedrijf waren vind ik dat ie toch wel past in mijn collectie Nederlandse vliegtuigen.

photo 352621

Eerst wat geschiedenis, hoofdzakelijk uit Wikipedia. De VFW-Fokker 614 was een tweemotorige jetliner en was het eerste passagiersvliegtuig met straalvoortstuwing ontworpen en gebouwd in West Duitsland. Hij werd in kleine aantallen geproduceerd door VFW-Fokker in de eerste helft van de zeventiger jaren van de vorige eeuw en was oorspronkelijk bedoeld als DC-3 vervanger.
De VFW 614 werd in 1961 gelanceerd door de Entwicklungsring Nord (ERNO) groep, bestaande uit Focke-Wulf, Hamburger Flugzeugbau (HFB) and Weser als de E.614, een vliegtuig met 36-40 stoelen met twee Lycoming PLF1B-2 turbofans. Vervolgens werd de West Duitse industrie gereorganiseerd en ontstond VFW, gevestigd in Bremen. De ontwikkeling van wat nu de VW 614 was ging door. Hoewel Lycoming de ontwikkeling van de PLF1staakte, werd het project voortgezet met de Rolls-Royce/SNECMA M45H turbofan, die specifiek voor de 614 ontwikkeld was.
In 1968 kreeg het project de go-ahead met 80 procent financiering door de West Duitse regering. Productie werd goedgekeurd in 1970. Overeenkomsten voor risico deling waren gesloten met SIAT in Duitsland, Fairey and SABCA in België en Shorts in het Verenigd Koninkrijk. Vanaf de fusie tussen Fokker en VFW in 1964 werd het VFW 614 project ook gesubsidieerd door het Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling, NIV. De eindlijn werd in Bremen opgezet en de eerste van de drie prototypes vloog op 14 juli 1971.
Het vliegtuig had een onconventionele configuratie met de twee M45H turbofans op pylons bovenop de vleugel. Met deze configuratie werd de zware constructie vermeden die samenhangt met aan de staart gemonteerde motoren en eventuele beschadiging door opgezogen vuil door onder de vleugel gemonteerde motoren vermeden. Het maakte een kort en stevig landingsgestel mogelijk, specifiek geschikt voor operaties van ruwe startbanen.
De ontwikkeling van het vliegtuig duurde lang en orders kwamen traag binnen, ondanks een intensieve marketing campagne. De situatie werd niet beter op door het faillissement van Rolls Royce in 1971, waardoor de levering van de motoren in gevaar kwam. Ook ging het eerste prototype, de D-BABA, verloren gedurende flutter testen op 1 februari 1972 ten gevolge van flutter van het hoogteroer, waardoor de order situatie verslechterde. In februari 1975 waren slechts tien vliegtuigen besteld. De eerste productie VFW-614 vloog in april 1975 en werd afgeleverd aan Cimber Air in Denemarken viet maanden later. Andere VFW 614’s hebben bij Touraine Air Transport, Air Alsace en de Duitse luchtmacht gevlogen.
In het begin had het vliegtuig nogal wat motorproblemen, maar het was vooral te duur voor de kleine regionale luchtvaartmaatschappijen voor wie het ontworpen was. Bovendien moest het opboksen tegen de F.27 Friendship en de F.28 Fellowship, de twee andere passagiersvliegtuigen uit de Fokker-VFW stal die door hetzelfde verkoopteam werden aangeboden. Drie vliegtuigen hebben gevlogen maar zijn nooit afgeleverd en vier zijn verschroot voordat ze afgebouwd waren. Het VFW 614 programma werd officieel geschrapt in 1977, en het laatste onverkochte vliegtuig vloog in juli 1978.
In 1980 hield de fusie tussen Fokker en VFW op te bestaan. De meeste 614’’s waren tegen 1981 uit dienst genomen, waarbij de fabriek de vliegtuigen terug kocht en tegelijkertijd de ondersteuning stopte. Daarna bleven alleen de vliegtuigen van de Duitse luchtmacht in dienst, waarvan de laatste in 1999 uitdienst genomen werd. The last luchtwaardige VFW 614 werd gebruikt bij het DLR voor het Advanced Technologies Testing Aircraft System (ATTAS) project. Na zijn verblijf gedurende vele Jaren bij het DLR in Braunschweig werd dit vliegtuig, geregistreerd als D-ADAM, uit dienst genomen in december 2012 en tentoongesteld bij het Deutsches Museum Flugwerft in Oberschleissheim, Duitsland.
Wat karakteristieken van het vliegtuig:

Spanwijdte 21.50 m
Lengte 20.60 m
Hoogte 7.84 m
Motoren Rolls Royce/SNECMA M45H Mk 501; 2 x 33.2 kN
Crew/passengers 2/40

Referenties
1. https://en.wikipedia.org/wiki/VFW-Fokker_614
2. http://www.vfw614.de/die_vfw_614_e.html
3. M. Dierikx, Uit de lucht gegrepen, Fokker als Nederlandse droom, p. 180, 1945-1996, ISBN 90-5352-889 X, 2004
4. T. Postma, Fameuze Fokker Vliegtuigen, Luchtvaart in Beeld nr. 1, p. 78, Omniboek, Kampen, 1978
5. T. Postma, Fokker, Bouwer aan de Wereldluchtvaart, p. 153, Fibula - Van Dishoeck, Haarlem, 1979
6. T. Postma, Vermetele vliegende Hollanders, p. 115, ISBN 90 228 3987 7, De Haan, Bussum, 1975
7. W.C.J. Westerop, Fokker en de twintigste eeuw: een historische relatie, p. 52, ISBN 90-9011870-5, 1998
De meeste informatie over de VFW 614 staat in referenties 1 en 2.

Dan de kit.

photo 352615

De kit van Airmodel zit in een plastic zak en bevat drie sheets met witte vacform plastic onderdelen, een helder plastic vacform part voor het windscherm en het cockpit dak.

photo 347914

Op een A4-tje staat een korte beschrijving van het vliegtuig en algemene schilder- en bouwinstructies en er is een tweezijdig bedrukt vel A3 met de bouwhandleiding.

photo 352613

photo 352614

De handleiding bevat veel informatie voor het detailleren van het model en aanwijzingen welke onderdelen (vloer, spanten en vleugelliggers) scratch gebouwd moeten worden om een stevig model te krijgen. Er staan ook de schilderinstructies voor de Luftwaffe versie in in FS, Methuen en Humbrol codes.
Airmodel levert ook een setje resin onderdelen voor cockpit, motoren, onderstel en flap track fairings die samen met de vacform kit of apart besteld kunnen worden en decals voor de prototype versie, en de versies voor de Luchtwaffe en Cimber Air. De decals kunnen alleen gekocht worden in combinatie met de vacform kit.
Omdat het aardig wat werk scheelt en bovendien veel fraaier is, heb ik het resin setje apart gekocht.

photo 347915

Ik ga het derde prototype, de D-BABC in test configuratie bouwen. Er bestaan een aantal foto’s van dit vliegtuig, die aan een kant de typische beschildering tonen voor test vluchten. Die waren overigens niet altijd aanwezig en zij staan niet op de foto van de andere kant van het vliegtuig.

photo 352612

photo 347913

Op het Internet heb ik een goede maatschets gevonden.

photo 352609

Omdat de decals alleen samen met een kit gekocht kunnen worden en ik de kit al heb, moest ik ze zelf tekenen. Op Internet heb ik een tekening van het eerste prototype gevonden.

photo 352611

Ik ben begonnen met die te importeren in een leeg CorelDraw blad en daarna het logo, het opschrift VFW 614, en de Duitse vlag over te tekenen met rechthoeken en ellipsen, en die net zo lang te manipuleren tot ze redelijk pasten. Voor de registratie heb ik een passend font gekozen. De kleuren heb ik zo goed mogelijk aangepast aan die op de kleurenfoto’s.

photo 352606

De twee wit-zwarte test blokken heb ik opgebouwd uit vierkanten en de “11” is weer gehaald uit een passend font en voorzien van zijn witte “echo”. De maten zijn afgeleid uit de foto’s en de afmetingen van het model, en verfijnd met enige iteraties van “tekenen-printen-passen op het model-afmetingen aanpassen”, enzovoort.
De afmetingen van de deuren en luiken heb ik aan romp zijkanten van de kit opgemeten. Na het tekenen van de donkergrijze randen heb ik ze uitgeknipt en op de romp geplakt (en natuurlijk gecorrigeerd als de maten niet klopten).

photo 352622

Om de “NO STEP” lijnen op de vleugels te maken heb ik de paneellijnen op de bovenkant van een van de vleugels met zacht potlood geaccentueerd en daarna ingescand.

photo 352607

Weer de lijnen nagetekend/overgetrokken in Corel Draw door de op grote schaal getekende veelhoeken om te zetten in oppervlakken met een breedte van 0,5 mm. Een printje gemaakt en dat weer gepast op de vleugel. Ook tegelijkertijd de walk ways aangegeven ter hoogte van de noodluiken (in eerste instantie fout, want naar achteren weglopen kan niet i.v.m. motoren bovenop de vleugel). De “NO STEP” tekst (en het EXIT opschrift boven de noodluiken) is overgenomen van de decals die ik voor de Fokker F.26 gemaakt had.

photo 352605

In principe zijn alle elementen op de decal sheets, ook letters en getallen, opgebouwd uit veelhoeken, zonder omtreklijnen of andere lijnen, omdat die vaak problemen opleveren bij het printen met een ALPS printer, die je wel moet gebruiken bij witte of lichte kleuren in de tekeningen, tenzij je wit decal papier gebruikt om ze op je inktjet printer te maken. Maar dan moet je de decals heel precies uitsnijden, en zelfs dan zie je vaak nog de witte onderlaag van dat papier. Een voordeel van het gebruik van de inktjet is wel dat je daar alles wat hierboven verboden is mag doen; die is echt WYSIWYG.
Nu had ik dus de eerste versie van mijn decals. Waarbij deuren en luiken ook voorzien zijn van de nodige details en heb ik twee Rolls Royce logo’s toegevoegd.

photo 352603

Ik heb een kopietje van de Corel Draw file naar mijn vaste ALPS printer in de US of A gestuurd (Joseph Orborn van Fireball Models) en hem gevraagd die te beoordelen op printbaarheid. De boodschap die ik terug kreeg was dat het grijs, blauw-grijs en light blauw waarschijnlijk vlekkerig zou worden, dus moest ik zoeken naar een andere oplossing voor die onderdelen.
Voor de lijnen langs de omtrek van deuren en luiken is dat simpel: Gewoon in zwart laten printen en zo’n conversie was snel gedaan. Voor de VFW-Fokker logo’s is het lastiger. Om eventuele oplossingen uit te proberen heb ik die met en zonder tekst een aantal keren op de inktjet uitgeprint op doorzichtig decal papier. Ik heb die vervolgens op een stukje wit geschilderd plastic geplakt, zowel enkel als twee lagen op elkaar om de mate van dekking te onderzoeken. Daarbij bleek dat twee identieke decals bovenop elkaar een vrijwel perfecte dekking opleverden. Alleen de gele tekst op de blauwe decals gaf een slecht resultaat, dus de oplossing bestaat uit het gebruiken van twee identieke decals, inclusief gele tekst, bovenop elkaar. Het uitlijnen gaat ook erg makkelijk; de randen zijn wel duidelijker te zien, maar met iets accurater uitsnijden en schoon werken moet dat voldoende weg te werken zijn.

photo 352604

Uiteindelijk zal ik dus twee decal velletjes gebruiken. De bovenste ALPS geprint en de onderste geprint op mijn inktjet. Intussen is ook de decal voor de ontsnappingsroute gecorrigeerd.

photo 352599

photo 352600

Ik probeer overigens nog steeds Matthias Simon van Airmodel er van te overtuigen, dat ie mij een decal sheet van deze versie moet leveren.
Een aantal onderdelen, voornamelijk het cockpit interieur, schotten en vloeren en alle passagiersstoelen, moeten zelf uit plastic plaat gemaakt worden.

photo 352610

Bij de resin onderdelen zitten de cockpit vloer en achterwand (b t/m e) en de cockpit stoelen, instrumenten paneel en sturen (k, m en n) al netjes bijgeleverd, dus dat scheelt. De 40 stoelen zullen weer een geestdodend karweitje worden, tenzij ik de moed opbreng om er een master van te maken en ze dan te (laten) gieten.
In de handleiding zijn de zelf te maken delen op de juiste schaal getekend. Ik heb een kopie van de onderdelen op 1 mm dik polystyreen plastic geplakt met verdunde Microscale Kristal Klear.

photo 352602

De wandjes van het toilet zijn niet op maat getekend in de handleiding; die moeten dus weer volledig geschratched worden. Het patroon voor de plaats van de stoelen heb ik voortgezet tot bij het toilet en op de vloer aangegeven door de montagepunten aan te prikken.
Tot zover.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op zo 15 mei, 2016 10:53 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2016 12:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Ja, leuk leuk leuk! Weer een stukje prachtige geschiedenis dat zomaar vergeten kan worden omdat het (letterlijk) overvleugeld wordt door het gigantische succes van Airbus. En laten we niet vergeten dat de Duitse en Nederlandse luchtvaartindustrie al sinds de begin dagen van Fokker veel parallellen kent. U heeft wederom mijn aandacht!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2016 17:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De eerste stapjes van een vacform kit zijn niet de leukste; ik zit toch altijd een beetje aan te hikken tegen het schuurwerk om de onderdelen los te maken uit de plastic plaat, ook al zijn het er dit keer maar tien. De omtrek lijnen met viltstift aangeven gaat nog wel.

photo 352691

Uitstel, uitstel ...... Dus eerst maar de passagierstoelen productie opgezet. Besloten om ze maar alle 40 te scratchen. Dit moeten ze worden.

photo 352690

Bovenste twee strips 1 en 0,5 mm dik bij 6,5 mm breed voor de zittingen, derde en vierde 1 mm dik bij 10 respectievelijk 3 mm breed voor de rugleuning plus hoofdsteun, onderste 0,5 mm dik en 4,5 mm breed om de "pootjes" te maken. Dat worden in feite voor ieder paar stoelen twee 0,5 mm brede schotjes om op te staan. De 3 mm strip heb ik aan één kant afgerond en op die van 10 mm geplakt en de strips van 6,5 mm gewoon op elkaar.

photo 352689

Met extra dunne Tamyia lijm ging dat prima.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jan, 2016 0:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik ben er inmiddels wel achter dat vacuvorm niet mijn ding is. Maar vaak, als je een bepaald model wilt, kun je niet anders. Wederom heb je mijn aandacht, alleen wat betreft de techniek. Van mij had dit vliegtuig gebouwd mogen worden bij de gedrochten :mrgreen:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jan, 2016 9:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ai, ai, ai, wat een harde taal, Rene, voor de eerste Duitse naoorlogse poging om een lijnvliegtuig te bouwen. :mrgreen: Moet ik Juggernaut alsnog om overschrijving naar de gedrochten verzoeken? Ik zou 1 juli nog moeten kunnen halen om hem af te krijgen :wink:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jan, 2016 13:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Nee hoor. Ik heb gewoon niks met dit vliegtuig.

En officieel krijg je hem er niet door bij de gedrochten, daar is het te conventioneel voor.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jan, 2016 17:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
succes met deze, aparte plaatsing van de motoren. De Russen deden ook iets soortgelijks, maar dat was dan om de STOl capaciteiten te verbeteren...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jan, 2016 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Heel gaaf onderwerp Rob. Tof dat je ook een prototype bouwt en geen saaie Cimber kist. Hoewel een TAT natuurlijk lekker kleur aan de vitrine geeft.

Grappig om te zien dat je geen zin hebt om de vacuform delen uit te snijden/schuren en daarom maar begint aan de 40 stoelen :roll: Hoe dan ook, het gaat vast een topper worden gezien de hoeveelheid werk die je er (zoals gewoonlijk) al voor de bouw in stopt.

Ik neem aan dat je transparante ramen plaatst? Met evenveel glaswerk als een DC-10 wel een eye-catcher als je het mij vraagt.

Ik zie dit prachtige vliegtuig graag bij de gedrochten. Ik ken geen ander lijntoestel met de fans bovenop de vleugel. Ook maar 19 gebouwde toestellen. Onconventioneel genoeg in haar klasse dacht ik zo.

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jan, 2016 22:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Rob,

Maar een aanmoediging van mij kant :)

Ik heb al aardig wat vacuform gevallen gebouwd, dus ik weet waar je aan begint. Mag ik je aanraden de grote onderdelen eerst gewoon met een schaar RUIM en voorzichtig uit te knippen. Ik denk, dat het plaat materiaal niet te dik is. Als de grote delen los zijn, kun je ze gemakkelijker verder op maat maken. Ik schrijf dit, omdat men vaak de onderdelen met een mesje uitsnijdt en dan losbreekt : niet doen, het materiaal kan gaan scheuren op de randjes van je onderdelen, dan heb je echt een probleem. Zoals altijd: easy does it. :wink:

Interessant model, niet moeders mooiste, maar hij hoort er zeker bij. Het is tenslotte een soort Fokker.

Veel succes, en bij problemen, ik lees het wel.

Vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2016 9:45 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Leuk dat dit ongebruikelijke ding hier voorbij komt.
Mijn schoonvader heeft tijdens zijn loopbaan bij Fokker ook voor dit toestel tekeningen gemaakt.
Enige tijd terug hetzelfde vacu model bij de LHS voor hem meegenomen.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 164 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement