Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 6:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2015 21:06 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
De GB begint over een kleine 2 weken, dus ik plaats m'n topic alvast.
Dit toestelletje was weliswaar de tweede keus, maar ik geloof dat ik dit ki(s)tje toch erg leuk ga vinden.
Mag ik u voorstellen:

Grumman XF5F-1 Skyrocket
Afbeelding
Oftewel het vliegtuig met de dikke lip. :)

Waarschijnlijk het meest ambitieuze project voor een op vliegdekschepen gestationeerde jager uit de jaren '30. Terwijl de Amerikaanse marine druk was met het uitzoeken van de eerste 'moderne' (eendekker) vliegtuigen, was Grumman bezig met het uitwerken van een tweemotorig ontwerp voor op vliegdekschepen. Aangezien een dergelijk concept nog nooit was geprobeerd, en men dus geen ervaring had met eerdere vergelijkbare projecten, was de kans erg groot dat het grote toestel er uniek uit zou gaan zien. Zo uniek zelfs dat het toestel in de stripverhalen van "Black Hawk" verscheen:
Afbeelding
Afbeelding

Op 30 Juni 1938 werd Grumman's vrijmoedigheid werd beloond met een contract voor één prototype welk de aanduiding XF5F-1 kreeg.
Als krachtbron werd gekozen voor 2 1200pk sterke Wright XR-1820 motoren welke in tegengestelde richting draaiden.
De eerste vlucht was op 1 April 1940, en het uiterlijk van het toestel had misschien een 1-Aprilgrap kunnen zijn, de prestaties waren dat zeker niet. De topsnelheid lag op maar liefs 576km/u, en het toestel kon 3000 meter klimmen in iets meer dan 4 minuten.
Het testprogramma werd onderbroken door problemen met de koeling van de motoren. Dit probleem was opgelost door het aanbrengen van extra luchtinlaten te plaatsen en de cowling aan te passen. Andere tekortkomingen, welke direct te maken hadden met het uitdagende concept, zorgden ervoor dat pas in Februari 1941 een alomvattende test voor de Skyrocket beschikbaar was.
In Maart 1941 haalde Grumman de Skyrocket terug voor een uitgebreid herontwerp. Ze wisten bij Grumman dat ze een veelbelovend toestel hadden, maar het ontwerp had nog een hoop verfijning nodig. De stompe neus werd aangepast en verlengd, waardoor deze voor de vleugel uitkwam. De korte neus had als voordeel dat de piloot een nagenoeg onbelemmerd zichtsveld naar voren had, maar de langere neus had een betere aerodynamica. Tevens werden de motorgondels aangepast. Deze werden naar achteren toe verlengd en werden de wieldeuren aangepast zodat de wielen niet meer deels uitstaken.
De herontworpen Skyrocket werd in Juli 1941 weer aan de marine teruggegeven, en terwijl er weer verder getest werd kwamen er meer aandachtspunten aan het licht.
Eén groot probleem was dat de relatief grote motorgondels ervoor zorgden dat de piloot geen oogcontact kon maken met de landing signal officer. Dit, en andere punten hebben ervoor gezorgd dat Grumman verdere ontwikkeling van de Skyrocket heeft gestaakt, en Gruman heeft zicht gestort op een ander 2-motorig toestel.
Het enige prototype is na een aantal buiklandingen, en daaropvolgende problemen met het onderstel, op 11 December 1944 verschroot.
De vrijmoedigheid van het ontwerp kwam terug in de voorgestelde bewapening; aanvankelijk zou de Skyrocket 2 Deense Madsen kanonnen met een kaliber van 23mm in de neus krijgen. Echter was Denemarken al in Duitse handen voordat men deze wapens kon bemachtigen, en werd als alternatief 4 .50 machinegeweren met elk 400 schoten geplaatst (dit komt niet overeen met mijn info, daarover later meer). Het toestel kon verder 2 bommen van 165lbs (+-75kg, vreemd formaat...) meenemen. Een andere eigenschap van de Skyrocket was dat het toestel 10 kleine bommenruimen in de vleugels had zitten, welke in totaal 40 kleine anti-vliegtuig bommetjes konden bevatten. deze bommetjes zouden te midden van een bommenwerper formatie afgeworpen worden.
Afbeelding

De Skyrocket was het grootste jager van de US Navy van die tijd, met een spanwijdte van 12,80m en een lengte van 8,76m. Het toestel woog 3600kg leeg, en het maximum startgewicht bedroeg 5450kg.
Ondanks z'n formaat had het toestel een vrij lage landingssnelheid van zo'n 115km/u.
Tijdens een van de proefvluchten bereikte de Skyrocket een snelheid van 780km/u, maar deze snelheid werd behaald op een manier die niet als normaal gebruik werd beschouwd.


Dit is de informatie die op de voorkant van de bouwhandleiding stond, maar niet alles komt overeen met andere bronnen. De actieradius zou volgens het boekje 780mijl zijn, terwijl Wiki aangeeft dat de actieradius 1200 mijl zou zijn. Ook het stukje van de bewapening komt niet overeen met andere bronnen. Zo geeft wiki aan dat de beoogde bewapening 2 .30 mg's en 2 .50 mg's was i.p.v. 4 .50's. De kitonderdelen bevestigen de info op wiki, en als ik foto's ga zoeken kom ik dit tegen:
Afbeelding
Op de voorgrond is een .30 te zien, daar achter 2 .50's, en de laatste .30 zit achter de .50's verstopt.
Afbeelding

Op naar de kit!
Er zijn meerdere kits van dit toestel gemaakt, zowel de versie van vóór als na het herontwerp. De kit in dit verslag betreft het toestel van vóór het herontwerp, dus met de korte neus en motorgondels. Misschien dat ik de versie met de lange neus nog eens opzoek, maar dan zal ik op Ebay moeten kijken.

De doos:
photo 349085
De sprues:
photo 349083
photo 349087
De kit heeft niet heel veel onderdelen, maar het ziet er allemaal wel redelijk gedetailleerd uit moet ik zeggen.
Detail van het instrumentenpaneel als voorbeeld:
photo 349084
Wel jammer dat de instrumenten zelf 'leeg' zijn, zeker gezien het feit dat er geen decal voor is meegeleverd...

Decalvel en clearparts:
photo 349088
Clearparts van dichtbij:
photo 349086
Met transparante navigatielichten. :)
En tot slot een greep uit de handleiding:
photo 349089
Niet heel ingewikkeld, maar duidelijk genoeg.

Tot zover lijkt het me een leuk kitje, en waarschijnlijk ga ik toch voor het schema op de doos.
De vleugel kan in ieder geval in z'n geheel gespoten worden alvorens de romp en motorgondels er op te plakken.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2015 10:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
GaaaaaaaaF

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2015 11:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
nice, heb je al een idee hoe je het gaat doen met het instrumentenpaneel? Er zijn losse instrumentendecals verkrijgbaar, je kan ook een laag wit geven, zwart erover en met een naald de wijzers enz inkrassen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2015 0:25 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Wat een eigenaardig toestel. Zeker geen beauty.

Leuke intro, heb weer iets bijgeleerd, want de Skyrocket was een totaal onbekende voor mij.
Ziet er een veelbelovende kit uit. Ik kijk al uit naar de bouw ervan.

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2015 1:10 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Markie, zeker weten. :mrgreen:

@ Silenoz, dat is inderdaad een idee, ik ga eens zoeken naar zo'n set decals.

@ Lt D, als ik het zo zie zou de kit inderdaad goet te doen moeten zijn. We gaan het zien.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2015 21:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Juggernaut schreef:
ik ga eens zoeken naar zo'n set decals.

Kijk hier eens:

http://mikegrantdecals.com/shop/product ... -war-ii-3/

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 dec, 2015 4:52 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
En gelijk maar besteld. Heel erg bedankt! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2016 14:36 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Nou, gistermiddag gelijk deze kit maar open getrokken en aan het plakken geslagen.
Als eerste heb ik de vleugelhelften op elkaar geplakt. De gehele vleugel bestaat van tip tot tip uit een bovenkant en onderkant, dus dat was makkelijk.
De staartvleugels bestaan uit één bovenkant en 2 onderkanten, die heb ik ook gelijk maar aan elkaar geplakt.
Bij de nacelles moest ik even goed kijken hoe ik ze het beste in elkaar kon zetten, sommige delen moeten tussen de helften van de nacelles komen, zoals onderdeel 36 en 37 op onderstaand plaatje:
Afbeelding
Deze heb ik zonder te lijmen op hun plek gezet. Ze kunnen niet meer weg, maar het onderdeel kan ik nog wel scharnieren zodat ik het niet kapot kan maken. En ik zal ze met het penseel bij moeten werken als ik de wielbakken gespoten heb.

De nacelles heb ik in 2 delen gelaten; de onderkant met de wielbak, en de bovenkant met de cowlring. De romphelften heb ik even met tape tegen elkaar gezet en daarna de hele handel als dryfit in elkaar gegooid om te kijken hoe het allemaal smoelt.
photo 352394
photo 352395

Ik heb gelijk maar voor de gein één van de motoren in de cowling gepropt:
photo 352396
Daar ga je dus genoeg van zien, wat betekent dat ik de boortjes en het looddraad weer tevoorschijn mag halen. :mrgreen:
Omdat het toestel me zo vrij groot leek heb ik de Vindi er even bijgepakt, en tjah, see for yourself:
photo 352398

Ik mag intussen al kleuren gaan zoeken. Ik denk dat ik voor het geel wederom eigenwijs RLM04 ga pakken zoals ik bij de Ki-46 ook heb gedaan. Al doe ik er misschien een drupje rood doorheen. Voor het blanke metaal wil ik de AK Extreme metals gebruiken. Mocht ik dat vernaggelen heb ik nog een spuitbus silverleaf van Tamiya liggen als backup.
De pasvorm tot zover is goed te noemen, ik ben geen gekke dingen tegengekomen en verwacht ook niet veel te hoeven plamuren.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2016 14:58 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Gisteren niet heel veel aan de Skyrocket gedaan, ik was druk bezig om de cockpit van de MiG te molesteren, maar omdat ik toch iets aan deze kist wilde doen heb ik maar wat verf rond gesproeid.
Als eerst het alombekende 'Oily Steel' van Vallejo gebruikt om de motoren te spuiten.
photo 352619
photo 352618
De gietnaadjes zijn zo goed te zien, en die ga ik nog aanpakken. Al zit ik er ergens aan te denken om op zoek te gaan naar resin motoren. Er is in principe ruimte genoeg in de cowlings, dus misschien ga ik kijken of Quickboost een set heeft die ik kan gebruiken...
Ik zal eens kijken.

Ter afsluiting heb ik de uitlaatspruitstukken met 'Burnt metal' uit de Extreme Metal van AK gespoten.
photo 352617
photo 352620
Deze onderdelen zitten aan de achterkant van de motor en dus zal je enkel tussen de cilinders iets zien. Dit is de reden dat ik de gietnaden ook niet heb weggehaald.
Maar los daarvan, deze verf geeft wel een mooi resultaat. Het is niet de meest ideale kleur voor deze onderdelen, maar de verf an sich bevalt me wel.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2016 20:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 07 okt, 2015 20:11 pm
Berichten: 123
Knap werk! En wat een oog voor detail! Doe je dat vaak resin onderdelen kopen? Ik wou het 1 keer eens doen, maar de onderdelen koste meer dan de kit. (of is dat gebruikelijk)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement