Voor de volgende 'kit' van DMTC hebben we de koppen bij elkaar gestoken en hebben we besloten iets Amerikaans te gaan doen en wel een bottom-dump-trailer. Er zijn vele verschillende en zoals gewoonlijk is informatie moeilijk te krijgen van fabrikanten. Dus speuren op het net en daarbij kwam ik een aantal leuke dingen tegen. Mijn eerste keus was een 3-assige trailer van Centerline en daar ben ik dan ook mee begonnen. Met alleen een goed zijaanzicht en verder alleen maten gegeven heb ik veel dingen zelf verzonnen maar aangezien bij de Yanks alles mogelijk is kan het maar zo zijn dat er iets in deze geest rond rijd. Qua prijzen kwam ik behoorlijk duur uit dus heb ik nu een tweede trailer op stapel staan. Tussen deze twee gaat een keus worden gemaakt (denk ik ) wat we misschien als kit kunnen gaan uitbrengen. Eerst maar eens wat plaatjes van de trailer waar ik nu mee ben begonnen. Eerst twee foto's van het origineel

Op de site waar ik deze foto's vond ik nog meer info. De mensen daar een mail sturen leverde op dat ik bij de fabrikant moest zijn. Die heeft echter nooit iets van zich laten horen. Ik ben dus maar gewoon begonnen met tekenen en daar is dan het volgende uit gekomen.

Daarbij zijn een flink aantal CNC gesneden spullen uit 1mm polystyreen. Verder worden er een behoorlijk aantal onderdelen 3D geprint. De luchtvering en velgen bijvoorbeeld. Ook de koppelstukken voor de constructie. Die constructie is overigens 6 en 5mm kokerprofiel. De luchtvering heb ik ook van het internet geplukt als .stp bestand. Daarmee worden 3D tekeningen uitgewisseld waarbij parameters niet meegenomen worden. Je moet dus alles wel opnieuw gaan tekenen. Dat was sowieso nodig om aan de minimale eisen van shapeways te kunnen voldoen. Afijn, dat is allemaal technisch gewauwel. Verder met de trailer. De onderdelen heb ik uitgesneden. 3 platen van 1mm dikte en 1 van 0,5mm

De 3D geprinte onderdelen zijn besteld en ook al binnen. Het is elke keer wel kicken als het precies is wat je in gedachten had. Daarbij gaat er natuurlijk wel eens iets mis. Zo had ik de instellingen van de resolutie niet helemaal goed waardoor de tank toch niet geheel rond is.

de volgend sessie is het samenbouwen.
Hessel