Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Revell Mercedes-Benz G4
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2015 22:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Na een vrij lange radiostilte van mij hier op het forum qua verslagen heb ik nu wegens de vakantie eindelijk weer eens tijd om een verslagje te gaan maken. Ik heb deze keer geen al te groot project uit de kast getrokken, omdat ik al een aantal andere grote projecten in de planning heb, en ik nu even geen zin heb in grote scratchbuilds en dergelijke. :mrgreen:

Deze is het geworden:
Afbeelding

De Mercedes-Benz W31 Typ G4 :brouw:

Afbeelding

Afbeelding
Bron: http://www.media.fotki.com

De Mercedes-Benz W31 type G4 was een Duits, drie-assig offroad-voertuig, geproduceerd door Mercedes-Benz in 1934 voor de Wehrmacht. De G4's waren ontworpen als seven-zits cabriolet of gesloten sedan, en ze werden voornamelijk door de kopstukken van het Naziregime in parades en inspecties gebruikt. Voor het algemene gebruik binnen de Wehrmacht waren deze voertuigen echter te kostbaar.



Afbeelding
Bron: http://www.autoevolution.com
De G1, de voorloper van de G4. Leuk detail is dat deze stafwagen nog dubbel lucht op de achterassen heeft.

De G4 was een doorontwikkeling van de G1, die in 1926 geïntroduceerd werd. Alle versies hadden een 8-cilinder lijnmotor. De modellen die in de eerste drie jaar gebouwd waren hadden motoren met een cilinderinhoud van 5018cc, en met een vermogen van 100 PK. Een ongesynchroniseerde viertraps versnellingsbak verdeelde het vermogen over alle vier de achterwielen, of, optioneel, naar alle zes de wielen. De achterwielen waren via starre assen aan de bladveerophanging verbonden. De vooras had dezelfde opstelling. Alle zes de wielen waren uitgerust met hydraulische remmen, waarbij door middel van servos rembekrachtiging werd geleverd. De topsnelheid van de G4 was slechts 67 km/u, als gevolg van het hoge gewicht (3.700 kg) en het gebruik van terreinbanden. Slechts 11 G4's van dit type werden geleverd aan de Wehrmacht. Het verlengde ladderframe maakte het mogelijk dat de inzittenden uitzonderlijk veel ruimte hadden. De stoelen voor de maximaal 7 inzittenden werden zo comfortabel mogelijk gemaakt door middel van luxe banken en aparte stoelen met beklede armleuningen.

Afbeelding
Het chassis van de G4.

Afbeelding

Afbeelding
Het luxe interieur van de G4, met opklapbare stoel voor Hitler tijdens parades.
Bron: media.fotki.com

Deze voertuigen werden oorspronkelijk aan de SS geleverd voor gebruik door Hitler en zijn gevolg. Deze G4's werden geleverd in hoogglans grijs met zwarte spatborden en treeplanken, maar aan het einde van de oorlog werden de G4's in matte/camouflagekleuren geleverd, omdat toen het militaire nut van de voertuigen belangrijker werd gezien dan het uiterlijk van de wagen. De meeste G4's waren eigendom van de top van de Nazipartij, waarbij de voertuigen ook geleverd werden met felle achterlichten, om verdachte bestuurders tijdelijk te verblinden.

Vanaf 1937 werd een krachtigere motor gebruikt, met een inhoud van 5252 cc, die 115 PK leverde.and 115 PS. De prestaties van de G4 bleven echter hetzelfde. Tussen 1937 en 1938 werden 16 van deze voertuigen gebouwd.

Vanaf 1938 werd een nog groter motorblok gebruikt met een cilinderinhoud van 5401 cc. Het vermogen daalde echter tot 110 PK. De voertuigen van dit model werden door Adolf Hitler en zijn personeel in parades gebruikt, onder andere tijdens de annexatie van Oostenrijk en het Sudetenland. 30 van deze voertuigen zijn tot 1939 gebouwd.

Afbeelding
Bron: http://www.warmuseums.net

Afbeelding

Afbeelding
Hitler met zijn G4's (kentekens WH 32288 en WH 32290) tijdens verschillende rondritten door zijn veroverde gebieden.

Van de in totaal 57 geproduceerde voertuigen zijn er nog minstens 3 bewaard gebleven. Een G4 gebruikt tijdens de annexatie van Tsjechoslowakije en Oostenrijk staat tegenwoordig in het Sinsheim Auto & Technik Museum. Na WOII werd dit voertuig omgebouwd tot een brandweerwagen, waarna hij gerestaureerd werd en aan het museum geschonken. Hij is nog steeds in perfect werkende staat, en hij wordt bij evenementen van het museum vaak gebruikt voor rondritjes (ook offroad!).

Afbeelding
De G4 in Sinsheim. Ik ben zelf in de zomervakantie in Sinsheim geweest, en heb deze G4 ook gezien. Het is een indrukwekkende auto, niet alleen door het formaat (het is echt een groot apparaat...), maar ook door de massieve uitstraling van het voertuig. Het weerspiegelt perfect de persoon waar de G4 voor gebouwd is; groots, overdreven, en imponerend.

Een andere G4, die oorspronkelijk door Hitler cadeau is gedaan aan Generalissimo Franco, is bezit van de autocollectie van het Spaanse leger. Deze G4 is te zien in de "Sala Histórica de la Guardia Real", in the barakken van El Pardo. Hij is door het Mercedes-Benz Classic Center in Duitsland gerestaureerd, in opdracht van Mercedes-Benz Spanje als geschenk voor de koninklijke familie. Deze G4 heeft onder andere een verlichte medaillonset van de Heilige Maagd Maria in het dashboard. De derde G4 staat in Hollywood. Hier wordt de G4 gebruikt als attribuut in films, waarvan de meeste oorlogsfilms zijn. Hij komt echter ook voor in de credits en enkele scenes van de TV serie Hogan's Heroes, meestal als de auto van Leon Askin's personage "General Burkhalter".

En 75 jaar na dato vond Mercedes het ook tijd om een nieuw model G4 uit te brengen, de G63:
Afbeelding
:mrgreen:

De kit; de kit is de vrij recente Revellkit, die op zijn beurt weer een ICM-rebox is. Het is een vrij gedetailleerd model, met onder andere de complete aandrijflijn in 1/35. Pasvorm kan ik tot nu toe nog niet veel over zeggen, omdat ik alleen nog maar het motorblok in elkaar heb zitten. Wat me wel opvalt is het gebrek aan locatiepinnetjes, en dat de onderdelen soms maar nét in elkaar passen.

Afbeelding

Afbeelding

De doos is in ieder geval al goed gevuld, en ondanks dat alle sprues in 1 zak geduwd zijn is er niets kapot gegaan. :brouw:

Het begin van het motorblok:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het blokje is goed gedetailleerd, maar er zitten wel overal gietnaden. Goed schoonmaken dus. :mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2015 23:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Indrukwekkende auto, ik heb ook al een paar keer met de kit in mijn handen gestaan, deze gaat er wel een keer komen, dit ga ik dus volgen om te kijken of het wat is, ik ben namelijk niet zo gek op ICM.
Mooie intro ook BTW.

In de volglijst!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2015 0:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Forse koets zeg! 8) ziet er wel indrukwekkend uit met die 3 assen. Een limousine avant la lettre :P
leuk dat je alle informatie erbij schrijft Tom, die wagen kende ik nog niet. Ik volg je vorderingen!

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2015 0:39 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ben je speciaal voor deze G4 naar Sinsheim geweest of kwam je daar bij toeval, Tomska? Misschien heb je het model achteraf gekocht? Je zal voor deze wel een mooi plekje moeten uitzoeken, je kan hem niet zomaar tussen twee tanks zetten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2015 0:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Ik ben onder andere voor de G4 gegaan ja Steven, maar mijn vader wilde al langer naar het museum, en afgelopen zomer zijn we eindelijk eens gegaan. Erg de moeite waard moet ik zeggen! Ik had de doos echter wel al liggen. Ik heb er ook aan gedacht om ook de 770K van ICM aan te schaffen, de andere iconische Hitlerauto. Het zou wel een mooi duo zijn, want tussen de tanks is inderdaad geen gezicht.
Rob en Pileino, bedankt voor de reacties, goed om te horen dat het infostukje weer in de smaak is gevallen. :brouw:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2015 13:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Ik ga dit autootje zeker volgen!! Heftig.

:brouw: Gr, Martin

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2015 20:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Tijd voor een update: de motor zit helemaal in elkaar nu, en is ook al geverfd. Hier heb ik niet al te veel aandacht aan besteed, omdat de motor straks vrijwel niet meer zichtbaar is, behalve als je de motorkap open zet. Maar wegens ik heb al andere ideeen met dit model, waarbij open motorkappen echt niet passen, laat ik dat achterwege. Niet dat er uberhaubt veel te scratchen viel bij het blok, als je de bougiekabels hebt toegevoegd heb je het meeste al gehad.

Afbeelding

De inlaat/uitlaatspruitstukken met de luchttoevoer. Zoals je ziet, is het allemaal weer erg gedetailleerd uitgevoerd, maar als je het op het blok wil lijmen zie je dit:

Afbeelding

Wéér geen locatiepennetjes, alleen de plekken waar de spruitstukken ongeveer uit moeten komen. Nu paste het allemaal gelukkig wel, maar het zit er niet heel erg stevig op zo.

De verf op het blok is vrij eenvoudig, alles behalve het kleppendeksel en het carter moet zwart, en de rest is zilver. Hierna nog een drybrush over het zwart geveegd, en als het zilver een klein zwart washje heeft gekregen, vind ik het goed genoeg. Roest op het blok is hier uiteraard not done. :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding

Daarna door naar het chassis. De kit heeft een volledig uitgewerkt chassis, met alles erop en eraan. Dit is niet alles wat erop komt, buiten de assen moeten er nog wat delen bij de motorsteunen komen, die er pas op kunnen als het blok erin ligt. Ook hier is het oppassen met onderdelen lijmen, ze zitten snel scheef of los.

Afbeelding

Afbeelding

En als laatste in deze updeet de achterassen. Geheel in de stijl van de Duitsers is dit ook een mooi stukje techniek, uiteraard veel te ingewikkeld uitgevoerd. :mrgreen: . Vooral dit deel van de kit is geen beginnersklus, er zitten vrij veel miniscule onderdelen op, zoals de draagarmen tussen de bladveren (3 onderdelen per draagarm!). Nogmaals, ontzettend gedetailleerd, maar soms een crime om in elkaar te zetten.

Afbeelding
De twee differentiëlen.

Afbeelding
De ingewikkelde constructie waar uiteindelijk de assen tussen komen te zitten.

Afbeelding
Afbeelding
De gedeeltelijke assemblage van de achterophanging. Nadat ik dit in elkaar had zitten, ben ik maar gestopt, omdat ik toch wel scheel begon te kijken van dat -soms- ontzettend klein plastic... :roll:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2015 20:12 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Heb je in het museum ook wat foto's genomen van de binnenkant? Vaak zit er al eens wat meer dan de fabrikanten meeleveren. Je kan best de kruiskoppelingen nog wat schuren, maar de bladveren zien er gelukkig prima uit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2015 20:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Je kon helaas vrijwel geen foto's van de binnenkant maken Steven, omdat de wagen vrij ver achter de hekken stond. En omdat het van zichzelf al een hoge auto is, kon je er ook slecht in kijken. Maar gelukkig staan er op internet wel foto's van het interieur. Er loopt inderdaad nog een naad over die cardanas, die had ik gemist.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2015 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Ik hoop dat je bij het eindigen van deze mooie klus er eens een foto bij plaatst van een Panther of een Tiger omdat ik heel nieuwsgierig ben hoe groot deze auto eigenlijk was.
Ik zie voorlopig geen kans hem in het museum te bezoeken. :?

:brouw: Gr, Martin

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement