Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 14 nov, 2015 20:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Omdat de D.XIII en de F.25 even on hold staan in afwachting van de decals ga ik maar beginnen met een 1:72 kitje van de Koolhoven F.K.51 eenzitter van Steelwork.
De Koolhoven F.K.51 eenzitter maakte deel uit van de leveranties aan de Spaanse Republikeinse regering gedurende de Spaanse Burgeroorlog. Leveranties aan Spanje waren formeel verboden, en natuurlijk hield de Nederlandse regering zich aan dat embargo (andere Europese landen hadden minder scrupules). Toch vinden vrijwel alle vliegtuigen onbewapend, de tweezitters gecamoufleerd als eenzits postvliegtuig, hun weg naar Spanje via de Franse firma Société Anonyme des Transports Aériens. De meeste F.K.51’s waren tweezitters, gelijk aan die van de MLD. De bewapening, twee mitrailleurs in de bovenvleugel, wordt in Spanje ingebouwd.
In verband met het internationale wapenembargo werd het steeds moeilijker om aan motoren te komen. Daarom werd de eenzitter uitgerust met tweedehands 14 cilinder Armstrong Siddeley Jaguar IVA motoren van 400 pk afkomstig van afgedankte Armstrong Whitworth Argosy vliegtuigen. Om deze zwaardere en langere motoren te accommoderen moest de NACA kap verlengd worden en werden de landingsgestelpoten 30 cm verlengd vanwege de grotere schroef. Het voorste deel van de romp werd bekleed met linnen i.p.v. triplex om gewicht te besparen en om het zwaartepunt weer een beetje goed te krijgen werd de cockpit, die voorzien werd van een glazen kap, verplaatst naar de waarnemerszitplaats, terwijl de voorste zitplaats verviel. Het waren geïmproviseerde (nacht)jagers.
De eerste F.K.51 eenzitter vloog in mei 1937 en afleveringen begonnen in juli van dat jaar. Sommige eenzitters werden per schip uitgevoerd onder een lading aardappels naar havens in de buurt van Barcelona. De eenzitters zouden een registratie EJ- gekregen hebben (de tweezitter F.K.51’s hadden een registratie EK-), maar er zijn geen foto’s met zo’n registratie bekend. Er zijn er totaal 10 afgeleverd; de laatste zes konden niet afgeleverd worden, maar werden bij Koolhoven opgeslagen en zijn in mei 1940 bij het bombardement van de fabriek vernield. Over het gebruik van de vliegtuigen is weinig tot niets bekend en er bestaan ook nauwelijks foto’s van.

Karakteristieken:
Crew 1
Span (m) 9.00
Length (m) 7.80
Range (km) 825
Maximum speed (km/hr) 230
Ceiling (m) 6500
Empty weight (kg) 1000
Engine Armstrong Siddeley Jaguar IVA 400 hp
Armament 2 Vickers 0.3” in de bovenvleugel

De beste referenties zijn:
D. Top, Frits Koolhoven en zijn Vliegtuigproduktie, 1996
T. Wesselink, Koolhoven Vliegtuigen, ISBN 978-90-818510-2-2, 2012
T. Wesselink & T. Postma, Koolhoven, Nederlands vliegtuigbouwer in de schaduw van Fokker, ISBN 90 228 3890 0, 1981

Foto's volgen later, als ik bij mijn desktop kan (op mijn oude MacBook werken de albums niet).

Rpb

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 nov, 2015 13:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Eerst maar even de foto's van het origineel die ik heb kunnen vinden.

photo 343753

photo 343754

photo 343755

photo 343756

Tweede toestel is een 1-zitter.

photo 343758

photo 343759

photo 343772

De PH-APK is een 1-zitter. Alle foto's komen uit de drie referenties. Wel aardig is een foto waar Koolhoven de tweedehands Jaguar motoren vandaan had gehaald.

photo 343823

Verder heb ik van Henri Kaper van de ex-Stichting Koolhoven Vliegtuigen mooie foto's gekregen, maar niet van de 1-zitter.
Dan de inhoud van de kit.

photo 343763

photo 343760

Spuitgietdelen, resin delen, PE, decals, cockpitkap en bouwinstructies.
De spuitgietdelen komen van de Special Hobby 1:72 kit van de Koolhoven F.K.51 tweezitter.

photo 343826

De resin delen zijn voor de benodigde aanpassingen.

photo 343825

Een nieuwe romp, stukje middenvleugel, nieuwe motorkap, motor, uitlaten, stroomlijnkapjes voor de mitrailleurinbouw, rails voor de cockpit en een staafvizier.
Hier zijn wel wat opmerkingen bij te maken. Er zit geen nieuwe propeller bij, terwijl die van de 1-zitter groter is dan die van de 2-zitter. Evenmin zijn er langere landingsgestelpoten bij (de 30 cm kunnen onmogelijk goedgemaakt worden door grotere wielen).
De motor is wel erg simpel; er zijn maar 7 cilinders gemodelleerd, terwijl de AS Jaguar motor twee rijen van 7 cilinders had.

photo 343821

Dat plaatst me voor een moeilijke keus: Oogje dichtknijpen en de motor uit de kit gebruiken of de Jaguar van een Omega kit van de Fokker D.XVI opofferen.

photo 343828

Gelukkig heb ik op internet nog een resin exemplaar van Engines & Things aangetroffen. Eerst maar eens kijken wat dat biedt.
De handleiding is een dubbelzijdig bedrukt A4-tje.

photo 343762

photo 343761

De canopy (twee exemplaren) ziet er goed uit.

photo 343824

Tenslotte de decals en het PE dingetje.

photo 343827

Om met het laatste te beginnen: Inderdaad, ook afkomstig uit de Special Hobby kit. Voor wat betreft de motor componenten dus tamelijk nutteloos. De decals zijn OK voor de PH-APK, de EK- decals horen bij de 2-zitters (dus niet voor deze kit), de CK-decals kan ik helemaal niet thuisbrengen, evenals de "6". Maar misschien zijn er Spanje experts onder de lezers. Ik houd me aanbevolen voor informatie.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 nov, 2015 15:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Je mag wel vaker kitjes 'on hold' zetten, dan kom jij ook weer met meer leuke kitjes op de proppen. Leuk stukje geschiedenis.

Suc6 met de bouw.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 nov, 2015 17:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
RobH,

Weer een leuk modelletje, mag het wel, wat buitenissige dingen :D

Had je hier al gekeken ?

http://www.steelwork-models.de/flugzeug ... fk51e.html

Hopelijk is de bouw makkelijker dan de F-25. Succes ermee !

Vr.groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 nov, 2015 17:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@John: Had het nog niet gezien, maar is kennelijk de "try-out" voor de kit. Heeft dus niet de aanpassingen, zoals die volgens mijn referenties voor de een-zitter gemaakt moeten worden. Ook de herkomst van de registratie is niet duidelijk (en afwijkend van wat Wesselink schrijft, bijvoorbeeld). Zal hem eens een mailtje sturen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 nov, 2015 0:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Mooi vliegtuigje. Die zie je niet zo vaak.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 nov, 2015 8:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Mooie introductie en met jouw aandacht en kunde word dit een mooi toestel.

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 nov, 2015 11:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de Jaguar motor van uit de Fokker D.XVI kit van Omega schoongemaakt en in elkaar gezet en de motor die in de F.K.51 kit zit met Kristal Klear voorlopig op de romp geplakt.

photo 345147

Nogal een verschil in lengte. Maar als ik de cowling (die overigens aardig vervormd is, maar wel mooi dun) over de "1-rij" Jaguar heen schuif, komt de propellernaaf toch goed uit.

photo 345145

De cowling lijkt echter wat kort voor een 2 x 7 cilinder motor.

photo 345146

Ga ik maar eens opmeten (en ook vergelijken met de cowling van de Special Hobby MLD F.K.51 die ik al gebouwd heb). Ik heb inmiddels bij Engines & Things een losse Jaguar motor besteld.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 nov, 2015 17:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Alle resin onderdelen zijn schoongemaakt.

photo 345317

vlnr en vbnb: cowling, wielen, housing machinegeweren, uitlaatpijpen (opgeboord naar 1,8 mm), motor, inzetstuk voor bovenvleugel, rails voor het achterste deel van de canopy en staafvizier. In het algemeen van (zeer) goede kwaliteit, geen luchtbelletjes en weinig flash. De enige opmerking die ik kan maken is de cowling, die is een beetje ovaal en moet dus in het warme bad. Verder is de achterrand extreem dun; kwetsbaar maar wel heel goed op schaal. Voorzichtig aan dus maar.

photo 345316

Ik heb de lengte van de cowling opgemeten en vergeleken met de lengte van de cowling van de Special Hobby kit. Hij is inderdaad langer (13,7 tegen 10,9 mm). Ik heb een stuk uit het midden van de bovenvleugel gezaagd zoals aangegeven op de handleiding en stukje voor beetje pas gemaakt voor het resin inzet stuk.

photo 345314

Ook de romp pasgemaakt op de ondervleugel. In principe paste dat goed, en hoefde ik alleen de vleugelneus ter plekke van de romp wat af te schuren (daarvoor staan de twee zwarte streepjes op de vleugel).

photo 345315

Heeft nog een laatste zetje nodig; er is nog kracht voor nodig om de onderkant van de vleugel echt gelijk te krijgen met de onderkant van de romp.
Tenslotte de prop. Dat is de originele prop uit de Special Hobby kit, en daarvan zijn de bladen 4 mm te kort. Ik had nog een propeller loiggen van de AZ models Fokker C.X kit, die ik omgebouwd heb voor de Hispano motor, en die had de goede diameter, maar een spinner. Dus van beide props de bladen er af gezaagd en de lange bladen aan de oorspronkelijke naaf gelijmd.

photo 345313

De overgangen moeten nog wat opgedikt worden met putty, en daarna in vorm geschuurd.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 nov, 2015 17:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het resin middenstuk in de bovenvleugel gelijmd en de rolroeren in de ondervleugel losgesneden van de vleugel met een panel line sciber, en vervolgens op de plaats van de ingegraveerde uithouders in de roeren inkepingen gemaakt.

photo 345554

De uithouders zijn stukjes 0,75 x 1,0 mm profiel. Na het drogen worden die op de juiste lengte gemaakt en een beetje rond geschuurd.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op ma 01 feb, 2016 11:34 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement